Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Dr. Hadiné Jármi Sarolta dietetikus I.NYÍRBÁTORI SZAKRENDELŐI NAP 2007. OKTÓBER 13.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Dr. Hadiné Jármi Sarolta dietetikus I.NYÍRBÁTORI SZAKRENDELŐI NAP 2007. OKTÓBER 13."— Előadás másolata:

1 Dr. Hadiné Jármi Sarolta dietetikus I.NYÍRBÁTORI SZAKRENDELŐI NAP OKTÓBER 13.

2 Fogalom meghatározás A metabolikus szindróma ( inzulin rezisztencia szindróma) egy olyan gyakori állapot,amelyre jellemző:  elhízás  magas vérnyomás  magas vércukorszint  kóros vérzsír-összetétel ( diszlipidémia ) A felsorolt kockázati tényezők együttes jelenléte megnöveli a koszorúér betegségek, a stroke és a cukorbetegség kialakulásának esélyét

3 A METABOLIKUS SZINDRÓMA KRITÉRIUMAI Az IDF ( Nemzetközi Diabétesz Szövetség ) 2005-ben közzétett megfogalmazása alapján: Derékkörfogat: Férfi > 94 cm ( Hasra terjedő, „alma”-típusú elhízás.)Nő > 80 cm Magas triglicerid-szint:>1,7 mmol/l Alacsony HDL-szint:Férfi < 1,03 mmol/l Nő 4,5 mmol/l Magas éhgyomri glükóz-szint:> 5,6 mmol/l Magas vérnyomás:Szisztolés >130 Hgmm Diasztolés > 85 Hgmm

4 DIETETIKAI DIAGNÓZISOK Elhízás: BMI > 30 Derékkörfogat határérték fölött: Férfi: 94 cm fölött Nő : 80 cm fölött Túlzott energia felvétel: • fokozott zsírfelvétel:>35 Energia% • fokozott cukorfelvétel:>10 Energia% • túlzott telített zsírsav-felvétel:>10 Energia% • rostszegény étrend:< 20g/nap

5 BELGYÓGYÁSZATI OSZTÁLYON FEKVŐ METABOLIKUS SZINDRÓMÁS BETEG DIETETIKAI ELLÁTÁSA Esetismertetés: XY 51 éves nő beteg. Anamnéziséből kiderül,hogy hypertoniája 16 éve ismert, cukorbetegsége 10 éve kezdődött. Jelenleg terhelésre jelentkező fulladás, valamint anginás panaszok miatt került felvételre. Labor értékeit áttekintve magas éhgyomri glükóz szint (8,2 mmol/l) és magas triglicerid szint (4,5 mmol/l) emelendő ki, koleszterin értéke a határérték fölött van (6 mmol/l). Vérnyomása 140/90 Hgmm, rendszeres vérnyomáscsökkentő szedése mellett. Az antropometriai adatok felvétele alapján megállapítható, hogy elhízott a beteg. - Testmagasság : 168 cm - Testtömeg: 107 kg - Derékkörfogat :113 cm - BMI : 38

6 A táplálkozási anamnézis felvételekor kiderült, hogy a betegnek: • Gyakran van hányingere, puffad, széklete rendszertelen • Karfiolt, káposztaféléket nem tolerálja, de ételallergiája nincs • Napi 1,5-2 liter folyadékot fogyaszt, melynek 50%-a víz, ásványvíz, a többi része tea édesítőszerrel, tej vagy light üdítő ital • Étkezéshez, ételkészítéshez margarint, étolajat használ Naponta fogyaszt: barna kenyeret, korpás péksüteményt,kefirt, joghurtot,friss gyümölcsöt, zöldségfélét Hetente 1-3x fogyaszt: sovány, ill. félzsíros sajtot, tojást, baromfi húst, halat, 1,5-2,8%-os tejet, felvágottakat, rizst, salátákat Havonta 1x vagy annál ritkábban fogyaszt: sertészsírt, vajat, 20%-os zsírtartalmú tejfölt,marhahúst, belsőségeket, vadakat, füstölt húsokat, húskészítményeket,sült,grillezett zöldségeket,barna rizst, aszalt gyümölcsöket, lekvárokat, olajos magvakat,müzlifélét, száraz tésztát

7 Fizikai aktivitása: • napi 7 órát tölt ülőmunkával • napi 1 órát fizikai munkával • napi 3 órát háztartási munkával Rendszeres testmozgást nem végez, alkalomszerűen szobabiciklizik, alkalmanként ½ órát.

8 TÁPLÁLÁSI TERV A táplálási terv kidolgozása nagyon fontos dietetikusi feladat. A metabolikus szindróma esetén a részjelenségek javítása a cél. Az étrendnek igazodnia kell a beteg tápláltsági állapotához, társbetegségeihez, egyéni toleranciájához, de mindenképpen személyre szabott kell legyen. ENERGIA-ÉS TÁPANYAG SZÜKSÉGLET MEGÁLLAPÍTÁSA TM:168 cm TT :107 kg BMI :38 IDEÁLIS TESTTÖMEG :65 kg

9 Az ideális testtömeg eléréséhez folyamatos, heti ½-1 kg-os súlycsökkentést tűztünk ki, így 1 év alatt elérhető a kívánt testtömeg. E cél érdekében napi 1300 Kcal-t tartalmazó étrendet javasoltam. Energia szükséglet ideális testtömegre vonatkoztatva : 65x20Kcal=1300Kcal/nap 50% 160 g CHO/nap 160 g CHO x 4,1=656 Kcal (szénhidrátból) 30% 42 g Zs /nap 42 g Zs x 9,3=390,6 Kcal (zsírból ) 20% 62 g F /nap 62 g F x 4,1=254,2 Kcal (fehérjéből) Össz: 100% 1306,8 Kcal/nap

10 Zsírszegénység: Az összenergia mennyiség maximum 30%-a lehet a zsírbevitel, ezen belül is lényeges a zsírsavak aránya. Telített zsírsavak: az összes energiafelvétel 7%-a lehet maximum. Ebbe benne foglalt a transzzsírsavak aránya is, ami max. 1 En% lehet. Transzzsírsavakat tartalmaznak: -chipsek -cukrászsütemények -pattogatott kukorica -egyéb rágcsálnivalók

11 Egyszeresen telítetlen zsírsavak (MUFA): Az összenergia-felvétel 15%-át tegye ki. Fő források : -olíva olaj -repce olaj -mandula -mogyoró -dió -avokádó Hatásukra : -csökken az LDL szint -csökken az összkoleszterin szint -csökken a triglicerid szint -javul a glükóz-profil

12 Többszörösen telítetlen zsírsavak (PUFA): Az összenergia-felvétel 7-8%-át tegyék ki. Két fő típusuk: az omega-3 és omega-6 zsírsavak. Omega-3 zsírsavakat tartalmaz: -makréla -hering -lazac -tonhal -repce és szójaolaj Bizonyították, hogy heti 2-3 adag omega-3 zsírsavakban gazdag hal fogyasztása rizikócsökkentő hatású. Nemcsak a szérum lipid szintjét csökkentik, hanem az érelmeszesedés folyamatát is lassítják. Az omega-6 zsírsavak telített zsírok helyett fogyasztva csökkentik az összkoleszterin szintet és az LDL szintet.

13 Koleszterin Az étrend koleszterintartalma naponta mg között legyen. Kerülni kell a magas koleszterin tartalmú élelmiszereket.

14 MegnevezésKoleszterin ( mg )MegnevezésKoleszterin ( mg) Velő3000Parasztkolbász124 Tojássárgája1190Szalámifélék110 Csukamájolaj850Disznósajt110 Lép500Trappista sajt107 Sertésmáj430Húskonzerv105 Tüdő350Füstölt szalonna105 Libamájpástétom330Tejszín75 Marhamáj305Virsli, párizsi72 Csontvelő240Sertéshús sovány68 Kenőmájas224Hering64 Vaj230Diétás felvágottak50 Gyulai kolbász170Gépsonka45 Tepertő155Tejföl40 Hurkafélék150Szárnyashús38 Téliszalámi150Zöldséges párizsi34 Ementáli sajt135Tehéntej10 Állati eredetű élelmiszerek, élelmianyagok koleszterintartalma 100 g-ra vonatkoztatva

15 Fehérjék Az étrend fehérje tartalma 0,8-1 g/ttkg legyen. 50%-állati 50%-növényi eredetű fehérje forrásokból.

16 Szénhidrátok Az étrend szénhidráttartalma 50-55%-át tegye ki az össz-energia bevitelnek. Előnyben kell részesíteni a kis glikémiás-indexű szénhidrát forrásokat: • szárazbab • borsó • lencse • hüvelyes főzelékek • leveles zöldségek,saláta,sóska • paraj,káposzta,retek, uborka,stb. Közepes glikémiás-indexű élelmiszereknek is, pl.: • barna kenyér • teljes kiőrlésű gabonafélékből készült pékáruk • durum tészták • barna rizs előkelő szerep jut az étrend összeállításánál. A hozzáadott cukrot, mézet, lekvárt, édességeket, süteményeket, szörpöket, cukros üdítőitalokat egyáltalán nem ajánljuk, diabéteszes beteg esetén pedig kifejezetten káros a fogyasztásuk!

17 ENERGIÁT NEM ADÓ TÁPANYAGOK Élelmi rost Az étrend élelmi rostokból g-ot tartalmazzon. Kiemelt fontossága van a megfelelő mennyiségű és minőségű élelmi rost felvételének : • kalóriaszegény étrendben • lipid csökkentő diétában • cukorbetegség diétás kezelésekor Vízben oldódó rostok: • Pektin • Zabkorpa • Hüvelyesek • Guar-gumi Vízben oldhatatlan rostok: • Lignin • Cellulóz • Hemicellulóz

18 VNÉRVÉRÖÉR g/100gg/100gg/100g Búzacsíra8,452,1110,56 Szezámmag10,202,4112,61 Liszt BL 553,481,054,53 Búzadara3,021,054,07 Búzakorpa41,853,6545,50 Durumliszt2,901,104,00 Extrudált szójaliszt5,401,907,30 Graham-liszt8,952,7611,71 Kukoricaliszt3,951,505,45 Árpapehely12,206,5018,70 Burgonyapehely7,203,5010,70 Zabpehely6,827,0213,84 Abonett3,742,205,94 Fehér kenyér2,671,003,67 Lenmagos kenyér4,451,556,00 Graham barnakenyér9,80 Pohánkás barnakenyér18,20 Szárazbab24,00 Sárgaborsó23,00 Lencse19,30 Gyümölcsös müzli13,70 Zöldborsó7,161,608,76 Málna9,10 Alma3,70 Mák8,821,9710,79 Mogyoró8,211,9610,17 Tökmag ( héj nélkül )7,901,639,53 ÉLELMIROST TARTALOM

19 Nátrium Magas vérnyomás fennállása esetén mg-ra korlátozzuk a Na-felvételt. Na-szegény étrendben kerülni kell a tartósított élelmiszereket, füstölt, pácolt készítményeket, konzerveket, savanyúságokat. Kálium Az étrend optimális kálium tartalma 3500 mg/nap. Káliumhiány esetén bőven kell fogyasztani káliumban gazdag zöldségeket, gyümölcsöket, főzelékféléket, salátákat. Ca, Mg Az étrend optimális Ca-tartalma mg/nap, magnézium tartalma 350 mg/nap. Kalciumot a tej, tejtermékek tartalmazzák bőségesen, magnéziumhoz zöldségfélékből, hüvelyesekből, tejtermékekből, teljes kiőrlésű gabonatermékekből és halakból juthatunk hozzá.

20 Folsav Napi 5-10 mg folsav felvétel javítja az endothel funkciót. Folsavban gazdag élelmiszerek: máj, szója, karfiol, zöldbab, dió, mogyoró. Növényi sztanolok,( szterinek) A növényi sztanolok a koleszterin felszívódását gátolják, ezáltal csökkentik a szérum LDL-és összkoleszterin szintjét. Diófélék, olajos magvak tartalmazzák természetes formában, de hozzájuthatunk szterinnel dúsított margarinokból is. A javasolt napi bevitel: 800 mg (FDA),de a napi 2g is mellékhatások nélkül adható hosszú távon is.

21 Polifenolok • az olívaolaj polifenoljai csökkentik az LDL oxidációját • a szója daidzein tartalma a triglicerid-szintet csökkenti • a vörösbor reszveratrol tartalma csökkenti az adhéziós molekulák szintjét • a csokoládéban lévő flavonolok (prokianidin,katechin, epikatechin )csökkentik a vérlemezkék adhézióját és az LDL oxidációját ( A vörösbor 100g-ja 20 mg polifenolt tartalmaz, a keserű csokoládé 100g-ja 170 mg-ot.)

22 Alkohol Az alkohol a nagy energia tartalom mellett emeli a triglicerid szintet és a vérnyomást, nem utolsó sorban károsítja a májat. Fogyasztását nem ajánljuk. Férfiaknak legfeljebb napi 2, nőknek napi egy adag ital fér bele. Egy adag alkoholnak megfelel 1,5 dl bor, 3 dl sör, 0,4 dl 80%-os alkoholtartalmú rövidital.

23 Étrend kiegészítők Arra kell törekedni, hogy a különböző tápanyagok hiányát természetes formában, élelmiszerrel és kiegyensúlyozott táplálkozással pótoljuk. Ha azonban bizonyos mikrotápanyagok hiánya mutatható ki, indokolt és érdemes étrend-kiegészítőket fogyasztani. Folyadék fogyasztás Napi 2-2,5 liter folyadékot szükséges elfogyasztani. Elsősorban víz, ásványvíz, gyógyteák, gyümölcslevek formájában javasoljuk a bevitelt.

24

25 ÉTKEZÉSÉTEL, ÉLELMISZER MENNYISÉG KJKcalF (g)Zs (g)CHO (g) Reggeli Szacharinos tea 3 dl Pulykamell sonka 2,5 dkg Zöldpaprika 5 dkg Graham kenyér 6 dkg Flóra light margarin 2 dkg , Összesen: ,5 Tízórai Görög saláta Paradicsom 5 dkg Uborka 5 dkg Zöldpaprika 3 dkg Lilahagyma 2 dkg Feta sajt 1,5 dkg, oregánó Abonett 2 dkg , , Összesen: ,5417,5

26 ÉTKEZÉSÉTEL, ÉLELMISZER MENNYISÉG KJKcalF (g)Zs (g)CHO (g) Ebéd Tavaszi zöldségleves Sárgarépa 3 dkg Karalábé 2 dkg Petrezselyem 2 dkg Levestészta 1 dkg Kefires-korpás tökfőzelék Tök 20 dkg Olaj 1 dkg Liszt 2 dkg Kefir 3 cl Búzakorpa 1 dkg Bazsalikomos sült csirke Csirkecomb 7 dkg Olíva olaj 1 dkg Graham kenyér 2 dkg ,5 2,2 - 2,6 1 1, , , , Összesen: ,821,855

27 ÉTKEZÉSÉTEL, ÉLELMISZER MENNYISÉG KJKcalF (g)Zs (g)CHO (g) Uzsonna Körözött Sovány túró 3 dkg Sovány kefir 3 cl Flóra light margarin 1 dkg Fűszerpaprika, kömény, só Alma 10 dkg Ham-let 1 dkg , Összesen: ,5 Vacsora Fokhagymás heck hal 7 dkg Főtt burgonya 10 dkg Párolt mexikói köret Sárgarépa 5 dkg Zöldborsó 2,5 dkg Kukorica 2 dkg Arola 3 dl ,5 - 1,7 1, ,5 5 Összesen: ,7136 Mind összesen: ,8159,5

28 A diétás étrend betartása mellett elengedhetetlen a rendszeres testmozgás, séta, kerékpározás, kíméletes torna. Ahhoz, hogy a testsúlycsökkentő program eredményes legyen, fontos, hogy a beteg együttműködjön segítőivel, fontos, hogy megértse, amit tesz, teszünk, az ő egészségének helyreállítása érdekében történik. Fontos a beteg pszichés támogatása, irányítása, akarat ereje, szemlélet váltása, mert ez egy hosszú, komplex folyamat és sokszor nem könnyű!

29


Letölteni ppt "Dr. Hadiné Jármi Sarolta dietetikus I.NYÍRBÁTORI SZAKRENDELŐI NAP 2007. OKTÓBER 13."

Hasonló előadás


Google Hirdetések