Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A klasszicizmus (kb. a 18. sz. közepétől a 19. sz. közepéig)

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A klasszicizmus (kb. a 18. sz. közepétől a 19. sz. közepéig)"— Előadás másolata:

1 A klasszicizmus (kb. a 18. sz. közepétől a 19. sz. közepéig)

2 A klasszikus ókor más korokban is hatással volt az európai művészetre •Reneszánsz, 20. századi újklasszicizmus stb.

3 I. A korszakról általában

4 1. A név: klasszikus •Bármely jelenség tiszta megnyilvánulása •Tökéletes, példaképül ajánlható •Művészeti értelemben: az antik (görög-római) művészet stíluseszményéhez igazodó, különösen a görög „klasszikus kor” (i. e sz.) alkotásaihoz

5 Houdon: Voltaire

6 4. Művészeti céljai

7 Az ésszerűség, a szabályok, a rend erkölcsi szükségszerűség is

8 Nagy művész akarsz lenni? Másold a görögöket!

9 Winckelmann

10 5. Az antikvitás divatja

11 Piranesi Rómája

12 Pompeji

13

14 II. Klasszicista építészet

15 Új építészeti feladatok: új középületek

16 Tiszta tömegek, egyszerű geometriai formák

17 Zárt falsíkok, visszafogott díszítmények, szabályszerűen alkalmazott antik épülettagozatok (timpanonok, oszloprendek)

18 2. Példák

19 a/ British Múzeum, London,

20 •A főbejárat timpanonnal kiemelt oszlopcsarnoka (portikusz)

21 •A teljes homlokzatot szabályos ión oszlopos folyosó (kolonnád) határolja

22 A múzeum könyvtára

23 •A kupola tetején lévő köralakú nyílás (opeion)

24 b/ Péchy Mihály: Nagytemplom, Debrecen,

25

26 c/ Pollack Mihály: Nemzeti Múzeum, Bp

27 Pollack Mihály

28

29

30

31

32

33 Az emelet Pantheon-szerű körterme •A kazettás kupola és az 1:1 arányú tér klasszikus idézet

34

35 d/ Hild József: Főszékesegyház, Esztergom,

36 Eger. Székesegyház. Hild József,

37 III. Klasszicista szobrászat

38 Az antik szobrok másolatának tűnnek: Thorwaldsen: 3 grácia

39 Nyugodt ünnepélyesség, elvont szépség Canova: Perseus

40 A témák is gyakran ókoriak (antik istenek)

41 Még a kortársak portréi is antik külsőt kapnak Canova: Napóleon

42 Pauline Borghese (Bonaparte) mint Vénusz (Canova szobra)

43 A klasszicista szobrászat legnagyobb alakja: Antonio Canova Ámor és Psyche

44 Antonio Canova: Mária Krisztina főhercegnő síremléke, Bécs,

45 Klasszikus 3 szög kompozíció

46

47

48 b/ Ferenczy István: A szépmesterségek kezdetei (Pásztorlányka), MNG,

49 Ferenczy István: Kölcsey Ferenc portréja

50 IV. Klasszicista festészet

51 A 16. századi érett reneszánsz klasszicizmusa a minta •Az ókor festészete kevéssé ismert a korban, az érett reneszánsz (pl. Raffaello) stílusa a példa Ingres: Homérosz apoteózisa

52 Pontos, aprólékosan kidolgozott Ingres: Riviera kisasszony (részlet)

53 Görög szobrok kiszínezett másolatai Egy David kép részleteMengs festménye

54 A figurális kép magasabb rendű mint az egyéb műfajok David: Labdaházi eskü

55 A táj is idealizált, eszményi Markó Károly: Itáliai táj

56 Példák

57 Jacques-Louis David: A Horatiusok esküje, 1784.

58 A legjelentősebb klasszicista festő: Jacques-Louis David Önarckép

59 A francia klasszicista festészet indító műve

60

61

62 Napóleon festője

63 A császár koronázás

64 David legnagyobb tanítványa: Jean-Dominique Ingres Önarckép

65

66 Ingres példaképe: Raffaello Ingres: Raffaello és a péklány Raffaello önarcképe és a péklányról festett portréja

67 Ingres: Homérosz apoteózisa – a francia kultúra nagyjai

68 Poussin, Richelieu, XIV. Lajos, Moliére és Voltaire

69 Nagy erejű portrék

70 Elefántcsont fényű klasszikus aktok

71 Ingres: A nagy odaliszk, 1814.

72

73 Barabás Miklós

74 Reformkori nagyjaink arcképei Széchényi IstvánBatthyány Lajos

75 Történelmi események A Lánchíd alapkőletétele

76 d/ Id. Markó Károly: Visegrád, MNG, 1824.

77 Magyaros téma: A puszta


Letölteni ppt "A klasszicizmus (kb. a 18. sz. közepétől a 19. sz. közepéig)"

Hasonló előadás


Google Hirdetések