Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Előítéletesség és társadalmi válaszok Előítéletek viccek tükrében.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Előítéletesség és társadalmi válaszok Előítéletek viccek tükrében."— Előadás másolata:

1 Előítéletesség és társadalmi válaszok Előítéletek viccek tükrében

2 Az előítéletesség formái • Sztereotipizálás – Társadalmi szerep (pl. rendőr, politikus, bűnöző) – Etnikai, vallási csoport (pl. cigány, arab, zsidó) • Csoporthatárok megerősítése – Ellenségkeresés – Csoporttal szembeni előítéletek bensővé tétele vagy visszafordítása – Pozitív előítéletek csoporttagokkal kapcsolatban

3 Viccek a kultúrában • Előítéletek felnagyítása vicces formában (karikatúra – minden vicc) • Udvarias beszédmód megkerülése, tabuk (alább: főként székely-viccek) • Feszültség-levezetés, ellenségesség kifejezése (alább: főként cigány-viccek) • Saját csoporthoz tartozás kifejezése ellenségkép megmutatásával (jelenleg: cigányviccek; régen: zsidóviccek) • Saját csoporthoz tartozás kifejezése közös kulturális tartalomra hivatkozva (zsidó viccek zsidók által)

4 Internetes vicc-tárak elemzése • Több száz vicc-honlap tematikus bontással • Tematikus bontás társadalmi szerepet, nemi sztereotípiát, etnikai csoportot, szexuális tabut egyaránt tartalmaz • Vicc honlapokon „osztályozás” lehetősége (1-5 vagy 1-10) • Vizsgált vicc honlap: több ezer vicc, viccenként átlagosan 4000 visszajelzés • Osztályozás 3 és 5 között szór, tehát 3-köz közeli népszerűtlen, 5-höz közeli népszerű, 4 teljesen semleges

5 Népszerű cigány-viccek • Népszerű viccek: feltételezzük, hogy azonosulásra késztető tartalmuk van • „Viccesség” objektív foka nehezen mérhető • Tematikusan csoportosítható viccek konzisztens magasra értékelése előítéletet/társadalmi reakciót mutat • Cigány-viccek között nincsenek saját-csoport viccek (cigányok cigányokról cigányoknak) • Ugyanakkor feltételezhető, hogy a viccek ismertek a cigányság körében, és beépülnek öntudatukba

6 Klasszikus előítéletesség-mérés • Előítéletesség-mérés reprezentatív szociológiai felvételekben: „szeretné-e, ha szomszédjába …. költözne” • Potenciális előítéletek sorbarendezése (legkevésbé szeretné, nem bánná)

7 Cigány szomszéd -- népszerű

8 Új előítéletek – családi bűnügyek etnikai profilozása • Leggyakoribb: családon belüli erőszak • Hírek: elkövetők etnikai hovatartozását nem közlik, legfeljebb sejtetik • Dekódolás: a családon belüli erőszakot kizárólag az „outgroupnak”, tehát a saját csoporton kívüli, ellenségesnek tekintett vagy előítéletességet kiváltó csoportra jellemzőnek tekintik

9 Család/népszerű

10

11

12 Ellenségesség nyílt kifejezése • Társadalmi tabuk megszűnése • Cigányokkal kapcsolatos attitűdök erőszakossá válása • Etnikai alapú gyilkosság elfogadása (csak cigányok esetén)

13 Cigány megölése /népszerű

14

15 Cigány megölése -- népszerű

16 Klasszikus antiszemita sztereotípiák nem érvényesülnek • Cigánysággal kapcsolatban az okosság/ügyesség/ravaszság attribuálása kevésbé népszerű • Klasszikus (holokauszt előtti, erősen ellenséges) antiszemita viccekre viszont jellemző • Hasonló tematikájú viccek eltérő értékelése a két csoport esetén

17 Cigány/rendőr vesztegetés népszerűtlen

18 Zsavaros eszű kereskedő (vö rendőr megvesztegetése) -- népszerű

19 Ugyanakkor… • Klasszikus „utolsó kívánság” vagy „Szent Péter” viccek esetén cigányság jelenik meg a 3. szereplőként, ez esetben elfogadott a csavaros ész

20 Cigány/utolsó kívánság népszerű

21 Diszkriminációra utaló viccek • Egyes tematikusan tipikus viccek kortárs kultúrára vonatkoztatva megváltoztatják értelműket • Cigányság esetén a diszkriminációra utaló viccek népszerűtlenné válnak (behelyettesítve más etnikai stb. csoporttal népszerűbbek)

22 Iskolai diszkrimináció népszerűtlen

23 Egészségügy népszerűtlen

24 További tipikus sztereotípiák • Lopás – Klasszikus antiszemita viccekben csalás; jelenleg zsidóviccek esetén már nem népszerű • Tisztálkodás kerülése – Klasszikus antiszemita sztereotípia része, jelenleg már eltűnt, a cigányságra tolódott át

25 Alumínium tábla -- népszerű

26 Büdös cigány -- népszerű

27 Büdös cigány - népszerű

28 Teljes dehumanizálás • Holokauszt-kutatás: az antiszemita attitűdök és kampányok a zsidóság dehumanizálására törekedtek • Dehumanizálás célja: érzelmi de-szenzitiválás, érzéketlenné tétel a másik szenvedésével kapcsolatban • „Ne ölj” parancs eltörlése

29

30 Székely viccek: összehasonlítás • Székely viccek tartalma évtizedek óta stabil • „Megengedő” hangnemű, regresszív, „óvodás” viccek • Tematika: szexualitás, testi funkciók, ivás/alkoholizmus, családi kapcsolatok, szótlanság • Klasszikus „szálka”-vicc

31 Viagra – népszerű

32 Ivás -- népszerű

33 Vizelés/butaság népszerű

34 Székely vs zsidó vs cigány vicc • Székely viccekben „csavaros ész” nem népszerű sztereotípia • Átverés, tisztességtelen kereskedői magatartás szintén népszerűtlen

35 Csavaros eszű székely -- népszerűtlen

36 De… • Bizonyos viccek minden csoport esetén népszerűek • Talált pénztárca: klasszikus közvéleménykutatási kérdés (anómia-mérés, társadalmi bizalom és normakövetés mérése) • Talált pénztárca vissza nem szolgáltatása: kisebb mértékű normakövetés

37 Pénztárca -- népszerű

38 Zsidó viccek: összehasonlítás • Zsidó viccekben bizonyos klasszikus antiszemita témák népszerűtlenné váltak – Tisztességtelen piaci magatartás – Rasszjegyek, pl nagy orr (változó népszerűség) – Dehumanizáló sztereotípiák • Fennmaradó sztereotípiák: csavaros ész, pénzéhesség • Jelentésüket vesztő sztereotípiák: zsidó kultúrával kapcsolatos tudás

39 Zsidó orr/népszerű

40 Mikulás/népszerű

41 Vasúti jegy/népszerű

42 Rossz minőségű áru/népszerűtlen

43 Csoportváltás • Csoportváltás a negatív sztereotípiákat viselő csoportoknál • Csoportváltás következménye: eredeti saját csoport „megutálása” • Zsidó és cigányviccekben egyaránt előfordul • Implikáció: csoporton kívülre került egyénnel a sztereotipizált csoport rosszul bánik, ezért az ellenséges sztereotípia indokolt

44 Kikeresztelt gyerek/népszerű ld még cigány/skinhead

45 Ugyanakkor… • Zsidóság esetén túlzott durvaság, régi sztereotípiák már nem tolerálhatóak • „Büdös zsidó” nem elfogadható

46 Keresztelkedés/népszerűtlen

47 Zsidók által zsidóknak viccek • A zsidó öngúnyolás tipikus formái viszonylag népszerűtlenek • Témák: – Vallási szabályok megsértésének kimagyarázása – Vallási szokások kigúnyolása általában – „Jég hátán is megél” sztereotípia

48 Özönvíz/semleges

49 Ünnep/népszerűtlen

50 Sonka/népszerűtlen

51 Rabbi népszerűtlen

52 Zsidók megölésével kapcsolatos attitűd • Feltűnően nagy különbség az emberölési tabu megszüntetésében strukturálisan vagy tematikusan hasonló cigány és zsidó tárgyú viccekben

53 Fuldokló zsidó/népszerűtlen

54 Klasszikus zsidó viccek átértelmezése • Külső-belső csoport a vallásos zsidóság esetén kiemelten fontos kulturálisan • Erre vonatkozó viccek ugyanakkor már nem érthetőek (a zsidóság mint csoport kevésbé különül el, az asszimilációs erőfeszítések sikeresek) • Kulturális elkülönülés szexuális átértelmezése, jelentésvesztés

55 Meleg házastárs/két változat népszerűtlen

56 Antiszemitizmus elítélése • Zsidó-viccekben kifejezett ellenségesség nem tapasztalható • Erős antiszemitizmust elítélik • Antiszemita csoportok népszerűtlenek (míg skinheadekkel kapcsolatban sokkal megengedőbb a magyarok attitűdje)

57

58 Következtetések • Cigánysággal szembeni előítéletek dehumanizálásra törekszenek • Cigányokkal kapcsolatos elfogadható attitűdök háború/népirtás közeli témákat is tartalmaznak • Erőszak-spirál erősödik (az ellenséges csoportok a másik csoport sztereotípiáit magukévá teszik, illetve visszafordítják) • Antiszemitizmus sokkal kevésbé megengedett


Letölteni ppt "Előítéletesség és társadalmi válaszok Előítéletek viccek tükrében."

Hasonló előadás


Google Hirdetések