Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A modern fogyasztói társadalmak szerkezete I.: A klasszikus „osztálylétra” és a fogyasztás a II. világháború után.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A modern fogyasztói társadalmak szerkezete I.: A klasszikus „osztálylétra” és a fogyasztás a II. világháború után."— Előadás másolata:

1 A modern fogyasztói társadalmak szerkezete I.: A klasszikus „osztálylétra” és a fogyasztás a II. világháború után

2 A társadalomszerkezet  Leginkább az 50-es, 60-as évek nyugati fogyasztói társadalmainak a világa  Egyértelmű hierarchikus rend  Anyagi helyzet, ízlés és életstílus szorosan összekapcsolódik  A fogyasztás az osztálylétrán felfele haladva nem mindig egyre hivalkodóbb:  Egyes termékcsoportok esetében minél feljebb megyünk, annál puritánabb  Egyes termékcsoportok esetében az osztálylétra bizonyos fokán fordul meg a trend

3 A társadalomszerkezet  Elnevezések:  Elit  Felső-közép  Közép  Alsó-közép  Felső-proli  Alsó

4 A külső  Alul: testesség megengedett  Felül: soványság a követelmény  Alul és középen: divat tisztelete  Felül: divat elutasítása

5 A ruházat  Alul: kényelem a legfontosabb  Középen: a külső a legfontosabb, gyakran kényelmetlen, de mindig tiszta, vasalt  Felül: laza elegancia, de nem az alsó rétegek divatjához igazodva

6 A ruházat  Alul: élénk szinek, látványos minták és szintetikus, de kellemes, selymes anyagok  Felfele: egyre fakóbb szinek, egyre több természetes anyag, egyre durvább szövésú ruházat

7 A ruházat  Alul: sok felirat  Viccesek  Fontos intézmények, világcégek  Közép: „komoly” feliratok saját teljesítmények és hitvallások demonstrálására  Felső-Közép: rangos márkajelzés  Elit: a márkajelzés is snassz

8 Az autó  Alul: örül, ha van egy öreg csotrogány  Közép, felső-közép: egyre jobb márka, látványosabb külső  Elit: hétköznapi járgány, vagy márkás, de régi

9 Az autó  Alul: gyakran koszos, ápolatlan  Közép, felső-közép: végletekig tisztán tartott, fénylő karosszéria  Elit: koszos

10 Az autó  Alul: tigrisbőrös ülés, bólogató kutya, „minden ami belefér”  Felfele: csökkennek a díszítő elemek

11 Az autó  Alul: vicces feliratok: „kuka utas, vésd az észbe…” „casco”→ „csao” stb.  Közép: fontoskodó feliratok  Felül: semmi

12 Az autó  Alul, közép: menni, ahogy lehet, száguldás becsülete  Felül: provokatívan lassú tempó

13 A ház körül  Alul: sok élénk színű virág, de egyszerű környezet  Közép: visszafogottabb kert, de tökéletes gyep, túlburjánzó ünnepi díszek  Felül: visszafogottabb díszítés, vadabb növényzet, de nagy kert, kanyargó utak

14 Lakberendezés  Alul: élénk színek, „mindent bele” és a hiper-tisztaság keveredése a konyhában és a fürdőben  Közép: nyitottabb a lakberendezés modern technológia és dizájn beépítésére a konyhában és a fürdőben  Felül: antik bútorok, néha elavult technika és berendezés a konyhában és a fürdőben

15 Lakberendezés – a televízió helye  Alul: ahol a legkényelmesebb nézni  Felső-proli: a leglátványosabb helyen  Közép: szégyenlős elhelyezés  Felül: nincs tévé vagy csak perifériális helyen

16 Étkezés  Alul: Erős ízek, közvetlen élvezet, édes, sós, nagy mennyiség  Felfele: ízek gyengülése, mennyiség csökkenése, nem elsőre kellemes ízek

17 Összegzés: milyen válaszokat kaptunk kérdéseinkre? Milyen logika alapján rendeződtek el a fogyasztói csoportok a II. világháború utáni fogyasztói társadalmakban?  Az anyagi helyzet és a munkamegosztásban betöltött hely számított alapvetően

18 Összegzés: milyen válaszokat kaptunk kérdéseinkre? Milyen dimenziókban lehet megkülönböztetni egymástól az egyes fogyasztói csoportok kultúráját?  Díszítettség  Közvetlen élvezetek  Trendek követése

19 Összegzés: milyen válaszokat kaptunk kérdéseinkre? Milyen általános tendenciák fedezhetők fel a csoportok közötti különbségekben?  Felfele általában kevesebb díszítettség, de a külső a középig egyre fontosabb  Felfele a közvetlen élvezetek szerepének csökkenése  Felfele a trendek követésének csökkenése

20 A modern fogyasztói társadalmak szerkezete II.: Fogyasztói csoportok – a SINUS-vizsgálatok alapján

21 Néhány kérdés, amelyre választ akarunk találni  Milyen logika alapján rendeződtek el a fogyasztói csoportok a 80-as évektől kezdődően a fogyasztói társadalmakban?  Milyen dimenziókban lehet megkülönböztetni egymástól az egyes fogyasztói csoportok kultúráját?  Milyen általános tendenciák fedezhetők fel a csoportok közötti különbségekben?

22 SINUS-vizsgálat 1983 FelsőKözépAlsó Konzervatív Technokrata Alternatív felső liberális felső liberális Kispolgár Felemelkedés Hedonista Kispolgár Felemelkedés Hedonista orientált orientált Tradicionális Tradíció nélküli Tradicionális Tradíció nélküli munkás munkás munkás munkás Tradicionalizmus Materializmus Posztmaterializmus birtoklási mat. fogyasztási hedonizmus. birtoklási mat. fogyasztási hedonizmus.

23 SINUS-vizsgálat 1983 FelsőKözépAlsó Konzervatív Technokrata Alternatív felső liberális felső liberális Kispolgár Felemelkedés Hedonista Kispolgár Felemelkedés Hedonista orientált orientált Tradicionális Tradíció nélküli Tradicionális Tradíció nélküli munkás munkás munkás munkás Tradicionalizmus Materializmus Posztmaterializmus birtoklási mat. fogyasztási hedonizmus. birtoklási mat. fogyasztási hedonizmus. Konzervatív felső  9% Célok:  Elismert hely  Harmonikus családi élet Fogyasztás:  Túlhajtott dolgok elutasítása  Magas minőség  Tradíció, hozzáértés

24 SINUS-vizsgálat 1983 FelsőKözépAlsó Konzervatív Technokrata Alternatív felső liberális felső liberális Kispolgár Felemelkedés Hedonista Kispolgár Felemelkedés Hedonista orientált orientált Tradicionális Tradíció nélküli Tradicionális Tradíció nélküli munkás munkás munkás munkás Tradicionalizmus Materializmus Posztmaterializmus birtoklási mat. fogyasztási hedonizmus. birtoklási mat. fogyasztási hedonizmus. Kispolgár  26% Célok:  Vinni valamire  Rendezett élet  Maradandó dolog felmutatása (pl. ház) Fogyasztás:  Mindent mértékkel  Megbízható termékek

25 SINUS-vizsgálat 1983 FelsőKözépAlsó Konzervatív Technokrata Alternatív felső liberális felső liberális Kispolgár Felemelkedés Hedonista Kispolgár Felemelkedés Hedonista orientált orientált Tradicionális Tradíció nélküli Tradicionális Tradíció nélküli munkás munkás munkás munkás Tradicionalizmus Materializmus Posztmaterializmus birtoklási mat. fogyasztási hedonizmus. birtoklási mat. fogyasztási hedonizmus. Tradicionális munkás  9% Célok:  Legyen munka  Kijönni a pénzből Fogyasztás:  Kis igények  Szolid, tartós termékek  Pragmatikus felfogás

26 SINUS-vizsgálat 1983 FelsőKözépAlsó Konzervatív Technokrata Alternatív felső liberális felső liberális Kispolgár Felemelkedés Hedonista Kispolgár Felemelkedés Hedonista orientált orientált Tradicionális Tradíció nélküli Tradicionális Tradíció nélküli munkás munkás munkás munkás Tradicionalizmus Materializmus Posztmaterializmus birtoklási mat. fogyasztási hedonizmus. birtoklási mat. fogyasztási hedonizmus. Tradíció nélküli munkás  10% Célok:  Középosztályhoz zárkózni Fogyasztás:  Spontán fogyasztás  „Itt és most”

27 SINUS-vizsgálat 1983 FelsőKözépAlsó Konzervatív Technokrata Alternatív felső liberális felső liberális Kispolgár Felemelkedés Hedonista Kispolgár Felemelkedés Hedonista orientált orientált Tradicionális Tradíció nélküli Tradicionális Tradíció nélküli munkás munkás munkás munkás Tradicionalizmus Materializmus Posztmaterializmus birtoklási mat. fogyasztási hedonizmus. birtoklási mat. fogyasztási hedonizmus. Felemelkedés orientált  24% Célok:  Emelkedni a társ-i ranglétrán  Siker, sok munka árán is Fogyasztás:  Felső rétegekhez igazodás  Presztízsorientált  Státusszimbólumok

28 SINUS-vizsgálat 1983 FelsőKözépAlsó Konzervatív Technokrata Alternatív felső liberális felső liberális Kispolgár Felemelkedés Hedonista Kispolgár Felemelkedés Hedonista orientált orientált Tradicionális Tradíció nélküli Tradicionális Tradíció nélküli munkás munkás munkás munkás Tradicionalizmus Materializmus Posztmaterializmus birtoklási mat. fogyasztási hedonizmus. birtoklási mat. fogyasztási hedonizmus. Technokrata liberális  10% Célok:  Karrier, magas életnívó  Tervezett magánélet Fogyasztás:  Igény az önkifejezésre  Legújabb trendekhez igazodás  Játékos elemek

29 SINUS-vizsgálat 1983 FelsőKözépAlsó Konzervatív Technokrata Alternatív felső liberális felső liberális Kispolgár Felemelkedés Hedonista Kispolgár Felemelkedés Hedonista orientált orientált Tradicionális Tradíció nélküli Tradicionális Tradíció nélküli munkás munkás munkás munkás Tradicionalizmus Materializmus Posztmaterializmus birtoklási mat. fogyasztási hedonizmus. birtoklási mat. fogyasztási hedonizmus. Alternatív  3% Célok:  Személyiség kibontakoztatása  Emberhez méltó világ  Intenzív emberi kapcsolatok Fogyasztás:  Materiális igények leértékelése  Fogyasztási aszketizmus  „Csináld magad”

30 SINUS-vizsgálat 1983 FelsőKözépAlsó Konzervatív Technokrata Alternatív felső liberális felső liberális Kispolgár Felemelkedés Hedonista Kispolgár Felemelkedés Hedonista orientált orientált Tradicionális Tradíció nélküli Tradicionális Tradíció nélküli munkás munkás munkás munkás Tradicionalizmus Materializmus Posztmaterializmus birtoklási mat. fogyasztási hedonizmus. birtoklási mat. fogyasztási hedonizmus. Hedonista  10% Célok:  Szabadság  Intenzív élet  Spontaneitás, különbözés Fogyasztás:  Spontán fogyasztás  Egyes egyedi, luxustermékek

31 „Hivalkodó fogyasztás” FelsőKözépAlsó Konzervatív Technokrata Alternatív felső lib erá lis felső lib erá lis Kispolg ár Felemelkedés He donista Kispolg ár Felemelkedés He donista orientált orientált Tradicionális Tr adíc ió nélküli Tradicionális Tr adíc ió nélküli munkás munkás munkás munkás Tradicionalizmus Materializmus Posztmaterializmus birtoklási mat. fogyasztási hedonizmus. birtoklási mat. fogyasztási hedonizmus. Elsősorban a felemelkedés orientált csoportot jellemzi. Ettől a csoporttól távolodva csökken a „hivalkodó fogyasztás” szerepe

32 SINUS-vizsgálat Németország, 2001 FelsőKözépAlsó Beérkezett Beérkezett Posztmaterialista Modern önkifejező Posztmaterialista Modern önkifejező Konzervatív Konzervatív Polgári közép Polgári közép Kísérletező Kísérletező NDK-nosztalgiázó NDK-nosztalgiázó Hagyománykövető Hedonista Fogyasztás orientált Fogyasztás orientált Tradicionalizmus Modern I. Modern II. Rend, kötelesség / fogyasztási hedonizmus, posztmaterializmus / patchwork, virtualitás

33 SINUS-vizsgálat Németország, 2001 Beérkezett  12%  Művelt, magabiztos elit  Exkluzivitás  Fogyasztói hozzáértés  Művészet, politika, gazdaság fontos  Sok olvasás, kevés TV FelsőKözépAlsó Beérkezett Beérkezett Posztmaterialista Modern önkifejező Posztmaterialista Modern önkifejező Konzervatív Konzervatív Polgári közép Polgári közép Kísérletező Kísérletező NDK-nosztalgiázó NDK-nosztalgiázó Hagyománykövető Hedonista Fogyasztás orientált Fogyasztás orientált Tradicionalizmus Modern I. Modern II.

34 SINUS-vizsgálat Németország, 2001 Posztmaterialista  12%  Képzett, kozmopolita, toleráns  Ambivalens a műszaki fejlődéssel  Kreativitás, tanulás fontosabb, mint a tulajdon és a fogyasztás  Hozzáértő vásárló FelsőKözépAlsó Beérkezett Beérkezett Posztmaterialista Modern önkifejező Posztmaterialista Modern önkifejező Konzervatív Konzervatív Polgári közép Polgári közép Kísérletező Kísérletező NDK-nosztalgiázó NDK-nosztalgiázó Hagyománykövető Hedonista Fogyasztás orientált Fogyasztás orientált Tradicionalizmus Modern I. Modern II.

35 SINUS-vizsgálat Németország, 2001 Modern önkifejező  12%  Fiatal  Teljesítmény-orientált, de nem hagyományosan  Intenzív élet: korlátok kipróbálása (hivatásban, sportban)  IT használat FelsőKözépAlsó Beérkezett Beérkezett Posztmaterialista Modern önkifejező Posztmaterialista Modern önkifejező Konzervatív Konzervatív Polgári közép Polgári közép Kísérletező Kísérletező NDK-nosztalgiázó NDK-nosztalgiázó Hagyománykövető Hedonista Fogyasztás orientált Fogyasztás orientált Tradicionalizmus Modern I. Modern II.

36 SINUS-vizsgálat Németország, 2001 Konzervatív  8%  Idős  Régi művelt polgárság  Régi tradíciók ápolása, „jó modor” stb.  Család fontos  Felelősségtudat  Elszigetelődés, felsőbbrendűség-tudat FelsőKözépAlsó Beérkezett Beérkezett Posztmaterialista Modern önkifejező Posztmaterialista Modern önkifejező Konzervatív Konzervatív Polgári közép Polgári közép Kísérletező Kísérletező NDK-nosztalgiázó NDK-nosztalgiázó Hagyománykövető Hedonista Fogyasztás orientált Fogyasztás orientált Tradicionalizmus Modern I. Modern II.

37 SINUS-vizsgálat Németország, 2001 Polgári közép  16%  Státus-orientált  Kényelemszerető  Fogyasztás-orientált  Visszafogott jólét: megengedhesse, amit akar FelsőKözépAlsó Beérkezett Beérkezett Posztmaterialista Modern önkifejező Posztmaterialista Modern önkifejező Konzervatív Konzervatív Polgári közép Polgári közép Kísérletező Kísérletező NDK-nosztalgiázó NDK-nosztalgiázó Hagyománykövető Hedonista Fogyasztás orientált Fogyasztás orientált Tradicionalizmus Modern I. Modern II.

38 SINUS-vizsgálat Németország, 2001 Kísérletező  6%  Élet élvezete  Nyitottság különböző életstílusokra  Szerepeket váltogat („patchwork” életút)  Anyagi siker, státus kevésbé fontos  IT használat  Ezoterikus dolgok iránti vonzódás FelsőKözépAlsó Beérkezett Beérkezett Posztmaterialista Modern önkifejező Posztmaterialista Modern önkifejező Konzervatív Konzervatív Polgári közép Polgári közép Kísérletező Kísérletező NDK-nosztalgiázó NDK-nosztalgiázó Hagyománykövető Hedonista Fogyasztás orientált Fogyasztás orientált Tradicionalizmus Modern I. Modern II.

39 SINUS-vizsgálat Németország, 2001 NDK-nosztalgiázó  5% (Keleten 22%)  Egyesülés vesztesei  Demonstratív egyszerűség  Nyugat-ellenesség FelsőKözépAlsó Beérkezett Beérkezett Posztmaterialista Modern önkifejező Posztmaterialista Modern önkifejező Konzervatív Konzervatív Polgári közép Polgári közép Kísérletező Kísérletező NDK-nosztalgiázó NDK-nosztalgiázó Hagyománykövető Hedonista Fogyasztás orientált Fogyasztás orientált Tradicionalizmus Modern I. Modern II.

40 SINUS-vizsgálat Németország, 2001 Hagyománykövető  14%  Idős  Kispolgárság és a munkásosztály örököse  Család és egészség fontos  Sok TV-nézés  Barkácsolás, kertészkedés FelsőKözépAlsó Beérkezett Beérkezett Posztmaterialista Modern önkifejező Posztmaterialista Modern önkifejező Konzervatív Konzervatív Polgári közép Polgári közép Kísérletező Kísérletező NDK-nosztalgiázó NDK-nosztalgiázó Hagyománykövető Hedonista Fogyasztás orientált Fogyasztás orientált Tradicionalizmus Modern I. Modern II.

41 SINUS-vizsgálat Németország, 2001 Hedonista  6%  Szórakozás, akció, mozgás  Elhatárolódás a „nyárspolgároktól”  Luxus-fogyasztási vágyak: jó autó, motor stb.  Kettős élet: alacsony munka-státus, de az „éjszaka császára” FelsőKözépAlsó Beérkezett Beérkezett Posztmaterialista Modern önkifejező Posztmaterialista Modern önkifejező Konzervatív Konzervatív Polgári közép Polgári közép Kísérletező Kísérletező NDK-nosztalgiázó NDK-nosztalgiázó Hagyománykövető Hedonista Fogyasztás orientált Fogyasztás orientált Tradicionalizmus Modern I. Modern II.

42 SINUS-vizsgálat Németország, 2001 Fogyasztási materialista  9%  Kevés pénz, de erős fogyasztás-orientáltság  Spontán fogyasztás  Presztízs-fogyasztás – bizonyítási vágy FelsőKözépAlsó Beérkezett Beérkezett Posztmaterialista Modern önkifejező Posztmaterialista Modern önkifejező Konzervatív Konzervatív Polgári közép Polgári közép Kísérletező Kísérletező NDK-nosztalgiázó NDK-nosztalgiázó Hagyománykövető Hedonista Fogyasztási materialista Fogyasztási materialista Tradicionalizmus Modern I. Modern II.

43 SINUS-vizsgálat Magyarország, 2002 FelsőKözépAlsó Liberális felsőosztály Liberális felsőosztály Jól élő Jól élő Idős humanista Státus- és játékos karrier-orientált karrier-orientált Békés életet élő Békés életet élő Hagyománykövető Kisvállalkozó Gyökeret vesztett Gyökeret vesztett fizikai munkás fizikai munkás Tradicionalizmus Adaptáció Modernitás normák, autoritás / előrejutás, életminőség / élvezet, egoizmus

44 SINUS-vizsgálat Magyarország, 2002 Liberális felsőosztály  6%  Nyitott, toleráns  Materiális dolgok nem mindig fontosak  Intellektuális érdeklődés FelsőKözépAlsó Liberális felsőosztály Liberális felsőosztály Jól élő Jól élő Idős humanista Státus- és játékos karrier-orientált karrier-orientált Békés életet élő Békés életet élő Hagyománykövető Kisvállalkozó Gyökeret vesztett Gyökeret vesztett fizikai munkás fizikai munkás Tradicionalizmus Adaptáció Modernitás

45 SINUS-vizsgálat Magyarország, 2002 Jól élő játékos  6%  „Aranyifjú”  Siker minden téren  Élvezetek  Új trendek, divatok követése  Outdoor szolgáltatások, városi élet FelsőKözépAlsó Liberális felsőosztály Liberális felsőosztály Jól élő Jól élő Idős humanista Státus- és játékos karrier-orientált karrier-orientált Békés életet élő Békés életet élő Hagyománykövető Kisvállalkozó Gyökeret vesztett Gyökeret vesztett fizikai munkás fizikai munkás Tradicionalizmus Adaptáció Modernitás

46 SINUS-vizsgálat Magyarország, 2002 Idős humanista  9%  Idős  Tanult, informált  Kozmopolita, de kötődés a magyar kultúrához is  Individualizmus  Finom élvezetek FelsőKözépAlsó Liberális felsőosztály Liberális felsőosztály Jól élő Jól élő Idős humanista Státus- és játékos karrier-orientált karrier-orientált Békés életet élő Békés életet élő Hagyománykövető Kisvállalkozó Gyökeret vesztett Gyökeret vesztett fizikai munkás fizikai munkás Tradicionalizmus Adaptáció Modernitás

47 SINUS-vizsgálat Magyarország, 2002 Státus- és karrier- orientált  17%  Képzett  Sikerért küzd  Nyitott az újra  Nyugati fogyasztási minták követése  Presztízs-fogyasztás FelsőKözépAlsó Liberális felsőosztály Liberális felsőosztály Jól élő Jól élő Idős humanista Státus- és játékos karrier-orientált karrier-orientált Békés életet élő Békés életet élő Hagyománykövető Kisvállalkozó Gyökeret vesztett Gyökeret vesztett fizikai munkás fizikai munkás Tradicionalizmus Adaptáció Modernitás

48 SINUS-vizsgálat Magyarország, 2002 Békés életet élő  17%  Nyugodt magánélet  Felhalmozás  Munka erkölcsisége FelsőKözépAlsó Liberális felsőosztály Liberális felsőosztály Jól élő Jól élő Idős humanista Státus- és játékos karrier-orientált karrier-orientált Békés életet élő Békés életet élő Hagyománykövető Kisvállalkozó Gyökeret vesztett Gyökeret vesztett fizikai munkás fizikai munkás Tradicionalizmus Adaptáció Modernitás

49 SINUS-vizsgálat Magyarország, 2002 Hagyománykövető  19%  Munkás- és parasztkultúra  Szerény igények, rossz életkörülmények FelsőKözépAlsó Liberális felsőosztály Liberális felsőosztály Jól élő Jól élő Idős humanista Státus- és játékos karrier-orientált karrier-orientált Békés életet élő Békés életet élő Hagyománykövető Kisvállalkozó Gyökeret vesztett Gyökeret vesztett fizikai munkás fizikai munkás Tradicionalizmus Adaptáció Modernitás

50 SINUS-vizsgálat Magyarország, 2002 Kisvállalkozó  9%  Fiatal  Tengődő  Pénz, siker fontos  Középre törekednek  Kapcsolatok ápolása FelsőKözépAlsó Liberális felsőosztály Liberális felsőosztály Jól élő Jól élő Idős humanista Státus- és játékos karrier-orientált karrier-orientált Békés életet élő Békés életet élő Hagyománykövető Kisvállalkozó Gyökeret vesztett Gyökeret vesztett fizikai munkás fizikai munkás Tradicionalizmus Adaptáció Modernitás

51 SINUS-vizsgálat Magyarország, 2002 Gyökeret vesztett fizikai munkás  15%  Elkeseredett vesztesek  Visszavonulás  Önfenntartásért küzd FelsőKözépAlsó Liberális felsőosztály Liberális felsőosztály Jól élő Jól élő Idős humanista Státus- és játékos karrier-orientált karrier-orientált Békés életet élő Békés életet élő Hagyománykövető Kisvállalkozó Gyökeret vesztett Gyökeret vesztett fizikai munkás fizikai munkás Tradicionalizmus Adaptáció Modernitás

52 Összegzés: milyen válaszokat kaptunk kérdéseinkre? Milyen logika alapján rendeződtek el a fogyasztói csoportok a 80-as évektől kezdődően a fogyasztói társadalmakban?  Az anyagi helyzet mellett megjelent egyfajta kulturális dimenzió is

53 Összegzés: milyen válaszokat kaptunk kérdéseinkre? Milyen dimenziókban lehet megkülönböztetni egymástól az egyes fogyasztói csoportok kultúráját?  Hivalkodó fogyasztás jelentősége  Mának élni vs. tartós javakra gyűjteni  Trendek követése

54 Összegzés: milyen válaszokat kaptunk kérdéseinkre? Milyen általános tendenciák fedezhetők fel a csoportok közötti különbségekben?  Hivalkodó fogyasztás a felemelkedés orientáltak körében a legerősebb  Nem feltétlenül külsőségekre koncentráló önkifejezés a felső rétegekben  Spontaneitás, trendek követése: „jobb alsó negyed”, hosszú távra tervezés a tradicionális értékrendű rétegekben


Letölteni ppt "A modern fogyasztói társadalmak szerkezete I.: A klasszikus „osztálylétra” és a fogyasztás a II. világháború után."

Hasonló előadás


Google Hirdetések