Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u. 2-4. St ép 108. • Telefon: 06-1 463-2526 • Telefax: 06-1 463-2547 •

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u. 2-4. St ép 108. • Telefon: 06-1 463-2526 • Telefax: 06-1 463-2547 •"— Előadás másolata:

1 Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u. 2-4. St ép 108. • Telefon: 06-1 463-2526 • Telefax: 06-1 463-2547 • Web: www.ittk.hu Pintér Róbert Web 2.0 a könyvtárakban: kiút vagy zsákutca? Középpontban a „használó”: a könyvtári szolgáltatások fejlesztésének lehetőségei Miskolc, Hotel Pannónia, 2007. április 23.

2 Gondolkodjunk együtt!  Olvasási (és írási) szokások a 21-ik század hajnalán.  Az internet szerepe, és a web 2.0 fogalma.  A könyvtáros és a könyvtár lehetséges helye, funkciói a web 2.0 „forradalomban”.

3 Bűneink?  Egyáltalán nem vagy kevesebbet töltünk könyvolvasással, mint „illenék”. Még mindig a gimnáziumi korosztály olvas a legtöbbet.  Nem olvasunk szépirodalmat. új irodalmi bestsellerek, Nagy Könyv.  Még az alapvető műveket sem olvassuk el. Ősbűn, nem tehetünk róla, mivel az emberi kapacitáson messze túlmutató tudástermelés van a könyvpiacon.  Mi a helyzet a könyvtárba járással?

4 Mi az internet szerepe?  Az internet textuális forradalmat hozott, az internetezők többet olvasnak, mint bárki más.  Komoly kihívás a televízió uralta (média)kultúra számára: először csökkent a legfiatalabbak tv-vel töltött ideje, átalakuló médiahasználati szokások, „multitasking”.  Web 2.0: a felhasználók (inter)aktív bevonódása, participatív média: nem csak olvasó, író is.

5 Mi a web 2.0? (1)  Induljunk ki az internetből (web 1.0):  Szinkron-aszinkron kommunikáció.  Egyirányú és/vagy kétirányú.  Résztvevők: egy-egy, egy-kevés, egy-sok és variációi.  Pozícionális és hálózati javak.  Web 1.0, e-mail (privát, hírlevél, levelezőlista), chat, IM, fórum stb.  Mindez csírájában már hordozza a web 2.0-át.

6 Web 1.0  Web 2.0 (O’Reilly)  Publikálás, közzététel --> részvétel (megosztás, megvitatás)  Ofoto --> Flickr (fényképezés)  Akamai --> BitTorrent (file-megosztás)  Mp3.com --> Napster (zeneletöltés)  Domén név spekuláció --> kereső-optimalizálás (üzleti láthatóság)  Britannica Online --> Wikipedia (tudás kodifikálása)  Tartalom-menedzsment rendszerek --> wikik (tudás menedzselése)  Directories (taxonómia) --> címkézés („folksonómia") (tudás rendszerezése)  Személyes weboldalak --> blogolás (önkifejezés)

7 Mi a web 2.0? (2) Összefoglalóan azokra a szolgáltatásokra és alkalmazásokra utal, amelyek jellemzően az ezredforduló óta, a felhasználók bevonásával, azok aktív közreműködésével üzemelnek. De nem egyszerűen csak a szolgáltatásokat jelenti, hanem azt is, hogy a web technológiai platformmá válik, ahol mindezek végbemennek:  aktív(abb) felhasználók, participatív média,  aktívabb környezet, felhasználói erőforrások kihasználása,  közvetlen információ- és tudástermelés, illetve megosztás,  Pl. blog, vlog, podcast, wiki, RSS, tag, AJAX...

8 Egy jó megoldás problémát keres - web 2.0  Kollektív tartalom- és tudástermelés.  Az olvasóból „író”, átíró, közbeszóló, kommentáló... aktívabb partner lesz (persze nem mindenkiből).  A felhasználó rendelkezésre bocsátja erőforrásait (sok kicsi sokra megy, a „hosszú farok” ereje). De hol lehet mindennek a helye a könyvtárban?

9 Könyvtár régi-új szerepben  Harc azért, hogy a könyv, a könyvtáros és a könyvtár kitüntetett pont maradjon az információ- és tudás folyamataiban.  Lehet-e „győzni”? Igen, feltéve, ha a könyvtár megtalálja az új-régi helyét.  A könyvtár már évtizedek óta jóval több, mint egyszerű „könyvkölcsönző” (a harc régen megindult):  közösségi pont,  nem csak olvasás, hanem egyéb aktivitások színhelye,  látható a számítógép integrált megjelenése.

10 Könyvtáros és könyvtár lehetséges helye, funkciói  De mire jó a könyvtár, amire az otthoni internet nem?  Mit csinál egy könyvtáros? Információbróker és tudásbróker: tartható hadállások vagy vágyálom?  Célok:  A könyvtárak ne maradjanak ki a tudástermelés forradalmából.  A könyvtár és könyvtáros, mint a mesebeli lány: változzon is, meg ne is.  Átalakuló funkciók, elsősorban közösségi központ, olvasók beengedése a könyvtár működtetésébe (a web 2.0 lehetséges helye).

11 Web 2.0 forradalom a könyvtárakon kívül Új kihívás: kövesd nyomon az eseményeket működés közben!  Már nem csak könyvek, cikkek képeznek bibliográfiai adatbázist, hanem a képek, videók, podcastok stb. is megjelennek és egyre fontosabbá válnak.  Betör a kiadásba, publikálásba is a web2, pl. wikik, kollaboratív munka, szakmai blogok (ez nem hagyományos publikálás, de nem is hagyható figyelmen kívül).  Az író, publikáló közösség webesedése a másodlagos írásbeliség felé (úgy írunk, mintha beszélnénk) tolja el a közlésmódot az interneten és mindez dokumentálódik.  Hol és mi lehet ebben a szerepe a könyvtáraknak és könyvtárosoknak?

12 Web 2.0 forradalom a könyvtárakban  Belső információ és tudásmenedzsment folyamatok felfrissítése.  Olvasók jobb (ki)szolgálása, ki- és felhasználása.  Olvasók beemelése a tudástermelésbe, és a tudásmegosztási folyamatokba.  Folyamat és nem a „végtermék” centrikus látásmód.

13 Köszönöm a figyelmet! Pintér Róbert, BME-ITTK tudományos és stratégiai igazgató pinter.robert@ittk.hu http://www.ittk.hu BME – Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111, Budapest, Sztoczek u. 2-4 St. épület 108. Telefon: 1-463-2526 Fax: 1-463-2547


Letölteni ppt "Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u. 2-4. St ép 108. • Telefon: 06-1 463-2526 • Telefax: 06-1 463-2547 •"

Hasonló előadás


Google Hirdetések