Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 Lovass Tibor 2Siófok, 2013. december 12-13. Non-profit marketing FOGLALKOZTATÁRS - TÁRS A FOGLALKOZTATÁSBAN.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 Lovass Tibor 2Siófok, 2013. december 12-13. Non-profit marketing FOGLALKOZTATÁRS - TÁRS A FOGLALKOZTATÁSBAN."— Előadás másolata:

1

2 1 Lovass Tibor 2Siófok, december Non-profit marketing FOGLALKOZTATÁRS - TÁRS A FOGLALKOZTATÁSBAN

3 TartalomTartalom Kölcsönös bemutatkozás - Marketing, szolgáltatásmarketing, marketingkommunikáció - Címadás, tömörítés - PR Ebéd -Figyelemfelkeltés -Metakommunikáció -Reklám hatáselemek, felépítés – Kávészünet -A hír -Hírkészítés Kávészünet - A gerillamarketing 18:30 – 19:30 Vacsora 19:30 – 20:30 Alternatív program: Kötetlen beszélgetés az érdeklődők számára

4 Pénteken Az előző nap készített kommunikációs anyagok értékelése - Fogalmazás - Sajtókapcsolatok Kávészünet - Marketing Információs Rendszer - Sajtóközlemény - Kommunikációs terv 13:40 – 14:40 Ebéd 14:40-től Hazautazás TartalomTartalom

5 Marketing mix  A marketingesek dolga a szolgáltatások sajátosságaiból adódó problémák csökkentése, ezáltal elérni, hogy a vevő visszatérjen.  McCarthy 4P-je:  Price (Ár)  Product (Termék)  Promotion (Reklám)  Place distribution (Értékesítési csatorna)  Booms és Bittner 3P-je:  People (Emberek, személyzet)  Physical evidence (Helyszín és környezet)  Process (A megvalósítás folyamata és csomagolása)

6 Az emberi tényező  Az, hogy milyennek élünk meg egy szolgáltatást, legfőképpen az azt nyújtó embereken múlik. Kiszolgálás, néven szólítás, stb.  "Az emberek számá­ra a nevük a legdrágább és a legfontosabb szó bármely nyelvben." Ha egy internetes hírlevél a nevünkön szólít ("Kedves Tibor!"),  A vevők tehát nem csupán szolgáltatásokat vásárolnak, hanem kapcsolatokat.  A szolgáltatásmarketing egy népszerűségi verseny.  Az okos cégek saját vásárlóikat is megmutatják.  Az ötödik P, a People tehát a személyzetet és a vásárlókat is jelenti Lovass Tibor 06/20/ , 13

7 Helyszín és környezet • hogy miként néz ki maga a szolgáltató épülete, helyiségei, a fogadópult, az asztalok, a folyosó, a mellékhelyiség tisztasága, • levegő, hőmérséklet,világítás, • a személyzet ruhája • vonzó, csalogató legyen, könnyen lehessen azonosítani a márkát • Élményt kínáljunk! Lovass Tibor 06/20/ , 14

8 A folyamat  A legtöbb szolgáltató cég meghatározott lépéseket ír elő munkatársainak a szolgáltatás folyamatára, hogy ne legyen ingadozás.  Nézzen a vendégre!  Köszönjön rá!  Mosolyogjon!  A végén köszönje meg az érdeklődést.  Ezért is fontos a szolgáltatásoknál a panaszkezelés beépítése a rendszerbe, és a gyors reagálás. (Naplemente-szabály!!! Valamit kínálni!)  Az emberek elégedettebbek azokkal a szolgáltatókkal, akik hibáztak, de beismerik, és kárpótolják a vevőt! Lovass Tibor 06/20/ , 15

9 Szolgáltatásmarketing A szolgáltatások jellemzői: A termékeket készítik, a szolgálta­tásokat nyújtják. A termékeket használják, a szolgáltatásokat megtapasztalják. A termékeknek fizikai tulajdonságaik vannak, amelyeket értékelhetünk, a szolgáltatások nem is léteznek, mielőtt megvesszük őket. A termékek személytelenek nincs velük személyes kapcsolatunk. A szolgáltatások ezzel szemben személyesek Lovass Tibor 06/20/ , 8

10 Szolgáltatás • A szolgáltatásokra négy tulajdonság a leginkább jellemző: • Változékonyság • Megfoghatatlanság • Tárolhatatlanság • Elválaszthatatlanság Lovass Tibor 06/20/ , 9

11 Változékonyság • emberek nyújtják, a szolgáltatások teljesítménye ingadozó • a fogyasztók szubjektíven értékelnek (még teljesen ugyanazt a dolgot is többféleképpen ítélheti meg két ember) • tökéletesen változatlan színvonalú szolgáltatás szinte nincs is Lovass Tibor 06/20/ ,

12 Megfoghatatlanság  A szolgáltatás nem tapintható,  Át kell élnünk, hogy véleményt formáljunk róla, meg kell tapasztalnunk.  Csak utólag megítélhető.  Előzetesen véleményt tudunk formálni, az maximum a szolgáltató kinézete, az ár és a környezet, ahol a szolgáltatást nyújtják.  A tartósság megítélése is lehet erősen szubjektív, és gyakran csak az igénybevevő által érzékelhető tulajdonság. Kapunk még egy esélyt? Lovass Tibor 06/20/ ,

13 Tárolhatatlanság  nem vehető igénybe más időpontban, ezért elveszett forgalmat jelent  az elmaradt haszon  ennek elkerülésére több módszer is van  előjegyzés, foglalás  önkiszolgálás  a csúcsidőn kívüli időszakok áthidalása árengedményekkel, akciókkal  a minőség ellenőrzésnek fokozott szerepe van  a minőség ellenőrzésnek fokozott szerepe van  megfelelő alkalmazottak felvétele, kiválogatása és kiképzése  különleges panaszkezelés Lovass Tibor 06/20/ ,

14 Elválaszthatatlanság • a termelés és a fogyasztás, időben és térben nem válik el. • a szolgáltatásokat keletkezésük pillanatában fogyasztják el, • az eladó és vevő sajátos kölcsönhatása is befolyásolja a szolgáltatás eredményét Lovass Tibor 06/20/ ,

15 A marketingterv elemei •A•A küldetés megfogalmazása •A•A célok, feladatok rövid ismertetése •H•H elyzetelemzés: cég, a piac bemutatása, SWOT-analízis •M•M arketingfeladatok: az elérni kívánt nyereséget milyen úton tudjuk elérni? •A•A kcióprogram: taktikai döntések hetekre, hónapokra lebontva •K•K öltségvetés: befektetés a célok eléréséhez, szembeállítva a várható bevétellel, nyereséggel •E•E llenőrzés: havonta negyedévente, ha kell módosítani •N•N em várt események terve: várható kellemetlen eseményekre való lépések terve

16 A marketingkommunikációs mix • Reklám. • Személyes eladás. • Vásárlásösztönzés. (Sales promotion.) • Public Relations vagy PR. • Elkülöníthető területek: – direkt marketing, – szponzoráció, – rendezvények, vásárok.

17 Címadás

18 Szituáció A Siófoki Állatkert közelében vagyunk, ahová két pandát szállítanak, hatalmas tömeg jelenlétében. Ott van a polgármester, a pandákat hozó kínai delegáció tagjai, valamint jó néhány állatkerti alkalmazott, bámészkodó helyi lakos, illetve újságírók és televíziós kamerák. Egy nagy szállítóautó érkezik, majd számos köszöntőbeszéd után a pandákat kiveszik a lapos fenekű szállítóautóból, a különlegesen kiképzett faborítású ketrecükben. A pandák fél évre érkeztek, kölcsönbe, és egy speciális, szabályozott klímájú épületben élnek majd, amit az állatkert olyan állatok számára tart fenn, amelyek speciális tartási körülményeket igényelnek. Az állatkerti gondozók kék bambuszsarjjal fogják etetni az állatokat, mert azok csak ezt az egyetlen táplálékot fogyasztják. A nagyközönség legkorábban két hét múlva látogathatja a két pandát.

19 PR

20 • Mátyás Király Marketingje • Kérdezd meg bárkitől, hogy ki volt a legnagyobb magyar király, és 10-ből 9 rá fogja vágni: Mátyás! De miért? Voltak más királyok is, akik csatákat nyertek, akik hadsereget állítottak fel, mások is támogatták a művészeteket - akkor miért éppen ő? • AZ IGAZSÁGOS • Mátyásnak remek volt a pozícionálása. Ha azt kérded: "ki volt az igazságos király?", mindenki rá fogja vágni "Mátyás!" Ez pedig pontosan a pozícionálás lényege. • Nem "Mátyás a hódító", vagy "Mátyás a hős", nem is "Mátyás, aki menedzseli az országot, terjeszkedik, és az oktatásról meg a kultúráról sem feledkezik meg". • Mátyás ezzel szemben csak egyetlen tulajdonságot választott ki, és csak erre az egyre koncentrált - be is jött neki október Lovass Tibor 06-20/ ,

21 • ÁLRUHÁBAN • "Történt egyszer, hogy Mátyás király álruhában tért be a szegényember házába", "álruhában ült be a fogadóba", "álruhában ment vadászni"... • Mátyás nem a trónján ülve filozofált róla, és nem is feltételezésekre alapozott. Helyette piackutatott! És még csak nem is alvállalkozóval, hanem személyesen. • Neked milyen minőségi információid vannak a régi és a potenciális ügyfeleidről? Mikor kérdezted meg tőlük utoljára, hogy elégedettek-e? Hogy miben segít nekik a legtöbbet a Veled való együttműködés? Hogy mi volt a legfontosabb szempont, amiért titeket választottak? Hogy milyen gondok foglalkoztatják őket manapság? EGYSZER VOLT... • Mátyásnak fantasztikus volt a publicitása. Hogyan érte ezt el? Pontosan azt a médiát dominálta - a meséket - ami a célközönségéhez szólt, amit falt a nép, és amit szájról szájra továbbadott - így az üzenete mindenkihez eljutott. • A történetei érdekesek, tanulságosak, élvezetesek voltak. Sztorik, amiket imádott hallani a nép, mert róluk is szólt, és amiket a mesemondók - a kor újságírói - is szívesen "megírtak". • Te tudod, hogy a célközönséged milyen médiákból tájékozódik, mit olvas, hallgat, néz, mire kattint? Megteszel mindent, hogy érdekes, a célközönséged számára releváns hírekkel áraszd el ezeket a kommunikációs csatornákat? Van olyan kulcs- üzeneted, amit minden sztoridba belefoglalhatsz? 2008.október Lovass Tibor 06-20/ ,

22 Hatékony belső kommunikációs módszerei • Szervezeti megbeszélések, értekezletek, konzultációk • Belső továbbképzések • Belső műhelymunka • Szakmai fórum megbeszélések • Szervezeti szintű állandó és ad-hoc munkacsoportok • Egyéni és csoportos értékelések • Írásos információ átadás

23 A belső kommunikáció lehetséges eszközei, területei Szóbeli: • Személyes élőbeszéd • Telefon • Vezetői értekezlet • Munkamegbeszélések • Projektmegbeszélések • Brain stortming • Csoportos, személyes értékelések • Konfliktuskezelés • Csapatépítő rendezvények • Kuratóriumi/elnökségi ülések Írásbeli: • Stratégiai terv • SzMSz • Projekt megvalósítási tervek (feladatok, felelőségek leírása) • Szervezeti struktúra (munkaköri leírások, munkaszerződés) • Faliújság, szervezeti naptár, kiadványok/tájékoztató anyagok • Emlékeztetők, jegyzőkönyvek • Internet/intranet • Elektronikus és hagyományos levelezés • Körlevélként különféle hírek, intézkedések, hivatalos értesítések

24 Külső PR • Jórészt megegyezik a reklám eszközökkel: • Személyes kommunikáció: • vita • párbeszéd, fórum • interjú • előadás • levelek • feljegyzések

25 • Csoportkommunikáció: • rendezvénytípusú tájékoztatás (konferencia, szimpózium, kiállítás, prezentáció, stb.) • speciális írásbeli közlemények (nyomtatványok) • zártterületi tájékoztatók • Tömegkommunikációs eszközök: • sajtó • rádió, TV • vásár, kiállítás

26 Figyelemfelkeltés •Í•Í rjunk figyelemfelkeltést! •T•T anulmányozzuk az alábbi történeteket! Írjunk rövid figyelemfelkeltéseket, figyelmeztetve a nézőket, hogy a sztorit a híradó későbbi részében láthatják. Találjunk ki 3 újabb történetet, és azokhoz is írjuk meg a figyelemfelkeltést! •1•1. történet: Graffitis vandálok firkálták össze az új kultúrházat, amit kép nap múlva adnának át. •2•2. történet: Hétvégi boxgálára készül az egész város, jönne a világbajnok. Jönne, de nem tud, mert az utolsó edzésen megsérült. •3•3. történet: A nagy melegben elhervadtak a debreceni virágkarneválra készülő egyik kocsira felaggatott virágok. •4•4. történet: Szomorúak a gyerekek, mert a heves esőzés és a nagyon hideg idő elmosta az összes gyermeknapi programot. •5•5. történet: Majdnem megszökött két veszedelmes rab a városi börtönből.

27 Jó étvágyat az ebédhez!

28 Hatáselemek • Vizuális hatáselemek – Kiterjedés, nagyság – Forma – Kép • Szöveg (betűtípus, nagyság, tördelés stb.) • Színek szerepe • Mozgás, változás stb. • Auditív hatáselemek – Élő beszéd (hangszín, magasság, hangerő – Zene, zaj, zörej, hangutánzók, és a csend

29 Hatáselemek • Audiovizuális hatáselemek – Hang, kép, szöveg (felirat is) – Mozgás, változás – Zene, zörejek, zaj – Kiterjedés, felület, nagyság. • Egyéb hatáselemek – Illat, íz, felület (kiegészítő, erősítő elemek)

30 Felépítés • Címsor (headline) ötször annyian olvassák el, mint a szöveget, el kell adnia a terméket • Illusztráció - a színes kép kétszer annyi olvasót vonz, mint a fekete-fehér • Szöveg (copy) - 80%-ban meghatározza a hirdetés sikerét, az egész szöveget az olvasók 10%-a olvassa el, ők a potenciális vevők • Szlogen (?) - a reklám esszenciája, 2-3 szavas mondat • Embléma (aláírás), elérhetőségek

31

32 A színek • Asszociáció, karakterük és hatásuk van • Hideg-meleg • Izgató-nyugtató • Közelítő-távolító, kisebbítő-nagyobbító • Nehéz-könnyű, száraz-nedves • Illatok-ízek-formák-csomagolás • Háttér színkontraszt

33 A szín • Befolyásolja a hangulatot • Élénkít és ingerel • Azonosulásra és emocionális együttműködésre indíthat • Közvetlen asszociáció a termékkel • Könnyebben érzékelhető, mint a forma • Nem kell lefordítani, könnyebben hatol a tudatba • A színek keltette benyomás tartós

34 A sajtóreklámok jellemzői • A méret (hasáb, oldal, tükör, kifutó stb.) • Az elhelyezés • Színes vagy fekete-fehér • Az ábrás vagy a kizárólag szöveges • Az üres felület szerepe • Harc a többi hirdetéssel

35

36

37 Szabad- és zárttéri reklámok • Jellemzők: – Mindenki közlekedik, vegyes összetételű közönség – A hozzájuk viszonyulás kedvezőbb – Presztízsük nem magas – Kedvezőtlen és felületes befogadói szituáció – Korlátozott technikai adottságok – Figyelemfelkeltő szerep, emlékeztetés – Folyamatos jelenlét, elhelyezkedés - élettartam!!! – Területi célozhatóság – Nem a legköltségesebb, hosszú előállítási idő – Engedélyhez kötött

38 A szabadtéri eszközök fajtái • Plakátok ( Óriásplakát (forgóprizmás), city-light plakátok, plakáthenger, kandeláber, hagyományos falragaszok) • Festett táblák, tűzfalak, vásznak • Világító berendezések (portálok, homlokzatok, tetőreklámok, fényújság, óriásképernyő stb.) • Utcabútorok (pad, korlát, szeméttároló, zászló, lépcső, kifeszített molinó, órák stb.) • Járműreklámok • Vízi és légi reklámok

39

40

41

42 4. A tényhír ismétlése fejleménnyel 3. Az esemény következ- ménye 2. Az eseményt kiváltó ok vagy okok 1. Bevezető rész, lead, tényhír, dramaturgiai felütés

43 •A•A hírek felépítése (nem a teljes műsor): esemény – ok – következmény – esemény a lehetséges fejleménnyel. •P•P élda: •„•„ Tegnap sziklabarlangba záratta Antigonét Kreón, az új thébai király. Antigoné az előző uralkodó lánya megszegte a király parancsát és eltemette fivérét. Fivére ellenséges csapatokat vezetett Théba alá, de életét vesztette a harcban. Az uralkodó ezért döntött úgy: a szülővárosára támadót nem lehet eltemetni. Antigoné mégis elhantolta bátyját. Tegnap ezért zárták sziklabörtönbe a lányt, noha a jóslat szerint mindezért megharagszanak az istenek.”

44 Gerilla megjelenések Addig, amíg az amerikaiak dollármilliókat költöttek arra, hogy tollal lehessen írni az űrben, az oroszok ceruzát használtak.

45 A gerillamarketing alkotói - a ’buzz’- vagy word-of-mouth (pletyka-) marketing, - a vírusmarketing (elektronikus pletykamarketing) és - az álfogyasztói csoportok generálása), - a környezetbe illesztett marketing

46

47

48

49

50

51

52

53

54

55

56

57

58

59

60

61 • Véleményformálók hatása • Szakmailag hiteles személy • Híresség • Bizalmi elv (másikhoz kötöttség) • Professzionális rábeszélés • Szájbeszéd • Vírusfilm • Fizetett alkalmi locsogók

62 A véleményformáló kategóriák CsomópontNormálMega Szakértőipl. fodrászpl. meteorológus Szociálispl. tanárpl. show- műsorvezető

63 A vírusmarketing kampányok felépítése • A vírusmarketing nem csodafegyver, nem minden jószág/szolgáltatás népszerűsítésére alkalmas. Használatba vétele előtt a meg kell határozni a következőket:  kik alkotják a célcsoportot,  hol találhatók meg,  milyen üzenet képes őket ‘aktivizálni’,  mely médiumok a legalkalmasabbak az üzenet eljuttatására.

64 Az aktivitás főbb területei • Levélíró, • , • on-line és • SMS kampányok szervezése. • Aktivista mozgalmak kreálása – amelyek a megrendelőtől függetlennek tűnnek. • Helyi felhasználói csoportok létrehozása. • Események, akciók, tiltakozások, tüntetések létrehozása ál-aktivisták részvételével.

65 Szokatlan reklámfelületek • Ilyen pl. a sportolók sokszor mutatott, de nem ‘használt’ testrésze. A profi ökölvívók többnyire a hátukon hordanak testre festett reklámokat – lásd: Erdei Zsolt világbajnokot.

66 Facebook • Mire használható még a Facebook hirdetés? • - a honlapod látogatószámának felpörgetésre, - a csalid reklámozására, - a kampányaid eredményesebbé tételére - a régi partnerek gyakoribb visszahozására - az ajánlások felpörgetésére • De mindenek előtt: a potenciális partnereid OTT VANNAK a Facebookon, akár naponta órákon át is - így ez a LEGJOBB új marketing eszköz!

67

68 Fogalmazás

69 • Gyökerestül irtsd ki az ilyen mondatokat mint: • "Sajnos Magyarországon nagyon sokan táplálkoznak egészségtelenül, ahelyett, hogy ezt tennék..." • "A vállalkozók többsége ma még nem alkalmaz fejlett megoldásokat, pedig ha megtennék..." • "A lakosság jelentős része rossz hitelekbe vágta magát, pedig kis figyelemmel sokkal jobb feltételeket találhatunk..." • Mi a baj ezekkel? • Hogy a mondatok eleje mind azt sugallja: a többség így viselkedik. És ha ezt sugallja, akkor az olvasó tudat alatt azt mondja magának: "ha a többség így viselkedik, akkor nekem is így biztonságos." • Egyetlen rossz mondat miatt.

70 • A jó recept • "Táplálkozz egészségesen, mert úgy sokáig élsz és ne betegedsz meg..." • "Modernizáld a cégedet, mert úgy hatékonyabbá válnak az alkalmazottaid és csökken az emberi hiba..." • "Szánj csak egy kicsivel több időt, hogy találj egy jobb hitelt, mert akkor 10 évig kisebb törlesztő részletet élvezhetsz és nagyobb anyagi biztonságot." • A jó recept tehát: • Parancs + "mert" + ígéret

71 • Kérdés: hogy veszel rá egy gyereket, hogy megegye a húst? • Tekintélyelvű marketing • "Edd meg fiam!" • Termékorientált marketing • "Edd meg fiam a húst!„ • Okoskodó termékorientált marketing. • "Edd meg fiam, mert ez fontos fehérje!" • Gatyaletolós marketing. • "Edd meg fiam, mert akciós volt a hús!" • Előny-orientált marketing. • "Edd meg fiam, mert ettől nősz nagyra!"

72 • Haszon orientált marketing • "Edd meg fiam, mert ettől nősz nagyra, és a lányok a magas fiúkat szeretik!" • Az érzelmi töltésű, haszon orientált marketing. • "Emlékszel fiam, amikor megvertek az iskolában? Hogy milyen megalázó volt? Edd meg a húst, erősödj meg, hogy soha többé senki ne kényszeríthessen!"

73 • "Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy kicsi, vézna fiú, akiből mindenki csúfot űzött. Amikor tornaórán csapatot választottak a kapitányok, mindig ő maradt utolsónak. A lányok átnéztek rajta, csak kinevették. A fiú néha titokban papírzsebkendőt gyűrt a cipőjébe, csak hogy egy kicsit magasabbnak tűnjön, és ne kelljen szégyenkeznie a többiek közt. De a szíve aranyból volt! Egyszer egy öreg, hajlott hátú néni állt az út szélén és át akart menni. A kisfiú kézen fogta, rámosolygott, és átkísérte. Amit a néni mondott, amivel megköszönte, az volt az utolsó csepp a pohárban. Aznap a fiú hazament, és a házban az összes húst felfalta! Tornázni kezdett, erősíteni. Következő őszre az osztálytársai nem ismertek rá, úgy megnőtt és megerősödött! A fiúk befogadták, tisztelték, a lányok szerelmes sms-ekkel bombázták. De a tornázást akkor sem hagyta abba. És akárhányszor elfogta a lustaság, akárhányszor ült a hús elé, amit nem szeretett, mindig az öreg néni szavaira gondolt: "köszönöm kislányom!"

74 Kényszerek • Megkülönböztethetőség kényszere • Ígéret kényszere - Remény ígérete - Bizalom ígérete - Haszon ígérete - Boldogság ígérete • Két motivációs megközelítés: Sikerorientáltság – kudarckerülés • Dicsekvés kényszere

75

76 Sajtókapcsolat

77 A szervezetek sajtókapcsolatai • A médiában való megjelenés eszközei – Sajtómonitoring – Hírlevél – Sajtóanyag – Sajtófotó – Vágóképek – Sajtólista

78 Sajtólista • A sajtólista lehet – Általános újságírói címlista – Szakújságírói címlista – Médiumok szerinti címlista – Hírügynökségek szerinti címlista – Főszerkesztők címlistája – Rovatvezetők címlistája – Szóvivők címlistája – Médium–Név–T/f/e-m –Cím–Beosztás-Megjegyzés

79 Sajtólista • A sajtólista készítésének szempontjai – Kapcsolatfelvétel, adatgy ű jtés – Minél előbb küldjünk sajtóanyagot, esetleg találkozzunk személyesen is – Ne kérdőívet küldjünk – Keressük elő néhány munkáját – Ne mindenkit regisztráljunk, a legfontosabbat – Hova küldjük az anyagokat? (mobilszám?) – Az adatokat több formában rögzítsük!

80 Sajtómonitoring • Sajtófigyelés • Sajtónyilvántartás (rendezett, frissített) • Médiaadatbank – A médium neve, a megjelenés példányszáma – Főszerkeszt ő, rovatvezet ő neve – Lapzárta id ő pontja – Reklámvezet ő neve, tarifák, hirdetési formák – Megjelenési információk, mérési adatok – Mellékletek, megjelenési id ő pontok – Megjegyzés

81 Sajtódokumentáció • A sajtóközlés egy példánya (rádió,tv!!!) • A forrás megjelölése, oldalszám, rovat, dátum felvezetése az adatbankba • Csoportosítási lehetőségek (napilapok, magazinok, stb.) • Kereső tartalomjegyzék • Publikációösszesítés, prezentáció stb. • Gyors keresés, sokszorosíthatóság, kis hely • Információgyűjtés magunkról és a szakterületről

82 A sajtóelemzés kérdései • Hol kell nagyobb figyelmet fordítani a kapcsolatra? • Hogyan állnak hozzá az adott témához, miért nem? • Hogyan ítélik meg a témát? • Kit kérdeznek meg, ki hányszor nyilatkozott? • Kik az elkötelezett újságírók, a közömbösek és kik az elzárkózók? • Saját anyagot készítettek, vagy hírt vettek át? • A közölt anyagok milyen terjedelműek? (Rádió, TV)

83 A sajtóértékelés szempontrendszere • Mennyiségi szempontok – Mennyi médium, hányszor foglalkozott a témával? – A szakmai média hogyan foglalkozott a témával? – A szerkesztett és az átvett hírek aránya mekkora? – Hány újságíró foglalkozott a témával, kik ők? Alkalomszerűen, vagy visszatérően? – Mely médiumok nem foglalkoztak a témával, mi jellemzi azokat?

84 A sajtóértékelés szempontrendszere • Min ő ségi szempontok – A témáról mennyi volt a negatív, a közömbös (tárgyilagos, tényszer ű ), a pozitív hangvétel ű anyag? Milyen az arány? – Kik azok az újságírók, akik rendszeresen egyazon hangvételben írnak rólunk? – Milyen a megnyilatkozási arány, és milyen hangvétel ű a szereplésük?

85 A sajtóértékelés szempontrendszere • Dinamikus szempontok – Változott-e a publikáció mennyisége? – Megjelenések száma grafikonon. – A megjelenések havi bontása. – Változott-e a témakörök megítélése? – Az időszak leggyengébb és legintenzívebb szakaszai. – A változások tartósak, vagy átmenetiek? • Lehetséges trendek felállítása • Együttműködő partnerek megtalálása • Áttekintést ad a közvéleményről

86 Study-tour • Helyszínre utaztatást jelent. • Több időt szánnak ránk. • Személyesebb kommunikáció, más kontextus. • Sajtóanyag. • Él ő, élményszer ű, meggy ő z ő bb, hitelesebb, mint a sajtótájékoztató, szabadid ő s program.

87 Study-tour • A megszervezés feladatai – Kiválasztás (5-8 f ő ) – A program megtervezése (indulás mikor, honnan, id ő tartam, visszaérkezés, utazási eszköz, fogadás, szállás, étkezés, szakmai program id ő zítése, útvonala, szakért ő i, szabadid ő s lehet ő ségek, várható speciális kérdések) – Megkeresés, sajtóút felajánlása, reakciók rögzítése, kérdések megválaszolása. – Felkészülés a szakmai kérdésekre. – Forgatókönyv készítés

88 Study-tour – A program véglegesítése – Sajtóanyag összeállítása – A vezető kiválasztása – A fogadáson legyen ott a menedzsment, interjú biztosítása Interjú: adott eseménynél, adott időpontban csak egyetlen médiumnak nyilatkozik az interjúalany. – Minden látványos részt mutassunk meg! – Értékelés írásban is!

89 Sajtóközpont, sajtóiroda • Alkalomszerűen, rendezvényeken, krízishelyzetben • Folyamatos nyitva tartás, az újságírók számára is. • Információk átadása egyszerre, vagy részletenként. Tájékoztató anyagok készítése. • Az oda engedéllyel belépők kapjanak regisztrált sajtó feliratú kitűzőket.

90 Sajtóközpont, sajtóiroda • Felállításának gyakorlati feladatai: – Közöljük a médiával, hogy hol található – A Press Room legyen jól megközelíthető – Jelöljük meg feltűnően – Az érkezők regisztrálása – Kitűzők tervezése, elkészítése – Technikai háttér biztosítása az újságírók számára (fax, számítógép, Internet) – Fotók, sajtóanyagok, szakértői anyagok, tanulmányok, videók, DVD, CD – A személyzet felkészítése – Részletes programismertetők, regisztrációs lehetőségek

91 Interjúszervezés • Két esetben készül: – Ha a média kíváncsi ránk – Ha mi szeretnénk információk közreadni • Időpont, témakör egyeztetése • Exkluzivitás ígérete estén, azt be kell tartani! • A nyilatkozó kiválasztása. • Túl sok médiát ne szervezzünk egy nyilatkozóhoz, mert elfáradhat. • Helye: szerkesztőség, szervezetünk, semleges helyszín

92 Interjúszervezés • Fázisai: szemlélet, felkészülés, interjú, értékelés • Felkészülési szempontok médiatípusonként • Nyomtatott sajtó – Több idő van az interjúra, jobban belemehetünk a részletekbe – Legfeljebb 3 fő üzenetet adjunk át! – Nincs közönség, van idő átgondolni a válaszokat – Ragaszkodjunk ahhoz, hogy a megnézhessük a készírást a megjelenés előtt.

93 Interjúszervezés • Rádió – A hallgató nem lát bennünket, tehát ügyeljünk a hangunkra (hangerő, tiszta, érthető beszéd, rövid mondatok, egyértelmű, tagolt beszéd) – Őszinte. lelkes hang – Ne tartsunk a kezünkben semmit, amivel zöröghetnénk – Nincs idő gondolkodni, nem tarthatunk szünetet – Lazább, mint a televízió, mert nincs kép

94 Interjúszervezés • Televízió – Előzetes megfontolások • Ki a riporter, mikor lesz az interjú? • Hol készül a felvétel? • Meddig tart az interjú? (Hasznos anyag időtartama.) – A felkészüléskor érdeklődjünk • Mi a cél az interjúval? Miért minket választottak? • Élő vagy felvétel? • Más megszólalók, háttéranyagok? • Lesz-e bevágás az interjú környezetében? • Lesz-e vitapartner? • Mit kérdez a riporter?

95 Interjúkészítés • Televízió – Tanácsok a felkészüléshez • Felkészülni a leírt és a várható kérdésekre. • Nem szabad védekezni! • Uralkodni kell az indulatainkon! (Kiabálj a felvétel után.) • Kik nézik az adott műsort? • Szánjunk egy órát a felkészülésre. Mondjuk azt, amit akarunk, ne azt, amit a riporter hallani szeretne! De válaszoljunk a kérdésre, ha nincs takargatnivalónk! • Tervezzük meg az üzenetünket 3-4 pontban és legfeljebb 3 alpontban! • Tanuljuk meg a mondanivalót, de természetesen!

96 Interjúkészítés • A tv-interjúnál fontos a fellépés – Ügyeljünk a külsőnkre, – Nem szabad kockás, csíkos ruhát viselni, de a teljesen fekete, fehér ruha is előnytelen – Ne viseljünk csillogó ékszert – Ha beszélünk, dőljünk kicsit előre, előnyös oldalunk! – Beszéljünk rövid, egyértelmű mondatokkal! Őszinteség! – Jegyzetet vihetünk, de ne olvassunk abból! – Kerüljük az izgatott, ideges mozdulatokat! – A mosolygó arc pozitív benyomást kelt! – Magázódj, ne szólítsd a riportert a nevén! – Kerüljük a szakzsargont, ne dünnyögjünk, hümmögjünk! – Figyeljünk a felvételen kívüli mondatainkra – kereskedelmi médiák! – Adásképen nézzük meg magunkat! – A bútorzat, a szék, a képbeállítás lehet számunkra előnyös, de hátrányos is!

97 Interjúkészítés • Az interjúadás 4 alapigazsága – Az emberek általában az elsőként hallott sztorit hiszik el. – Az emberek inkább a külsőségek alapján ítélnek, s nem a realitások szerint. – A rossz hír kiszorítja a jó hírt. – A lehetőség előnyben részesíti a felkészült szellemet. (Legyünk felkészültek!)

98 Interjúkészítés • Realitások – A hírek mindenütt jelen vannak – A információ iránti vágy szinte kielégíthetetlen – A hírgyár elvárja híréhségének azonnali kielégítését – A sajtómunka eredményei csak később érezhetők – Kezdeményezzünk, legyünk kitartóak – A híradás formálja a közönséget, a sajtó munkatársait, image-ünket.

99 Sajtótalálkozók • Mit kell tudnunk a sajtótermékekről – Mikor, hol jelenik meg? – Milyen témákkal foglalkozik? – Milyen a hangneme? – Hányan olvassák? – Kik olvassák szociológiai megközelítésben? – Mekkora a remittenda?

100 Sajtótalálkozók • A sajtótalálkozók formái – Sajtóreggeli: • Beszélgetés a házigazda és a meghívottak között. • Alkalmas hivatalos bejelentésekre • Hírkiszivárogtatásra, • Bizalmas közlésre. • Ne éljünk vissza az újságíró idejével. • Protokolláris változata azonos a sajtótájékoztatóval.

101 Sajtótalálkozók • Sajtóebéd – Az időpont az esti lapzártáknak még megfelelő. – Ma már kevésbé protokollárisak. – Csak néhány újságírót hívnak meg. – Bizalmas háttér-információ közlésére alkalmas. – Időben ez is korlátozott.

102 Sajtótalálkozó • Sajtóvacsora – Már csak a másnapi megjelenésre jó. – A hosszabb megbeszélésre kiválóan alkalmas. – Lehet elegáns protokolláris jellege. – Háttér-tájékoztatás és kapcsolattartás jellemzi. – 5-8 meghívott újságíró.

103 Sajtótalálkozó • Szervezési feladatok – A médiakör kiválasztása – A résztvevő személyek kiválasztása – A helyszín kiválasztása és megrendelése – Az étkezés kiválasztása és megrendelése – A meghívók személyre szóló postázása, ellenőrzés – A témakör egyeztetése az újságírókkal – Háttéranyagok előkészítése – A várható kérdések felmérése – A nyilatkozó felkészítése – Névjegyek ellenőrzése – A hatás ellenőrzése, publikációk elemzése – A folytatás tervezése

104 Sajtótalálkozó • Sajtó-háttérbeszélgetés – Legfeljebb 6-10 fő meghívása – Délutáni vagy esti időpont – Folyamatos tájékoztatás a célja – A kapcsolat erősítése a célja. – Szervezési feladatok • A médiakör kiválasztása • A résztvevő személyek kiválasztása • A helyszín kiválasztása és megrendelése • Az étkezés kiválasztása és megrendelése • A meghívók személyre szóló postázása, ellenőrzés • A várható kérdések felmérése • A nyilatkozó felkészítése • Névjegyek ellenőrzése • A hatás ellenőrzése, publikációk elemzése • A folytatás tervezése

105 Sajtótájékoztató, sajtókonferencia • Az egyik leghasznosabb kommunikációs forma • Összehívásának indokai – Amikor van hírünk, s az megkívánja – Ha a téma közérdeklődésre tarthat számot, s kiváltja, hogy az újságírók kérdezzenek – A téma nagyon fontos háttér-információkat nyújt a sajtó tágabb körének

106 Felkészülés a sajtótájékoztatóra • A kommunikátor feladatai: – A közlés hatékonysága függ az előterjesztéstől – Mennyi idő lesz a beszédre, lesz-e moderátor, milyen technikai eszközök állnak rendelkezésre, lesz-e alkalom a kérdésfelvetésre – A beszédet írja meg, még akkor is, ha szeret jegyzet nélkül beszélni. Kisméretű lapokon jegyzetet alkalmazhat! – Ne legyen hosszabb 20 percnél. – Egyszerű, érthető stílusú beszéd! Színesítheti humorral, történettel, anekdotával. – A hangerőt középszinten tartsa. – Tükör előtt, vagy kollégának elmondani, gyakorolni.

107 Sztorigenerálás • Az a tevékenység, amikor aktuális híranyagunkat többféle szempontból feldolgoztatjuk. • Sikeres sajtómunka esetén el tudjuk érni a felerősített publicitást. • A média közönségének talán fel sem tűnik, hogy a különböző orgánumokból ugyanarról a cégről kap információkat, • Szinte észrevétlenül kerülünk be a tudatába • Ha jó a stílusunk, és megfigyeljük a kiszemelt médiákat, akkor magunk is megírhatjuk a híranyagot • Nemzetközi lapnál ügyeljünk a nyelvhelyességre • Fantázia, nyitott látásmód kell hozzá.Tapasztalat és szakmai rutin.

108 Sztorigenerálás • Gyakoroljunk – Készítsünk egy sorszámozott táblázatot. – Írjunk a tetejére egy kijelentő mondatot, hírt, vagy tényt szöveges formátumban. – Ezután minden sorba fogalmazzuk meg a fenti kijelentés változatát, aspektusát. Egy-egy verzió állhat több mondatból is, lehet körülíró, vagy szűkszavú. – Ne hagyja abba 20-ig! Különbözőség, sokszínűség, eltérő aspektus!

109 Sztorigenerálás • Másik fontos elem a sztori, vagyis jó történetek kellenek, ezekhez lehetőségek – A szervezet dolgozói – A dolgozók családi élete – A szervezet vezetői – A technológiai-műszaki bázis és a termékgyártás folyamata – A munkatársak szakképzettsége – A szervezet szponzortevékenysége – Egyéb: gyerekek, játék, sport, kultúra, egészségügy, szociális ellátás, hírnév, nyugdíjasok, hobbik, rendezvények, stb. • Minél életszerűbb és több aspektusú történetet tudunk megtervezni és megírni, annál jobban tudunk a médiák profiljához igazodni.

110 A sajtókapcsolatok áttekintése • Néhány szabály a médiával való kapcsolatokhoz – Előbb építsük ki, mint szükségünk lenne rá – Ismerjük meg a sajtó munkatársait, mit jelent számukra a hírértékű információ? – Ne hagyjuk, hogy találgasson, adjunk egyértelmű válaszokat – Pontos információk, ellenőrizzük azokat – Friss információk, – Kerüljük a szakmai nyelvet – Fogadjuk a médiát a bizalmunkba, időnként adjunk bizalmas információt – A „no comment” politika veszélyes, udvariasan utasítsuk el, hogy miért nem válaszolhatunk (nem jött meg a jelentés stb.) – A humor hatásosabb a média kritikájával szemben, mint az indulat és az agresszió – Kölcsönös bizalom, egymás elfogadása

111 A sajtókapcsolatok áttekintése • A sajtókapcsolatok szerepe – Hatásos eszköz a szervezet és a közönsége között – A sajtót figyelmen kívül hagyni egyenlő a közönség figyelmen kívül hagyásával – A közönség bizalma, támogatása így fenntartható, a szervezet is – A sajtókapcsolat fenntartása a vezetés feladata, stratégiai döntés • Mi kell a jó sajtókapcsolathoz? – Információ, információ, információ

112 A nyomtatott PR eszközei • Éves jelentés • Termék és szolgáltatás szórólapok • Image prospektusok • Rendezvény -poszterek • Vállalati újság • Hírlevelek • Leporellók • Arculati kézikönyv • Naptárak • Üdvözlő kártyák • Meghívók • Oklevelek • Matricák, címkék • Térképek • Könyvek • Sajtómappák • Fogadó dossziék • Orientációs kézikönyv

113 Kommunikáció gesztusok révén

114 • A fej • A kezek • A karok mozgása tartozik ide

115 Archoz illesztett gesztusok • Gyakran a hazugság elpalástolására használják • gyerekkorban még leplezetlenül megfigyelhetjük a száj eltakarását • idősebb korban ezek a gesztusok kevésbé szembeszökőek lesznek, de felismerhetők

116 Szájőrzés • Ha valaki beszéde közben használja, akkor nagy a gyanú rá, hogy hazudik • ha a másik hallgatása közben teszi, akkor ez annak jele, hogy szerinte a másik hazudik

117 Orrérintés • A szájőrzés gesztusának álcázott változata • amint a negatív gondolat eszünkbe jut, tudatalattink utasítja kezünket, hogy takarja el a szájat, de hogy ez ne legyen annyira feltűnő, a kéz elhúzódik az arcról az orr felé

118 Szemdörzsölés • Nem látni meg a rosszat… • a tudatalatti ki akarja rekeszteni a megtévesztést, a hazugságot • vagy, ne kelljen a szemébe nézni annak, akinek hazudunk • a nők könnyedén megdörzsölik a szemük alját • a férfiak erősebben dörzsölik a szemüket

119 Füldörzsölés • Nem meghallani a rosszat… • kisgyerek befogja még mindkét fülét

120 Nyakvakarás, gallérhúzogatás • Kétséget, bizonytalanságot jelezhet • feszültséget jelenthet • hazugságnál is előfordul

121 Ujj a szájban • Ha az ember szorongatott helyzetben van • megnyugtatásra váró belső szükséglet külső megnyilvánulása • gyermekkori ujj szopás • anyamell pótlás

122 Áll simogatás • Az illető dönteni készül • ilyenkor ne zavarjuk, hadd hozza meg döntését • gondosan figyeljünk a következő gesztusra, az mutatja meg, hogy is döntött

123 A kezek • A kezek érzékenyen mutatják a feszültséget • pl.: kézremegés, apró ismétlődő mozdulatok, az arc vagy a másik kéz megfogása • „tördeli a kezét” • karikagyűrűt forgató ember - házassági gondok?

124 A kezek/2 • Körmét rágó ember - agresszióval nem tud mit kezdeni az illető? • A másik kéz megragadása - a szorongó ember önmagában próbál megkapasz-kodni?

125 A tenyér • Nyitott tenyér: a nyíltság és becsületesség • kifejezése • ha valaki szavahihetően beszél, akkor részben vagy egészben felfedi a tenyerét a másik előtt • amikor a gyermek eltitkol valamit, akkor eldugja a kezét a háta mögé, a férfiak gyakran zsebre teszik, vagy karba fonják a kezüket • pl.: eskütétel rituáléja • koldusok kéztartása

126 A tenyér/2 • A tenyér használata némi tekintéllyel és mások irányításának képességével ruházhat föl • Felfelé fordított tenyér - kérés • Lefelé fordított tenyér - utasítás, hatalom • Zárt ököl, kinyújtott mutatóujj - agresszió

127 A tenyér összedörzsölése • Az emberek pozitív elvárásukat adják tudtul • „Kaptunk egy nagy megrendelést!” • Gyors dörzsölés - a vevőnek jelent előnyt • Lassú dörzsölés - az eladónak jelent előnyt

128 Összekulcsolt kezek • Frusztrációs gesztus, mely visszafojtott, negatív magatartást jelez • Nehezebben lehet szót érteni azzal, aki magasabban tartja összekulcsolt kezeit, mint aki az asztalon, vagy az ölében.

129 A toronysisak • Azok használják akik biztosak magukban /és keveset is gesztikulálnak/ • Gyakran használatos fölé-alárendelt viszonynál és a „nagyon okos vagyok” magatartásra utalhat. • A felemelkedő toronysisak: véleményét vagy gondolatait fejezi ki hosszasan az illető

130 A toronysisak/2 • A leengedett toronysisak: az illető valakit hallgat • ha a felfelé tartott toronysisakhoz a fej leszegése társul, akkor az arckifejezés öntelt és fennhéjázó lesz

131 Hátul összekulcsolt kéz • Felsőbbséget, önbizalmat tükröző gesztus • Olyan rendőrök is használják, akik nem viselnek fegyvert • Amennyiben azonban a kéz a csuklót vagy alkart ragadja meg, akkor a gesztus feszültséget jelent • Minél jobban méregbe jön az ember, keze annál följebb vándorolhat a másik karján.

132 Mindkét kéz a fej mögött • Magabiztos domináns emberekre jellemző

133 A kar mint védőkorlát • A karkeresztezés • ökölbe szorított kéz a karban • részleges karkorlát

134 A láb mint védőkorlát • Ülőhelyzetben • álló helyzetben • lábkulcsolás nőknél

135 Marketing Információs Rendszer - MIR • Emberek, berendezések és eljárások összessége, melyek összegyűjtik, rendszerezik, elemzik, értékelik és eljuttatják a szükséges, pontos és időszerű információt a marketing döntéshozókhoz. • Koncepciója: menedzserek információ igénye a marketing környezetről az elemzési, tervezési, végrehajtó és ellenőrzési folyamatokhoz. • Feladata: felbecsüli, begyűjti és eljuttatja az információt. • Elemei: – belső nyilvántartási rendszer – marketing megfigyelési rendszer – marketingkutató rendszer – marketing döntéstámogató rendszer

136 Marketing környezet Marketing menedzsment információ Kutató alrendszer Figyelő alrendszer Elemző alrendszer Beszámoló alrendszer igény A marketing információrendszer alrendszerei

137 Hogyan írjunk sajtóközleményt? Csak hírértékű információt közöljön! Az első mondat tartalmazza a leglényegesebb információt! Válasszon dinamikus címet! (Rikkancs szórend) A "lead" legyen tömör, figyelemfelkeltő. Tartalmazza a fő üzenetet! Rövid, cselekvő mondatokban fogalmazzon! A központozás megakasztja az olvasót! Az újságok tördelése miatt kerülje a hosszú szavakat! Kerülje a betűszavak és a szakzsargon használatát! Emberekről, eseményről szóljon a közlemény, ne reklámot akarjon átpaszírozni a sajtón! Feleljen a következő kérdésekre: • Miről/kiről írunk? • Miért írunk erről? • Mit akarunk elmondani? • Mikor történt? • Merre történt? • Miként történt? • A fontosabb információk a közlemény elején legyenek. A végén kezdik vágni a cikket. • Tényeket közöljön, ne a véleményét! Kerülje a jelzőket és a határozókat! • Cikkszerűen írja meg, legjobb, ha egyoldalnyi terjedelemben. • Ügyeljen a következő technikai részletekre:

138 Közlemény • 1. példa A Duna Cipő cég ismét kitűnő vállalti eredményt ért el. Múlt szerdán az ismert „Duna Cipő” cég vezérigazgatója, Dr. Huber József nyilatkozott, hogy cégünk ismét elsőrendű üzleti évet tudhat maga mögött, és a legjobb úton halad a konkurencia legyőzése irányába. Piacra dobtuk továbbá az új „Hermina” márkanevű női cipő kollekciónkat, amely nagyon kapós az elegáns hölgyvásárlók körében. A menedzsment különösen örül annak, hogy az élénk üzletmenetnek köszönhetően ismét bővíthetik a humán erőforrást. Nemcsak itthon, hanem külföldön is igen kedveltek a Duna- cipők. Az elmúlt évben nagy mennyiségű árut szállítottunk az Egyesült Államokba és egyéb országokba. A Duna-cipő a divattal is lépést tart, folyamatosan új kollekciókon dolgozunk. Ilyen felkészültséggel cégünk a jövőben is egészen biztosan kitűnően boldogul. A forgalom egyébként 2010-ben 12%-kal nőtt.

139 • 2. példa • A DUNA CIPŐ forgalma meghaladja a milliárdos nagyságrendet. A Duna Cipőgyár rekord exportja – 10%-os létszámbővítés – 150 millió fejlesztésekre A milliárdos forgalomhatárt is átlépte a Duna Cipő 2010-ben. A 12 százalékos forgalomnövekedés és az 5 százalékos bevétel-növekedés 2000 óta a legjobb eredmények – nyilatkozta Huber József vezérigazgató szeptember 1-jén a BNV-én. Az export 15 %-kal bővült, az exporthányad 45%. A fő értékesítési piac: az Egyesült Államok, Nagy-Britannia és Spanyolország. Új kollekciók kidolgozására az elmúlt évben 150 millió forintot használtak fel. Ezekkel az adatokkal a vállalkozás a forgalom tekintetében a nemzetközi élmezőnybe került. A gyors üzleti fejlődés további 80 alkalmazott felvételét tette szükségessé. Jelenleg 890 dolgozót foglalkoztat a cég. A növekvő kereslet a következetes termékfejlesztésre és a rövid szállítási határidőkre vezethető vissza – jelentette ki Huber József vezérigazgató. A jelenlegi szerződések alapján az 2001-ben további 7-10 %-os növekedés várható.

140 • A piramis-szabály alapján a példák értelmezése: • - 1. példa: Az első beszámolóban túl sok az érzelmi komponens, nem tény- és tárgyszerű. Szerkezeti és tartalmi felépítése egyaránt hibás, az információk nem fontossági sorrendben követik egymást, a szakaszokra való tagolás teljesen hiányzik, ezért a szöveg nehezen olvasható és értelmezhető. Nyelvezete nehézkes. • - 2. példa: A piramis elv alapján: A: milliárdos forgalom és forgalomnövekedés B: export C: alkalmazottak D: fejlesztési költségek E: a keresletet indokoló tényezők F: kilátások az 2001-es évre • A 2. példa megfelel a szabályok által támasztott követelményeknek: Számszerűsítve, rövid, de közérthető formában tolmácsolja a cég eredményeit. Az átlátható szerkezet, címek és alcímek figyelemfelkeltő hatása és az információrészletek hierarchiája segítségével az adathalmazt összefüggő egésszé, teljesen hírértékű sajtóközleménnyé teszi.

141 Kommunikációs terv

142 1 Köszönjük a figyelmet!


Letölteni ppt "1 Lovass Tibor 2Siófok, 2013. december 12-13. Non-profit marketing FOGLALKOZTATÁRS - TÁRS A FOGLALKOZTATÁSBAN."

Hasonló előadás


Google Hirdetések