Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Vezetéstörténet 3. ANDB-754 2013. tavaszi félév Lippai Edit.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Vezetéstörténet 3. ANDB-754 2013. tavaszi félév Lippai Edit."— Előadás másolata:

1 Vezetéstörténet 3. ANDB tavaszi félév Lippai Edit

2 Ismétlésképpen… Nagy SándorNagy KárolyNagy Frigyes Korszakókorközépkorújkor Célja:Kelet bölcsességét és gazdagságát akarta összeolvasztani a görögök világos értelmével és mozgékonyságával. Keresztény Európa népeinek egységesítése, mind szellemileg, mind törvények szintjén. Felvilágosodás eszméjének gyakorlati megvalósítása, törvény előtti egyenlőség, iskoláztatás. Milyen vezető volt?Művelt, nagylelkű, példával járt elöl, tisztelte a formalitásokat, birodalomépítő. Life long learning, központosította az irányítást, de partnerségre törekvés. Az összes korabeli uralkodó példaképe, a katonás, poroszos szervezettség miatt. Módszere:Hadsereg + Infrastruktúra (Erő + Információáramlás) Öröksége:Célját elérte, európai tudáskincs Egységes Európa gondolata Európa magvának egybekovácsolása

3 Liberté, égalité, fraternité • Ismerős ajánlotta be, jó tanácsokat adott, hogy hova érdemes lőni a forrongó városban. Később is kapcsolati háló (földije) segítette feladatokhoz. Szegény volt, de elszánt. • Az utolsó hódító: Bonaparte Napoleon. • Mindenhová családtagot nevezett ki. Ellentmondásos figura volt. 19. század20. század

4 Ember és gép • Nagy nehezen sikerül visszaállítani a francia forradalom előtti élet formaságait. A polgároknak tilos volt politikáról beszélni. Könyvekkel és zenével foglalatoskodtak. • Felvilágosodás gondolatkörét azonban nem lehetett megtiltani. Ez a titkos oldal hozta meg az igazi forradalmat: gondolkodtak, feltaláltak. • Gőzgép: bányászat, ipar, járművek. • Villamos távíró • Világ még jobban kitárul, bárhová elutazhatnak.

5 Polgárok és arisztokraták • Az emberek kétségbeesettekké váltak a munkagépek elterjedése hatására. Munkásoknak össze kéne fogniuk! • Polgári forradalmak – nemesség kiüresedik. • 19. század közepén szinte mindenhol átalakul a nyugati társadalom. • Európában 1830-as, 40-es években polgári forradalmak. Amerikában polgárháború. Kialakul a mostani rendszer (leszámítva gyarmatokat, amiket majd az első világháborúban veszítünk el).

6 Kommunizmus vezetéspszichológiai szempontból • Munkástanácsok Cél: közösségi jólét 1.Munkás 2.Paraszt 3.Értelmiségi 4.X

7 Kapitalizmus vezetéspszichológiai szempontból • Kétféle ember van – Tulajdonos (kapitalisták) – Tulajdon nélküli (proletárok) • Állandó harcban állnak egymással. Cél: a profit

8 Vezetéspszichológiai szempontból KommunizmusKapitalizmus

9 és a Nagy Háború Öntudatosodó polgárok, gyarapodó gyárak. • Építkezés, utópiák. • Orvostudomány és mérnöki tudományok. • Szociológia, pszichológia. • Repülés, automobil, telefon, női egyenjogúság. Világháború robban ki a Föld felosztásáért. • Gyarmatbirodalmak széthullanak. • Háború befejezése nem vetett véget a konfliktusnak, lappangó feszültség maradt.

10 és a Bukás Világi életmód felülírja az egyházit. • Fogyasztás, pénz, csillogás. • Mozi, rádió, új művészet. • Egyre több ember és nyomor mindenütt. Gyűlölködést meglovagoló tömegmanipulátorok. • Tudattalan erők, csoportgondolkodás, bűnbakképzés, felelősség hárítása. • Idegengyűlölet, fajgyűlölet. • Világégés, atomfegyver.

11 Tömegmanipuláció új technikái US – SU – Vízöntő

12 Elmúlt emberöltő = 1941 óta Megvalósult utópiák?

13 50-es évek vezetési kérdései • Újjáépítés, tömegeknek lakás, újratermelni a népességet (munkaerőt) • Magyarázatot kell találni mi történt – szociálpszichológia • Mezőgazdaság gépesítése megkezdődik • Embereket is alkatrészként kezdik kezelni • Tervek, fejlesztési versengés, élmunkások • Rock’n roll , New Look

14 60-as évek vezetési kérdései • Új nemzedék, akik elfordultak a múlttól • Beatles, anorexia, miniszoknya, antibébi • Műanyagok, gépesítés, technikába és kémiába vetett hit – tudomány majd mindent megold • Empátia, keleti miszticizmus (újra) felfedezése • Hidegháború, szorongás • Játszmahelyzetek, csoportdöntés, diszkrimináció kérdése

15 70-es évek vezetési kérdései • Válság és Vietnám • Politikai pszichológia • Milgram kísérletek: a tömeg hogyan viselkedik és hogyan lehetne irányítani • Nők nadrágban, melltartó nélkül és munkában • Fogyasztást hogyan lehetne növelni – reklámok kezdik elárasztani a világot, igényt gerjesztenek

16 80-as évek vezetési kérdései • Fellendülés, tőzsdecápák • Sikerül betörni új piacokra, újabb igények – olcsóbb munkaerő (pl. kávészünet) • Hidegháborús állapot tarthatatlanná válik • Kapitalizmus „legyőzi” a kommunizmust • Erősödik a különbség a jólléti államok és az elmaradott földrészek között • Versenyszellem, teljesítménycentrikusság, új technológiák és kemény társadalmi kérdések

17 90-es évek vezetési kérdései • Spiritualitás felé fordulás, világvége várás • Kommunizmus öröksége a világban • Rendszerváltás • Nincs többé „ellenségkép” • Hálózatosodás, információs forradalom, a zöld fogyasztó hatalma • Monarchiák felhígulnak

18 2000 • Internet, szociális média, vélemény szabadon • Mozaik családok • Környezetvédelem alap – világ várossá válik • Pszichológia szerepe egyre fontosabb: tréningkultúra, coach, flow, űrhajózás • Globalizáció – lokális értékek, retro, szeméttelepek • Olcsó repülés, új népvándorlás, terrorizmus (2001) • Fantasy felfutása

19 Elmúlt 200 év folyamatai Feudalizmus -> Kapitalizmus -> FENNTARTHATÓ? Emberek száma növekedett -Egészségügy, élelem -> TISZTA? ELEGENDŐ? -Agresszió, territoriális viselkedés, szaporodás -Elhasználódás, szennyeződés -Közösséget irányítani -> HOGYAN? KI? MERRE? Technikai fejlődés -> PSZICHOLÓGIAI FEJLŐDÉS? 19. század20. század

20 2013


Letölteni ppt "Vezetéstörténet 3. ANDB-754 2013. tavaszi félév Lippai Edit."

Hasonló előadás


Google Hirdetések