Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

BAY-LOGI Logisztikai és Gyártástechnikai Intézet Köves Tibor Tudományos munkatárs Szerkezetintegritási osztály Miskolc.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "BAY-LOGI Logisztikai és Gyártástechnikai Intézet Köves Tibor Tudományos munkatárs Szerkezetintegritási osztály Miskolc."— Előadás másolata:

1 BAY-LOGI Logisztikai és Gyártástechnikai Intézet Köves Tibor Tudományos munkatárs Szerkezetintegritási osztály Miskolc

2 BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány Tartalom  Repedt hidrogénkompresszor végeselemes vizsgálata  Radioaktív hulladéktároló vasbeton konténer impakt vizsgálata  Gázturbina álló és forgókerék lapátjának geometriai és rezgés analízise  Szerkezetek állapotának és élettartamának értékelése  Ventilátor jelleggörbéjének meghatározása, különböző lapátszámok esetén, végeselemes módszer alkalmazásával

3 BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány Repedt hidrogénkompresszor végeselemes vizsgálata  BorsodChem Zrt. kazincbarcikai telephelyén, az ammónia üzem VII. óriáskompresszorának 3. fokozati hengerében repedést találtak  A repedés a beömlő furatból indult és elérte az első hűtővíz csatornát  Nagynyomású hidrogén került a hűtővízbe (robbanásveszély!)  Nem volt tartalék alkatrész, kb. 2 hónap múlva tudnák cserélni  Napi kb. 20 mFt termeléskiesés!!!!!

4 BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány AutoCAD Inventor  Henger 3D-s modelljének készítése AutoCAD Inventor. MSC.PATRAN  Henger véges-elemes modelljének előállítása MSC.PATRAN szoftver segítségével. MSC.MARC  Szilárdsági számítások elvégzése a különböző üzemállapotokra MSC.MARC rendszerben. Repedt hidrogénkompresszor végeselemes vizsgálata

5 BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány A feszültségintenzitási tényező: ahol F IA az alábbi táblázatból számítható interpolációval, l/a11.52 F IA  – névleges feszültség, l – repedéshossz Repedt hidrogénkompresszor végeselemes vizsgálata

6 BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány Fesz. eloszlás: MPa Deformáció 600-szoros nagyítással p = 200/80bar Nincs se globális se lokális képlékeny összeomlás veszély, a repedt keresztmetszet képes felvenni a terhelést Repedt hidrogénkompresszor végeselemes vizsgálata

7 BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány Radioaktív hulladéktároló vasbeton konténer impakt vizsgálata  A Bátaapátiban létesített lerakóban alkalmazott, kis és középes sugárzású hulladékok tárolására szolgáló konténereket vizsgáltuk.  Mi történik, a 0,5m magasságból a konténer talpra, élre, sarokra esik, sérülnek-e a hordók.  Modellezni kell a betonban lévő vasalást, mint rudakat, illetve a hordókat, mint héjakat.  A betonra Drücker-Prager anyagmodellt kell alkalmazni, ami képes leírni beton viselkedését.

8 BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány MSC.MARC  A vasbeton konténer véges-elemes modelljének előállítása és a dinamikai számítások MSC.MARC szoftver rendszerben történtek. Radioaktív hulladéktároló vasbeton konténer impakt vizsgálata

9 BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány Radioaktív hulladéktároló vasbeton konténer impakt vizsgálata

10 BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány Radioaktív hulladéktároló vasbeton konténer impakt vizsgálata

11 BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány  Lapáttörés a gázturbinában  Gyártási hiba vagy szerelési hiba okozta a tönkremenetelt?  Roncsolódott lapátok alapján az ép lapátok geometriai modelljének előállítása.  Sajátfrekvencia meghatározása az ép és a törött lapát esetén. Gázturbina álló és forgókerék lapátjának geometriai és rezgés analízise

12 BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány  Lapátprofil felületi pontjainak digitalizálása 3D-s mérőgépen mérőtapintó segítségével.  Kapott ponthálóra felület illesztés  Testmodell generálása a felületmodelből. Gázturbina sematikus rajza Gázturbina álló és forgókerék lapátjának geometriai és rezgés analízise

13 BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány Lapátprofil ponthálója Gázturbina álló és forgókerék lapátjának geometriai és rezgés analízise

14 BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány Lapátok pozíciója a gázturbinában Áramlási felületre vetített lapátprofilok Gázturbina álló és forgókerék lapátjának geometriai és rezgés analízise

15 BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány Ép lapát geometriai modellje Törött lapát geometriai modellje Gázturbina álló és forgókerék lapátjának geometriai és rezgés analízise AutoCADI-deas NX  A geometria modellek előállításához AutoCAD és I-deas NX szoftvereket használtunk. I-deas NX  A sajátfrekvencia számítás I-deas NX-ben történt.

16 BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány Ép lapát véges-elemes modellje Törött lapát véges-elemes modellje AutoCADI-deas NX  A geometria modellek előállításához AutoCAD és I-deas NX szoftvereket használtunk. I-deas NX  A sajátfrekvencia számítás I-deas NX-ben történt. Gázturbina álló és forgókerék lapátjának geometriai és rezgés analízise

17 BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány 7769 Hz 8459 Hz Hz Hz Gázturbina álló és forgókerék lapátjának geometriai és rezgés analízise

18 BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány 1696 Hz 5951 Hz 6871 Hz 9874 Hz Gázturbina álló és forgókerék lapátjának geometriai és rezgés analízise

19 BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány Ép lapátTörött lapát 1. Frekvencia Frekvencia Frekvencia Frekvencia Frekvencia Frekvencia Frekvencia Frekvencia Frekvencia Frekvencia  A törött lapát sajátfrekvenciája és 3. frekvenciája is kisebb, mint az ép lapát sajátfrekvenciája.  Ez okozhat olyan káros rezgéseket, melyek fáradásos töréshez vezetnek. Gázturbina álló és forgókerék lapátjának geometriai és rezgés analízise

20 BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány Szerkezetek állapotának és élettartamának értékelése Kilépő oldali szivattyúház Geometriai modell MSC.PATRAN  Szivattyúház véges-elemes modelljének előállítása MSC.PATRAN szoftver segítségével. MSC.MARC  Szilárdsági számítások elvégzése a különböző üzemállapotokra MSC.MARC rendszerben. MSC.FATIGUE  Kifáradás és maradó élettartam meghatározás MSC.FATIGUE-gal.

21 BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány Véges-elemes háló Szerkezetek állapotának és élettartamának értékelése

22 BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány  Megadott ciklusszámig bekövetkezett károsodás  Maradó élettartam  Károsodás halmozódási tényező Eredmény – maradó élettartam A terhelési állapotok ismeretében meghatározhatóak az alábbi jellemzők: Szerkezetek állapotának és élettartamának értékelése

23 BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány  A megrendelő kíváncsi volt, hogy a lapátszám változással hogyan változik a ventilátor teljesítményfelvétele és hatásfoka Ventilátor jelleggörbéjének meghatározása

24 BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány AutorCAD Inventor  A ventilátor 3D modelljét a megrendelő AutorCAD Inventor formátumban adta át. I-deas NX  A véges-elemes modell előállítása és a áramlástechnikai számítok I-deas NX rendszerben készültek. Ventilátor jelleggörbéjének meghatározása

25 BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány Ventilátor jelleggörbéjének meghatározása

26 BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány BAY-LOGI Köszönöm figyelmüket! Logisztikai és Gyártástechnikai Intézet


Letölteni ppt "BAY-LOGI Logisztikai és Gyártástechnikai Intézet Köves Tibor Tudományos munkatárs Szerkezetintegritási osztály Miskolc."

Hasonló előadás


Google Hirdetések