Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A reneszánsz szobrászat

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A reneszánsz szobrászat"— Előadás másolata:

1 A reneszánsz szobrászat

2 Monumentális szobrászat – a szobor elszakad az építészettől

3 Újjászületik az antikvitás formanyelve
Természet utánzó, anatómiailag hiteles emberi alak Szabadon mozgó, nyitott körvonalú, frontális kompozíciójú szobrok

4 Témák 1. Vallásos

5 Témák 2. Antik mitológiai figurák

6 Témák 3. Portré

7 Anyagok,technikák 1. Kőből faragott

8 Anyagok,technikák 2. Fémből öntött

9 Anyagok,technikák 3. Fából faragott

10 Anyagok,technikák 4. Agyagból égetett

11 A korai reneszánsz olasz mesterei:
A 15. sz. elejének firenzei mestere Ghiberti

12 A reneszánsz születése - a firenzei keresztelőkápolna kapui
8 szögletű, román stílusú, centrális épület a firenzei dóm előtti téren 3 kapuja van, a délit már a 14. században díszítik 1401-ben pályázatot írnak ki a másik kettőre

13 Az 1401-es pályázat Brunelleschi pályázata Ghiberti pályázata br

14 Az északi kapu A Pisano készítette 14. századi déli kapu mintájára alkotja meg a győztes Ghiberti Gótikus keretbe foglalt bibliai jelenetek bronzból

15 A keleti kapu: A Paradicsom kapuja
Az északi kapu után készíti Ghiberti Michelangelo nevezi el Porta del Paradiso-nak, a szépsége alapján Bronzból készült Ma az eredeti múzeumban látható, helyén másolat van

16 10 díszesen keretelt négyzetes mezőre tagolódik
A kereten dekoratív figurák és portrék Ghiberti önarcmása

17 A négyzetes mezőkben bibliai jelenetek, perspektivikus, egy nézőpontból láttatott térben, ez a korabeli festészetre emlékeztet

18 Középkorias még, hogy egy térben egyszerre több különböző időben zajló cselekmény van ábrázolva

19 Az alakok élethűek, természetesen mozognak

20 A dombormű különböző síkokban mintázott, a rajzostól a már szinte az alapsíktól elszakadó figurákig
A kiemelkedő alakok fokozzák a térbeliséget és árnyékokat vetítenek a felületre

21 Donatello A 15. sz. legnagyobb szobrásza, gazdag életmű: műfajban és technikában változatos

22 Dávid Bronz A Góliátot legyőző bibliai hős, a gyengébb de leleményesebb győzelme a hatalmasabb felett, Firenzében kedvelt téma

23 Görögös meztelenség – a szobrász bizonyságát adja, hogy képes hibátlanul megjeleníteni a legnehezebb művészi feladatot, a ruhátlan emberi testet Természetesen mozgó, kontraposztban ábrázolt alak

24 A győztes Dávid – a levágott Góliát fej

25 Lányos ifjú

26 Gattamelata Bronz Padova egyik terén áll – a köztéri szobrok állításának újjászületése Magas talapzaton állva uralja a városi teret

27 Ókori párhuzam

28 Zsoldos kapitány emlékműve, a katonái nevezték „foltos macskának”
Kevésbé részletezett - erő, nagyság jellemzi A felemelt láb alatti golyó

29 Verrocchio Jellegzetes reneszánsz műhely vezetője

30 A leghíresebb tanítvány – Leonardo első képe

31 Verrocchio Dávidja

32 Colleoni kapitány emlékműve
Bronz Velence Részletezőbb Dinamikusabb kompozíció - kontraposzt

33 Az érett reneszánsz szobrászata: Michelangelo
A reneszánsz legnagyobb művésze: szobrász, festő, építész és költő Firenze és Róma

34 Az első remekmű: Pieta Róma Márvány Szignált
A 20-as éveiben járó művész alkotása

35 A téma Szánalom, sajnálkozás – gyakori témája a keresztény művészetnek, Mária siratja halott fiát

36 A téma Michelangelo életművében: öregkori piéták

37 Életszerűség és harmónia
Háromszög (gúla) kompozíció Az ellentétek semlegesítik egymást (élő – halott, meztelen – felöltözött, ülő – fekvő)

38 Tökéletesre csiszolt felület – csodálatos részletek

39 Eszményi szépségű alakok

40 Dávid Firenze, egykor a városháza előtt, ma múzeumban Márvány
Óriási nagy: (több mint 4 méter)

41 Az elrontott kőtömb – heroikus vállalkozás

42 A harcra összpontosító Dávid

43 Torzón maradt vállalkozás: II. Gyula pápa síremléke

44 Mózes

45 Rabszolgák 1.

46 Rabszolgák 2.

47 Medici-síremlékek

48 Medici-kápolna Firenze, San Lorenzo templom új sekrestyéje
Az építész is Michelangelo Centrális, kupolás épület, fehér alapra szürke kőtagozatok rajzolódnak

49 A síremlékek A falban kialakított fülkében van az elhunyt portréja
A fal előtt álló kőkoporsó (szarkofág) tetején jelképes alakok (egy férfi és egy nő), a napszakok megjelenítője

50 Lorenzo Medici síremléke

51 Giuliano Medici síremléke

52 Lorenzo portréja - ideálportré

53 Az Este

54 A Hajnal

55 Giuliano

56 Az Éjszaka

57 A Nappal

58 Befejezetlenség


Letölteni ppt "A reneszánsz szobrászat"

Hasonló előadás


Google Hirdetések