Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

BEVEZETÉS A PSZICHOLÓGIÁBA KURZUS Csütörtök 13.10-14.30 C VII. terem Tantárgyfelelős: Sass Judit (Fogadó órák: C 308 kedd11-12,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "BEVEZETÉS A PSZICHOLÓGIÁBA KURZUS Csütörtök 13.10-14.30 C VII. terem Tantárgyfelelős: Sass Judit (Fogadó órák: C 308 kedd11-12,"— Előadás másolata:

1 BEVEZETÉS A PSZICHOLÓGIÁBA KURZUS Csütörtök C VII. terem Tantárgyfelelős: Sass Judit (Fogadó órák: C 308 kedd11-12, csütörtök13-14)

2 tematika időponttémaelőadó Febr.5.Félév, követelmények, témák megbeszéléseSass Judit dr. Febr.12.Fejlődéspszichológia és fejlődészavarokLányiné Prof. Dr. Engelmayer Ágnes Febr.19.Fejlődéspszichológia 2.Lányiné Prof. Dr. Engelmayer Ágnes Febr.26.Családi életciklusokBodnár Éva dr. Márc. 5.Kognitív stílus és (e-)tanulásBodnár Éva dr. Márc.12.Érzelmek pszichológiája, érzelmek a szervezetbenSass Judit dr. Márc.19.A nők ábrázolása a filmekbenBíró Emese Márc.26.Evészavarok a média hálójábanForgács Attila dr. Ápr.2.Mentálhigiéné és klinikai pszichológiaNémeth Marietta dr. Ápr.9.A pszichoterápiaNémeth Marietta dr. Ápr.16.Pedagógiai pszichológia 1.Perjés István prof.dr. Ápr.23.Pedagógiai pszichológia 2.Perjés István prof.dr. Ápr.30.A sport pszichológiájaBalogh László dr. Máj. 7.Kurzus zárása, számonkérésSass Judit dr.

3  Irodalom: -Az előadók által egyénileg megadott irodalmak, óravázlatok (igény szerint webes felületen: )  Követelmények: Írásbeli kollokvium - 4 érintett témakörből 1-1 ténykérdés. Minden jól megválaszolt kérdés 1 jegyet emel a végeredményen.

4 A PSZICHOLÓGIA  TÁRGYA:  EMBER MEGISMERÉSE  EMBER-KÖRNYEZET KAPCSOLAT VIZSGÁLATA  FELADATA:  LELKI JELENSÉGEK, TÖRVÉNYEK FELTÁRÁSA  A VISELKEDÉS BEJÓSLÁSA  A VISELKEDÉS HATÉKONYABBÁ TÉTELE

5 ALKALMAZOTT TUD. TÁRSADALOMTUDOMÁNYOK ORVOSTUDOMÁNYOK MUNKATUDOMÁNYOKMUNKATUDOMÁNYOK BIOLÓGIABIOLÓGIA ALAPTUDOMÁNY: •SZOCIÁLPSZICH. •SZEMÉLYISÉGPSZICH. •ÁLTALÁNOS PSZICH. •FEJLŐDÉSPSZICH. •ÁLLATLÉLEKTAN MŰVÉSZETPSZICH. KLINIKAI PSZICH. SPORTPSZICHSPORTPSZICH NEVELÉSPSZICHNEVELÉSPSZICH

6 Fejlődéslélektan - család  Kötődés

7 Kötődéstípusok: -Szorongó/ elkerülő -Biztonságosan kötődő -Szorongó/ellenálló – ambivalens -Zavarodott Idegen helyzet Ainsworth vizsgálata anyaidegen

8 Kognitív stílus - tanulás  Mi a kognitív stílus: -személyiség sajátsága /C.G. Jung/

9 Melyik jellemző rám? Ha olyan dolgot csinálok, amit mások is szoktak, akkor azt az általánosan megszokott módon csinálom. Ha olyan dolgot csinálok, amit mások is szoktak, akkor saját módszert gondolok ki, és aszerint csinálom. ? ÉRZÉKELŐ A részletekre figyel, türelmes Gyakorlatias A részleteket, tényeket megjegyzi Gondos, szisztematikus INTUITÍV Meglátja a lehetőségeket,egészet Elképzel, ráérez Új ötleteket dolgoz ki, old meg A bonyolult érdekli

10 Melyik jellemző rám? Inkább olyan ember keze alatt szeretnék dolgozni, aki mindig szívélyes és kedves. Olyan főnököt szeretnék, aki mindig tisztességes és igazságos. ? ÉRZŐ Figyelembe veszi mások érzéseit Megérti a szükségleteket, értékeket Keresi a megegyezést Megmutatja az érzéseit Rábeszél, lelkesít GONDOLKODÓ Logikus, elemző, objektív Szervezett Kritikai képessége fejlett Igazságos, szilárd marad

11 Melyik jellemző rám? Ha belekezdek egy 5-10 napig tartó munkába, akkor először listát készítek a különböző teendőkről és azok elvégzésének sorrendjéről. Ha belekezdek egy 5-10 napig tartó munkába, akkor igyekszem minél előbb belemerülni a munkába. ? ÉSZLELŐ Kész kompromisszumra A kérdés minden oldalát nézi Rugalmas, képes alkalmazkodni Nyitott a változtatásokra Döntéséhez minden adatot használ Nem ítélkező MEGÍTÉLŐ Dönt, gyorsan is Tervez, rendezett Kontrollál, képes a feladatra figyelni

12 Kognitív stílus - tanulás  Mi a kognitív stílus: -gondolkodás tartalmi és formai oldalának kapcsolata /Rokeach: nyílt és zárt gondolkodás/

13 Melyik jellemző rám? Rokeach A mi bonyolult világunkban csak úgy tudhatjuk meg, mi is történik, ha rábízzuk magunkat a vezetőkre és szakértőkre, akiknek hihetünk. erősen elvetem ? Zárt gondolkodás Nyílt gondolkodás erősen egyetértek

14 Zárt Centrális: Világ ellenséges, emberek barátságtalanok, Én elutasítása Jelen elutasítása, jövő bizonytalan Tekintély: +/- tekintélyek vannak Emberek megítélésének alapja milyen tekintélyt követnek H tartalma és forrása közt nem tud különbséget tenni Perifériás H változása tekintély változásától függ Motiváció: Magas fenyegetés-elhárítási igény Háttér: Szocializáció szorongással Nyitott Centrális: Világ, emberek barátságosak Jelen-orientált Tekintély: Tekintély elismerése racionális alapon Igazság nem egy tekintélyforrásból származik Emberek érdek nélkül tetszenek Információ minőségét és forrását elkülöníti Motiváció: Tudás-, megértés-igény

15 Kognitív stílus - tanulás  Mi a kognitív stílus: -észlelés információfeldolgozás sajátságai (személy – környezet viszony, szorongáskezelés módja, kognitív bizonytalanság, információfeldolgozási mód)  Külső/ belső kontroll; mezőfüggés/-függetlenség  Represszor/szenzitizátor  komplexitáspreferencia  Adaptív/innovatív

16 Melyik jellemző rám? Rotter - kontrollhely Néha úgy érzem, hogy nincs sok közöm ahhoz, hogy milyen jegyeket kapok. Az én esetemben a jegyeim az erőfeszítésemet tükrözik, a szerencsének kevés vagy semmi köze nincs ehhez. ? Külső kontroll Belső kontroll

17 Witkin: mezőfüggés/-függetlenség

18 Pedagógia - metafórák „...a metafora olyan folyamat, melynek révén egy adott konceptuális területről származó elemet úgy használunk, hogy egy másik konceptuális területhez tartozó elemet hívunk elő vele. Mindez az adó és a megcélzott terület közti szerkezeti hasonlóságon alapszik.” (Kiefer, 2000, 123. o.) Az iskola (olyan, mint) ” (Rapos Nóra vizsgálata, 2000)

19  Emberi lakhely: ház, családi ház, lakóház, kockaház, panelház, otthon, lakás, ódon kastély  Erődítmény: védelmező bástya, erőd, vár, labirintus  Intézmény: irodaház, börtön, kórház, intézet, múzeum, műemlék, kiállító terem, téglagyár, hotel, szórakozóhely, munkahely, műhely, szentély, klub, színház, étterem  Állati lakhely: kalitka, ketrec, kaptár, hangyaboly Dimenziók: zártság, változás, személyesség, aktivitás

20 Érzelmek - munkahely Dimenziók: kellemesség, aktiváció arousalfokozó álmosító kellemetlenkellemes Feszült, zaklatott Izgatott, túláradó Unott, letargikus Nyugodt, derűs HARAG SZOMORÚSÁG aktív - passzív +

21 Vezetői érzelemkifejezés hatása  Lewis (2000) vezetői érzelemkifejezés és beosztottak érzelmi tapasztalata 1. Szomorúság (passzív, -) fáradtság nő, lelkesedés csökken 2. Harag (aktív, -) idegesség nő, alacsonyabb relaxáltság 3. nemi szerepelvárások hatása Nem a nemnek megfelelő stílussal kevésbé hatékonynak észlelt Harag – maszkulin&aktív, szomorúság – feminin&passzív hatékonysághatékonyság eredmények Hiba, belső ok Külső ok, Erőfeszítés, facilitál

22 Érzelem = 3-as értékelés  Kimenet/ cél: kellemes – kellemetlen  Akció/ sztenderd: helyesel - helytelenít  Tárgy/ ízlés: szeret – nem szeret Pl. HARAG -kellemetlen a kedvezőtlen a kimenet miatt & az okozó kifogásolt akció helytelenítése Köv: - érzelem, de saját nézőpontról + kép, önbizalom, közelítés Pl. FÉLELEM -kellemetlen a nem vágyott kimenet lehetősége miatt, ami szorongással társul, fokozott a kockázatészlelés Pl. Terrorizmusra adott reakció (9/11 után) Félelem: készüljünk a lehetséges támadásra! Harag: támadjunk!

23 Haragot kiváltó helyzetek a szervezetben  igazságtalanság ( 44% )  erkölcstelen magatartás ( 23% )  szakmai inkompetencia ( 15% )  tiszteletlenség ( 11% )  nyilvános megszégyenítés ( 7% ) Félelem okai:  bizonytalanság  saját hiba,  fenyegetés,  támogatáshiány Harag kinyilvánítása esetek felében okozó felé, míg félelemnél soha nem a kiváltó felé! Pl. Terrorizmusra adott reakció (9/11 után) Félelem: Készüljünk a lehetséges támadásra! Harag: Támadjunk!

24 Ki elégedett a súlyával? Mekkora a súlyuk? (?kg)

25 Média - evés Média közvetítette információ és ideálok:  hatása a testképre  hatása az evészavarokra - nemcsak nők - új betegségek „vékony, szexi”„erős, izmos”


Letölteni ppt "BEVEZETÉS A PSZICHOLÓGIÁBA KURZUS Csütörtök 13.10-14.30 C VII. terem Tantárgyfelelős: Sass Judit (Fogadó órák: C 308 kedd11-12,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések