Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Torda Júlia - 0 - Hogyan szólal(jon) meg a tudós? Budapest, 2006, november 27.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Torda Júlia - 0 - Hogyan szólal(jon) meg a tudós? Budapest, 2006, november 27."— Előadás másolata:

1 Torda Júlia Hogyan szólal(jon) meg a tudós? Budapest, 2006, november 27.

2 Torda Júlia Alaphelyzet: Miért kell együttműködni az elektronikus sajtóval? •Adóforintok elköltése •A tudományos eredmények kultúránk részei, ezért széles körben megosztandók •Lakossági, vállalati igény az új eredmények felhasználására a mindennapi helyes döntések meghozatalához (életmód, pánik elkerülése, stb.) •Fiatalok ‘csábítása’ a tudományos pályára a többiek informálásával •Igény a források felhasználásának transzparenciájára •Tudományos intézetek és kutatók ismertsége •Tudományos újságírás megújítása •Great fun! Kommunikáció a lakossággal, vállalatokkal – a laikusokkal Párbeszéd a társadalom és a tudósok, kutatók között

3 Torda Júlia A tudományos eredmények növelik a következő generáció életminőségét, 2005 Az emberek hajlamosak hinni a tudományos eredmények életminőséget javító hatásában, információik legnagyobb részét a televízióból és a nyomtatott médiából szerzik Tudományos eredmények fontossága és hozzáférési csatornái Forrás: Eurobarometer on science and technology % 71-80% 81-90% % Egyetértés aránya Tudományos információk fő forrásai, 2001

4 Torda Júlia Tudomány Kommunikációs rés van a média és a tudomány művelői között, holott a szoros kapcsolat mindkét félnek érdeke Társadalom Változóban a média és a tudomány viszonya Science = Science + Technology + Medicine A tudósnak nem mindig nyilvánvaló az egymásrautaltság Akadémiai reform és viták hatása •Van hírértéke a tudomány újdonságainak (Mi a hír? Hogyan kell híreket gyűjteni?) •Szaporodó műsorok, egyre több médiumban •Minden egyéb összeállításhoz szükséges tudományos ismeretszerzés és feldolgozás (pl. statisztikai adatok) •Igény a tudós aktív közreműködésére •Média tolmács szerepet tölt be a lakosság és a tudósok között •A média igénye a közérthetőség és egyszerűség a széles közönség kiszolgálása érdekében, de néha a cél érdekében a tartalom is torzul •A közegészségügy kérdései Tartalom

5 Torda Júlia A tudományos tartalom átcsomagolása a célcsoportnak megfelelően Forma •Teljes terjedelem – Mindentudás Egyeteme (ritka és újszerű még nálunk) •Összefoglaló előadásból hangbetétekkel (sound bite-os előadásmód!) •Interjú (közérthető, sound-bite, két perces terjedelem percenként legalább megszakítva) •Mi a fő üzenet? – Média = rövidítő műfajok tárháza: néha nem érdemes megvárni amíg a riporter rákérdez •Példák és analógiák használata: minél kevesebbet kell ‘tudományosból’ laikusra fordítania a riporternek, annál valószínűbb, hogy kevesebb hibát vét (vágás!) •A maximalizmus ilyen esetekben rossz tanácsadó (kutatási metódusok, társszerzők elhagyása, stb.) A tudományos eredmények sikeres kommunikációjának kulcsa a tartalom fogyasztható formába öntése

6 Torda Júlia A tudományos tartalom átcsomagolása a célcsoportnak megfelelően Háttér •Rugalmasság (telefon, helyszín, kávészünet, teremből kiosonás, stb.) •Alkalmazkodás a riporter leadási határidejéhez – nem a saját napirendünkhöz •Hierarchiától eltekintés fontossága •Kibújási kísérletek •Cikk véleményezés •Proaktív magatartás •Ellenőrizni a riportert, előtte és/vagy utána, célcsoport azonosítása •Felvizezés helyett hídépítés •Visszajelzés a riporternek Milyen tudóssal könnyű dolgozni – ‘kit’ szeret a média ?

7 Torda Júlia A tudományos tartalom átcsomagolása a célcsoportnak megfelelően Módszerek •Kétféleképpen elmondani egy kutatás témát •Hogyan működik egy műszer ? (pl. nanotechnológia) •Tudományos rövidhír •Sajtótájékoztató Hogyan kell a média nyelvét beszélni – a tudós képezhető

8 Torda Júlia A tudományos tartalom átcsomagolása a célcsoportnak megfelelően Következtetés •A riporteri kérdések kezelése elsajátítatható •A média működésének ismerete és megértése (nemzetközi példák) •Az újságíróknak is van bőven mit tanulniuk – kölcsönösen tapasztalható fehér folt •Tanácsot kérni nem szégyen Kölcsönös elfogadás és kompromisszumok

9 Torda Júlia A tudomány kommunikáció érték !


Letölteni ppt "Torda Júlia - 0 - Hogyan szólal(jon) meg a tudós? Budapest, 2006, november 27."

Hasonló előadás


Google Hirdetések