Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Féket az iskolai erőszakra! Közös mottónk: tegyünk - együtt - többet a felnövekvő nemzedékért!

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Féket az iskolai erőszakra! Közös mottónk: tegyünk - együtt - többet a felnövekvő nemzedékért!"— Előadás másolata:

1 Féket az iskolai erőszakra! Közös mottónk: tegyünk - együtt - többet a felnövekvő nemzedékért!

2

3 Miért kell erről beszélnünk?  A közelmúltban egy 17 éves fiút halálra vert osztálytársa, Kaposváron is tragédia történt  Az elmúlt időszakban megnőtt az olyan feljelentések száma, ahol fiatalok kortársaikat jelentették fel az iskola falai között elkövetett bántalmazás ügyében  Csendes terror folyik egyes intézményekben, melyről senki nem mer beszélni

4 Nézzünk néhány újságcikket Kis híján agyonverte osztálytársát a diák szeptember 07. Életveszélyes testi sértés miatt ítélt el a bíróság egy fiatalkorú fiút, aki kis híján halálra verte osztálytársát. A 17 éves ötvöskónyi fiatalember összetűzésbe kerül az egyik osztálytársával, hamar tettlegességig fajult a veszekedés. Időközben a sértett a földre esett és beverte a fejét. A földön fekvő diákot támadója többször megrúgta, majd amikor fel akart állni, újra megütötte olyan erővel, hogy a fiú a falnak zuhant, ismét erősen beütötte a fejét. Később kiderült: a fiú olyan - egyebek mellett koponya- és agyi - sérüléseket szenvedett, hogy emiatt közvetett életveszélyes állapotba került. Támadóját a bíróság életveszélyt okozó testi sértés bűntettében mondta ki bűnösnek, ezért másfél évi fiatalkorúak fogházára ítélte. Életveszélyes testi sértés miatt ítélt el a bíróság egy fiatalkorú fiút, aki kis híján halálra verte osztálytársát. A 17 éves ötvöskónyi fiatalember összetűzésbe kerül az egyik osztálytársával, hamar tettlegességig fajult a veszekedés. Időközben a sértett a földre esett és beverte a fejét. A földön fekvő diákot támadója többször megrúgta, majd amikor fel akart állni, újra megütötte olyan erővel, hogy a fiú a falnak zuhant, ismét erősen beütötte a fejét. Később kiderült: a fiú olyan - egyebek mellett koponya- és agyi - sérüléseket szenvedett, hogy emiatt közvetett életveszélyes állapotba került. Támadóját a bíróság életveszélyt okozó testi sértés bűntettében mondta ki bűnösnek, ezért másfél évi fiatalkorúak fogházára ítélte.

5 Képtelenek feldolgozni a szülők a szörnyű tényt: egyetlen fiúk, Roland (†18) nincs többé. A középiskolást az osztálytársa, K. Rajmund verte meg múlt csütörtökön; Roland még haza tudott menni, ott azonban rosszullétre panaszkodott, majd állapota válságosra fordult, és a kórházba szállítás során életét vesztette. A Blikk telefonon érte utol a szerencsétlen fiú szüleit. – Megszakad a szívem, hogy a gyerekem már nem él – zokogta Roland édesanyja. – Szinte beleőrülök a gondolatba, hogy így kellett véget érjen az élete. Ő volt az egyetlen gyerekünk, fogalmam sincs, hogyan éljük túl ezt a tragédiát. Egyebet nem mondhatok, csak azt szeretném, hogy a fiam gyilkosa meglakoljon. Szülei siratják az agyonvert fiút

6 Feljelentést teszek... osztálytársam ellen, aki engem az osztályteremben kb. 30 ember, azaz osztálytársaim előtt bántalmazott. Megpofozott, sértegetett, fojtogatott. A feljelentő arról is beszámolt, hogy a bántalmazást az egész osztály végignézte. (Történt egy pécsi középiskolában február hónapban.) Az ügyben könnyű testi sértés miatt folyik büntetőeljárás.

7 Feljelentést szeretnék tenni… fiam ….12 éves osztálytársa ellen, aki őt napon 08:30 és 08:40 közötti időben … Általános Iskolában bántalmazta. Fiamnak a bántalmazás következtében könnyű, 8 napon belül gyógyuló sérülései keletkeztek. Tele van kék-zöld foltokkal test szerte, lábán zúzódást szenvedett. Egyik szeme bevérzett. Orvosi látleletet mellékelek. Az ügyben könnyű testi sértés miatt folyik büntetőeljárás.

8 Hogy jutottunk el idáig? Elkényelmesedtünk -  Az ülő életmód, a rendszeres sportolás hiánya  Gyermekeink túlzott óvása, védelme  A szülőknek kevés idejük jut gyermekeikre

9 Hol tanulnak ma a fiatalok brutális cselekedeteket?  Otthon  Az utcán  Az iskolában  Sporteseményen  …egészítsük ki ismereteink alapján. Gyűjtsünk a fentiekre példákat!

10 Mit nevezünk iskolai erőszaknak? Olyan szándékos (vagy gondatlan) negatív cselekedetet, mely  a tanulók egymás közötti,  a tanulók tanárokkal v. más iskolai alkalmazottakkal,  a tanárok tanulókkal (esetleg szülőkkel) szembeni erőszakos viselkedésében nyilvánul meg.

11

12 Az iskolai erőszak formái  Szóbeli (pl. csúnya beszéd, fenyegetés)  Fizikai (pl. bántalmazás)  Pszichikai (pl. zaklatás)

13 A diákok között megvalósuló szóbeli erőszak  Leggyakrabban előforduló  Célpontjai általában az elkövetőnél gyengébb fizikumú tanulók, olyan magányos gyermekek, akinek nehézségei vannak önmaga megvédésében is  Megelőzi a fizikai támadást  /Megjegyzés: gyakran válik célpontjává a pedagógus is/

14 Diákok között megvalósuló fizikai erőszak  Általában csoportosan követik el  Jellemző időpont a tanítási idő befejezését követő idő  Nagy erőfölényben lévő tanuló a nála jóval gyengébb fizikumú gyermeket üti meg  Előfordulhat szünetekben is, felügyelet nélküli időszakot kihasználva (udvar, folyosó eldugott része, mosdó)  Gyakran korábbi sérelem áll a háttérben (pl. csúnya beszéd, csúfolódás)  Fájdalmat, gyakran sérülést okoz

15

16 Lányoknál ugyanolyan gyakran fordul elő…

17 Diákok között megvalósuló pszichikai erőszak  Az elkövetők társukat hosszú időn át szóban nyíltan támadják  Szándékosan kellemetlenséget okoznak vagy próbálnak okozni pl. kizárják a csoportból, kiközösítik az osztályból - (hústorony),  Megfélemlítik, gyötrik, megalázzák, elnyomják, terrorizálják  Az elkövetők általában csoportosan valósítják meg. Kíméletlenek, követelődzők, rendzavarók.

18 Közös vonások  SZÁNDÉKOS CSELEKEDETEK  A gyermekek között a normálistól eltérő, EGYENLŐTLEN ERŐVISZONYOK alakulnak ki ERŐVISZONYOK alakulnak ki

19 Az elkövetők jellemzői  Jellemző iskolai tanulási kudarc élmények ellensúlyozása  A teljes család, a meleg otthon, szülő nevelési képességének hiánya, kedvezőtlen lakásviszonyok  Otthonról hozott helytelen konfliktuskezelési minta  Bandákba verődhetnek ezek a fiatalok –a bandatoknak át kell venni a többi gyerek viselkedés mintáit pl. agresszív magatartás, öltözködés

20 A megvalósított cselekmények rendőri szemmel  Fizikai erőszak (8 napon belül gyógyuló és 8 napon túl gyógyuló) - könnyű és súlyos testi sértés  Randalírozás, rendbontás rendezvényen - garázdaság  Falfirkálás, berendezési tárgyakon szándékos károkozás - rongálás  tízórai lopás, veréssel fenyegetés - rablás (alapeset: 2-8 év börtön)  Pénz követelése verés kilátásba helyezésével – zsarolás (alapeset: 1-5 év börtön)  Pedagógus bántalmazása - közfeladatot ellátó személy ellni erőszak bűntette

21

22 Fiatalok által megvalósított bűncselekmények tipikus jellemzői  Sorozat jellegű elkövetés  Többségében csoportosan elkövetett jogsértések  Motiválatlan rongálások  Garázda jellegű magatartások  Erőteljesen emelkedik a kortársak sérelmére elkövetett bánt., (gar., KTS, STS) száma  Ijesztően emelkedik a rablások száma  egyre szervezettebb és súlyosabb bcs-ek megjelenése

23 Kiváltó okok mélyebben  A cselekmény társadalomra veszélyességének fel nem ismerése  A felelősségtudat még nem alakult ki, az elkövető nem tudja kellőképpen meghúzni a határt a társadalom által tolerált viselkedés és saját magatartása között  Szabadidejével egyszerűen nem tud mit kezdeni – kevesebb szervezett programban vesz rész (pl. szakkör, sportolás, zeneiskola stb.-szülők nem képesek anyagilag finanszírozni  Plázák, üzletközpontok megjelenésével –Pláza jelenség  Családi zavarok, nem megfelelő nevelési módszerek, alkoholista család –gyermek rosszul érzi magát otthon

24 Kamaszkori krízishelyzetek  Iskolai teljesítménnyel kapcsolatos problémák  Önértékelési válság  Szülőkkel kapcsolatos gondok  Baráti kapcsolatok nehézségei  Partnerkapcsolati gondok  Új modellkeresés (új minták)  Testi – lelki változások  Társadalmi normák megszegése

25 Bűncselekmények elkövetése  Veszélykeresés  Teljesítőképesség határainak tesztelése  Magas adrenalin szint iránti vágy, melyet szeretne megélni  További vágy: drogok, extrém jelenségek Pl. balhézni akarok, verjünk meg már valakit  Barátoknak való megfelelés ÁTLAGTÓL NEGATÍVAN ELTÉRŐ VISELKEDÉS, mely súlyos következményekkel jár!

26 Lázadó tinédzserek külföldön  Nagy-Britanniában késálló iskolai egyenruhákat terveztek már a gyerekeknek, mivel tavaly pl. 7 gyermeket szúrtak halálra  Amerikában évek óta iskolai mészárlásokról szólnak a hírek  Romániában már léteznek felügyelő kamerákkal ellátott oktatási intézmények. (kertek az iskola körül, állandó őrhelyek)

27 Hogyan lehet kezelni az ilyen társak nyomását?  Kerüljük a velük való találkozást  Ne menjünk olyan helyekre, ahol ezek a gyerekek lődörögnek  Olyan társaságban legyünk, akik nem tartoznak ilyen csoporthoz  Külsőségekben se kövessük őket  Határozottan, magabiztosan viselkedjünk, közlekedjünk  Ne figyeljünk rájuk, ne alakítsunk ki velük konfliktust  Pozitív tevékenységeket keressünk, amelyekben kifejezhetjük egyéniségünket

28 Tanácsaink gyakran elkövetővé váló fiataloknak I.  Szokj le az „elektromos dajkáról” –szelektálj tv műsorok között, csak eztán kapcsold be!  Virtuális harci játékokkal vigyázz! Amit látsz, azt később könnyen utánozhatod. Ha ilyen élethelyzetbe kerülsz, automatikusan, gondolkodás nélkül fogsz cselekedni a rögzült minták alapján.

29 Tanácsaink gyakran elkövetővé váló fiataloknak II.  Ha valaki felidegesít, számolj el tízig, mielőtt bármit tennél vagy mondanál  Alakíts ki magadnak egy saját tervet, mely a benned felgyülemlett feszültség levezetésére alkalmas  Ha úgy érzed, ez sem elég, beszéld meg egy felnőttel (pl. szülő, ofő, ifj. véd. fel., csal.gond.)

30 Keress olyan… számodra értelmes tevékenységet, melyben örömödet leled!! Pl. foci, kézi, kosár, úszás, kondi terem, gyalogtúra, kerékpározás, állatgondozás, tánciskola, szakkörök, küzdősportok, zeneiskola, gyengébbek korrepetálása, társadalmi munka az iskolában, otthoni segítségnyújtás, színház, mozi látogatás, gyalogtúra, séta a városban, könyvtár, olvasás, koncert, hangverseny, stb.

31

32 Ne feledjétek!  Senkinek nincs joga ahhoz, hogy -a másik embert megüsse, -kizsákmányolja, -megalázza, megfélemlítse, terrorizálja. Aki ilyen cselekedeteket követ el, bűncselekmény elkövetése miatt büntetőeljárás indul ellene. 14 éves kor felett az őrizetbe vétel, az előzetes letartóztatás sem kizárt.

33 Mi tud tenni a rendőrség, ha 14 éves kor alatti az elkövető?  Gyermekvédelmi intézkedéseket kezdeményezünk (védelembe vétel, elhelyezés gyermekotthonban)  Súlyosabb esetekben különleges vagy speciális gyermekotthoni elhelyezést javaslunk

34 Még egyszer  Barátaidat körültekintően válaszd meg!  Beszélgess sokszor és sokat! Otthon minden nap meséld el, mi történt veled napközben!  Tanuld meg a benned felgyülemlett feszültséget nap mint nap levezetni!  Különböztesd meg a jó heccet a bűncselekménytől! Ne feledd, baj lehet belőle!  Nem csak saját biztonságodért, társaid testi épségéért is felelős vagy! Tedd magad a közösség hasznos tagjává! Válj becsületes, dolgos, jogkövető felnőtté!

35

36 Köszönjük a figyelmet! Pápai Balázsné r.őrgy Gamos Zoltán r.alezr.


Letölteni ppt "Féket az iskolai erőszakra! Közös mottónk: tegyünk - együtt - többet a felnövekvő nemzedékért!"

Hasonló előadás


Google Hirdetések