Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

„Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24. KÉTHELYI JÓZSEF KITÖRÉSI LEHET Ő SÉGEK A.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "„Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24. KÉTHELYI JÓZSEF KITÖRÉSI LEHET Ő SÉGEK A."— Előadás másolata:

1 „Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24. KÉTHELYI JÓZSEF KITÖRÉSI LEHET Ő SÉGEK A F Ő VÁROS ÉS A RÉGIÓ KÖZLEKEDÉSÉBEN

2 A budapesti régió központi szerepe  A lakosság közel 1/3-a itt él  GDP mintegy 42 %-a itt képződik  Helyi és helyközi életfunkciók szimbiózisban működnek, az elkülönült infrastruktúrát az utasok egységesen használják/nák  Fokozott környezeti terhelés, fenntarthatósági követelmények „Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24.

3 A régió közlekedésének helyzete  Az agglomeráció kérdése gazdátlan  A tarifa és menetrend meghatározása külön városi és elővárosi szinten zajlik, leküzdhetetlen helyi és helyközi elkülönülés  A szolgáltatói és megrendelői viszonyok teljes összevisszasága  Radikálisan különböző minőség és átláthatatlan szolgáltatási kínálat  Széttagolt, heterogén struktúra „Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24.

4 A régió közlekedésének helyzete: néhány konkrétum  budapesti megbízásból végzett helyközi szolgáltatás (HÉV, BKV-buszok),  állami megbízásból végzett helyi szolgáltatás (MÁV, Volán-társaságok),  agglomerációs önkormányzatok esetlegesen vesznek részt a finanszírozásban,  alvállalkozások átláthatatlan bevonása a közszolgáltatásba.  A BKSZ ma csak csírájában hordozza az együttműködést, a városhatár még mindig fizikai szolgáltatási határ.  A regionális szemlélet elengedhetetlen: Budapest közlekedési gondjainak tetemes része a városhatáron túlról ered.  Tarifaszövetség, illetve menetrendi és fejlesztéspolitikai koordináció szükséges. „Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24.

5 A budapesti modal-split alakulása „Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24.

6 A Budapest határát átlépő forgalom megoszlása „Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24.

7 Az elővárosi közlekedésben a koordináció és az egységesség hiánya szolgáltatómegrendel ő finanszírozótarifa MÁV el ő városi vonatokNFM MÁV tarifarendszer HÉV vonalakBFÖ HÉV tarifarendszer VOLÁNBUSZ el ő városi vonalak NFM NFM, és esetenként környéki települések helyközi autóbusz tarifarendszer BKV el ő városi buszvonalak f ő város BFÖ, és esetenként környéki települések BKV busz tarifarendszer Versenyeztetett el ő városi buszvonalak NFM elkülönült vonalankénti tarifarendszer „Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24.

8 Az utazási lánc Elővárosi vasúti és/vagy S-Bahn üzemvitelű szakasz Ráhordás (gyalog, kerékpárral, szgk.-val, vagy autóbusszal) Elhordás (gyalog, vagy tömegközlekedési eszközzel) Gyors utazás (kötött pályás eszközzel) „Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24.

9 Az utazási lánc elemei az utas szempontjából  rágyaloglás (kiépített, közvilágított úton méterre még elviselhető)  megállóhelyi várakozás (minimális védelem kell az időjárási hatásokkal szemben)  szolgáltatástervezés: kellően sűrű, vagy megbízhatóan ütemes ráhordó (ill. elhordó) járat kényelmes járműveken, vagy  pormentes burkolatú, közvilágított, térfigyelő kamerával biztosított P+R, B+R parkolók  az átszállás kevés gyaloglással és várakozással terhelt  a fő utazás nagy kapacitású és gyors eljutást biztosító, korszerű járművekkel  a tarifarendszer integrált, méltányos és a fizetőképességgel arányos  utastájékoztatás (utazás előtt, utazás közben, panaszkezelés)  a közlekedési terek tiszták, jó karban tartottak, és biztonságosak „Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24.

10 AZ ÁTSZÁLLÁS = 3 X ELJUTÁSI IDŐ Az átszállási kényszer nem utasbarát! Ezért ha mindenképpen szükséges, akkor • tegyük komfortossá (közös peron, mozgólépcső, -járda, működő lift stb.) • kapcsoljunk hozzá olyan funkciókat, amelyek „hasznossá teszik” az átszállást (kereskedelem, szolgáltatás, vendéglátás, ügyintézés stb.) „Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24.

11 MI HÁT A MEGOLDÁS? „Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24.

12 MI VÁLTOZOTT 2001 ÓTA? „Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24.

13  az EU tagjai lettünk  Budapest kooperációs környezete kibővült  megváltoztak a közlekedéssel szembeni elvárások  klímaváltozás  Budapest közlekedési és mobilitási alkalmassága romlott 2001 ÓTA „Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24.

14 2009-BEN ÚJ BKRFT KÉSZÜLT „Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24.

15  a város és környezetének együttműködése  összhang a terület- és közlekedésfejlesztés között  kötöttpályás integráció  a közúti trombózis oldása STRATÉGIAI CÉLOK „Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24.

16 STRATÉGIAI ESZKÖZÖK  hálózatszerkezeti pótlás  járműállomány korszerűsítése  integráló intézményi, jogi és finanszírozási háttér finanszírozási háttér „Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24.

17 HOL JELENNEK MEG MA A BUDAPESTI KÖZLEKEDÉSI FELADATOK? Fővárosi Önkormányzat - Fővárosi Közgyűlés - állandó bizottságok - vezető tisztségviselők - Közlekedési Ügyosztály Fővárosi Közterület-Fenntartó Zrt. - közút fenntartás, közút kezelői - feladatok forgalomtechnikai feladatok - jelzőlámpa üzemeltetés Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) - helyi és elővárosi közösségi közlekedési szolgáltatás - teljesítmény tervezés (menetrend) - viteldíj szerkezet és szint tervezés - közlekedési szolgáltatások versenyeztetése - FŐVINFORM Fővárosi Taxiállomásokat Üzemeltető Nkft. - taxiállomások létesítése és üzemeltetése - taxiállomás használati engedélyek kiadása PARKING Kft. - parkoló üzemeltetés-fejlesztés - behajtási engedélyek kiadása - behajtási díjak beszedése - parkolási stratégia kidolgozása BKSZ Közlekedés-Szervező Nkft. - elővárosi kapcsolatok összehangolása - viteldíj fejlesztések tervezése - Budapest-bérlet elszámolási feladatok - elővárosi P+R fejlesztés „Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24.

18 Integrált közlekedési gondolkodásra van szükség  a közlekedés stratégiai tervezésében  a közösségi közlekedésben  a közútfenntartásban és -kezelésben  a parkolási rendszer terén  a közlekedési információk terén „Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24.

19 Hiányzó szint az intézményrendszerben - 1 fővárosállam szolgáltató „1” szolgáltató „n” (RKI)BKKBKSZ helyi megrendelés interregionális és távolsági megrendelés elővárosi megrendelés 100 % 50 % 100 % ellátásért felelős szint szervező-megrendelői szint szolgáltatói, végrehajtó szint szolgáltató … elővárosi menetrend és tarifa előkészítés „Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24.

20 Hiányzó szint az intézményrendszerben – 2/a fővárosállam szolgáltató „1” szolgáltató „n” (RKI)BKKBKSZ helyi megrendelésinterregionális és távolsági megrendelés elővárosi megrendelés 100 % 50 % 100 % ellátásért felelős szint szervező-megrendelői szint szolgáltatói, végrehajtó szint szolgáltató … „Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24.

21 Hiányzó szint az intézményrendszerben – 2/b főváros állam szolgáltató „1” szolgáltató „n” (RKI) BKK elővárosi igazgatóság helyi megrendelés interregionális és távolsági megrendelés elővárosi megrendelés X %100-x % 100 % ellátásért felelős szint szervező-megrendelői szint szolgáltatói, végrehajtó szint szolgáltató … „Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24.

22 Lényeges feladatok az átalakuláshoz  Meg kell határozni, hogy a helyközi közlekedésnek mely része az elővárosi közlekedés – szolgáltatási és területi szinten egyaránt  Vidéki régióközpontokra is alkalmazható modell kialakítása  A jelenlegi költségvetési sorokból kiindulva elővárosi költségvetési előirányzat létrehozása  Indokolt költség alapú, az 1370/2007/EK-nak megfelelő finanszírozás alkalmazása  Közlekedésszervező megbízása döntés szerint, 1370/2007/EK szerinti illetékes hatóság „Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24.

23 A BKSZ f ő bb feladatai az 1. ütemben 1.A szükséges szolgáltatás (mennyiségi és minőségi) teljesítményével összefüggő feladatok 2. A viteldíjakkal összefüggő feladatok 3. A szolgáltatással és a BKSZ-szel összefüggő szerződések 4.A közös arculatpolitikával összefüggő feladatok 5. A szolgáltatói együttműködés elősegítése „Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24.

24 A BKSZ f ő bb feladatai az 1. ütemben 1. A szükséges szolgáltatás (mennyiségi és minőségi) teljesítményével összefüggő feladatok  Utazási igények felmérése (keresztmetszeti és honnan-hová felmérésekre alapozva) és nyilvántartása  Szolgáltatásfejlesztési javaslatok kidolgozása figyelemmel a közlekedéspolitikai célok megvalósítására, javaslatok az ezekhez szükséges források biztosítására  Közreműködés a menetrendi irányelv, ill. a menetrendi koncepció (a fővárosi helyi közlekedés esetén paraméterkönyv) tervezetének elkészítésében  Közreműködés a panaszkezelésben, panaszok kivizsgálásában  A menetrendek társadalmi (önkormányzati, kistérségi, lakossági) és szakmai egyeztetésével kapcsolatos feladatok „Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24.

25 A BKSZ f ő bb feladatai az 1. ütemben 2. A viteldíjakkal összefüggő feladatok  A régión belüli egységes tarifarendszer szerkezeti és viteldíjszint javaslatainak kidolgozása, egyeztetése  A díjszint változások modal-splitre gyakorolt hatásainak előzetes becslése és utólagos felmérése  A díjszint változtatások és közös díjtermékek bevételekre gyakorolt hatásának előrejelzése és utólagos kiértékelése  Közös bevételek felosztása és javaslat a szükséges kompenzációra „Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24.

26 A BKSZ f ő bb feladatai az 1. ütemben 3. A szolgáltatással és a BKSZ-szel összefüggő szerződések  A szolgáltatási kritériumok kidolgozása  A közszolgáltatási pályázatok, szerződések előkészítése  A BKSZ együttműködési szerződések előkészítése  A szolgáltatók indokolt költségeinek modellezése  A közszolgáltatási monitoring rendszer működtetése (a közszolgáltatási szerződések végrehajtásának ellenőrzése) „Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24.

27 A BKSZ f ő bb feladatai az 1. ütemben 4. A közös arculatpolitikával összefüggő feladatok  Közreműködés a közösségi és az egyéni közlekedés helyes használatának elterjesztésében  Az utaskapcsolati és utastájékoztatási rendszer egységes kialakításában való irányító részvétel  A szolgáltatás résztvevői közötti együttműködés kialakítása közös utastájékoztatási pontok létrehozásában (pl. repülőtér)  A közös utas- és teljesítménystatisztikai rendszer kialakítása a szolgáltatói rendszerekre támaszkodva „Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24.

28 A BKSZ f ő bb feladatai az 1. ütemben 5. A szolgáltatói együttműködés elősegítése  A szolgáltatás résztvevői közötti együttműködés kialakítása az egységes regionális utazásszervező rendszer létrehozásához  Az utazási lánc javítása P+R és B+R parkolók létesítésével  Részvétel az infrastruktúra-fejlesztések összehangolásában az intermodalitás és az interoperabilitás elősegítésére  Vonalszámozás megvalósítása az elővárosi autóbusz- és vasútközlekedésben „Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24.

29 P+R és B+R építések előtte utána Gyömrő „Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24.

30 P+R és B+R építések előtte utána Tápiószecső „Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24.

31 Néhány jelenlegi átadópont „Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24.

32 Szár „Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24.

33 Alsógalla – külön szint a peronra „Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24.

34 Elég vonzó, hogy itt szálljunk át az autóról? „Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24.

35 Velencefürd ő – külön szint a peronra „Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24.

36 Új vonat – akadálymentes megközelítés „Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24.

37 Néhány el ő ttünk álló példa „Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24.

38 Berlin – f ő pályaudvar (bevásárló és szórakoztató központ – amit több szinten kereszteznek a vonatok) „Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24.

39 Berlin – f ő pályaudvar (a távolsági és el ő városi vonatok kavalkádja) Egy hétköznapon: •164 távolsági vonat •324 regionális •1100 elővárosi (S-Bahn) •800 parkoló •80 üzlet „Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24.

40 Karlsruhe „Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24.

41 Két járm ű fajta – azonos peron „Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24.

42 A négy „K“ KoncepcióKöltségháttérKonszenzusKooperáció „Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24.

43 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! „Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24.


Letölteni ppt "„Az elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában” – Budaörs 2010 november 24. KÉTHELYI JÓZSEF KITÖRÉSI LEHET Ő SÉGEK A."

Hasonló előadás


Google Hirdetések