Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tolna Megyei Önkormányzat Balassa János Kórháza Az egészségügyi reform kiemelt céljainak (hatékonyság és igazságosság) megvalósulása a megyei kórházak.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tolna Megyei Önkormányzat Balassa János Kórháza Az egészségügyi reform kiemelt céljainak (hatékonyság és igazságosság) megvalósulása a megyei kórházak."— Előadás másolata:

1 Tolna Megyei Önkormányzat Balassa János Kórháza Az egészségügyi reform kiemelt céljainak (hatékonyság és igazságosság) megvalósulása a megyei kórházak szemszögéből. Muth Lajos

2 1 Rövid bemutatkozás •A kórház 1801-ben alakult. •Jelenleg 4 telephelyen, 1007 (711 aktív és 296 krónikus) ágyon szolgáljuk a betegellátást. •A fekvőbeteg ellátásból hiányzó szakterületek: mellkas-, szív és idegsebészet, invazív kardiológia •és onkoradiológiai. •A legtöbb szakma vonatkozásában ellátási területünkhöz tartozik Tolna megye egésze (250 000 fő). •Éves szinten 815 ezer járó- és 37 ezer fekvőbeteget látunk el. •2006-ban megfeleltünk az ISO 9001:2000 és 14001:2004, valamint a KES 2.0:2003 tanúsításoknak. •Éves költségvetésünk 7 milliárd forint körüli.

3 2. „Lenyesik a szárnyimat, lábaimon járok, Levágják lábamat, kezemen fogok járni, Kiszakítják kezeimet, hasamon fogok mászni, Csak használhassak.” Széchenyi István

4 3 Un. reformtörvények 2006 1.Szakmai kamarákról szóló tv(XCVII) 2.Gyógyszergazdaságossági tv (XCVIII) 3.Az egészségügyi reformmal kapcsolatos módosítások (CXV) 1.Egészségbiztosításról szóló tv módosítása ( beutalási rend, nem az E alap terhére igénybe vehető szolgáltatások, az elszámolási nyilatkozatok, vizitdíj-napidíj, várólista, részleges térítési díj ellenében nyújtott szolgáltatások, egészségbiztosító ellenőrzési hatáskörének kiszélesítésese) 2.Egészségügyi tv módosítása (sürgősségi ellátási kötelezettség,területi ellátási kötelezettség előkészítése, művi meddővé tétel) 4.Egészségbiztosítási Felügyeletről szóló tv (CXVI) 5.Ellátórendszer fejlesztéséről szóló tv (CXXXII) (kapacitás-normatíva elosztás rend) 6.A kórház gazdálkodását érintő változások (finanszírozás, költségnövelő tényezők)

5 4 1. A szakmai kamarákról szóló tv. Egyértelműen politikai indíttatású. Szakmai és orvos-etikai szempontból is elfogadhatatlan, az orvostársadalom megosztása, egységes érdekképviseletének ellehetetlenítése a célja. •Igazságosság szempontjából veszteség: az etikus, szakmailag korrekt orvosi magatartás kontrolállása lehetetlenült el.

6 5 2. Gyógyszer-gazdaságossági tv. •A gyógyszerrendelés szabályozása: –adminisztációs teher- betegellátás rovására –büntetés veszélye- újabb költség az intézményeknek –bevezetés bizonytalansága, változás reménye •A forgalmazókat érintő rendelkezések hatása a kórházi gyógyszerbeszerzésre: –csökkenő rabattok, adományok, nagykereskedői kedvezmények –hatás a közbeszerzés gyógyszeráraira

7 6 3.1.1. Az egészségügyi reformmal kapcsolatos módosítások: beutalási rend •Területen kívüli betegek ellátása bonyolultabbá vált: –adminisztrációs teher –szabad orvosválasztás nehézkesebb •Betegnek gyakrabban kell megjelennie háziorvosánál beutalóért

8 7 3.1.2. Az egészségbiztosításról szóló tv. módosítása elszámolási nyilatkozatok •Újabb adminisztrációs teher •Büntethetőségi lehetőség •Lényegében haszon nélkül! –Amikor opció volt, szinte senki nem kérte a betegszámlát

9 8 3.1.3. Az egészségbiztosításról szóló tv. módosítása vizitdíj, napidíj •Forgalomváltozás a vizitdíj bevezetését követően (2007. 03-08 hó): -Előző év azonos időszakához: -25% -Előző 6 hónaphoz: -14% (téli időszakkal együtt!) -2006. I. félévhez: -29% -2006. II. félévhez: -16%

10 9 Forgalomváltozás a vizitdíj bevezetését követően (2007. 03-08 hó):

11 10 3.1.3. Az egészségbiztosításról szóló tv. módosítása vizitdíj, napidíj tüdőszűrés

12 11 3.1.4. Az egészségbiztosításról szóló tv. várólista/előjegyzési idő A rendelet propagandaízű, hatalmaskodó, szakmai szempontokat figyelmen kívül hagyó. Valójában az előjegyzési idő változása: •Fekvőbeteg ellátásban: –Érsebészet- szakember hiány: 22-es csapdája –Ortopédia: TVK •Járóbeteg ellátásban: –UH és CT vizsgálat: szakorvos-függő –Kardiológia, endokrinológia : szakorvos-függő

13 12 Szakorvos hiány okai: •Rezidensi kvóták! –Rendelet kérdése –Még rosszabb várható? •Kevesebb orvost képzünk •Külföldre távozás –Bér –Szakmai körülmények •Kevesebben jönnek/maradnak

14 13 4.1.1. Az egészségügyi tv. módosítása területi ellátási kötelezettség •Hibák: –Pécsre irányítandó betegek: •Strokos •Diabeteses •Endokrin •Speciális gyermekgyógyászati (kardiológia, szemészet, gégészet) –Veszprémbe irányítandó betegek: •Addiktológia, alkohológia •Valóságban: minden megy a régiben, - egyelőre ?- retorzió nélkül.

15 14 3.2.2. Az egészségügyi tv. módosítása művi meddővé tétel A szabadság hibás és bűnös értelmezéséből fakadó, ember és nemzetellenes döntés.

16 15 4. Az Egészségbiztosítási Felügyeletről szóló tv. •Az intézmények sakkban tartásának törvénye: –a miniszter által kézivezérelt, –széles hatáskörrel rendelkező szervezet. –„Mindenki pincéjében van egy hulla.” M.L. –Intézmények összefogásának esélyét csökkenti. Szd. –Politikai eszköz: •az egészségügy lejáratására •a lakosságért való kiállás demonstrálására

17 16 5. Az ellátórendszer fejlesztéséről szóló tv. (kapacitás, normatíva) • A RET-ek visszautasították a döntést –Kórházak, osztályok megszüntetésének politikai felelősségét –jogosan- nem vállalták. •Minisztériumi döntés kommunikációja: –Kihasználatlan aktív ágyakat szüntetnek meg, –Csökkentik az OEP kiadást, –Szakmai szempontokat érvényesítenek.

18 17 5. Az ellátórendszer fejlesztéséről szóló tv (kapacitás, normatíva) Ágyszám 2006- ban Ágykihaszn. 2006-ban Miniszteri ágyszám Jelenlegi ágyszám Ágykihasznált- ság 2007 II név. Belgyógyászat (Pincehely) 19182%14614981% Ideggyógy.6093%445098% Traumatológia (Bonyhád) 5978%4042109% Reumatológia (rehabilitáció) 3483%182084% Össz. aktív:85172%711 74% Össz. krónikus: 24687%296 81%

19 18 5. Az ellátórendszer fejlesztéséről szóló tv. (kapacitás, normatíva) •A négy kritikus osztályon betegellátás biztosításához (ellátáshoz való hozzáférés): krónikus ágyakra történő jelentéssel (Csiki Sándor mondása) •Az aktív ágyak csökkentése és a krónikusok emelése, nem jár akkora költségcsökkenéssel, mint mondani szokták.

20 19 6. A kórház gazdálkodását érintő változások •Hatékonysági kérdés: –Szűkülő források –Kényszerű takarékossági intézkedések –Kérdés, hogy hatékonyabb lesz-e? Ellátás színvonala? •Igazságossági kérdés: –Hozzáférés sérül (előjegyzési idő, szabad orvosválasztás) –Romló gazdasági helyzet: •Egyenetlen minőség (gyógyítás személyi, tárgyi szakmai feltételei sérülnek)

21 20 6. A kórház gazdálkodását érintő változások (finanszírozás) Konvergencia program= értékválasztás: „ A Kormány célja az, hogy az Egészségbiztosítási Alap kiadásai 2006 és 2009 között a GDP arányában 0,9 százalékponttal csökkenjenek.” Évente 20-25%-os forráskivonás az egészségügyből Egyéb, hagyományos állami feladatok elhanyagolása.

22 21 5./2.A kórház gazdálkodását érintő változások (finanszírozás) Változások a kórházak finanszírozásában/működtetésében 2006-2007 •Onkológiai ellátás átszervezése 2005. december 1.-től, érdemi hatás 2006.- ban jelentkezett •Országos garancia bevezetése 2006. január 1.-től •Rendelkezésre állási díj megszűntetése 2006. január 1.-től •Degressziós finanszírozás eltörlése 2006. július 1.-től •Besorolási szabályok megváltoztatása 2006. július 1.-től •Új TVK korlátok meghatározása 2006. július 1.-től, 2007. április 1.-től és július 1.-től •Krónikus ellátás finanszírozásának átalakítása 2006. július 1.-től •Vizitdíj és napidíj bevezetése 2007. február 15.-től •Új ágystruktúra meghatározása 2007. április 1.-től •Progresszivitási díj megszűnése, sürgősségi ellátás fix díjának módosítása 2007. április 1.-től •Forintérték korrekció 2006. májusban és 2007. júliusban

23 22 5./3.A kórház gazdálkodását érintő változások ( finanszírozás ) Változások hatásai kórházunkban •Onkológiai ellátás •Országos garancia •Rendelkezésre állási díj •2006 júliusi TVK változások •Krónikus ellátásban •Forintérték emelés 2006 •Vizitdíj és napidíj •Progresszivítási és sürgősségi díj •TVK változások 2007 évben •Kiegészítő díjazás 2007 szept. •Forintérték változás 2007 •-13,5 MFt 2006 I. félév •-16,5 MFt 2006 I. félév •-39 MFt 2006 év •-188 MFt 2006 4. negyedév •-10,5 MFt 2006 4. negyedév •51,2 MFt 2006 év (5-12 hó) •52,7 MFt 2007 I félév (02.15-től) •-16 MFt 2007 év (4-12 hó) •-12 MFt 2007 év (teljes kihasználás mellett…) •150 MFt 2007 év •184 MFt 2007 II. félév •-20 MFt 2006 év (5-12 hó)

24 23 5./4. A kórház gazdálkodását érintő változások (költségnövelők) •Bértábla változtatás: 2006. április 1.-től (20 mFt (2006 5-12.hó) •Energiaárak változása: jelentős mértékben 2006. őszétől (12,5 mFt) •ÁFA kulcs emelése: 2006. szeptember 1.-től (13 mFt) •Infláció: (90 mFt 2006-ban)

25 24 5./5.A kórház gazdálkodását érintő változások (bevételcsökkentők költségnövelők összességében) •2006. és 2007. évre 900 mFt működési költség hiányzik. –2007. 3.n.é.-re: 655 HBCS –2007. szeptemberében: 154 mFt a „szufficites” költségvetésből 4.n.évre ígéretek vannak…

26 25 Költségcsökkentő intézkedések: •Intézkedés Megtakarítás (mFt/év •Aneszteziológiai hozzáférés csökkentése: 12,0 •Délutáni műtétek leállítása (ortopédia) • területen kívüliek ellátásának csökkentése 24,0 •Vállalkozói szerződés megszüntetése 6 fő • + 3 cég (orvosi tev.) 53,0 •Szerződés módosítás, díjcsökkentés (orvos)10 fő 14,0 •Szabad szellemi foglalkozásúak (orvos) 10 fő 18,5 •Közalkalmazott orvosokat és diplomásokat érintő intézkedések 9 fő 5,0 •Nyugdíjas főorvos dupla vezetői pótlék megvonása 11 fő 3,0 •Szakdolgozó: munkaidő korlátozások 164 fő 46,0 •Szakdolgozó: létszám leépítés 37 fő 71,0 •Szakdolgozó szabadfoglalkozású szerződés kötése 26 fő 10,0 •Szervezési változások 15,0 •Összesen: 271,5

27 26 További létszámcsökkentés lehetőségei:

28 27 A mai magyar egészségügyi dolgozó: •Túlterhelt: –alacsony létszám (van ahol tudatosan, szakmai lobbi) –rengeteg adminisztráció •Kedvetlen: –sok a bizonytalanság –alulfizetettség –politikai támadások –életpálya modell hiánya –kollegalitás hiánya –példák hatása (aneszteziológusok, extrém paraszolvenciások, nyugati bérek) Kiégett. A „reform” súlyosbítja a helyzetet.

29 28 Értékesített szolgáltatások: •Mosoda: havi 13 tonna 2006-ban, idén 4,5 tonna •Élelmezés: napi 120 adag 2006-ban, 240 idén •Autójavítás kifelé: 7,3 MFt 2006.ban Saját előállítás: •Növénytermesztés 91,5 hektáron •Sertéstartás, havi 60 vágással (~7 tonna)

30 29 Összefoglalva: Igazságosság: •Ellátáshoz való hozzáférés: –Vizitdíj/napidíj –Várólista/előjegyzés •TVK miatt •Szakember hiány miatt –Ügyeleti átszervezés (takarékosság, munkaidő korlát) •Az ellátás egyenletes színvonala: –A gyógyítás körülményei (tárgyi, személyi, szakmai feltételek)

31 30 Összefoglalva: Igazságosság •Az eddigi kormányzati intézkedések bizonyíthatóan nem szolgálták az igazságosság javulását a betegellátásban.

32 31 Összefoglalva: hatékonyság •Bevételek: –OEP bevétel csökken (húzd meg- ereszd meg!) –Önkormányzati támogatás minimális (működéshez semmi) –Saját bevételek (nem lehet példa, helyi sajátosság is) •Kiadások csökkentése: –Létszámcsökkentés korlátai (szakmai színvonal, beteggel való törődés, dolgozói kiégés, szakemberhiány rovására) –Üzemgazdasági szemlélet, kontrolling (minden intézményben, nem túl nagy tartalék) •Minőség, az ellátás hatásossága. –Romlik

33 32 Összefoglalva: hatékonyság A jelentős bevétel-csökkentés, számos takarékossági intézkedés bevezetésére kényszerítette az intézményeket, de ezek csak részben szolgálták a hatékonyság javulását, sokkal inkább rontották a gyógyítás tárgyi, szakmai és személyi feltételeit.

34 33 Az eddigi kormányzati intézkedések hatásai a kórházakra: Megrendítették még a korábban stabil kórházak gazdálkodását is. Rontották a betegellátás színvonalát. Nehezítették az ellátáshoz való hozzáférést. DE ez mind az igazi csapás, a több-biztosítós rendszer bevezetésének előjátéka volt csupán.

35 34 A több biztosítós rendszerről: Meggyőződésem: minden eszközzel meg kell akadályozni: a rászorulókat még nehezebb helyzetbe hozó, a gyógyításból boltot fabrikáló, felelőtlen tervek megvalósítását.

36 35 Ady Endre: Az élet. „Az élet zsibárusok világa. Egy hangos vásár, melynek vége nincs.” …. és a végén: „Lelkem, szívem kitárom a piacra, Túladok én is minden kincsemen… …De nincs erőm ily módon nyomorulttá válni, Óh, nincs erőm, én édes Istenem!...”

37 36

38 37

39 38

40 39

41 40

42 41

43 42

44 43

45 44

46 45 OEP által számított vizitdíj+napidíj (MFt) teljesítésfebrmárcáprmájjún kifizetésmájjúnjúlaugszept Összesen Fogászat 74,1152,4126,0147,3127,2 627,0 Járó gyerek nélkül 4 500,99 031,48 842,29 524,77 312,1 39 211,3 Aktív 1 974,64 001,73 077,73 972,03 257,1 16 283,1 Krónikus 911,1354,6294,3891,6651,3 3 102,9 CT 67,8104,1112,2105,0132,0 521,1 Vizitdíj + napidíj összesen 7 528,513 644,212 452,414 640,611 479,7 59 745,4

47 46 Pincehelyi telephely fedezete •2004: -5 MFt •2005: -23 MFt •2006: -33 MFt •2007 I félév: -23 MFt •Beruházásokkal nem számolva!

48 47

49 48 Köszönöm megtisztelő figyelmüket.


Letölteni ppt "Tolna Megyei Önkormányzat Balassa János Kórháza Az egészségügyi reform kiemelt céljainak (hatékonyság és igazságosság) megvalósulása a megyei kórházak."

Hasonló előadás


Google Hirdetések