Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A reneszánsz szobrászat. Monumentális szobrászat – a szobor elszakad az építészettől.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A reneszánsz szobrászat. Monumentális szobrászat – a szobor elszakad az építészettől."— Előadás másolata:

1 A reneszánsz szobrászat

2 Monumentális szobrászat – a szobor elszakad az építészettől

3 Újjászületik az antikvitás formanyelve •Természet utánzó, anatómiailag hiteles emberi alak •Szabadon mozgó, nyitott körvonalú, frontális kompozíciójú szobrok

4 Témák 1. Vallásos

5 Témák 2. Antik mitológiai figurák

6 Témák 3. Portré

7 Anyagok,technikák 1. Kőből faragott

8 Anyagok,technikák 2. Fémből öntött

9 Anyagok,technikák 3. Fából faragott

10 Anyagok,technikák 4. Agyagból égetett

11 A korai reneszánsz olasz mesterei: •A 15. sz. elejének firenzei mestere Ghiberti

12 A reneszánsz születése - a firenzei keresztelőkápolna kapui •8 szögletű, román stílusú, centrális épület a firenzei dóm előtti téren •3 kapuja van, a délit már a 14. században díszítik •1401-ben pályázatot írnak ki a másik kettőre

13 Az 1401-es pályázat brbr Brunelleschi pályázataGhiberti pályázata

14 Az északi kapu •A Pisano készítette 14. századi déli kapu mintájára alkotja meg a győztes Ghiberti •Gótikus keretbe foglalt bibliai jelenetek bronzból

15 A keleti kapu: A Paradicsom kapuja •Az északi kapu után készíti Ghiberti •Michelangelo nevezi el Porta del Paradiso- nak, a szépsége alapján •Bronzból készült •Ma az eredeti múzeumban látható, helyén másolat van

16 •10 díszesen keretelt négyzetes mezőre tagolódik •A kereten dekoratív figurák és portrék Ghiberti önarcmása

17 •A négyzetes mezőkben bibliai jelenetek, perspektivikus, egy nézőpontból láttatott térben, ez a korabeli festészetre emlékeztet

18 •Középkorias még, hogy egy térben egyszerre több különböző időben zajló cselekmény van ábrázolva

19 •Az alakok élethűek, természetesen mozognak

20 •A dombormű különböző síkokban mintázott, a rajzostól a már szinte az alapsíktól elszakadó figurákig •A kiemelkedő alakok fokozzák a térbeliséget és árnyékokat vetítenek a felületre

21 Donatello •A 15. sz. legnagyobb szobrásza, gazdag életmű: műfajban és technikában változatos

22 Dávid •Bronz •A Góliátot legyőző bibliai hős, a gyengébb de leleményesebb győzelme a hatalmasabb felett, Firenzében kedvelt téma

23 •Görögös meztelenség – a szobrász bizonyságát adja, hogy képes hibátlanul megjeleníteni a legnehezebb művészi feladatot, a ruhátlan emberi testet •Természetesen mozgó, kontraposztban ábrázolt alak

24 A győztes Dávid – a levágott Góliát fej

25 Lányos ifjú

26 Gattamelata •Bronz •Padova egyik terén áll – a köztéri szobrok állításának újjászületése •Magas talapzaton állva uralja a városi teret

27 Ókori párhuzam

28 •Zsoldos kapitány emlékműve, a katonái nevezték „foltos macskának” •Kevésbé részletezett - erő, nagyság jellemzi •A felemelt láb alatti golyó

29 Verrocchio •Jellegzetes reneszánsz műhely vezetője

30 A leghíresebb tanítvány – Leonardo első képe

31 Verrocchio Dávidja

32 Colleoni kapitány emlékműve •Bronz •Velence •Részletezőbb •Dinamikusabb kompozíció - kontraposzt

33 Az érett reneszánsz szobrászata: Michelangelo •A reneszánsz legnagyobb művésze: szobrász, festő, építész és költő •Firenze és Róma

34 Az első remekmű : Pieta •Róma •Márvány •Szignált •A 20-as éveiben járó művész alkotása

35 A téma • Szánalom, sajnálkozás – gyakori témája a keresztény művészetnek, Mária siratja halott fiát

36 A téma Michelangelo életművében: öregkori piéták

37 Életszerűség és harmónia • Háromszög (gúla) kompozíció • Az ellentétek semlegesítik egymást (élő – halott, meztelen – felöltözött, ülő – fekvő)

38 Tökéletesre csiszolt felület – csodálatos részletek

39 Eszményi szépségű alakok

40 Dávid •Firenze, egykor a városháza előtt, ma múzeumban •Márvány •Óriási nagy: (több mint 4 méter)

41 Az elrontott kőtömb – heroikus vállalkozás

42 A harcra összpontosító Dávid

43 Torzón maradt vállalkozás: II. Gyula pápa síremléke

44 Mózes

45 Rabszolgák 1.

46 Rabszolgák 2.

47 Medici-síremlékek

48 Medici-kápolna •Firenze, San Lorenzo templom új sekrestyéje •Az építész is Michelangelo •Centrális, kupolás épület, fehér alapra szürke kőtagozatok rajzolódnak

49 A síremlékek •A falban kialakított fülkében van az elhunyt portréja •A fal előtt álló kőkoporsó (szarkofág) tetején jelképes alakok (egy férfi és egy nő), a napszakok megjelenítője

50 Lorenzo Medici síremléke

51 Giuliano Medici síremléke

52 Lorenzo portréja - ideálportré

53 Az Este

54 A Hajnal

55 Giuliano

56 Az Éjszaka

57 A Nappal

58 Befejezetlenség


Letölteni ppt "A reneszánsz szobrászat. Monumentális szobrászat – a szobor elszakad az építészettől."

Hasonló előadás


Google Hirdetések