Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Gyurkó György. A tervezés vetületei és modellezési technikái (UML)  Használati eset vetület (nézet)  Funkcionális követelmények leírása  Statikus modellek.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Gyurkó György. A tervezés vetületei és modellezési technikái (UML)  Használati eset vetület (nézet)  Funkcionális követelmények leírása  Statikus modellek."— Előadás másolata:

1 Gyurkó György

2 A tervezés vetületei és modellezési technikái (UML)  Használati eset vetület (nézet)  Funkcionális követelmények leírása  Statikus modellek (szerkezeti modellezés)  Osztályok definiálása, osztályok közötti viszonyok (általánosítás/specializáció, asszociációk, függések) esetleg objektumok és azok viszonyai  Dinamikus modellek (viselkedésmodellezés)  Objektumok együttműködése/kommunikációja, állapotváltozásai (cél az osztályok metódusainak meghatározása, a statikus modell finomítása)  Üzleti folyamatok leírása tevékenységdiagrammal (cél: a követelmények meghatározása, pontosítása)  Alkalmazás / komponensmodul működésének leírása tevékenységdiagrammal  Kivitelezési modellek (architektúramodell)  Komponensdiagram (az alkalmazás felépülése kódkomponensekből)  Telepítési diagram

3 Tervezés CASE eszköz felhasználásával / 1  Nélküle (papíron) nem oldható meg konzisztens és redundanciamentes terv készítése.  Automatikusan kizár bizonyos tervezési- szintaktikai hibákat.  Automatizmusokat tartalmaz a modellek ellentmondásmentességének és hivatkozási teljességének ellenőrzésére.  Iparági szabványnak számító technikák használatára kényszeríti a munkatársakat (a team minden tagja azonos nyelvet beszél, azonos technológiai szabályokat követ).

4 Tervezés CASE eszköz felhasználásával / 2  Támogatja a csoportmunkát. (A csapat minden tagja a tervek mindenkori legfrissebb állapotát látja. A tevékenységek párhuzamosíthatók, így az átfutási idő csökkenthető.)  Együtt tárolja a követelményeket és a tervtermékeket (közvetlen hivatkozás hozható létre a követelmények és az őket teljesítő tervtermékek között).  Támogatja a követelmények és tervek változáskövetését, konfigurációkezelését.

5 Tervezés CASE eszköz felhasználásával / 3  Támogatja az adatbáziskód (SQL) generálását 100%-ban és a programkód generálását (részben), valamint a terv és megvalósítás szinkronban tartását.  Támogatja a reengineeringet (Működő adatbázis adatszótára vagy SQL script alapján automatikusan adatmodellt rajzol, vagy objektumorientált programkód alapján osztálydiagramokat rajzol.)  Adott minta szerint automatikusan nyomtatott dokumentációt generál.

6

7 Követelmények kezelése  Követelmények megállapítása, leírása  Követelmények érvényességének nyilvántartása (rendszertervezési változatok)  Követelmények teljesítésének követése

8 Követelmények típusai  Funkcionális követelmények  Nem funkcionális követelmények (pl. egyidejűleg kiszolgált felhasználók száma, skálázhatóság,...)

9 A Use Case modell célja:  A funkciók / funkcionális követelmények meghatározása  A rendszer határainak megvonása  Felhasználó szerepkörök és jogosultságaik meghatározása  A projekt által igényelt erőforrások becslése  A projekt ütemezésének, idő- és költségtervezésének, megalapozása  A tesztspecifikációk készítésének támogatása (a használati esetek képezik a felhasználói tesztesetek / tesztspecifikációk közvetlen bemenetét)

10 A használati eset diagram szimbólumai  Használati esetek (use case-ek, „krumplik”): a rendszernek a felhasználó által látható funkciói, szolgáltatásai  Felhasználói szerepkörök (aktorok, pálcikaemberek): felhasználói szerepek vagy kapcsolódó más alkalmazások  Kapcsolatok (asszociációk): aktor és használati eset közötti kapcsolatok  Függőségek: használati eset közötti viszonyok  Általánosítás / specializáció: aktor-aktor, illetve eset- eset viszonyok

11 Egy áttekintő use case diagram

12 Magyarázatok a „KIR áttekintése” ábrához / 1 Miért kell modellezni az aktorokat mint szerepköröket? Mert a szerepkörökhöz így rendelhetők hozzá a szolgáltatások használatára vonatkozó jogok. Mit fejeznek ki az előző ábra általánosítás / specializáció értelmű nyilai? Azt, hogy a KIR felhasználó szerepkörnek specializációi az Érkeztető, az Iktató, az Ügyintéző, az Irattáros és a Rendszergazda szerepkörök. A milyen állításoknak van helye a KIR felhasználó szerepkör specifikációjában? Olyan állításoknak, amelyek közösen érvényesek minden felhasználóra, azaz a KIR felhasználó szerepkör minden specializációjára. Mit fejez ki egy aktor és egy használati eset közötti asszociáció? Azt, hogy az aktorral képviselt szerepkörnek joga van használni a használati esetet (szolgáltatást).

13 Magyarázatok a „KIR áttekintése” ábrához / 2 Milyen szolgáltatásokhoz van hozzáférése az Iktató szerepkörnek? A Kézbesítés és az Ügyiratkezelés szolgáltatás(csomagok)hoz. Mire való a megjegyzés szimbólum a diagramon? Olyan tudnivalókat közölhetünk vele, amelyeket a diagram nem tud kifejezni. Azonos konkrét felhasználónak (konkrét személynek) egyidejűleg lehet- e több szerepköre? Igen. Ugyanis az „Ezt a szerepkört is általában az iktató látja el az ügyintéző helyett”* megjegyzésből az következik, hogy lehet olyan felhasználó, aki egyszerre rendelkezik mind az Iktató, mind az Ügyintéző szerepkörrel. * Az „Ezt a szerepkört is általában az iktató látja el az ügyintéző helyett” megjegyzésből, nem következik, hogy az iktató ügyeket is elintéz. Inkább arról van szó, hogy a KIR egy iratkezelő rendszer neve, és az Ügyintézés szolgáltatáscsomag valójában az ügyintézésben érintett iratok keletkezésével, mozgásával, állapotváltozásával kapcsolatos adatok rögzítésére ad lehetőséget, de ezeket az adatokat mégsem az ügyintéző rögzíti ő csak olyan feljegyzéseket ír a mappára vagy a fizikailag (papíron) létező iratra, amelyek alapján az iktató el tudja végezni a rendszer által az ügyintézés következményeiről várt adatok bevitelét.

14 Az előző diagram „Küldemények kezelése” esetének kifejtése

15 Magyarázatok a „Küldemények kezelése” ábrához / 1 Az ábrán az Érkeztető felhasználót csak három használati esettel („krumplival”) köti össze asszociáció. Ez azt jelenti ez a felhasználó csak ezt a három szolgáltatást veheti igénybe (csak ezeket a „krumplikat” érheti el)? Nem. Igénybe veheti azok kötelező részeit ( >) és opcionális kiterjesztéseit ( >) is. – Másképpen: elérheti az összes „krumplit”, amelyhez (az említett három „krumpliból” vezet > és / vagy > sztereotípusú függésekből álló láncolat. Mit fejeznek ki a Küldeményadatok kezelése – általános használati esetből kiinduló > függések? Azt, hogy a Küldeményadatok kezelése – általános használati eset kötelezően tartalmazza a nyilakkal mutatott hat másik használati esetet (szolgáltatást). – Pl. a Küldeményadatok kezelése – általános használati esetben egy a felhasználó egy olyan képernyőt kezel, amelynek hat panelje van. (Ha a hat panel túl nagy felületet adna ki, elképzelhető az is, hogy a képernyőt hat füleslap alkotja.)

16 Magyarázatok a „Küldemények kezelése” ábrához / 2 Mit fejeznek ki az ábra használati esetei közötti általánosítás / specializáció értelmű nyilak? 1. A Küldeményadatok kezelése – általános használati esetnek specializációi a Küldeményadatok megtekintése és az Érkeztetés iktatás nélkül esetek. 2. A Küldeményadatok megtekintése esetnek specializációja a Küldeményadatok módosítása eset. Az ábrán az Érkeztető felhasználótól nem vezet > és / vagy > sztereotípusú függésekből álló láncolat a Küldeményadatok kezelése – általános használati esethez. Ezek szerint a felhasználó ezt az esetet nem használhatja? A felhasználó konkrétan a Küldeményadatok kezelése – általános használati esetet nem használhatja, hiszen az egy absztrakt használati eset, amely csak a konkrét esetek specifikációjának egyszerűsítésére szolgál azáltal, hogy azok specifikációjának közös elemi ebben kiemelhetők.

17 Magyarázatok a „Küldemények kezelése” ábrához / 3... Tehát a felhasználó Küldeményadatok kezelése – általános eset szolgáltatásait nem éri el? Amikor a felhasználó a Küldeményadatok kezelése – általános eset valamelyik specializációját használhatja, abban benne vannak (elérhetők) az általános esetnél specifikált szolgáltatások is. Mivel egyszerűsíti a Küldeményadatok kezelése – általános használati esetet jelenléte más használati esetek specifikációját? Azt a tényt, hogy a képernyő történetesen tartalmazza a Küldemény főbb adatai, a További beküldők, a Mellékletek,..., Csatolmányok paneleket / füleslapokat, nem kellett duplán, az Érkeztetés iktatás nélkül és a Küldeményadatok megtekintése eseteknél is specifikálni.

18 Példa a „Digitális óra” esettanulmányból Áttekintő változat Részletező változat

19 Példa az „Egy lakás biztonsági rendszere” esettanulmányból

20 Példa az „Egy szupermarket parkolási rendszere” esettanulmányból

21 Egy használati eset részleteinek kifejtése  Másik - részletező - use case diagram  Szöveges forgatókönyv (scenárió)  A viselkedésmodellezésből vett technikák (szekvenciadiagram, tevékenységdiagram)


Letölteni ppt "Gyurkó György. A tervezés vetületei és modellezési technikái (UML)  Használati eset vetület (nézet)  Funkcionális követelmények leírása  Statikus modellek."

Hasonló előadás


Google Hirdetések