Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kontrolling sajátosságok a közúti közösségi közlekedés szolgáltatóinál MCE Konferencia, Szombathely 2008. október 16-17 Antal Erika Vasi Volán Zrt.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kontrolling sajátosságok a közúti közösségi közlekedés szolgáltatóinál MCE Konferencia, Szombathely 2008. október 16-17 Antal Erika Vasi Volán Zrt."— Előadás másolata:

1 Kontrolling sajátosságok a közúti közösségi közlekedés szolgáltatóinál MCE Konferencia, Szombathely október Antal Erika Vasi Volán Zrt.

2 . „Mindenképp okos dolog előre tekinteni, de bajos előbbre tekinteni, mint ameddig ellát az ember.” W. Churchill

3 Ha velem tartanak •Cégcsoportunk •Specialitás: a közlekedés, mint közszolgáltatás  EU  Mo •Speciális szakmai irányítás/tulajdonlás, mindennek leképeződése  vezetésben  kontrollingban  árképzés  finanszírozás  ráfordítások  kontrolling fő irányultsága •A Vasi Volán Zrt. kontrolling tevékenysége

4

5 A Volán cégcsoport társaság  Egységes hálózat  Közel teljes országos lefedettség (3135/3152 településen)  Helyközi:  450 M utas, 8437 M ukm;  Utas-szám alapján belf. hk közlekedésben 66,7% piaci részesedés  Helyi:  107 település +átmenő helyközi forgalom – együtt 2121 M utas  9389 ukm  Összesített saját tőke: 74,7 Md Ft* (69,7 Md)  Foglalkoztatottak száma (2007-ben 24+4): fő* (20 998)  7235 db* autóbusz (6834)  Többes állami irányítás Forrás: Volán Évkönyv 2008 *2007-ben 24+4; (24)

6 A közlekedés, mint közszolgáltatás A lakosság mindennapi életviteléhez szükséges alapvető utazási igények kielégítésére irányuló olyan tevékenység, amelyet csak a saját gazdasági érdekére tekintettel egy társaság egy társaság nem, vagy nem azonos nem, vagy nem azonos feltételekkel vállalna fel. feltételekkel vállalna fel.

7 EU megközelítése •Cél: Tartós fejlődés Fenntartható mobilitás •Fejlesztési irány:  Hatékonyság növelése  Közlekedési módok összehangolása  Infrastruktúra hozzáférhetőségének jav. •Új típusú közszolgáltatás: szabályozott, ellenőrzött verseny •piaci alapú működés, de erősen szabályozott keretek között •nagyfokú transzparencia, közzétételi kötelez. •a tevékenységek közötti keresztfinanszírozás kizárása •alul- és túlfinanszírozás tilalma •veszteségtérítés alapja: net financial effect PSO rendelet 1370/2007/EK

8 KKK irányítása Magyarországon KHEM •Ellátásért felelős •Menetrend jóváhagyója •Szabályozó hatóság •Árhatóság (helyközi tarifa) •Koncessziós jogok gyakorlója  szerződő partner MNV Zrt. •Tulajdonosi jogok gyakorlója Többszörösen ellentmondó érdekek! PM

9 Közszolgáltatói menedzsment sajátosságok a közlekedésben I. •Összetett cél- és érdekrendszer stakeholder elemzés •A kormányzati politikának jobban kitett szektor •A közpénzek felhasználásából adódóan – kiemelt: az elszámoltathatóság, a transzparencia, az érintettekkel fenntartandó partneri viszony. •Sok év alatt kialakult hagyományok  ezért a nagy tehetetlenségi nyomaték  a reakciókészség és képesség javításához jó szervezeti kultúra és vezetői, munkavállalói érdekeltség szükséges. •Hierarchikus struktúra  bürokratikusabb jelleg

10 II. •célkitűzések:  MNV: maximális profit → pozitív eredmény (inkább a rentabilitás)  KHEM (az ellátásért felelős):a szolgáltatási szerződés betartása, a szolgáltatás minőségének javítása  Stratégia? •vevőkör igényeinek kielégítése: a szolgáltatás megrendelője (állam/önkormányzat) és a szolgáltatás igénybevevője (utas) elkülönül •környezet: korlátozott piac, verseny a tartós éves - feladat megszerzésében, majd a szerződéssel biztosított időszakban monopólium

11 III. •döntések irányítottsága: a döntéseket a piac, a vevőkör magatartása és a konkurencia irányítja az üzleti szektorban, itt hangsúlyosabb a szociálpolitika, forrásbiztosítás lehetősége •irányítás:  kettős állami irányítás  hivatali menedzsment érvényesül (a hagyományokból fakadóan megfelelni a rendeltetésszerű működés követelményének)  tulajdonosi ellenőrzés (vagyonkezelés) •ösztönzők, módszerek, célok:  Vegyes ösztönzők: önérdek és jó hírnév  Küldetés- és piacvezérelt módszerek  Közgazdasági és társadalmi értékek kombinációja •jövedelemszerkezet fő hatótényezői:  Bevételi szerkezet: nagyfokú állandóság volt(fogy. árkieg. aránya 40%)  Haszonélvezők:utas - támogatott árakon való hozzájutás  Tőke:állami tőkeemelés, dolgozói részvény  Munkavállalók:piaci alapú jövedelmek, erős szakszervezet  Beszállítók:piaci árakon

12 Következtetések •Ha a finanszírozási struktúra torzul, akkor következményeként a szervezet célstruktúrája is változhat. •Torzuló finanszírozási struktúra, szolgáltatási színvonal (minőség) romlást okozhat. A minőségromlás eredménye: költségnövekmény, biztonság romlása. •Változtatás!?!

13 Mo. változásban •Közlekedéspolitika ≈ EU •2.130/2006(VII.24) és 2.230/2006(XII.20) Kormányhatározat •GKM  Egységes Közlekedésfejlesztési Stratégia (hol a kkk helye?)  Tarifa- és kedvezményrendszer reformja Θ  Párhuzamosságok megszüntetése  Alvállalkozói tenderek •2008 GKM  KHEM de: szakmai vezetés marad •Közl. közszolgáltatások kompenzációs rendszerének átalakítása •Tudatos megrendelői magatartás (?önkormányzatoknál is?) Tényleges megrendelés – Finanszírozás – Ágazati monitoring/kontrolling

14 Ármegállapítás •Maximált hatósági ár •Árhatóság: KHEM (PM), Önkormányzat •Ártörvény „a legmagasabb árat úgy kell megállapítani, hogy az a hatékonyan működő vállalkozó ráfordításaira és a működéshez szükséges nyereségre fedezetet biztosítson, tekintettel az elvonásokra és támogatásokra.” [1] [1] •Tarifa ≠ Ár •Kedvezményes díjbevétel + fogy. árkiegészítés ≠ 100% •Országosan egységes tarifa (eltérő gazdaságföldrajzi adottságok) [1][1]1990. évi LXXXVII. Tv. az árak megállapításáról 8 § (1)

15 FinanszírozásVisszatérítendő külső forrás Jegyhez kötődő Utas által fizetett viteldíj Fogyasztóiárkiegészítés Veszteség/ költség- térítés N ° árbevétel Normatív támogatás Járműrek. célú, nem visszatérítendő fin. Egyéb bevétel Jegyzett tőke Vagyonfelélé s

16 Ráfordítások szerkezete

17 Hatékonyság •Kínálat kötelező fenntartása •Alacsony(?) hatékonyság OK:  Hiányzik a profitérdekelt tulajdonos?  Monopolhelyzet? •Kvantitatív mutatók –üzleti szektor •Itt még: ? •Működési erőforrások elemzése, hatékony allokációja

18 VV kontrolling rendszere •Szervezeti helye •Feladata  külső megfelelés  „stratégia” alátámasztása, belső tisztánlátás •Informatikai háttere •Fejlesztések iránya

19 Közgyűlés Felügyelő BizottságIgazgatóság Vezérigazgató Forgalmi Üzletág Forgalmi osztály Szombathelyi üzem Körmendi üzem Sárvári üzem Műszaki Üzletág Járműfenntartási üzem Anyaggazdálkodási osztály MAN szerviz Tanműhely Létesítmény- fenntartási csoport Gazdasági Igazgatóság Számviteli és pénzügyi osztály Controlling és informatikai o. Menetlevél- feldolgozó és bérelszámolási osztály Bevétel elszámolási és ellenőrzési csoport Minőségirányítás Vezérigazgatói titkárság IgazgatásHumánpolitika Könyvvizsgáló A kontrolling szervezeti elhelyezkedése

20 Távoli felhasználók Belső hálózat A Libra6i/10g üzemeltetés infrastruktúrája

21 Szoftver környezet SzemélyszállításBUSZ MűszakSZERVÍZ LIKVID ÁLLÓÁLLÓÁLLÓÁLLÓ ANYAG SZÁMLASZÁMLASZÁMLASZÁMLA BlueBér MÉRLEG Co

22 Utazási igények Menetrend tervezés Teljesítmény feldolgozás Forda tervezés Hosszú távú vezénylés Napi vezénylés Forgalmi feladat Végrehajtás, bevétel realizálás Díjszabás Ellátási felelősök Jogszabályok Libra adatbázis Szerződéses partnerek Humán / bér adatbázis Bevétel feldolgozás Karbantartás ütemezés Karbantartási feladat végrehajtás Munkalap Feldolgozás Készlet nyilvántartás Bér számfejtés Számlázás Folyószámla könyvelés Partnerek Főkönyvi könyvelés Libra standard listák Bér rendszer Standard Listák és jelentések Controlling

23 Jegykiadás Menetrend Vonali díjszabás Tarifa Jegykiadó adatok Személyi adatok Jármű adatok Szabályozó rendeletek: •Közlekedési törvény •PTK (287/97; 35/99) •39/99 KHVM (tarifa) VOLÁN technológia Belső utasítások Forgalmi teljesítmények Bevétel feldolgozás Vonali bevételek Bevétel – Teljesítmény összevetés Pénzügyi, számviteli feldolgozás

24 Stratégiai szint InfoCenter XL Bevétel adatok Költség adatok Fajlagos mutatók Operatív szint Műszak Operatív szint Személysz.Pénzügy Humán. Mérleg Likvid Számla Kassza Álló Iktató Szervíz Anyag Biznisz Invest Bér TB Munkaügy Operatív irányít Tervezés Értékesítés BlueBér

25 Adatgyűjtési technikák •Standard listák •Felhasználók, informatikusok által definiált adatgyűjtések  Statikus  Dinamikus (felhasználó által a lekérdezés menetében változtatható paraméterekkel, feltételekkel •Libra adatbázist lekérdező speciális Excel függvények (Infocenter XL) •Adatbázis, előgyűjtés Excel kimenetbe, majd tovább feldolgozás (Kimutatás készítés)

26

27


Letölteni ppt "Kontrolling sajátosságok a közúti közösségi közlekedés szolgáltatóinál MCE Konferencia, Szombathely 2008. október 16-17 Antal Erika Vasi Volán Zrt."

Hasonló előadás


Google Hirdetések