Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1. A mellékelt szemelvény (újságcikk, esettanulmány) alapján mutassa be a marketing fejlődési szakaszait, a marketing jellemző tendenciáit napjainkban,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1. A mellékelt szemelvény (újságcikk, esettanulmány) alapján mutassa be a marketing fejlődési szakaszait, a marketing jellemző tendenciáit napjainkban,"— Előadás másolata:

1 1. A mellékelt szemelvény (újságcikk, esettanulmány) alapján mutassa be a marketing fejlődési szakaszait, a marketing jellemző tendenciáit napjainkban, a marketing sajátosságait a kereskedelemben! Készítette: Magyar Orsolya

2 Marketing Jelentése a „to market” piacra vinni kifejezésből ered A marketing egyrészről gondolkodásmód, másrészről, pedig tevékenységek összehangolt rendszerét jelenti, ami magába foglalja a piaccal kapcsolatos teendők tervezésének és végrehajtásának összességét. A marketing a cserekapcsolatok optimalizálására törekszik.  A fogyasztók igényeinek kielégítésével  Széleskörű információs bázis kialakításával  A piachoz való alkalmazkodással és/vagy annak befolyásolásával  A összhangot a piaci tevékenységek révén elérhető piaci részesedés és profit növelésével.

3 A marketing fejlődési szakaszai, azok jellemzése 1.Termelés orientált korszak 2.Értékesítés orientált korszak Fogyasztó orientált korszak Társadalom orientált korszak Globalizáció évtizede 1990 – napjainkig

4 1. Termelés orientált korszak „pre marketing” a piaci kereslet kissé meghaladja a kínálatot még nem igazi marketing korszak, de megelőzi annak kibontakozását vállalkozások a termelést tekintik fő feladatuknak. Az USA-ra jellemző Fő feladata a termelés növelése A Ford cég megalkotta a T-modellt (magyar tervezők is voltak Galamb József és Farkas Jenő) Egyik fő cél a termelési költségek csökkentése volt és hogy a cég dolgozói meg tudják vásárolni a modellt (ennek is keresletnövelő hatása volt)

5 2. Értékesítés orientált korszak árubőség a piacon a termékmennyiség meghaladja a piac felvevőképességét az értékesítés kap prioritást a vállalkozás szerint a fogyasztó keveset vásárol, ezért a fogyasztók befolyásolását tartják fő célnak a korszakra leginkább jellemző az agresszív értékesítési módszerek, az emelkedő reklámkiadások és a rendkívül erős konkurenciaharc. Kialakult a GAZDASÁGI VILÁGVÁLSÁG a túltermelés miatt Az igények differenciálódtak, pl. minőség, ár, forma A piackutatás megjelenése és elterjedése (az igények felmérése a cél) Előtérbe kerülnek a márkák, melyek célja a megkülönböztetés Reklámeszközöket alkalmaznak, pl. plakátokat

6 3. Fogyasztó orientált korszak Szlogen: „Őfelsége a vevő” A vevő igényeit mindig szem előtt kell tartani A fogyasztókat homogén csoportokba sorolják, és a csoportok igényeit mérik fel. Szervezeti cél a célpiacok kiválasztása, és a kiválasztott célcsoport igényeinek kielégítése. A piac szegmentációja ekkor alakul ki, ami a piac részekre bontását jelenti, pl nemek szerint a kozmetikumoknál is fontos vagy jövedelem szerint a különböző márkáknál A marketing feladata a fogyasztói szükségletek és igények feltárása, az ezt kielégítő termék kifejlesztése, előállítása és eljuttatása a vevőkhöz. A termékek már egyre rövidebb időt töltenek a piacon Növekszik a döntés előkészítés és a stratégia fontossága Már Európában is alkalmazzák a marketinget A speciális igények előtérbe kerülnek, pl. szín, forma, csomagolás, márka Ez a szegmentációs elmélet napjainkban is működik

7 4. Társadalom orientált korszak Lehetővé válik az egyénre szabott kínálat kialakítása A jövő, a társadalom szemlélete előtérbe kerül, pl. környezetvédelem, állatkíséretek megszüntetése, egészséges életmód „társadalmi gondolkodás” jelentőssége (környezetvédelem) A társadalom felismeri, hogy a fogyasztói szükségletek mindenek fölé helyezése nem mindig üdvözítő (dohányzás) Törekedni kell a vállalati nyereség, a fogyasztói igények, és a társadalmi igények harmonikus egyeztetésére Nem elég a cégek marketing szellemű vezetése, hanem a vállalkozás egészét e gondolkodásmódnak kell áthatnia. A non-profit szervezetek marketingtevékenysége megjelenik, pl. egyházak, egyetemek, alapítványok Kialakul a lokális marketing, amely hangsúlyozza a nemzeti értékeket, a helyi sajátosságokat pl. bor, sajt

8 5. Globalizáció évtizede 1990 – napjainkig A vállalatok nemzetközi kapcsolatai a globalizációt jelentik Pl.: 1-1 cég több országban is tevékenykedik /Baumax, Metro Cora, Tesco… stb./ Megjelenik a tömegmarketing pl csak lefordítják a reklámot Költségkímélő stratégiákkal dolgoznak A kis és középváll. (KKV) nem tudják felvenni a versenyt a multikkal A KKV-nek specializálódnia kell pl. 1-1 termékre: Balla Bútor Megjelenik az e-marketing, pl. bannerek,

9 5. Globalizáció évtizede 1990 – napjainkig Erre a korszakra jellemző: Kiéleződik a verseny a fogyasztók kegyeiért Előtérbe került a fogyasztói elégedettség mérése Felerősödtek a környezetvédelmi szempontok, pl. csomagolás Ekkor alakult ki a tudatos fogyasztói magatartás, pl. nagyobb kiszerelésű áruk: mosópor

10 A marketing fejlődési szakaszai, azok jellemzése

11 A piac feltárásának és befolyásolásának módjai az egyes esetekben Termelés orientált korszak  Nincs, csak termelnek Értékesítés orientált korszak  A piackutatás megjelenése és elterjedése (az igények felmérése a cél) Fogyasztó orientált korszak  A fogyasztókat homogén csoportokba sorolják, és a csoportok igényeit mérik fel. Társadalom orientált korszak  Lehetővé válik az egyénre szabott kínálat kialakítása Globalizáció évtizede 1990 – napjainkig  Megjelenik a tömegmarketing pl csak lefordítják a reklámot  e-marketing, pl. bannerek,

12 A marketing jellemző tendenciái napjainkban, a fogyasztói szokások és a szegmensek sajátosságai On-line marketing Gerilla marketing Direct – mail Kiárusítások POS eszközök használata Globalizáció Európai Unió Szabad kereskedelem Fejlődő országok Kína Környezetszennyezés – védelem Internet Technika rohamos fejlődése Kvázi pénz Válság

13 A marketing sajátosságai a kereskedelemben Vevőközpontúság Profitorientáltság Marketing eszközök használata

14 A piacbefolyásolás területei a kereskedelemben Az üzlet atmoszférája, hangulata Reklám Vásárlásösztönzés Személyes eladás Szolgáltatások

15 1.Az üzlet atmoszférája, hangulata  Az üzlet környezete: sugall valamit, pl. árszínvonal  Az üzlet portálja: homlokzat, színek, forma, felírat  A kirakat: bepillantást nyújt a választékba  Az eladótér hangulata: élményszerű vásárláskoncepció, pl. Szinva-park, Pláza  Az árubemutatás: az áruk elhelyezése, kínálása

16 2.Reklám A legfontosabb kommunikációs eszköz. Fajtái:  Cikkreklám pl. Head and Sholders  Cégreklám pl. A legkisebb is számít Tesco  Bevezető reklám  Emlékeztető reklám pl. már csak 6 nap…  Országos, regionális reklám

17 3.Vásárlásösztönzés  Akciók: lényege, hogy kedvezőbb az ár pl. 5-25%-os engedmény, viszonylag rövid ideig tart kb 1-2 hét  Események: lényege, hogy hosszabb időtöltésre csábítják a vásárlókat, így feltehetően a vevők többet vásárolnak. Pl. Cora napok  Nyeremények, nyereményjátékok: lényege, hogy még több áru vásárlására ösztönöznek. Pl 5000 Ft-i vásárlás felett ajándék

18 4.Személyes eladás A kereskedelmi egységek legfontosabb kommunikátorai az eladók, ezért fontos az eladók  Külső megjelenése, ruházata  Szakmai tudása  Udvariassága  Empátia

19 5.Szolgáltatások A szolgáltatás mindig egy tevékenységet jelent A szolgáltatás lehet ingyenes és térítéses Szolgáltatások Vásárlás előttiVásárlás közbeniVásárlás utániVásárlás helyetti  Szórólap  Reklámújság  Információs szolgálat  Gyermek megőrzés  Ingyenes parkolás  Bankkártyával történő fizetés  Házhozszállítás  Összeszerelés  Méretre igazítás  Függönyszegés  Kölcsönzés  Pl. autó, DVD


Letölteni ppt "1. A mellékelt szemelvény (újságcikk, esettanulmány) alapján mutassa be a marketing fejlődési szakaszait, a marketing jellemző tendenciáit napjainkban,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések