Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Bevezetés az idegenforgalomba. Az idegenforgalom története -Az ókorban -A középkorban -Az újkorban -Reneszánsz -Ipari forradalom -Közlekedési forradalom.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Bevezetés az idegenforgalomba. Az idegenforgalom története -Az ókorban -A középkorban -Az újkorban -Reneszánsz -Ipari forradalom -Közlekedési forradalom."— Előadás másolata:

1 Bevezetés az idegenforgalomba

2 Az idegenforgalom története -Az ókorban -A középkorban -Az újkorban -Reneszánsz -Ipari forradalom -Közlekedési forradalom -Utazásszervezés beindulása -Napjaink turizmusa

3 Az idegenforgalom fogalmai -Krapf-féle fogalom -WTO fogalom -Szociológiai fogalom Manillai Nyilatkozat Hágai Nyilatkozat

4 Az idegenforgalom rendszere -Alanyi alrendszer -Szabadidő struktúra -Diszkrecionális jövedelem -Saját rendelkezésű gépjármű -Motivumok, indítékok

5 -Tárgyi alrendszer -Adottságok, vonzerők -Közlekedés, infrastruktúra -Szálláslehetőségek -Ellátás, étkezés -Szórakozási lehetőségek, szabadidő eltöltés -Intézményrendszer, turizmus szervezetei -Ár

6 -A rendszer környezete -Közgazdasági környezet -Társadalmi-kulturális környezet -Politikai környezet -Technológiai környezet -Ökológiai környezet

7 A turizmus rendszerezésének ismérvei -Származási hely szerint -Tartózkodási idő szerint -Időszak szerint -Résztvevők száma szerint -Kor szerint -Közlekedési eszköz szerint -Elszállásolási mód szerint -Pénzügyi források szerint -Szociológiai tartalom szerint -Szervezettség szerint

8 Az idegenforgalom alanya Szükséglet: hiányérzetből keletkezik és vágyat, igényt ébreszt Szükséglet kielégítése: javakkal és szolgáltatásokkal Szükségletek lehetnek (Maslow): alapszükségletek társadalmi szükségletek önalakítás önmegvalósítás

9 Motivációk Endogén tényezők fiziológiai motivációk pszichológiai motivációk társadalmi motivációk kulturális motivációk státusz és presztizs motivációk Exogén tényezők fogadóhely, táji különlegességek divat az utazás eredményes marketing különleges attrakciók árengedmények, akciók

10 Üdülő turista típusok (Hahn) pihenő üdülő élménykereső üdülő mozgást kereső üdülő sportoló üdülő kalandot kereső üdülő tanulni, látni vágyó üdülő útikalauz szerint gyűjtő idegen világ hangulatait gyűjtő természet, kultúra iránt érdeklődő

11 Turizmusfajták motivációk szerint - hivatásturizmus üzleti utazás kongresszusi kiállítások, vásárok tanulmányutak diplomáciai utak sportolók művészek vendégszereplése incentive túra

12 - Vakációs turizmus (szabadidő) üdülő kulturális turizmus körutazó látogató (rokon és egyéb utcasarki lányok is!) egészségturizmus gyógyturizmus (fürdő- és ivókúrák, klimatikus gyógyhelyek) wellness turizmus (termálfürdő) vallási turizmus sportturizmus (aktív, passzív) hobby-turizmus kalandturizmus városlátogató turizmus falusi és agroturizmus egynapos kiránduló week-end turizmus bevásárló turizmus

13 Idegenforgalmi statisztika területei Határstatisztika - nagysága, összetétele, időszaka - közlekedés módja szerint - utazási motívum szerint Szálláshelyi statisztika - kapacitás, szállástípus, minőség, területi megoszlás - szálláshelyi vendégforgalom vizsgálata - kapacitás kihasználtság mérése Szervezett idegenforgalom statisztikája - volumene, összetétele, időszaka - utazási szervezetenként

14 Turizmus bevételei - nemzetközi idegenforgalmi bevételek - Magyarország idegenforgalmi bevételei - turizmus devizamérlege Turizmus gazdasági jelentősége - GDP (közvetlen és közvetett) - kormányzati kiadások - tőkebefektetések - foglalkoztatás (közvetlen és közvetett) - turizmus szatelit-számla (TSZSZ) Turizmus társadalmi és kulturális hatásai Turizmus környezeti hatásai

15 A turizmus tárgyi oldalának struktúrája Természeti adottságok - Földrajzi és idegenforgalmi fekvés - Éghajlati és időjárási tényezők - Vízrajzi és domborzati viszonyok - Különleges természeti adottságok Ember alkotta adottságok - Fogadóhelyek típusai - Tanyák - Falvak (kis, közepes és nagyközség) - Városok - Világvárosok - üdülőhelyek

16 - gyógyhelyek - közlekedési csomópontok - kulturális, vallási központok - közigazgatási, gazdasági központok - kistérségek, régiók - nemzeti parkok - arborétumok - természetvédelmi területek - tájvédelmi körzetek - világörökségek - Kulturális adottságok - történelmi emlékhelyek - műemlékek - múzeumok - tudományos intézetek - néprajzi sajátosságok

17 - Szórakozási lehetőségek - folyamatosan működők - turista szezonban működők - fesztiválok - ünnepi hetek - gasztronómiai nagyrendezvények - Igazgatási és gazdasági adottságok - település közigazgatási rangja - település kereskedelmi, kiállítási rangja - település kulturális rangja - település egyéb, társadalmilag fontos rangja - Település vonzerői - helyi, regionális, országos, nemzetközi

18 - Település felkészültségi tényezői - Idegenforgalmi felkészültség és tárgyi elemei infrastruktúra szálláshelyek étkezési lehetőségek szabadidő eltöltési lehetőségek gazdasági tevékenységekhez szükséges elemek turisztikai közlekedési létesítmények - Idegenforgalmi felkészültség szervezeti elemei - Idegenforgalmi felkészültség társadalmi elemei - Idegenforgalmi szálláshelyek - szállodák - panziók, fogadók, motelek - kempingek - mozgó szálláshelyek - turistaszállók - ifjúsági szállók

19 - üdülőházak - magánszálláshelyek idegenforgalmi hasznosítása fizetővendéglátás falusi turizmus magán üdülők - Vendéglátóhelyek - üzletkörök - típusok - üzlethálózat

20 Az idegenforgalmi piac sajátosságai - a kereslet és a kínálat térben és időben elválik - az idegenforgalmi termékek döntő része nem tárolható - az idegenforgalmi termékek döntő többsége szolgáltatás - a marketing kereslet-kínálat összekötő nagy szerepe - a turisztikai termék szolgáltatások halmaza

21 A turisztikai kereslet alapesetei és szegmensei (a TSZSZ szerint) - belföldi turisztikai kereslet - külföldi turisztikai kereslet - külföldre irányuló turisztikai kereslet - hazai turisztikai kereslet - nemzeti turisztikai kereslet - nemzetközi turisztikai kereslet

22 Az idegenforgalmi kereslet sajátosságai - világpiaci kategória - sokféleség - mobilitás - konvertálhatóság - komplexitás - periodicitás - társadalmi viszonyok - ár- és jövedelmi viszonyok

23 Az idegenforgalmi keresletet meghatározó tényezők - vásárlóerő - szükséglet - népesség - adminisztratív szabályok - kínálat kuriozitása - földrajzi, éghajlati viszonyok - közlekedés és költségei - technikai viszonyok - ár és preferenciák - szubjektív tényezők

24 Az idegenforgalmi termék sajátossága - nem befolyásolható elemek - természeti adottságok - történelmi múlt - kultúra, művészet - természetes gyógy lehetőségek - befolyásolható elemek - szállás - étkezés - közlekedés - rendezvény, program - turisztikai létesítmények - lakosság hozzáállása, vendégszeretet

25 Az idegenforgalmi kínálat sajátosságai - sokféleség - nem exportálható adottságok nagy szerepe - szolgáltatások nagy hányada - helyhez kötöttség - merevség - eszközigényesség - általában nem tárolható - árai

26 Az idegenforgalmi kínálat elemzése - versenyképesség értékelése - szálláshely, ellátóhely jelenlegi és várható kapacitás elemzése - az áruk és szolgáltatások értékesítésének elemzése - propaganda tevékenység értékelése - ár elemzés

27 Az idegenforgalmi árak sajátosságai - nem a konkrét árnak, hanem az árszínvonalnak van jelentősége - idegenforgalmi árak minőség szerinti és időbeni eltérései - ártaktika a kapacitás-kihasználtság növelése érdekében - új piac nyitása árversenyt eredményez - viszonylag hosszabb stabilitás szükséges - a kínálat és a kereslet két különböző valutanemben jelenik meg (árfolyamok) - különböző adókat is tartalmaznak

28 Költés struktúra – kosárszámítások - költés nagyságát és szerkezetét befolyásoló tényezők - idegenforgalmi kínálat színvonala, választéka, költési lehetőségek - árszínvonal és árstruktúra, küldő és fogadó ország árdifferenciái - igénybe vett szállástípus - idegenforgalmi motívumok, utazások célja - turista vásárlóereje - tartózkodási idő - verseny és kockázat az idegenforgalmi piacon

29 Az idegenforgalom szervezeti struktúrája - idegenforgalmi igazgatás állami szervezete - ÖTM miniszter Országos Turisztikai Hivatal Magyar Turizmus Rt Országos Idegenforgalmi Bizottság - Regionális Idegenforgalmi Bizottságok Regionális Marketing Igazgatóságok - Megyei Önkormányzatok Megyei Idegenforgalmi Hivatal - Települési önkormányzatok Tourinform irodák - profit orientált idegenforgalmi vállalkozások - non-profit, ill. szakmai érdekképviseletek

30 Idegenforgalmi politika - fogalma - cél-meghatározásai és azok szintjei - turisztikai koncepció - turisztikai startégia - helyzetfelmérés - SWOT - célstruktúra (vertikális) - emberközpontú és hosszú távon jövedelmező fejlődés - a turistafogadás feltételeinek javítása - attrakciófejlesztés - emberi erőforrás fejlesztés - hatékony működési rendszer kialakítása

31 - horizontális célok - élménylánc kialakítása - minőség és fenntarthatóság kialakítása - ifjúsági turizmus - esélyegyenlőség megvalósítása - határon átnyúló turizmus fejlesztés - megvalósítás eszközei - részcélok megvalósítási eszközei - pénzügyi tervezés - megvalósítás és monitoring

32 Idegenforgalmi marketing szintjei - országos - vállalati - üzleti Magyar Turizmus Rt. - feladatai - szervezeti struktúrája - központ - nemzetközi hálózat - Regionális Marketing Igazgatóságok - éves tervei - kommunikációs terv - akcióterv - végrehajtás és értékelés


Letölteni ppt "Bevezetés az idegenforgalomba. Az idegenforgalom története -Az ókorban -A középkorban -Az újkorban -Reneszánsz -Ipari forradalom -Közlekedési forradalom."

Hasonló előadás


Google Hirdetések