Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Árpolitika, értékesítési politika, kommunikációs politika

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Árpolitika, értékesítési politika, kommunikációs politika"— Előadás másolata:

1 Árpolitika, értékesítési politika, kommunikációs politika
Marketing

2 Marketing a vállalat egészére kiterjedő filozófia, szemléletmód, amelynek megvalósítása a vállalati felső vezetés feladata, oly módon, hogy a vállalati résztevékenységek integrációjában a marketing szempontok domináljanak.

3 Marketing-mix Termékpolitika Árpolitika Értékesítési politika
Kommunikációs politika

4 II. Árpolitika A vállalat által kínálta termékek árainak meghatározás
és a piaci áreseményekre való reagálás elvei és módszerei

5 Árpolitikai stratégia készítésének lépései
Árpolitikai célok kiválasztása A kereslet meghatározása A költségek becslése A versenytársak magatartásának elemzése Az árképzés módszerének kiválasztása A végső ár meghatározása

6 Árpolitikai célok kiválasztása (sokféle lehet)
Profit maximalizálása (ez az elsődleges) Árbevétel maximalizálása (ha jól tudja becsülni a keresleti függvényt) Befektetés arányos nyereség (előre meghatározott normaszint elérése) Forgalomnövekedés (ha a piac kereslet árrugalmas) Piaci részesedés növekedése (erőteljes piaci verseny) Piaci verseny túlélése (akár a költség alatti ár kialakítása) A piac lefölözése Helyzetfenntartó árazás (stabil árak) Vezető termékminőség fenntartása (tartósan magas árak) Vásárlói árérzékenység csökkentése Belépők elbátortalanítása Vállalati jó hírnév megerősítése Vásárlói hűség kialakítása

7 A vállalatoknak el kell dönteni, hogy pozícionálja termékeit az ár és a minőség szempontjából!
Termékmi- nőség magas közepes alacsony Felár stratégia Nagyon kedvező ajánlati stratégia Hihetetlenül kedvező ajánlati stratégia Átlagos Túlértékelő stratégia Átlagos stratégia Kedvező stratégia rossz Átvágós stratégia Hamis spórolási stratégia Takarékos stratégia

8 A kereslet meghatározása
Kereslet és ár kapcsolata (becslési módszerek) A fogyasztó árérzékenysége (árrugalmasság) Az árérzékenységet befolyásoló tényezők: Az egyediség értéke Tájékozottság a helyettesíthetőségről Az összehasonlítás nehézsége Költekezés mértéke Költségmegosztás hatása (költségek egy részét más viseli) Az ember megy a pénze után Ár-minőség hatás Raktározási hatás (ha a fogyasztó nem tudja raktározni)

9 Költségek becslése Minimális értékesítési mennyiség: bevétel fedezze a költségeket – fedezeti pont meghatározása Költségek kapcsolata a termelés mennyiségével Költségfüggvények Tanulás hatása - költségcsökkentés

10 Versenytársak ármagatartásának elemzése
Piackutatás feladata Segít elhelyezni az árat a kereslet megszabta maximum és a költség megszabta minimum között Várakozások Kereszt – árrugalmasság vizsgálata

11 Árképzési módszerek Költségalapú (haszonkulcsos árképzés, tervezett hozam) - hátránya: nem veszi figyelembe a piaci folyamatokat Keresletalapú (hogyan reagálnának a vevők a különböző árszintekre – árrugalmasság) - hibája: nem számol a versenytársakkal Versenytársalapú (igazodó árképzés- adott termékkörben szokásos ár)

12 Haszonkulcs elve szerinti árképzés
A termék költségeire standard árrést tesznek a vállalkozások. Például egy kenyérpirítót gyártó cég egységnyi változó költsége 10 USD/db, állandó költsége USD, várható értékesítése egység. Egységköltség= változóköltség+állandó költség/értékesítendő mennyiség= /50000=16 A gyártó 25%-os haszonnal számol, ekkor a haszonkulcs szerinti ár= egységköltség*(1+ elérni kívánt forgalomarányos hozam)=16*1,25=20 Vagyis a gyártónak egységenként 4 dollár haszna lesz.

13 Végső ár meghatározása
A marketing-mix egyéb elemeinek hatása az árra Lélektani árképzés (ár-minőség, árvégződések) Egymással összefüggő termékek árazása (átfogó árpolitika, árukapcsolás) Versenytársak várható reakcióit beépítő árazás

14 Az árazás során figyelembe kell venni
Árképzési célokat Költségeket (előállítási, logisztikai, értékesítési stb.) Keresletet Termékélet-görbe mely szakaszában vagyunk Piaci versenyhelyzetet Jogi előírásokat Más termékekre gyakorolt hatást, más termékek saját termékre gyakorolt hatását (versenytársak árai)

15 Egyéb árbefolyásoló tényezők
Árdiszkrimináció Készpénzfizetési kedvezmény (sconto) Mennyiségi kedvezmény (rabbat) Szezonális kedvezmény Árbeszámítás (pl. csere) Két ill. több termék együttes értékesítése (árukapcsolás)

16 Árleszállítások- és engedmények
Készpénzfizetési engedmény (Skontó): árcsökkentés azoknak a vevőknek akik számlájukat azonnal kiegyenlítik. Ha az árut harminc napon belül kell kifizetni, de a vevő tíz napon belül kifizeti, 2% kedvezményt kap. Javítja az eladó fizetőképességét, csökkenti a követelések behajtásának költségét és a kétes kint levőségek nagyságát.

17 Árleszállítások- és engedmények
Mennyiségi engedmény (Rabatt): nagy tételben vásárlónak járó kedvezmény. Lehet halmozatlan illetve halmozott. Halmozatlan a feladott rendelések nagysága számít, halmozott egy adott időszakban megrendelt egységek számát összegzik. Előnye, hogy a vevőt arra ösztönzi, hogy adott eladótól vásároljon.

18 Promóciós árképzés Reklámár: a kereskedők leszállítják egy-egy jól ismert márkájú árucikk árát, hogy forgalmukat növeljék. Rombolhatja a márkáról kialakított képet. Alkalmi ár: az év bizonyos szakaszaiban alkalmazzák a kereskedők, hogy több vásárlót vonzanak. Pénzvisszatérítés: a gyártó, ha az adott időszakon belül akarja vételre bírni a vásárlóit, visszatérítést ajánl nekik. Alacsony vagy nulla százalékos kamatú részletfizetés Hosszabb törlesztési időszak Jótállási vagy javítási szerződés Lélektati érengedmény: a terméket először mesterségesen túlárazzák, majd jelentős engedményt adnak.

19 A termékmix árazása A termékvonal árazás: cipő, férfi öltöny. Itt az árugrásokra kell figyelni. Fontos, hogy az árkülönbségek nagyobbak legyenek, mint a költségkülönbségek. Kiegészítő ármegállapítás: például autóvásárlásnál az extrák Segédtermékek árazása: kötött rendeltetésű vagy felhasználású termékre van szükség, például borotva-borotvapenge, fényképezőgép-film. A gyártók gyakran olcsó árat állapítanak meg a főtermékre, és nagy haszonkulcsot tesznek a segédtermékre.

20 Árleszállítások- és engedmények
Funkcionális engedmény (viszonteladói engedmény): a gyártók kínálják a kereskedelmi lánc részeseinek, ha azok elvállalnak bizonyos feladatokat, például értékesítés, raktározás. Időszaki (Szezonális) engedmény: azon vevőknek jár, akik csúcsidőszakon kívül vásárolnak. Jóváírás: csereakció, ösztönző jóváírás. A csereakciónál árkedvezményt adnak, ha egy új termék vásárlásánál beadja a régit. Ösztönző jóváírás címén fizetnek vagy adnak árcsökkentést a kiskereskedőknek, amikor részt vesz a reklám- és értékesítési kampányokban.

21 III. Értékesítési politika
Értékesítési út és politika meghatározása, logisztika, kereskedelmi formák alkalmazása, kereskedelmi partnerek kiválasztása, kereskedelmi szervezet kialakítása

22 Célja: Az értékesítési csatorna kiválasztására és alkalmazására vonatkozó elvek és módszerek meghatározása Lépései: a) a lehetséges értékesítési csatornák elemzése és tervezése b) értékelés és kiválasztása Feladata : meghatározza az áruszállítás módját, útját, kialakítja az értékesítési hálózatot és optimális szinten tartja a készleteket.

23

24

25 Főbb értékesítési csatornák:
közvetlen értékesítés (direkt marketing; pl. csomagküldés, telemarketing, direkt-mail,tévémarketing, online marketing,multi level marketing) értékesítés közvetítőkön keresztül nagy- és kiskereskedői hálózat (kereskedők) bizományosok (az üzlet kockázatát nem maguk viselik) Ügynökök közvetítésével

26 Az értékesítést meghatározó főbb tényezők
az értékesítési út hossza (pl. szállítás, raktározás) az értékesítés intenzitása - intenzív értékesítés (minden üzletben, ahol a potenciális vevők megfordulhatnak) - szelektív értékesítés (csak kiválasztott értékesítők révén) a)forgalmazás kiválasztott üzletekben b)hálózatos értékesítés (Multi Level Marketing, pl. Amway, Avon, Oriflame) c)megbízott termékforgalmazói (franchise) hálózat (pl. McDonald's, Fornetti)

27 IV. Kommunikációs politika
A vállalat és a fogyasztók közötti információáramlás elveit és módszereit foglalja össze Lényege, hogy a vállalatoknak kommunikálniuk kell a leendő fogyasztóikkal, hogy megismertesse őket új termékeikkel, vagy ösztönözze őket a meglévő termékeik vásárlására. Négy eleme: a) reklám b) személyes eladás c) eladásösztönzés d) PR

28 Négy eleme: Reklámozás (promóciós elképzelések nem személyes bemutatása) Értékesítés ösztönzés (termék vagy szolgáltatás megvételére történő rövid távú ösztönzés) Propaganda, Public Relations (termék, szolgáltatás vagy vállalat népszerűsítése nem személyes módon, fontos hírek közzétételével vagy a vállalat kedvező bemutatásával, PR) Személyes eladás (egy vagy több vevővel folytatott társalgás közbeni szóbeli bemutatás eladási szándékkal)

29 Reklám fogalma Olyan nem személyes kommunikációs tevékenység, amelynek célja a kiválasztott célcsoport befolyásolása, attitűdjeik megváltoztatása.

30 Reklám alapvető jellemzői :
személytelenség (mindenkihez szól) tömegszerűség (nagy tömegeket ér el egyszerre) azonosíthatóság ( az üzenet kibocsátóját jól meg tudjuk különböztetni) egyirányúság (a befogadók közvetlenül nem jeleznek vissza)

31 Reklám Alaptípusok: márkareklám Lehetséges reklámcélok (sorrend):
cégreklám termékcsalád reklám Lehetséges reklámcélok (sorrend): tájékoztatás (vevőnek meg kell ismernie a terméket, vagy annak valamilyen kibővített jellemzőjét) befolyásolás (fogyasztóban pozitív képet kell kialakítani a termékről) emlékeztetés (a reklám a rendszeres megjelenéssel a felejtés ellen küzd) megerősítés (a vásárlást követő bizonytalanságok enyhítése)

32 Eladásösztönzés Olyan módszerek alkalmazása az értékesítésben, a vevők kiszolgálásában, amelyek a vevőt további vásárlásra serkentik. Többnyire rövidtávú hatásokra törekszik. Manapság a leggyorsabban terjedő kommunikációs eszköz. Reklámmal együtt alkalmazzák. Az eladásösztönzés részaránya marketingkommunikáción belül egyre nagyobb mértékben nő a reklám rovására. Eszközei: kupon, mintaküldés, fogyasztói visszatérítések, bolti bemutatók, ingyenes házhozszállítás, ajándék akciók, stb.

33 Az eladásösztönzés : segíthet eladni
segíthet megtartani a jelenlegi fogyasztókat növelheti az eladás gyakoriságát növelheti az egy kontraktusra jutó eladott mennyiséget segítheti az értékesítési csatorna támogatását DE! nem tud változtatni a fogyasztók attitűdjein nem tud hanyatló eladási trendeket megváltoztatni.

34 Kereskedői eladásösztönzés :
célja a termelő termékeinek kereskedők általi vásárlásának ösztönzése, vagy segítése. Eszközei lehetnek : tájékoztató kiadványok kereskedők részére szervezett találkozók, konferenciák, továbbképzések információs szolgálat árubemutatók eladástér kialakításában nyújtott segítségek eladási akciók (kereskedői pontgyűjtő akciók)

35 Fogyasztók ösztönzése a kereskedő által
összeállítással, kínálással és használattal való árubemutatás árengedmények eladás közbeni szolgáltatások

36 Fogyasztók ösztönzése a termelő által
árukapcsolás mintaküldemény ajándék, ingyenes csomag, jutalom vásárlási utalvány, kupon fogyasztói versenyek, nyereményjáték, sorsolás + Eladószemélyzet ösztönzése (ügynökök támogatása)

37 Közönségkapcsolatok PR
olyan interaktív kommunikációs tevékenység melynek célja a vállalkozás és környezete közötti bizalom kiépítése és folyamatos ápolása. A vállalatról alkotott kedvező kép kialakítását célzó magatartás, illetve az ezt céltudatosan segítő módszerek alkalmazása = az imázs alakítása

38 A PR a célcsoportok tekintetében két alapvető területre terjed ki :
a vállalkozás belső kapcsolatrendszerével kapcsolatos PR tevékenység a vállalkozás külső kapcsolatrendszerével kapcsolatos PR tevékenység.

39 Külső PR : funkcionális kapcsolatok fogyasztók (felhasználók)
szállítók egyéb partnerek pénzintézetek iparági és szakmai irányítás érdekképviseletek közönségkapcsolatok helyi és országos környezet helyi önkormányzatok tömegkommunikációs médiumok képviselői társadalmi szervezetek

40 Belső PR : alanyai lehetnek a vállalat belső érintettjei, dolgozók, családtagjaik, tulajdonosok, tanácsadók és mindazok akik a belső érdekkapcsolatok szféráját képezik.

41 Céljai maga az adott szervezet és tevékenységének megismertetése a "közönséggel" megváltoztatni a célcsoportoknak a szervezetről alkotott képét (a szervezet szempontjából) kedvezőbb irányba esetleges későbbi vásárlási szándék felkeltése érdekek képviselete

42 Eszközei sajtókapcsolatok nyomtatványok filmek konferenciák
vendéglátás szponzorálás üzemlátogatás kiállítások ajándékok

43 Személyes eladás és meggyőzés - Personal Selling (PS)
A piacbefolyásolás kommunikatív eleme. A fogyasztó befolyásolása ebben az esetben közvetlenül, személyes kommunikáció útján valósul meg, a kommunikátor és a befogadó között közvetlen kapcsolat alakul ki.

44 A személyes eladás előnyei :
részletes és pontos információk szerezhetők a fogyasztói igényekről tájékozódni lehet a partnerek piaci intézkedéseiről, üzleti reakcióikról speciális piackutatási munkák is elvégezhetők azonnali reakciói és válaszreakció is lehetséges

45 A személyes eladás hátrányai
nagyon magas az egységnyi eladásra jutó költség a rendszer kiépítése nehézkes A személyes eladás ott nagyobb a jelentősége, ahol fontosabb az információk azonnali közlése, az azonnali reagálás a vevő kérdéseire, vagyis a nagykereskedelem és az iparcikkek terén.

46 Termékpolitika (product) : terméktervezés, fejlesztés, pozicionálás, termékek bevezetése és kivonása, formatervezés, csomagolás, kutatás Árpolitika (price) : költségvizsgálatok, fogyasztói árelfogadás vizsgálata, árpolitika meghatározása, költségtérítések, engedmények, árérzékenység vizsgálata Értékesítési politika (place distribution) : értékesítési út és politika meghatározása, logisztika, kereskedelmi formák alkalmazása, kereskedelmi partnerek kiválasztása, kereskedelmi szervezet kialakítása Kommunikációs politika (promotion) : kommunikációs elvek és startégiák meghatározása, reklám és PR tevékenység koordinálása, eladás ösztönzés, reklámhatás elemzés.


Letölteni ppt "Árpolitika, értékesítési politika, kommunikációs politika"

Hasonló előadás


Google Hirdetések