Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

© Fekete István 1 Magyar Közgazdasági Társaság 48. Közgazdász Vándorgyűlés Szeged, 2010. október 1. Fekete István: Válságkezelés rövid- és hosszútávon.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "© Fekete István 1 Magyar Közgazdasági Társaság 48. Közgazdász Vándorgyűlés Szeged, 2010. október 1. Fekete István: Válságkezelés rövid- és hosszútávon."— Előadás másolata:

1 © Fekete István 1 Magyar Közgazdasági Társaság 48. Közgazdász Vándorgyűlés Szeged, október 1. Fekete István: Válságkezelés rövid- és hosszútávon

2 © Fekete István 2 A magyar gazdaság az első évtized végén Hátrányaink: •Kelet és Nyugat-Magyarország elszakadása •A lakósság gazdaság ellenes •Az élőmunkát terhelő járulékok magasak •Munkavállalók immobilitása •Mezőgazdasági verseny nem alakult ki •Etika és gazdaság •Másság intoleranciája •Töprengés ( inkább : hogyan lehet megoldani?)

3 © Fekete István 3 A magyar gazdaság az első évtized végén Előnyeink: •Növekvő termelékenység •Hatékonyság •Infrastruktúra •Ipari hagyományok •Széleskörű ismereteket adó egyetemi képzés •Nyitottság az új iránt : befogadókészség

4 © Fekete István 4 A magyar gazdaság az első évtized végén Veszélyek : •Lesz-e elegendő külföldi tőkebefektetés a következő évtizedben ? Lemaradunk a versenyben ? •Képesek leszünk-e itt tartani az idetelepült globális vállalatokat ? •Nyújtunk-e alternatívát a hozam itthoni befektetésére ? •Fokozódó „agyelszívás“ indul •Nyugat-európai vagy latin-amerikai típusú fejlődés Magyarországon

5 © Fekete István 5 A magyar gazdaság a recesszióban •Sebezhetőnek bizonyultak a hazai cégek •Piacok összeomlottak •Banki finanszírozás beszűkült •KKV-k tudták legkevésbé kivédeni a válságot •Olcsó munkaerő - vagy hatékonyság ? •Magyarország logisztikai előnyei •Ipari kulturális hagyományok, szakképzettség, egyetemi oktatás színvonala •Infrastruktúra, szolgáltatási infrastruktúra •Szükség van egy partneri viszonyra a gazdasági kormányzat és a menedzsment között : tőke itt-tartó képességet kell növelni •Hazai vállalatok-e a nemzetközi vállalatok ?

6 © Fekete István 6 Mindeközben… •Nem az adókedvezmények miatt jöttek ide, de azért mennek el? •Aki el akar menni …. •Újak érkeznek (Mercedes) •Ittlévők bővítenek (Audi, Opel) •Beszállítói és alvállalkozói munkahelyek •Helyes-e előírni a hazai beszállítói hányadot?

7 © Fekete István Nézzünk a kristály gömbbe! • 8

8 © Fekete István 8 prognózis re •Export keresletbővülés. •Belföldi kiskereskedelem lassú ütemben bővül. •Tartós fogyasztási cikkek 2011-től növekvő értékesítése. •Befagyasztott beruházások megindulnak. •Növekszik a hatékonyság. •Költségcsökkentés. •További létszámcsökkentés. •Élesedő verseny. •Lassabb megtérülés. (folyt.)

9 © Fekete István 9 prognózis re •Feketegazdaság szürkülése, fehéredése. •Ny-Európából „idemenekülő” gyártók. •Mo.-ról keletebbre „menekülő” gyártók. •Kiszerződés (outsourcing) új erőre kap. •Innovációs költés növekszik. •Tartós infláció, amely kormányzati/jegybanki intézkedésekkel időlegesen átrendezhető. •Fúziók a KKV területen is •Megsokszorozódik az exit

10 © Fekete István 10 A recesszió • Szükséges volt? •Fenntartható módon éltünk, gazdálkodtunk, irányítottunk? •Elégett mindent, ami fenntarthatatlan ? •Azaz: elég mély volt a válság? •Vagy csak most következik a mély válság? •Mikor mondhatjuk, hogy vége a válságnak?

11 © Fekete István Navigating or just surviving?

12 © Fekete István Mit tervez a cég a következő 12 hónapban? (kutatási jelentésből) •Vállalkozás átalakítása 19% •Üzleti hatékonyság javító projektet indítunk 18% •Költségtakarékossági intézkedések 14% •Új technológiát alkalmazunk 13% •Felvásárlás és fúzió 13% •Alkalmazottakat elbocsátunk 12% •Áttesszük a cég székhelyét 6% •Technológia transzfer 4% •Üzletágakat eladunk 1%

13 © Fekete István 13 Ezek kilábalási stratégiák? •Kidobni válogatás nélkül mindent Noé bárkájából? •Ráülni a pénzeszsákra, a kezünkre? •Vissza a válság előtti időkbe? •Csak a gyors megtérülés? •Kreatív adózás? •Döntések elhalasztása?

14 © Fekete István 14 Stratégiák rövid távra •Rugalmas alkalmazkodás a piachoz •Józan ész és a vállalkozás összehangolása •Újra írni az üzleti tervet •A gyakorlott, szakképzett munkaerőt megtartani •Kockázatkezelés •Nem hagyományos foglalkoztatási formák felé nyitni •Menedzsment outsource – külső menedzsment erőforrás bevonása •Egy vezető – több funkció •Rendszeres (nem eseti) költség-vadászat

15 © Fekete István 15 Stratégiák rövid távra (folyt.) •Piaci szereplőkkel összefogni •Fókuszálni, amiben előnyöm van •Ne a megszokott módon •A belföldi kereslet a belföldi szolgáltatások felé fordul •Bátran kitörni a felfedezett piaci rések felé •Feltárni, hogy mi különböztet meg a versenytársamtól •Új stratégia = befektetés, ami természetesen rövid távon még átállási (cash flow) veszteséget is termelhet. Ne ess pánikba!

16 © Fekete István 16 Stratégiák hosszú távra tartalom: •Marketing stratégia •Versenyelőnyök tisztázása •Vezető kiválasztás •Humán tőke szerepe •Kommunikáció •Vállalati kultúra •Társadalmi párbeszéd

17 © Fekete István 17 Régi és új marketing stratégiák Source : Philip Kotler, Athen Az értékesítésre fókuszál A vevőkapcsolatra fókuszál A profitot a tartós vevő- kapcsolat során realizálja Minden értékesítésen profitot realizál Vevő adatbázisok Értékesítési adatbázisok Adatokon nyugvó döntéshozatal Modelleken nyugvó döntéshozatal

18 © Fekete István 18 Elvárásaink a versenyelőnyökkel szemben A jó döntést mindig megelőzi annak elemzése, hogy mire is vagyok képes, milyen speciális képességeim vannak. • A jó versenyelönyök különlegessége, hogy egyedi, megkülönböztetö jegyek alapján épülnek fel, ezért tartósabbnak kell bizonyuljanak, mint más versenytényezök. • A legjobb versenyelönyök azok, amelyek az ügyfelelek számára értéket jelentenek, ugyanakkor kizárólag mi rendelkezünk vele, tehát nehezen másolhatók, nehezen elsajátíthatóak.

19 © Fekete István 19 Versenyelőnyeink a tudásalapú gazdaságban Felsőfokú képzésünk irányultsága Új, logisztikai határok Kompetenciaközpontok Virtuális globális vállalatközpontok Magas feldolgozottságú termékek gyártása

20 © Fekete István 20 A jövö versenyelönyei •A jövő vezetőjének a versenyelönyhöz sokkal több emocionális intelligenciára lesz szüksége, mint a múlt vezetőinek, mert az emberi értékek előtérbe kerülnek: az empátia, a társas kapcsolatok kezelése, az önirányítás és az érzelmek kezelése. •A korábbi időszakokban meghatározó technokrata vezetők helyébe lépnek a humán manager szakemberek, őrajtuk múlik a cég sikeressége.

21 © Fekete István 21 A jövö versenyelönyei A jövő vezetőjének feladata a saját személyiségével hozzájárulni a vállalat eredményeihez. Új vezetői képességekre lesz szükség: • a fantáziára, • a befolyásoló képességre, • a bizalomkeltés képességére, • és a hatalom gyakorlásának konzultatív formáira. A vezetők karizmatikus egyéniségek, a személyiségük miatt követik őket.

22 © Fekete István 22 A jövö versenyelönyei Magas emocionális intelligencia (EQ) szükséges : • Vállalkozói gondolkodáshoz • Ügyfelekkel szembeni viselkedéshez • Együttműködéshez • A dolgozók helyes irányításához • A dolgozók dicséretéhez és a hibák kijavításához • A döntések meghozatalához • A dolgozók támogatásához

23 © Fekete István 23 „Újtípusú“ vezetőkre van szükség • szeme a horizonton • kialakítja a status quo-t • a jó dolgokat végzi • az emberekre fókuszál • kommunikál • innovatív • hosszú távú perspektíva • bizalmat kelt • eredeti dolgokat talál ki A leader ( EQ > IQ) • szeme az alsó küszöbön • elfogadja a status quo-t • a dolgokat jól végzi (intéző) • a struktúrára fókuszál • irányít • adminisztrál • rövid távra gondolkodik • az ellenőrzésben hisz • tanult modelleket alkalmaz A manager (IQ > EQ)

24 © Fekete István 24 A leader • kreatív • kérdez • érzések • az igazság • yin (női, intuitív) • lényegteremtő • pull • végrehajtó • utasít • tények • a törvény • yang (férfi, ésszerű) • lényeglátó • push A manager „Újtípusú” vezetőkre van szükség 2.

25 © Fekete István 25 „Újtípusú“ vezetőkre van szükség 3. A leadert megkülönbözteti az átlagos managertöl • a tehetség felismerése és fejlesztése • Ítélöképesség • a kommunikáció, a motiváció és a hatáskörátruházás képessége • jellem: integritás, ambició, optimizmus, érdeklödés és bátorság

26 © Fekete István 26 Egy vállalat fontos értékei a 90-es években az új évtizedben márkái gyártástechnológiái befektetett eszközei munkatársai vevői hálózata márkái

27 © Fekete István 27 A humántőke szerepe a vállalatnál: •a munkaerő költség vagy tőke ? •„A company is a product of human beings“ •„The most important assets are our people“ (A legfontosabb aktívák nem szerepelnek a vállalat könyveiben)

28 © Fekete István 28 A versenyelőnyök és a kommunikáció A fejlődés kiegyenlíti a meghatározó különbségeket a verseny hagyományos színterein: • a minőségben • a reklámban • a hatékonyságban • és az árban Mert ezek kötelező adottságok, equivalenciák. Ezeknek a napjainkban még versenydetermináns elemeknek a szerepe gyorsan csökken, ezek eleve elvárt tulajdonságokká válnak. A verseny új színtere a kommunikáció lesz.

29 © Fekete István 29 A versenyelőnyök és a kommunikáció •A termékminőség evidenciává válik •A fogyasztó befogadóképessége, befolyásolhatósága csökken, az információ hitelességében egyre könnyebben kételkedik. •Új eszközre lesz tehát szükség

30 © Fekete István 30 A verseny felértékelődő színtere: a márka arculatépítése és a kommunikáció A hagyományos márkaüzenetek után már márkaélményt kell a fogyasztónak nyújtani. A márkaüzenetek: •Funkcionális: a termékelőnyök, minőség, stb. •Mentális: miként segíti a fogyasztó könnyebb életét •Szociális: azonosulás a termék más fogyasztóival (csoporthoz tartozás élménye) •Spirituális: a vállalat társadalmi felelősségvállalásával való azonosulás

31 © Fekete István 31 A vállalati kommunikáció, mint a társadalmi párbeszéd eszköze •A kommunikáció nem csupán a kommunikátorok feladata, hanem a vállalat összes vezetöjének fontos dolga •Az arculat építéséhez nem elég a reklám, a napi működésnek is igazolni kell a márka értékeit. •Mindinkább stratégiai és döntés-elökészítöi eszközzé válik, amelynek elsö számú feladata, hogy kölcsönös elönyökre épülö összhangot teremtsen a vállalat és környezete között.

32 © Fekete István 32 Vállalati kultúra, mint versenyelőnyt eredményező erőforrás •piacorientáció mértéke •hosszú vagy rövidtávú szemlélet •agresszivitás mértéke •kockázatvállalás mértéke

33 © Fekete István 33 •Emberi értékek előtérbe kerülése •Etikai normák újrafogalmazása •Jövedelem különbségek •Értékek átrendeződése •Másság toleranciája •Társadalom gondjaiban való osztozás igénye : sikeres üzletember legyen ebben is élen •A környezeti tudat, a környezeti igényesség Szükség van új társadalmi együttélési normák kialakulására

34 © Fekete István 34 A válságkezelés és a CSR •(C)SR ajánlás (társadalmi felelősségvállalás) •Feketegazdaság •Adóelkerülés •Van-e kiút?

35 © Fekete István 35 A CSR ajánlás Ajánlások az alábbi szektorok számára: •Állam és önkormányzatok •Vállalatok •Civil szervezetek •Média Honlap: / CSR-ajánlás Blog: csrajanlas.wordpress.com Jelenlegi munka: terjesztés és monitoring

36 © Fekete István A CSR ajánlás

37 © Fekete István A profitot már tudják mérni… •A vállalatokat egy ideig tisztán a profiteredmények alapján értékelték – megtanultak ennek megfelelően működni. •Most már új szempontok szerint is elkezdték értékelni őket – meg kell tanulniuk ezek mentén is működni. •Hogyan mérjék gazdasági eredményüket a profiton túl?

38 © Fekete István A CSR közvetlen és közvetett gazdasági vetülete •Nyereségesség, üzleti eredményesség (folyt.) •Foglalkoztatás •Beszállítói lánc menedzsment •Átláthatóság (folyt.) •Elszámoltathatóság (folyt.) •Termék- és szolgáltatásfejlesztés, innováció •Beruházások •Befektetések •Lobbytevékenység •Jogszerű és etikus működés

39 © Fekete István Nyereségesség •Hol számolja el a nyereségességet? •Fizet-e a nyereség után adót? Hol? •Veszteséges működés – mikor, meddig elfogadható? •Önellátás vs. növekedés •Növekedés mértéke •Hatékonyság APEH Van benn nekik újraélesztő-gépük!

40 © Fekete István Átláthatóság és elszámoltathatóság •Kommunikáció és beszámolás •Rendelkezésre állás •Párbeszéd folytatása 87%-a annak az 56%-nak, aki kitöltötte a kérdőív legalább 23%-át azt gondolja, hogy időpocsékolás volt. A jelentésben szereplő dolgokról már tudtam. Helyes. Utálom a meglepetéseket.

41 © Fekete István Mit tegyenek hát a vállalatok? a gazdasági fenntarthatóság szempontjából… •Mérjék közvetlen és közvetett gazdasági hatásukat! •Számoljanak be nyilvánosan nem pénzügyi teljesítményükről! •Folytassanak párbeszédet működésükről és teljesítményükről! Hitelesíttessék eredményeiket! •Folytassanak felelős lobbit!

42 © Fekete István Párbeszéd •Társadalmi egyeztetés (átlátható, felelős lobbi) •Kutatások •Érintetti fórum/panel •Hitelesítés •Érdekeik, véleményük intézményesítése

43 © Fekete István Az adófizetés elkerülése 2008 (1 – korlátozza az üzleti tevékenységet, 10 – nem korlátozza az üzleti tevékenységet) Forrás: World Competitiveness Online IMD 2008, Versenyképességi Évkönyv 2008.

44 © Fekete István A feketegazdaság következményei •magas adóterhek •állami infrastrukturális beruházások visszafogása •egyenlőtlen verseny •a közerkölcs megromlása •jogbizonytalanság •az ország versenyképességének romlása

45 © Fekete István Mekkora lehet a be nem fizetett összeg? Több mint 2 eMrd Ft

46 © Fekete István Mire kell az adó?

47 © Fekete István A fekete és szürke gazdaság 2008/09 Forrás: World Competitiveness Online IMD 2009, Versenyképességi Évkönyv 2009.

48 © Fekete István Van-e a megoldás? •adócsökkentés – de miből???? •következetes ellenőrzés •kivételek és kivételezettek megszüntetése •korrupció visszaszorítása •átláthatóan működő közigazgatás •hatékonyabb gazdasági igazságszolgáltatás •adótudatosság: befizeti az adót és megköveteli az állam hatékony és igazságos működését

49 © Fekete István 49 Q & A

50 © Fekete István 50 Köszönöm a figyelmüket.


Letölteni ppt "© Fekete István 1 Magyar Közgazdasági Társaság 48. Közgazdász Vándorgyűlés Szeged, 2010. október 1. Fekete István: Válságkezelés rövid- és hosszútávon."

Hasonló előadás


Google Hirdetések