Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

E- HEFOP-3.3.1-P.-2004-06-0039/1.0 „ Felsőfokú CAE képzés” Számítógépes diagnosztika Dr. Bártfai Zoltán egyetemi docens Szent István Egyetem Gépészmérnöki.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "E- HEFOP-3.3.1-P.-2004-06-0039/1.0 „ Felsőfokú CAE képzés” Számítógépes diagnosztika Dr. Bártfai Zoltán egyetemi docens Szent István Egyetem Gépészmérnöki."— Előadás másolata:

1 e- HEFOP P /1.0 „ Felsőfokú CAE képzés” Számítógépes diagnosztika Dr. Bártfai Zoltán egyetemi docens Szent István Egyetem Gépészmérnöki Kar

2 2. e- HEFOP P /1.0 „ Felsőfokú CAE képzés” Az előadás témakörei •A diagnosztika helye, szerepe a gépek műszaki kiszolgálásában •Az evolúció főbb állomásai •Korunk tehnikája - a számítógépes diagnosztika

3 3. e- HEFOP P /1.0 „ Felsőfokú CAE képzés” A termék életciklusa elfogadás gyártás üzemeltetés márkaszerviz független szerviz fejlesztés születés gyárt. kezd kiszállítás garancia vége szerviz vége selejtezés

4 4. e- HEFOP P /1.0 „ Felsőfokú CAE képzés” A gépüzemeltetés rendszere ember kiszolgáló eszköz Műszaki kiszolgálás embermunkatárgygép Géphasználat

5 5. e- HEFOP P /1.0 „ Felsőfokú CAE képzés” A meghibásodás valószínűsége az életciklus során

6 6. e- HEFOP P /1.0 „ Felsőfokú CAE képzés” A műszaki kiszolgálás rendszere Karbantartás Javítás Energia ellátás Anyag-alkatrész ellátás Állagmegóvás Diagnosztika

7 7. e- HEFOP P /1.0 „ Felsőfokú CAE képzés” Gépállapot - diagnosztika 1.Használat - üzemi jellemzők változása: –utal az elhasználódás mértékére, –kimutatja a gép műszaki állapotát 2.A gépállapot leírható: –egyszerű vagy összetett üzemi jellemzőkkel 3.A funkcióképesség csökkenése: –gép üzemi alkalmasságának részleges elvesztését – vagy működésképtelenséget okozhat

8 8. e- HEFOP P /1.0 „ Felsőfokú CAE képzés” Műszaki diagnosztika A gép állapotjelző paraméterei az üzemeltetés során változnak kiváltó ok:  üzemidő  elhasználódás  rendellenes folyamatok

9 9. e- HEFOP P /1.0 „ Felsőfokú CAE képzés” A diagnosztika alkalmazása Műszeres mérésen alapuló állapot meghatározás 1. A használat alatt  működőképesség figyelése  meghibásodás előrejelzése  használati tartalék megállapítása 2. Meghibásodás esetén  Hibahely keresés  Javítás minőségellenőrzése

10 10. e- HEFOP P /1.0 „ Felsőfokú CAE képzés” A mérés rendszere Vizsgált objektum Mérési eljárás Mérési eredmény érzékelés inger

11 11. e- HEFOP P /1.0 „ Felsőfokú CAE képzés” A diagnosztika haszna •a szükséges beavatkozás időpontja megadható •alkatrész-, fődarab csere a hibahatáron •a felesleges szétszerelés elkerülhető •a gépkiesés száma, időtartama minimálható •a megkövetelt megbízhatósági szint teljesíthető •a helyreállítási költség csökken

12 12. e- HEFOP P /1.0 „ Felsőfokú CAE képzés” Az evolúció lépései 1 1. Hagyományos mérőeszközök –Külső jeladók csatlakoztatása (megbontás!) –Eredmény megjelenítés és feldolgozás elkülönülten

13 13. e- HEFOP P /1.0 „ Felsőfokú CAE képzés” Több funkciót egyesítő integrált mérőeszközök

14 14. e- HEFOP P /1.0 „ Felsőfokú CAE képzés” 1. Univerzális számítógép + adatgyűjtő + mérőkártya Az evolúció lépései 2 Számítógépes mérőrendszerek 2. Célszámítógép • PC ill. állványos számítógép • kézi számítógép • fedélzeti számítógép

15 15. e- HEFOP P /1.0 „ Felsőfokú CAE képzés” Számítógép szoftverek •„Hagyományos” programok (C++, Pascal) •Szakértői rendszerek a célszámítógépben  mesterséges intelligencia

16 16. e- HEFOP P /1.0 „ Felsőfokú CAE képzés” Mesterséges intelligencia •Ismeretek és technikák összessége, amelyek segítségével a számítógépet alkalmassá tesszük olyan műveletek elvégzésére, amelyeket az emberre vonatkoztatva intelligensnek nevezünk. •Fejlett programrendszer olyan problémák megoldására amelyekre: –nem dolgozható ki algoritmus, vagy –egzakt megoldásukhoz hiányos, pontatlan információkkal rendelkezünk.

17 17. e- HEFOP P /1.0 „ Felsőfokú CAE képzés” A MI jellemzői  hatékony probléma-megoldási képesség  kommunikációs képesség ètermészetes nyelvű kommunikáció èmagyarázat adás, indoklás képessége  bizonytalan helyzetek kezelése èa nem teljeskörű, zajos adatok kezelése èbizonytalan kimenetelű következtetések  kivételek kezelésének képessége  tanulás képessége

18 18. e- HEFOP P /1.0 „ Felsőfokú CAE képzés” Tudásalapú rendszerek Tudásbázis Következtető gép Munkamemória Felhasználói felület Magyarázó alrendszer mérnök, szakértővégfelhasználó Tudásbázis fejlesztő, tudásszerzést támogató alrendszer Speciális felületek (adatbázisok)

19 19. e- HEFOP P /1.0 „ Felsőfokú CAE képzés” •a mérési műveletek automatizálása •összetartozó adatok egyidejű mérése •programozható mérés •mérési adatok tárolása, összehasonlítása •összetett kijelzőn sokféle információ megjelenítése •beavatkozási tanácsok adása, hibadiagnózis megfogalmazása A számítógépes mérőrendszerek előnyei

20 20. e- HEFOP P /1.0 „ Felsőfokú CAE képzés” A műszaki diagnosztika megújulása olcsó mikroprocesszorok PC ipar olcsó lézer és sávszélesség Internet ipar, mobiltávközlés olcsó mikroérzékelők és beavatkozók Intelligens állapotfelügyelet

21 21. e- HEFOP P /1.0 „ Felsőfokú CAE képzés” Digitális elektronika a járműben Hajtásátvitel irányítása Motor- irányítás Aktív, passzív biztonság Kommunikáció, kényelem Forrás: Autotechnika 2003/1

22 22. e- HEFOP P /1.0 „ Felsőfokú CAE képzés” Gépjármű diagnosztika Forrás: Autotechnika 2003/1

23 23. e- HEFOP P /1.0 „ Felsőfokú CAE képzés” Kontroller hálózat (CAN) • egyetlen adatgyűjtő egységen kétirányú kommunikáció • kontrollerek közös vezetéken soros elrendezésben CAN BUS (1Mbit s -1 ) Vezérlő 1Vezérlő 2Vezérlő 3 Fedélzeti számítógép

24 24. e- HEFOP P /1.0 „ Felsőfokú CAE képzés” Forrás: Autotechnika 2003/1 Fedélzeti diagnosztika (OBD) •Szerkezeti egységek folyamatos működésellenőrzése, adatgyűjtés •Működési rendellenességek naplózása, tárolása P0119 Rendszer helye Hibacsoport Kontroller Hibamód

25 25. e- HEFOP P /1.0 „ Felsőfokú CAE képzés” Off-board diagnosztika A felmerült hibák kiolvasása, értékelése Hibaelhárítás Vezérlési (kontroller) funkciók átprogramozása Forrás: Autotechnika 2003/1

26 26. e- HEFOP P /1.0 „ Felsőfokú CAE képzés” Kié lesz az elsőbbség? •On-board vagy off-board?? –A gyári háttértárak fedélzeti diagnosztikába integrálásával csökken a diagnosztikai műhely szerepe. –Hosszú távon a szervizdiagnosztika volumenének csökkenése prognosztizálható.

27 27. e- HEFOP P /1.0 „ Felsőfokú CAE képzés” Telematika - diagnosztika •Járműirányítást.. •Működésfelügyeletet.. •Célravezetést.. •Vezeték nélküli távközlést.. •Internet használatot.. •Beszédalapú e-levelezést....egyesítő rendszer- szolgáltatás

28 28. e- HEFOP P /1.0 „ Felsőfokú CAE képzés” Távdiagnosztika - távfelügyelet Interface J1939 Bluetooth CAN view

29 29. e- HEFOP P /1.0 „ Felsőfokú CAE képzés” Flash-technika Az irányítóegység újraprogramozása kiszerelés nélkül Információfrissítés Internetről A járműinformációs rendszer naprakészen karbantartható Forrás: Autotechnika 2003/1

30 30. e- HEFOP P /1.0 „ Felsőfokú CAE képzés” •Olyan eszközök, módszerek kialakítása, amelyben az emberi bizonytalansági tényező kizárására törekvés különös hangsúlyt kap •Olyan eljárások kifejlesztése, amelyek az eddigieknél nagyobb biztonsággal valósítják meg az állapotfelügyeletet •A műszaki kiszolgálási feladatok idő, költség vonzatának csökkentése A fejlesztési irányai

31 31. e- HEFOP P /1.0 „ Felsőfokú CAE képzés” Rádióhullámal szinkronizált, szerviz- üzenet vételre alkalmas karóra Virtuális adatszemüveg Forrás: Autotechnika 2004/1 A jövő technikája

32 32. e- HEFOP P /1.0 „ Felsőfokú CAE képzés” A program megvalósul: A Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium Humánerőforrás- fejlesztési Operatív Program „A felsőoktatás szerkezeti és tartalmi fejlesztése” program keretében


Letölteni ppt "E- HEFOP-3.3.1-P.-2004-06-0039/1.0 „ Felsőfokú CAE képzés” Számítógépes diagnosztika Dr. Bártfai Zoltán egyetemi docens Szent István Egyetem Gépészmérnöki."

Hasonló előadás


Google Hirdetések