Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaBenjámin Dudás Megváltozta több, mint 9 éve
1
Néhány szempont az ETDK dolgozat elkészítéséhez Péter László Kolozsvár, 2011.11.24 Péter László Kolozsvár, 2011.11.24
2
Néhány szempont az ETDK dolgozat elkészítéséhez {Az előadás tartalmi egységei} Általános tisztázó információk Amire törekedni kell: A tudományos dolgozat jellemvonásai Az ETDK dolgozat lehetséges haszna(i) Szükséges “kvalitások” Fontos lépések, majd néhány gyakorlati tanács Lényeges szerkezeti egységek Formai vonatkozások Konzulens, plágium, etikai kérdések, A “ jó dolgozat”, prezentáció, elbírálás Kérdések, vita, válaszok, példák {Az előadás tartalmi egységei} Általános tisztázó információk Amire törekedni kell: A tudományos dolgozat jellemvonásai Az ETDK dolgozat lehetséges haszna(i) Szükséges “kvalitások” Fontos lépések, majd néhány gyakorlati tanács Lényeges szerkezeti egységek Formai vonatkozások Konzulens, plágium, etikai kérdések, A “ jó dolgozat”, prezentáció, elbírálás Kérdések, vita, válaszok, példák
3
Néhány szempont az ETDK dolgozat elkészítéséhez {Általános tisztázó információk} Nem adunk kész ready-made és univerzális érvényű recepteket A mai alkalmommal senki sem fogja megtanulni a “tutit” Néhány követendő irányvonalat vázolunk, ami a szakma kánonjainak megfelel és gyakorlatban alkalmazott Sokféle eljárás létezik a “jó ETDK dolgozat” felé vezető úton, mi ezek közül egy lehetséges utat mutatunk be, ami viszont hasznos lehet A beszélő pozíciója kettős: szerző és ETDK elbíráló {Általános tisztázó információk} Nem adunk kész ready-made és univerzális érvényű recepteket A mai alkalmommal senki sem fogja megtanulni a “tutit” Néhány követendő irányvonalat vázolunk, ami a szakma kánonjainak megfelel és gyakorlatban alkalmazott Sokféle eljárás létezik a “jó ETDK dolgozat” felé vezető úton, mi ezek közül egy lehetséges utat mutatunk be, ami viszont hasznos lehet A beszélő pozíciója kettős: szerző és ETDK elbíráló
4
Néhány szempont az ETDK dolgozat elkészítéséhez {Amire törekedni kell: A tudományos dolgozat} Kanonikus és standardizált forma Értő közönségnek szól Tudományos fogalmakat használ, módszeres, szisztematikus praxikson alapszik, objektív, társadalmilag nem elkötelezett, kérdésfelvető- problematizáló, empirikus, logikus érvelésen alapszik, paradigmatikus meghatározott, bevett szerkezeti egységek alkotják, illetve valamilyen “plusz” tudományos hozadéka van, valamint nyilvános fórumokon jelenik meg és szakmai kritikára számíthat {Amire törekedni kell: A tudományos dolgozat} Kanonikus és standardizált forma Értő közönségnek szól Tudományos fogalmakat használ, módszeres, szisztematikus praxikson alapszik, objektív, társadalmilag nem elkötelezett, kérdésfelvető- problematizáló, empirikus, logikus érvelésen alapszik, paradigmatikus meghatározott, bevett szerkezeti egységek alkotják, illetve valamilyen “plusz” tudományos hozadéka van, valamint nyilvános fórumokon jelenik meg és szakmai kritikára számíthat
5
Néhány szempont az ETDK dolgozat elkészítéséhez {Az ETDK dolgozat lehetséges hasznai} Szakmai gyakorlat, hatékony tanulási folyamat Jó pontokat lehet szerezni az iskolában Szakosodásban fontos szerepet játszik Komparatív előnyt nyújt a munkaerő-piacon Publikálási lehetőségei jelent Hozzájárul a tudományos tudás termeléséhez {Az ETDK dolgozat lehetséges hasznai} Szakmai gyakorlat, hatékony tanulási folyamat Jó pontokat lehet szerezni az iskolában Szakosodásban fontos szerepet játszik Komparatív előnyt nyújt a munkaerő-piacon Publikálási lehetőségei jelent Hozzájárul a tudományos tudás termeléséhez
6
Néhány szempont az ETDK dolgozat elkészítéséhez {Szükséges kvalitások} Szociológiai képzelőerő (Mills, 1959) Kritikai attitűd (Berger, 1992) Személyes elszántság és kitartás Ambíció és jó példák (a hálózati példa-követési hatás fontossága) {Szükséges kvalitások} Szociológiai képzelőerő (Mills, 1959) Kritikai attitűd (Berger, 1992) Személyes elszántság és kitartás Ambíció és jó példák (a hálózati példa-követési hatás fontossága)
7
Néhány szempont az ETDK dolgozat elkészítéséhez {Fontos lépések} #1 Érdeklődés és témaválasztás “ Ami szívünk szerint érdekel” Amire van erőforrás, logisztikai lehetőség Megfelelő terep Problematizálhatóság A “jó” és “kevésbé jó témák” hamis dillemája, valamint a “divatos témák” kérdésköre Társadalmi folyamatok, jelenségek, események, tények illetve különös esetek Az elemzési egység kérdése: módszartani individualizmus versus módszertani kollektivizmus {Fontos lépések} #1 Érdeklődés és témaválasztás “ Ami szívünk szerint érdekel” Amire van erőforrás, logisztikai lehetőség Megfelelő terep Problematizálhatóság A “jó” és “kevésbé jó témák” hamis dillemája, valamint a “divatos témák” kérdésköre Társadalmi folyamatok, jelenségek, események, tények illetve különös esetek Az elemzési egység kérdése: módszartani individualizmus versus módszertani kollektivizmus
8
Néhány szempont az ETDK dolgozat elkészítéséhez {Fontos lépések} #2 Előzetes tájékozódás, informálódás: a szakirodalom és előzetes kutatások áttekintése avagy a “könyvtározás” és “olvasás” A források és a jegyzetelés kérdései “Legitim” és “illegitim” források Műfajok, primér és szekundér információk Klasszikus és hipertextes források Tippek forrásokra (néhány példa) Hivatkozási kérdések {Fontos lépések} #2 Előzetes tájékozódás, informálódás: a szakirodalom és előzetes kutatások áttekintése avagy a “könyvtározás” és “olvasás” A források és a jegyzetelés kérdései “Legitim” és “illegitim” források Műfajok, primér és szekundér információk Klasszikus és hipertextes források Tippek forrásokra (néhány példa) Hivatkozási kérdések
9
Néhány szempont az ETDK dolgozat elkészítéséhez {Fontos lépések} #3 A téma ideiglenes pontosítása (ez később további pontosításra szorul a “végtermék” függvényében Amit majd a dolgozat tartalmaz A végső cím ezt kell tükrözze, kifejezze #4 Kutatás és alkalmazható módszertan Elméleti és gyakorlati kötöttségek {Fontos lépések} #3 A téma ideiglenes pontosítása (ez később további pontosításra szorul a “végtermék” függvényében Amit majd a dolgozat tartalmaz A végső cím ezt kell tükrözze, kifejezze #4 Kutatás és alkalmazható módszertan Elméleti és gyakorlati kötöttségek
11
Néhány szempont az ETDK dolgozat elkészítéséhez {Módszerek} Alap és alkalmazott kutatások Ad hoc kutatások Alternatív módszerek-technikák: SWOT, kontxtuális-elemzés, Field-Force Mozaik-kutatások Szisztematikus kutatások Primér Szekundér adatok elemzése {Módszerek} Alap és alkalmazott kutatások Ad hoc kutatások Alternatív módszerek-technikák: SWOT, kontxtuális-elemzés, Field-Force Mozaik-kutatások Szisztematikus kutatások Primér Szekundér adatok elemzése
12
Néhány szempont az ETDK dolgozat elkészítéséhez {Kvantitatív módszerek} Survey Hálózatelemzés Statisztikai tartalomelemzés Kísérlet {Kvalitatív módszerek} Interjú (mindne típusa) Diskurzuselemzés Fókusz-csoportos vizsgálat Mentális térképezés {Kvantitatív módszerek} Survey Hálózatelemzés Statisztikai tartalomelemzés Kísérlet {Kvalitatív módszerek} Interjú (mindne típusa) Diskurzuselemzés Fókusz-csoportos vizsgálat Mentális térképezés
14
Néhány szempont az ETDK dolgozat elkészítéséhez #5 Paradigmatikus elkötelezettség es problematizálás, szemlélet, hipotézisek megfogalmazása (ezekhez nem kell túl mereven ragaszkodi, a kutatás során ezek módosulnak) Funkcionalizmus Konfliktualizmus Szimbolikus interakcionalizmus Vigyázni a fogalmakra, az elméleti modell logikájára, a belső koherenciára #5 Paradigmatikus elkötelezettség es problematizálás, szemlélet, hipotézisek megfogalmazása (ezekhez nem kell túl mereven ragaszkodi, a kutatás során ezek módosulnak) Funkcionalizmus Konfliktualizmus Szimbolikus interakcionalizmus Vigyázni a fogalmakra, az elméleti modell logikájára, a belső koherenciára
15
Néhány szempont az ETDK dolgozat elkészítéséhez #5 Kutatás Módszerek Technikák Eljárások #6 Feldolgozás #7 Értelmezés #8 Írás: Lépések: 1. a központi gondolat megfogalmazása, 2. a központi gondolat három-öt kiegészítő gondolatra való bontása és megfogalmazása, 3. a “tartalomjegyzék”, a mondanivaló logikai vázának elkészítése, 4. az érvek hozzárendelése a megfelelő gondolati elemekhez, majd 5. ezek empirikus anyagokkal való alátámasztása és kifejtése, 6. az elméleti jellegű értelmezéssel való kiegészítés FONTOS: Az írás nem lineáris folyamat! #5 Kutatás Módszerek Technikák Eljárások #6 Feldolgozás #7 Értelmezés #8 Írás: Lépések: 1. a központi gondolat megfogalmazása, 2. a központi gondolat három-öt kiegészítő gondolatra való bontása és megfogalmazása, 3. a “tartalomjegyzék”, a mondanivaló logikai vázának elkészítése, 4. az érvek hozzárendelése a megfelelő gondolati elemekhez, majd 5. ezek empirikus anyagokkal való alátámasztása és kifejtése, 6. az elméleti jellegű értelmezéssel való kiegészítés FONTOS: Az írás nem lineáris folyamat!
16
Néhány szempont az ETDK dolgozat elkészítéséhez {Szerkezeti elemek} Cím Alcím Szerző neve Kivonat, kulcsfogalmak, központi kérdés Bevezető Elméleti szintézis (Kérdés: Mit mond az elmélet?). Hivatkozás (Technika: összefoglalás, parafrazálás), idézés - Formai kérdések Kontextualizálás, terepleírás Módszertani vonatkozások Forráskritika, érvényességi pontosítások Elemzés, értelmezés. 1. Az eredményel leírása, 2. Az eredmények elméleti visszacsatolás az elmélti szintézishez (Válasz: Hogyan nyilvánul meg az elmélet ebben a konkrét esetben). Empirikus példázás. {Szerkezeti elemek} Cím Alcím Szerző neve Kivonat, kulcsfogalmak, központi kérdés Bevezető Elméleti szintézis (Kérdés: Mit mond az elmélet?). Hivatkozás (Technika: összefoglalás, parafrazálás), idézés - Formai kérdések Kontextualizálás, terepleírás Módszertani vonatkozások Forráskritika, érvényességi pontosítások Elemzés, értelmezés. 1. Az eredményel leírása, 2. Az eredmények elméleti visszacsatolás az elmélti szintézishez (Válasz: Hogyan nyilvánul meg az elmélet ebben a konkrét esetben). Empirikus példázás.
17
{Egyebek} Standardválasztás ( APA, Chicago, Turabian, Harvard, MLA) Etikai, deontológiai kérdések Plágium kérdése A “jó dolgozat” és a bizottság értékelése Konzulens választás Prezentáció Értékelés Nyelvi problémák {Egyebek} Standardválasztás ( APA, Chicago, Turabian, Harvard, MLA) Etikai, deontológiai kérdések Plágium kérdése A “jó dolgozat” és a bizottság értékelése Konzulens választás Prezentáció Értékelés Nyelvi problémák
18
Néhány szempont az ETDK dolgozat elkészítéséhez BUTCHER Judith, Copy-Editing. Cambridge, Cambridge University Press, 1992 BOWKER, Natilene (editor), Academic Writing: a Guide to Tertiary Level Writing. Manawatu, Massey University, 2007 GYURGYÁK János, Szerkesztők és szerzők kézikönyve, Budapest, Osiris Kiadó, 1997 K OTZÉ Theuns, Guidelines on Writing a First Quantitative Academic Article, Pretoria, Pretoria UP, 2007 *** The Chicago Manual of Style. Chicago, University of Chicago Press, 1993 BUTCHER Judith, Copy-Editing. Cambridge, Cambridge University Press, 1992 BOWKER, Natilene (editor), Academic Writing: a Guide to Tertiary Level Writing. Manawatu, Massey University, 2007 GYURGYÁK János, Szerkesztők és szerzők kézikönyve, Budapest, Osiris Kiadó, 1997 K OTZÉ Theuns, Guidelines on Writing a First Quantitative Academic Article, Pretoria, Pretoria UP, 2007 *** The Chicago Manual of Style. Chicago, University of Chicago Press, 1993
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.