Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

2008.03.12. © Campden & Chorleywood Kht.. 1 Az elhízás és az egészséges étrend: fogyasztói felmérések értékelése Hegyi Adrienn, Campden & Chorleywood Mo.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "2008.03.12. © Campden & Chorleywood Kht.. 1 Az elhízás és az egészséges étrend: fogyasztói felmérések értékelése Hegyi Adrienn, Campden & Chorleywood Mo."— Előadás másolata:

1 © Campden & Chorleywood Kht.. 1 Az elhízás és az egészséges étrend: fogyasztói felmérések értékelése Hegyi Adrienn, Campden & Chorleywood Mo. Kht.

2 © Campden & Chorleywood Kht 2 Bevezetés Az elhízás a 21. század egyik fő egészségügyi kihívása. •Elhízottak körében gyakori a magas vérnyomás, kóros vérzsír szint, magas vércukorszint, cukorbetegség. •Ezek a rizikófaktorok több további betegség kialakulásának esélyét növelik. A felnőtt lakosság több mint 60 %-a elhízott vagy túlsúlyos •Ebből megközelítőleg 20% az elhízott és 42% túlsúlyos. * •Az elhízott óvodás és iskolás gyermekek száma folyamatosan nő. E kedvezőtlen trend kialakulásában jelentős szerepet játszik a helytelen táplálkozás és az elégtelen fizikai aktivitás. ! (Gyermekkori elhízás és a felnőttkori elhízás közötti kapcsolat.) * Ref.: Orvos-továbbképző Szemle 2003, Februári különszám

3 © Campden & Chorleywood Kht 3 Túlsúlyos - elhízott felnőttek Magyarországon

4 © Campden & Chorleywood Kht 4 Elhízás okai 1.Az energia szükségletnél jelentősen magasabb kalória-bevitel, minek következtében az elfogyasztott „energia nem vész el, csak átalakul” - döntően zsírszövetté. 2.Túlsúlyos emberek szeretnek enni, nehezen mondanak le kedvenceikről. 3.Csökkentett energiatartalmú ételeket nem tartják finomnak. 4.Az energia leadás csökkenése - a fizikai aktivitás lakossági méretben romlott - autó, TV-videó, számítógép.  Kevés élelmiszeren tünetik fel az energiatartalmat.  A magyarországi piacon korlátozott számban állnak a rendelkezésre súlyfigyelésre alkalmas ételek. megállíthatatlan elhízás járvány ?! Az elhízás jelensége nemcsak az egészségügy, hanem az élelmiszeripar, a termékfejlesztés számára is kihívást jelent.

5 © Campden & Chorleywood Kht 5 A fogyasztók étrend változtatásának okai Forrás: European Commission Eurobarometer, 59.o, 2003

6 © Campden & Chorleywood Kht 6

7 © Campden & Chorleywood Kht 7 Elhízás kezelése 4 pillére: 1.Diéta 2.Magatartás terápia 3.Fizikai aktivitás 4.Gyógyszeres kezelés Diéta (szóróanyag): Az energia bevitel csökkentése 1. Általános ajánlás hosszútávon nő: 1200 kcal/nap férfi: 1500 kcal/nap 2. Ajánlott diéta: Energiaszükséglet -500 kcal Várható fogyás: heti 0,5 kg Reális célkitűzés: 10% testsúlycsökkentés/félév Napszaki elosztás - Este kevesebbet

8 © Campden & Chorleywood Kht 8 Forrás: World Innovation Panorama 2006, International trends & innovation book, SIAL 2006 Az innovációs témák megoszlása Európában, Észak-Amerikában és világviszonylatban, 2005 (%)

9 © Campden & Chorleywood Kht 9 A kutatás céljai Projekt céljai: Alacsony energiatartalmú, vonzó érzékszervi tulajdonságokkal rendelkező, építőkocka elvű étrendbe illeszkedő készételek kifejlesztése. Étkezési szokásaiknak, termék preferenciáiknak, az egészséges életmódról alkotott véleményük megismerése. Kiemelt szerepet kapott a fenti célok mellett az elhízás okainak vizsgálata a túlsúlyos fogyasztói csoportban.  fogyókúrás program kidolgozása,  további termékfejlesztési irányok kijelölése készétel, jégkrém esetén

10 © Campden & Chorleywood Kht 10 Fogyasztói vizsgálatok eredményei a GVOP  Probléma •Fogyasztói vélemények jobb megismerése •Minőségi kutatás, fókuszcsoport •Mennyiségi kutatás •Prototípus minták kidolgozása •Érzékszervi vizsgálat •Prototípus minták kedveltségi tesztje •Minőségi kutatás, fókuszcsoport •Érzékszervi vizsgálat •Mennyiségi kutatás

11 © Campden & Chorleywood Kht 11 A minőségi kutatás felépítése: Meghatározni mit gondolnak a résztvevők •az egészséges életmódról, •az egészséges életmód mit jelent-csak táplálkozás és/vagy mozgás,…stb. •a különböző fogyókúrákról, •az étkezési szokásaik hogyan alakulnak, •csökkentett energiatartalmú termékekről, •kifejlesztett csökkentett energiatartalmú prototípus mintákról, Alkalmazott módszer:Fókuszcsoport

12 © Campden & Chorleywood Kht 12 Ki mit lát a képen?

13 © Campden & Chorleywood Kht 13 A minőségi kutatás módszere: •A kutatás módszere: standard fókuszcsoport •Célcsoport: •magukat átlagos testsúlyúnak tartó nők és férfiak (25-45 éves korosztály) •magukat túlsúlyosnak tartó nők és férfiak (25-45 éves korosztály) •magukat túlsúlyosnak tartó nők és férfiak (45-65 éves korosztály)

14 © Campden & Chorleywood Kht 14 A minőségi kutatás fő területei •Egészséges életmód •Étkezési szokások •Egészséges táplálkozáshoz kapcsolódó fogalmak •Csökkenetett energiatartalmú termékekről •Kifejlesztett csökkenetett energiatartalmú termékek •Készételek •Jégkrém •Kifejlesztett termékkel kapcsolatos vélemények

15 © Campden & Chorleywood Kht.. 15 Egészséges életmód

16 © Campden & Chorleywood Kht 16 Egészséges életmód A résztvevők számára az egészséges életmódba beletartozik: •Helyes táplálkozás (rendszeres étkezés, megfelelő ételek, vitamin, ételek íze, eredete, kellő folyadék bevitel) •Mozgás •Megfelelő lakó környezet (levegő,….stb.) „Egyre nehezebben kivitelezhető, a környezeti károk miatt.” •Káros szenvedélyek mellőzés pl. dohányzás, túlzott alkoholfogyasztás •Stressz mentes életmód „Idő, odafigyelés és rendszeresség kell az egészséges életmódhoz.” CSOPORTOK közötti különbség nem volt.

17 © Campden & Chorleywood Kht 17 Testsúly és az egészséges életmód kapcsolata •A résztvevők úgy vélték, hogy „testsúlyúk kihat egészségükre.” •„A kor előre haladtával egyre jobban figyelni kell rá és karban kell tartani.” •„A túlsúly kihat az egészségre pl. magas vérnyomás.” CSOPORTOK közötti különbség Az átlagos testsúlyú csoport inkább azt hangsúlyozta mit kell tenni, hogy megőrizzük „normális” testsúlyúnkat, míg a túlsúlyos csoport azokat említett, hogy a túlsúly milyen egészségügyi veszélyt jelent pl. magas vérnyomás,…stb.”

18 © Campden & Chorleywood Kht 18 Diétásról, fogyókúráról alkotott vélemény •A fogyókúra csoporttól függetlenül a leginkább a testsúly csökkenését jelentette a résztvevők. CSOPORTOK közötti különbség •Az átlagos súlyú nők számára a testsúly megtartás épp úgy fontos volt, mint a testsúly csökkentés, míg a férfiak számára inkább a testsúly csökkentés. •A túlsúlyos csoport inkább a testsúly csökkentést tartotta fontosnak.

19 © Campden & Chorleywood Kht 19 Diétásról, fogyókúráról alkotott vélemény •Projektív technika alkalmazásával megállapítottuk, hogy a fogyókúra során a legfontosabbnak vélik: •Nassolás elhagyását (mind a két csoport főleg túls. nők, ) •Kisebb adagnagyságot (mind a két csoport főleg túls. nők és férfiak) •Csökkentett energiatartalmú ételek fogyasztását (csak a túlsúlyos csoportok, főleg túls. nők) •Több mozgást (átlagos súlyú csoport) •Kalóriaszámlálást •Kalóriaszámlálást (kevesen említették mind két csoportból) •Este 6 után nem szabad étkezni (csak a túlsúlyos csoportok)

20 © Campden & Chorleywood Kht 20 Miről a legnehezebb lemondani? •Megszokásosról •Ízekről •Régi életmódról •Nassolásról

21 © Campden & Chorleywood Kht.. 21 Étkezési szokások

22 © Campden & Chorleywood Kht 22 Napi étkezések megoszlása •Átlagos testsúlyú résztvevők naponta igyekeznek háromszor étkezni és „betartani a jó régi közmondást – reggel, mint király; délben, mint a polgár; este, mint a koldus.” (átls.) •A résztvevők egy része legalább háromszor étkezik és az étkezések közben nassol.(túls.) •A résztvevők egy másik csoportja munkájából adódóan rendkívül rendszertelenül, rapszodikusan eszik. Ebből adódóan: •Reggeli elmarad(túls.) •Esti étkezés a fő étkezés. (túls.) A férfiak étkezését sok esetben a nők alakítják.

23 © Campden & Chorleywood Kht 23 Étkezések Reggeli Átlag testsúlyú csoport •Joghurt, kakaó, tea, tej, gyümölcslé (átls.) •Kenyér, szendvics, müzli (átls.) Túlsúlyos csoport •Túls. csoport közül többen nem reggeliznekEbéd •lehetőség szerint meleg, •házi készítésű leves fontos •megemlítették házhoz szállító cégeket •ebéd ideje nagyon változatos 12-4 óráig •fontos, hogy jó ízű legyen •sokan a magyaros ízeket preferáljákVacsora •A megkérdezettek igyekeznek elhagyni vagy kisebb mennyiséget enni, de ez sokszor nem valósul meg és főleg túlsúlyos résztvevőknél ez válik főétkezéssé, holott tudják nem szabadna.

24 © Campden & Chorleywood Kht 24 Nassolás Átlag testsúlyú csoport •Gyümölcs, joghurt, müzli szelet („+”) •Csokoládé, keksz, gumicukor, túró rudi(„-”) Túlsúlyos csoport •Gyümölcs, tejberizs, müzli szelet („+”) •Csokoládé, sütemények, jégkrém, TV nézéshez sör, mogyoró, turmixok, chipsek, túró rudi(„-”)

25 © Campden & Chorleywood Kht.. 25 Átlagos test súlyú megkérdezetteknek kiegyensúlyozottabb az étkezési ritmusok, a túlsúlyosoknak inkább rendszertelen.

26 © Campden & Chorleywood Kht.. 26 Egészséges táplálkozáshoz kapcsolódó fogalmak

27 © Campden & Chorleywood Kht 27 Mit tudnak a fogyasztók a testsúly csökkentéséhez/megtartásához kapcsolódó fogalmakról? •Napi energia bevitellel kapcsolatban hasonló vélemények hangzottak el, mint a kalóriaszámlálással: •„Sok élelmiszeren nincs feltűntetve.” (átls és túls.) •„Ha fel van tűntetve nehéz visszaszámolni az adagnagyságra.” (átls és túls.) •„Napi kalória-bevitel nagysága eltérő pl kcal???” (átls.)– „Én abban hiszek, amit a dietetikus mondott.” (túls.) •„Rendszertelen étkezés miatt számomra nehezen követhető a fentiek miatt is.” (túls.) Azonosították a két fogalmat a résztvevők.

28 © Campden & Chorleywood Kht 28 Mit tudnak a fogyasztók a testsúly csökkentéséhez/megtartásához kapcsolódó fogalmakról? 1.GI – fogalom új volt, egy résztvevő ismerte 2.Alacsony energiatartalom – lásd előző., „zöldség és gyümölcs fogyasztás”(túls.) 3.Nyersanyagok és alapanyagok ellenőrzött minősége- • „Nagyon fontos, de mi a bizonyíték erre.”(átls.) •Egészséges és a természetes fogalmak összemosónak. 4.Fitness programokban való részvétel •„Nem egzakt fogalom.” (átls.) •„Gyerekkorban kell elkezdeni.” (átls.) •„Ma divat, sok pénz kell hozzá.” (átls. és túls.) •„Rendszeres sport, akár séta minden nap.”(túls.)

29 © Campden & Chorleywood Kht 29 Mit tudnak a fogyasztók a testsúly csökkentéséhez/megtartásához kapcsolódó fogalmakról? 5.Magas vitamin és ásványi anyag tartalmú ételek fogyasztása •„Gyümölcs és zöldségfélék, pezsgő,- és vitamin tabletták.” (átls. és túls.) • divat, reklámok hatás: „ A természetes forrás nem elegendő szervezetünk számára, ezért kell vit. és pezsgőtabletta.” (átls. és túls.) 6.Vegyes táplálkozás •„Fontos, hogy mérsékletesen, de mindenből fogyasszunk.” (átls. és túls.) 7.Csökkentett zsírtartalmú ételek fogyasztása •„Ezek a light termékek, de jóval drágábbak, mint a hagyományosak.” (túls.)

30 © Campden & Chorleywood Kht 30 Mit tudnak a fogyasztók a testsúly csökkentéséhez/megtartásához kapcsolódó fogalmakról? 8.Csökkentett cukortartalmú ételek fogyasztása •„Más az ízűk, drágábbak.” (túls.) •„Valóban egészséges, ha édesítőszer van benne?!” (túls.) 9.Csökkentett sótartalmú ételek fogyasztása •„Nagyon fontos lenne, de mindenben benne van és e nélkül a termékek íztelenek lennének.” •Ki kellene váltani jódozott vagy nátrium szegény sóra én azt használom.” (túls.) •„Rendben van, de sóra szüksége van a szervezetnek.” (túls.) 10.Magasabb rosttartalmú termékek fogyasztása •„Nagyon egészséges, de én csak a rostos leveket és kenyérféléket ismerem.” (túls.)

31 © Campden & Chorleywood Kht.. 31 Csökkentett energiatartalmú ételek

32 © Campden & Chorleywood Kht 32 Honnan értesül a csökkentett energiatartalmú ételekről? •Kóstoltatás •TV reklám •Újság, magazin Említett márkák: •Norbi •Gastroyal •Foodexpress •Cerbona •Danone •Chio (light) •Delma (light) •Coca-cola (light)

33 © Campden & Chorleywood Kht 33 Csökkentett energiatartalmú ételekről Átlagos testsúlyú résztvevők: •„Ugyanannyit ehetünk belőle vagy többet, mint a hagyományosból.” •„Ehetek olyasmit, amit amúgy megvonnók magamtól vagy ritkán eszem a kalóriatartalma miatt, pl. csoki, jégkrém.” Túlsúlyos résztvevők: •„Hozzátartozik a napi étkezéshez.” •„Ne tartalmazzon káros anyagokat pl. E szám.” •„Sok termék nagyon ízetlen.” •„Light termékből többet lehet használni.” A résztvevőkben felmerült a kérdés, hogy „a csökkentett energia tartalom elérése nem párosul-e olyan adalékanyagok, édesítőszerek használatával, amelyek hatása nem tisztázott.”

34 © Campden & Chorleywood Kht 34 Csomagoláson megjelenő információk fontossága Vizsgált szempontok: Vizsgált szempontok: energia, zsír, cukor, szénhidrát, só, rost lógók, ásv. anyag,- és vitamintartalom, tájékoztató a termék kedvező élettani hatásairól Résztvevők nagy része említette: •Gyártó •Energiatartalom (túls. nagyobb gyakorisággal említették) •Ásványi anyag és vitamintartalom (átls. nagyobb gyakorisággal említették) •Tájékoztató a termék kedvező élettani hatásairól •Napi energia-bevitelhez kapcsolódó egyszerű információ feltűntetése. Túlsúlyos résztvevők számára egyéb fontos tényezők: •Cukortartalom •Szénhidráttartalom •Zsírtartalom feltűntetése. Többen említették, hogy •az E számok -negatív vagy pozitív-jelentőségével nincsenek tisztában, •termék összetétel a laikusok számára is legyen egyértelmű.

35 © Campden & Chorleywood Kht.. 35 Kifejlesztett csökkenetett energiatartalmú ételek

36 © Campden & Chorleywood Kht 36 Készételek •elsősorban magyaros ízek, de a nemzetközi ízeket is említették, elsősorban a mediterrán konyhát, •leves fontossága, •gyf. technológiáról megoszlanak vélemények az csökkenti-e a termékek vitamin tartalmát vagy sem, •gyf. panírozott termékeknél az olajban sütés nem egészséges –megfelelő olaj választás pl. olíva vagy floriol - •csökkentett energiatartalom és zsírtartalom, •csökkentett energiatartalom termékek íze nem mindig kielégítő •kiszerelési vagy adagnagyság csökkentése Fókuszcsoport, Mennyiségi kutatás

37 © Campden & Chorleywood Kht 37 Jégkrém •csökkenetett energiatartalmú termékek, cukortartalom csökkentés természetes helyettesítőkkel lehetőség szerint pl joghurt-tejszín helyett, gyümölcs, méz- cukor helyett, •csökkentett termékek kellemetlen mellékízének kiküszöbölése, •kiszerelési vagy adagnagyság csökkentése •kedvelt ízek: csokoládé, vanília, eper, citrom

38 © Campden & Chorleywood Kht 38 ÁR és a csökkentett energiatartalmú termékek •A résztvevők nagy része a csökkentett energiatartalmú termékekért ugyanannyit lenne hajlandó fizetni, mint a hagyományosért. •Túlsúlyos résztvevők közül többen hajlandóak 5-15% magasabb árat fizetni a csökkentett energiatartalmú termékekért.

39 © Campden & Chorleywood Kht 39 Mennyiségi kutatás

40 © Campden & Chorleywood Kht 40 A mennyiségi kutatás céljai A projekt célja: •A projekt részét képezte kórházi fogyókúrával kezelt, túlsúlyos betegek körében végzett felmérés: •Az elhízás okait •Étkezési / nassolási szokásokat •Termék preferenciát

41 © Campden & Chorleywood Kht 41 Vizsgálati módszer •Vizsgálati módszer: CLT (Central Location Test) •Előnye : •Nagy számú reprezentatív fogyasztói csoportot tudtunk megkérdezni •Kontrollált nyugodt körülmények között tudták kitölteni a kérdőívet. •Kérdőív: Önkitöltő, 27 zárt és 13 nyílt kérdéssel

42 © Campden & Chorleywood Kht 42 Vizsgálati módszer •Célcsoport: Túlsúlyos, kórházi ellátásban részesülő emberek •Megkérdezettek száma: 400 fő •Helyszín: Szent Imre Kórház Önálló Lipid részleg

43 © Campden & Chorleywood Kht 43 Demográfiai adatok •Demográfiai adatok: •Nem: 22% férfi, 78% nő •Kor:46% év közötti, 16% év közötti, 38% 50 feletti •Lakhely: 47% Budapest, 53% vidék •Jövedelem: 70% átlagos, 23% átlag alatti, 7% átlag feletti

44 © Campden & Chorleywood Kht 44 Eredmények - Az elhízás okai „Fokozatosan” az évek során: 32,8% Sport elhagyása: Férfiak: 31%, Nők 10,6% Dohányzás elhagyása: Férfiak: 25%, Nők 7%

45 © Campden & Chorleywood Kht 45 Eredmények - Az elhízás okai Kevés mozgás Családi háttér Több, mint 50% igen keveset mozog! A megkérdezettek 60%-a esetén a szülők is túlsúlyosak!

46 © Campden & Chorleywood Kht 46 Eredmények - Az elhízás okai Fogyókúrák száma A többség már több, mint 10-szer próbálkozott fogyókúrával! Eltérés figyelhető meg a nemek szerint, a nők nagyobb gyakorisággal fogyókúráznak.

47 © Campden & Chorleywood Kht 47 Eredmények - Az elhízás okai •Étvágycsökkentő szerek használata •Megkérdezettek több, mint fele próbálkozott étvágycsökkentő szerek használatával. •Nők gyakrabban….

48 © Campden & Chorleywood Kht 48 Eredmények - Étkezési szokások •A főétkezések száma az esetek 74%-ban 1-2 alkalom / nap. •A megkérdezettek 40% éhség nélkül is eszik. •A megkérdezettek közel 50%-a követi nyomon a napi energia bevitelt. •Étkezésükben fontos szerepet játszik: a hús és a húsételek: a megkérdezettek 80% fogyaszt naponta vagy heti 4-6 alkalommal ilyen jellegű ételeket • a hús és a húsételek: a megkérdezettek 80% fogyaszt naponta vagy heti 4-6 alkalommal ilyen jellegű ételeket •a nassolás

49 © Campden & Chorleywood Kht 49 Eredmények - Termék preferencia Különböző „íz-világok” összehasonlítása magyaros jellegű •Leginkább a magyaros jellegű ételeket kedvelik. •Nem utasítják el a görögös és olaszos ízeket, illetve a kínai konyhát sem. •Legkevesebben az indiai ételeket preferálják.

50 © Campden & Chorleywood Kht 50 Eredmények - Termék preferencia húsféleségek édességek •Legnehezebben húsféleségekről és az édességekről mondanak le a túlsúlyos fogyasztók. •Egyaránt szívesen fogyasztanak hús- köret, egytálétel, illetve főzelék- feltét formában kiszerelt ételeket. •Túlsúlyos fogyasztók gyakrabban fogyasztanak főzelékféléket. •Túlsúlyos fogyasztók 49% fogyaszt naponta vagy heti 4-6 alkalommal barna kenyeret, míg az átlagos népesség* esetén ez 15%. •A népesség * 79%-a soha, vagy ritkán fogyaszt halat, ez csak 45% a túlsúlyos fogyasztók közében. *Ref: OLEF 2003 •De! Előre összeállított menü kevésbé kelti fel az érdeklődésüket.

51 © Campden & Chorleywood Kht 51 Eredmények - Nassolási szokások •Válaszadók, több, mint 55%-a naponta 2-3 alkalommal nassol. •Válaszadók, több, mint 60%-a szorongás miatt nassol. •A nassolás leginkább a téli-őszi időszakra tehető. A megkérdezettek közel 80%-nak javítja a közérzetét!

52 © Campden & Chorleywood Kht 52 Eredmények - Nassolási szokások A megkérdezettek legszívesebben gyümölcsöket, tejterméket és édességeket –csokoládét, fagyaltot, süteményt- nassolnak.

53 © Campden & Chorleywood Kht 53 Eredmények felhasználása a termékfejlesztés során •Az ételek kifejlesztése során figyelembe vettük a túlsúlyos válaszadók válaszai alapján a következő szempontokat: •Milyen ételek fogyasztanak gyakran •Milyen ételeket hiányolnának legjobban a túlsúlyos válaszadók (húsok - hal felhasználása sem kizárt, desszertek) •Milyen jellegű / íz-világú ételeket keresnének a boltokban (főleg magyaros, de az olaszos, kínai jellegűt is) •Mit nassolnak szívesen (pl. gyümölcsök, sütemény, fagylalt)

54 © Campden & Chorleywood Kht 54 Eredmények felhasználása a termékfejlesztés során •Az ételek kifejlesztése során az étel preferencia mellett figyelembe vettük a következő szempontokat: •Energia szükséglet •Könnyen összeállítható legyen 1500 kcal diéta. •Táplálkozási ritmus •Az ebéd összeállható legyen úgy, hogy a szükséges napi energiamennyiség 35%-t teszi ki. •A kifejlesztett ételekből komplett főétkezést tudjanak a diétát követők kialakítani. •Leves, főétel esetleg desszert •Tartalmazzon hús, zöldségeket, gyümölcsöket is

55 © Campden & Chorleywood Kht 55 Kifejlesztett ételek •Energia csökkentést zsír és színhidrát csökkentéssel értük el. •A fókusz csoportos vizsgálatok is ezt igazolják, a fogyasztók ezt várják el a csökkentett energia tartalmú ételektől. •Adag méret: •levesek esetén: g •főételek esetén: g •saláták: 200g

56 © Campden & Chorleywood Kht 56 Kifejlesztett levesek •Paradicsomleves (107 kcal/adag) •Brokkoli krémleves (97 kcal/adag) •Francia hagymakrém leves (195 kcal/adag) •Minestrone leves (129 kcal/adag)

57 © Campden & Chorleywood Kht 57 Kifejlesztett főételek: •Temesvári sertésszelet galuskával (310 kcal/ adag) •Lecsós szelet (256 kcal/adag) •Pulyka florentin (368 kcal /adag) •Meggymártás marhahússal (303 kcal/adag) •Zöldséges hal (217 kcal/adag) •Olaszos zöldbab (355 kcal/adag) •Szecsuáni csirke (150 kcal/adag)

58 © Campden & Chorleywood Kht 58

59 © Campden & Chorleywood Kht 59 Köszönetnyilvánítás •GVOP Szent Imre Kórház, Önálló Lipid Részleg Dr. Jámbor Zoltán részére •HELENA Study (Contract FOOD-CT ) HELENA projektben résztvevő partnerek: CCFRA (UK), AINIA (Spain), MEURICE R&D (Belgium), SIK (Sweden) SERRANO (Spain), CEDERROTH (Sweden), PASA (Spain), CEREALIA (Sweden)

60 © Campden & Chorleywood Kht 60 Köszönöm figyelmüket!


Letölteni ppt "2008.03.12. © Campden & Chorleywood Kht.. 1 Az elhízás és az egészséges étrend: fogyasztói felmérések értékelése Hegyi Adrienn, Campden & Chorleywood Mo."

Hasonló előadás


Google Hirdetések