Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Belügyminisztérium Tállai András önkormányzati államtitkár Önkormányzati adósságrendezés és új feladatok Országos Önkormányzati és Közigazgatási Konferencia.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Belügyminisztérium Tállai András önkormányzati államtitkár Önkormányzati adósságrendezés és új feladatok Országos Önkormányzati és Közigazgatási Konferencia."— Előadás másolata:

1 Belügyminisztérium Tállai András önkormányzati államtitkár Önkormányzati adósságrendezés és új feladatok Országos Önkormányzati és Közigazgatási Konferencia Herceghalom, október 12. 1

2 Helyzetértékelés A helyi önkormányzatok adósságállománya az EU tagállamaiban (GDP %-ban)

3 Helyzetértékelés Helyi önkormányzatok adósságállománya a GDP %-ában Év Hitelek (Mrd Ft)338,1463,5488,6514,1543,1658,2636,4 Kötvények (Mrd Ft) 523,4209,3444,7479,3589,3560,4 Összesen343,1287,1697,9958,81022,41247,51196,8* GDP22 055, , , , , , ,0 %1,6%1,2%2,8%3,6%4,0%4,6%4,3% 3 A helyi önkormányzatok, a GDP %-ában meghatározott adósságállománya óta láthatóan nagy emelkedést mutat Magyarországon. * Megyei önkormányzatok adósságállományával konszolidált összeg

4 4 Helyzetértékelés Helyi önkormányzatok adósságállománya a GDP %-ában II.

5 Helyzetértékelés Önkormányzati alrendszer adóssága az államadósságon belül 5 Az önkormányzati alrendszer államadósságon belüli aránya 5% körül alakul. Az államháztartási alrendszerek konszolidálatlan adóssága Az önkormányzatok alrendszer konszolidálatlan adóssága (mrd Ft) % (mrd Ft) ,21 038,45,4% ,91 012,25,0% ,21 196,85,6% ,01 203,35,3%

6 Helyzetértékelés 6 Helyi önkormányzatok hitel- és kötvényállománya Adósság /mrd Ft/ ÉvHitel + VáltóKötvényÖsszesen ,421,184, ,023,1102, ,322,9115, ,023,9191, ,45,3217, ,46,5274, ,15,0343, ,323,5490, ,6209,3697, ,3444,7959, ,1479,31 022, ,8589,31 247, ,4560,41 196,8 Míg a 2000-es évek elején a települések a fejlesztési elképzeléseik megvalósítása érdekében döntöttek hitelfelvételről, addig a 2000-es évek közepétől a fejlesztési célt szolgáló hitelfelvételek mellett megjelentek a fejlesztési- és működési célú kötvénykibocsátások, meghatározva ezzel az önkormányzatok következő évének adósságszolgálatát. A évi beszámoló alapján a helyi önkormányzatok hitel- és kötvénytartozása megközelítette az 1200 milliárd forintot, amely összegből közel azonos arányt képviselnek a hitel valamint kötvénytartozások.

7 I.félév Hosszú lejáratú adósságállomány Rövid lejáratú adósságállomány ezen belül likvid hitelek Helyzetértékelés Helyi önkormányzatok hosszú- és rövid lejáratú adósságállománya (eFt)

8 Helyzetértékelés Helyi önkormányzatok adósságállománya bevételeikhez viszonyítva (2011.) 8 ÖnkormányzatBevételi főösszeg ebből Összes adósság Adósság / típusa helyi adó HIPABevételHadó bev mrd Ft % Főváros 450,384,584,3183,140,7216,7 Fővárosi kerületek ,197,7111,232,881,1 Megyei önkormányzatok 490,5001,60,3 Megyei jogú városok 583,4129,3106,338365,6296,2 Többcélú társulások 105,6000,4 Egyéb Város 889,3155,9123,8425,947,9273,2 Nagyközség 94,412,69,827,629,2219,0 Község 513,747,235,46412,5135,6 Összesen: 3 466,2566,6457,31 196,834,5211,2 forrás: évi önkormányzati beszámolók A évi beszámoló alapján a évi helyi adóbevételek az önkormányzati adósságállomány kb. feléhez szolgálhatnak fedezetül.

9 Helyzetértékelés Helyi önkormányzatok adósságállománya bevételeikhez viszonyítva (2012. terv) Helyzetértékelés Helyi önkormányzatok adósságállománya bevételeikhez viszonyítva (2012. terv) 9 Önkormányzat típusa Bevételi főösszeg 2012.Terv helyi adó bevétel II. félév HIPA bev II. félév Összes adósság II. félév Adósság / terv. bevétel Adósság / Helyi adó bev. mrd Ft % Főváros 302,583,9 190,663,0227,2 Fővárosi kerületek 343,0144,098,8106,231,073,8 Megyei önkormányzatok 12,40,0 1,612,9 Megyei jogú városok 591,5137,8107,8376,763,7273,4 Többcélú társulások 100,00,0 0,4 Egyéb Város 890,3153,0115,7418,547,0273,5 Nagyközség 105,311,78,725,924,6221,4 Község 504,343,831,062,612,4142,9 Összesen: 2 849,3574,2445,91 182,541,5205,9 A évi költségvetési terv és a évi II. féléves beszámoló adatok alapján a helyi önkormányzatok bevétel és adósságállomány aránya nem mutat jelentős eltérés a évhez képest.

10 Helyzetértékelés Helyi önkormányzatok kamatkiadásai A helyi önkormányzatok kamatkiadásai és pénzügyi szolgáltatások kiadásai a beszámolók alapján (milliárd Ft) Megnevezés Költségvetési év Költségvetési terv Kamatkiadások összesen 41,332,544,3 -ebből: Működési célú kamatkiadások államháztartáson kívülre 40,6 11,516,313,5 -ebből:Felhalmozási célú kamatkiadások államháztartáson kívülre 20,227,526,3 Pénzügyi szolgáltatások kiadásai 3,54,14,63,3 10 A helyi önkormányzatok beszámolói alapján a meglévő adósságukhoz évente kb. 40 mrd forint összegű kamatkiadás társul.

11 Helyzetértékelés Önkormányzati adósságállomány megoszlása évi beszámoló alapján (forint/deviza ) október 10-ei árfolyamokon számolva a évi beszámolóban szereplő, devizában fennálló adósságállomány 77,4 mrd forinttal lenne kevesebb. Forint Deviza Összesen €CHF EuroSvájci frankEgyéb Deviza összesen (%) Fejlesztési célú adósságállomány ,5%44,3% Működési célú adósságállomány ,5%57,3% Adósságállomány összesen ,3%44,9% (rövid lejáratú hitelek és váltótartozások nélkül) Rövid lejáratú hitelek * n.a € árfolyam CHF árfolyam Váltótartozások *n.a december ,6258,8 Adósságállomány mindösszesen n.a október ,81233,54 * A rövid lejáratú hitelek és a váltótartozások devizaneméről az önkormányzati információs rendszer nem rendelkezik adatokkal.

12 Helyzetértékelés Adósságszolgálat Hosszú lejáratú kötelezettségek évenkénti törlesztő részleteinek Adósságállomány törlesztő részlete a évet követő években A tárgyéve t követő éven túli hosszú lejáratú kötelezet tségek összesen Összesen MEGOSZLÁSA évben mai árfolya mon évben mai árfolya mon évben mai árfolya mon évben évben és ezt követő évekbe n mrd Ft forintban fennálló kötelezettségek 40,8 46,0 42,4 31,726,8188,0334,9375,7 mrd Ft devizában fennálló kötelezettségek 34,3 30,9 51,8 46,7 47,3 42,6 52,249,2532,1732,6766,9 mrd Ft - ebből: svájci frankban fennálló kötelezettségek 22,0 19,9 34,2 30,9 30,6 27,6 36,533,1337,5471,9493,9 mrd Ft forintban és devizában fennálló kötelezettségek 75,1 71,7 97,8 92,7 89,7 85,0 83,976,0720,11067,51142,6 % A svájci frankban fennálló összes kötelezettség adott év/ek/re eső aránya 4,56,96,27,46,768,395,5100,0 % forintban és devizában fennálló összes kötelezettség adott év/ek/re eső aránya 6,68,67,97,36,763,093,4100,0 12

13 Az adósságállomány kezelése érdekében tett kormányzati intézkedések I. I. Megyei önkormányzatok adósságkonszolidációja – től valósult meg - a megyei önkormányzati intézmények és egyes fővárosi egészségügyi intézmények állami átvétele, - a vagyon, vagyoni értékű jogok, folyószámla-, betét és értékpapír állomány mellett az állam vállalta a kötelezettségek teljesítését is (szállítói tartozásukkal együtt), - a konszolidációba bevont adósságállomány mindösszesen 197,6 milliárd forint, amelyből az állam által átvállalt hitelállomány 22,6 milliárd forint, a működési hitelek 32,7 milliárd forint, a kötvények 142,3 milliárd forint összeget tesznek ki. 13

14 Az adósságállomány kezelése érdekében tett kormányzati intézkedések II. II. Közvetlen állami támogatás biztosítása 2011-ben  - A évben az „ÖNHIKI” előirányzatból 1666 önkormányzat (ebből 17 megyei önkormányzat) összesen ,5 millió forint összegű támogatásban részesült.  - Rövid lejáratú hiteltörlesztési támogatás: év végén millió forint összegű forrás 403 önkormányzat részére, melyet a rövid lejáratú hitelállományuk törlesztésére, elsődlegesen likvidhitel, folyószámla- hitelkeret, munkabérhitel tartozás törlesztésére fordíthatták.  millió forint átcsoportosításával 17 önkormányzat részesül támogatásban a kötelező feladataik biztonságos finanszírozásához, a hitel-, kötvény-, illetve egyéb adósságaik rendezéséhez, fejlesztési programjaik befejezéséhez, az EU-s források eléréséhez szükséges önrész előteremtéséhez.  - Hátrányos helyzetű önkormányzatok támogatása: a tavalyi év végén biztosított millió forint összegű forrás a kedvezményezett térségekben lévő, valamint meghatározott szempontból hátrányos helyzetben lévő önkormányzatokat segítette a hátrányos helyzetük javításával összefüggésben, elsődlegesen közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó, más forrásból el nem ismert kiadásokhoz, a település önfenntartó képességét segítő dologi eszközök beszerzéséhez. 14

15 Az adósságállomány kezelése érdekében tett kormányzati intézkedések III. III. Önkormányzati kötelezettségvállalás szabályozása - a Kormány előzetes hozzájárulása kell az adósságot keletkeztető ügyletekhez (kivétel pl. uniós megelőlegező hitel, pályázat önrészének biztosítását szolgáló kötelezettségvállalás, a reorganizációs hitel, likvid hitel, meghatározott értékhatárt el nem érő fejlesztési hitelek.) - a Kormány eddig 22 ügyletet hagyott jóvá millió forint értékben (többek között 18 forint alapú hitelt millió forint értékben, egy euróban kibocsátandó millió forint értékű kötvény ügyletet) - a likvid hiteleket a költségvetési év végéig vissza kell fizetni, ha nem lehetséges, szükséges a tartozás éven túli lejáratúvá konvertálása, ez azonban kormányzati engedélyhez kötött (év végéig rövid a rendelkezésre álló idő). 15

16 Az adósságállomány kezelése érdekében tett kormányzati intézkedések IV. „Állami EU Önerő Alap” (285/2012. (X. 9.) Korm. r.) - Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kezelésében - 50 mrd forint (20 mrd forint ebből októberi döntés alapján zárolva) - Lehet visszatérítendő és vissza nem térítendő támogatás - Célja: a programozási időszakban EU-s támogatásban részesülő közszféra szereplők önerejének támogatása - Támogatás igénylés a Rendelet hatályba lépését követő 14. naptól (2012. október 24.) az EMIR rendszeren keresztül (NFÜ részére) - Az önkormányzati igények esetében a helyi önkormányzatokért felelős miniszter előzetesen véleményezi a beérkezett kérelmeket 16

17 Az adósságállomány kezelése érdekében tett kormányzati intézkedések V. IV től új, feladatfinanszírozási rendszer: - megszűnik az SZJA alapján történő finanszírozás -feladatokhoz kötődő településüzemeltetési támogatások, -új, a teljes kiadást fedező óvodai finanszírozás, -szociális ágazatban változatlan alapú finanszírozás, -feladatokhoz kötődő kulturális, közművelődési finanszírozás, -jelentős ágazati tartalék (85,6 Mrd Ft). 17

18 Az adósságállomány kezelése Nehézségek: - a kötvények tőketörlesztése megkezdődik: az önkormányzatok kötelezettségeiket jellemzően hosszú (akár 5 éves) türelmi idővel (halasztott tőketörlesztéssel) vállalták és most jelentkeznek először a tőketörlesztésből származó fizetési kötelezettségek is a kamatfizetési kötelezettségek mellett; - árfolyamváltozásból fakadó nehézségek: figyelemmel a devizában fennálló kötelezettségek magas arányára, jelentős befolyással bír az árfolyamváltozás, - helyenként kevesebb helyi adóbevétel: problémát jelent a meglévő kötelezettségek visszafizetése során a településen képződő helyi adóbevételek csökkenése; - megnövekedett folyószámla hitelek: a pénzintézetek által rendelkezésre tartott hitelek nemcsak az átmenetileg jelentkező likviditási problémákat kezelik, egy részük a tartós működési hiány finanszírozását szolgálja; - növekvő működési hiány: a tervezett működési hiány kezelése likvid hitellel (Mötv. alapján 2013-tól az önkormányzatok nem tervezhetnek működési hiányt!) 18

19 Megoldási javaslatok A helyi önkormányzatok likvid hitelei kezelésének lehetőségei - év végi visszafizetési kötelezettség vagy Kormány engedély alapján átstrukturálás a hatályos törvény szerint (szűkös időkeret!!!) - a likvid hitelek állománya a következő évre is áthúzódhat (stabilitási tv. módosítása szükséges) -központi költségvetési támogatás „előrehozása” a likvid hitelek visszafizetése érdekében, 19

20 Megoldási javaslatok Helyi önkormányzatok hosszú lejáratú adósságállománya kezelésének lehetőségei - Állami garanciavállalás az önkormányzati tartozásállomány egészére kiterjedően - Adósságkezelési biztos intézményének felállítása - Tőke- és kamatfizetési támogatás - Adósságkonszolidáció: településnagyság és jövedelmi helyzet figyelembevételével differenciáltan 20

21 KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET! 21


Letölteni ppt "Belügyminisztérium Tállai András önkormányzati államtitkár Önkormányzati adósságrendezés és új feladatok Országos Önkormányzati és Közigazgatási Konferencia."

Hasonló előadás


Google Hirdetések