Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Nádori •1923. január 11-én született a Fejér vármegyei Kislángon, testnevelés- ének-orosz szakos tanárként ment nyugdíjba. •1950-ben szerezte meg testnevelő-tanári.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Nádori •1923. január 11-én született a Fejér vármegyei Kislángon, testnevelés- ének-orosz szakos tanárként ment nyugdíjba. •1950-ben szerezte meg testnevelő-tanári."— Előadás másolata:

1

2 Nádori •1923. január 11-én született a Fejér vármegyei Kislángon, testnevelés- ének-orosz szakos tanárként ment nyugdíjba. •1950-ben szerezte meg testnevelő-tanári diplomáját. •1960-tól 1965-ig a Testnevelési Tudományos Kutatóintézet munkatársaként dolgozott, azóta Testnevelési Főiskola oktatója • 1967-ben a tizenhárom-tizennyolc évesek alapvető mozgástulajdonságainak összehasonlító vizsgálatával pszichológiából egyetemi doktori címet, 1973-ban Az edzéselmélete és módszertana című könyvével a biológiatudomány kandidátusa tudományos fokozatot szerzett. •1981-ben megvédte az alapvető testi képességek fejlesztésének elméleti alapjairól írott akadémiai doktori értekezését. Kutatási területe a sportpszichológia, az edzéselmélet, valamint a gyermek testi-lelki fejlődése és a sport kölcsönhatásának a vizsgálata.

3 •1968-ban a Sportpszichológusok Európai Társaságának egyik alapítója, 1972-től elnökségi tagja, között a társaság főtitkára, azóta alelnöke.1977-ben Washingtonban UNESCO-szakértőként az iskolai testnevelés fejlesztését célzó irányelvek egyik kidolgozója. •1976-tól minden alkalommal részt vett az olimpiákat kísérő nemzetközi tudományos kongresszusokon.1973-ban Edzéselmélet című tankönyve III. díjat, 1974-ben Koltai Jenővel közösen írt Sportképességek fejlesztése című könyve I. díjat kapott az Ezüstgerely pályázaton. •1983-ban életműdíjként HeppFerenc-díjat kapott szeptemberben a Testnevelési Egyetem Pro Universitate éremmel tüntette ki •1953 óta mintegy háromszáz tudományos közleménye - közte tizenhét könyv – jelent meg, a cikkeket magyar, angol, francia, orosz, katalán,lengyel, bolgár, finn, olasz folyóiratok közölték.

4 Pulzuskontrol •Alappulzus •Nyugalmi pulzus •Max pulzus •Célpuzus •Terheléses-munka p. •Pulzusmegnyugvás

5 EKG görbe

6 HRV - szívfrekvencia- változékonyság •Az egymást követő szívösszehúzódások (R – csúcsok) közötti időintervallumok hossza különbözik ez a természetes ingadozás a HRV. •Befolyásoló tényezők: Életkor, nem, testhelyzet, napszak, táplálkozás, T, folyadékfogyasztás, koffein, alkohol, nikotin, gyógyszerek, edzettségi, egészségi állapot, stressz, genetika Nyugalmi állapot- edzettség-magas HRV

7 EKG-HRV

8 HRV Edzésintenzitás HRV kapcsolata 1.Karvonen képlet- Pulzus célzónák meghatározása 2.Own zone meghatározása Plató = HR max 65 %-a - Könnyű, mérsékelt, nehéz zóna kalkulálása

9

10 Aerob terhelésadagolás

11 Aerob edzés

12 Edzésmódszerek az aerob fittségi edzésben •Tartós,folyamatos (maratoni módszer) + alapállókép.,energiaforgalom-raktár,tám. rend. kapillarizáció, •Iramjátékos (fartlek) módszer + szívizomzat,oxigénfelvevő kép., •Szakaszos (szabályozott fartlek) módszer + szívizomzat,oxigénfelvevő kép.,enrgia forg

13 Izom-edzés(erő) •Elsődleges cél a keresztmetszet növelése, és nem az erőkifejtés nagyságának növelése ( esztétikai célok ) •Eszközei: –Gravitáción alapuló eszközök F=m x g –Súlyzók –Súlyterheléses gépek –Elasztikus eszközök –Elmozdíthatatlan ellenállás (izometriás) –Közegellenállás –Súrlódási erő –Örvényáramú ellenállások –Elektrostimulációs eszközök

14 Izomedzés módszertana •Életkor •Fokozatosság elve •Váltakozó ( izomcsoport) edzése •Egyén pillanatnyi állapotának érvényesülése •Helyes végrehajtás •Tiltott módszer

15 Végrehajtás

16 Terhelési mutató •Szériák, sorozatok ( szünet nélkül végzett feladatismétlés egysége ) •Ismétlésszám – egy szérián belüli ismétlések száma Széria+ ismétlésszám = terjedelem •Külső terhelés –Intenzitás ( az egyéni maximumhoz viszonyított terhelés %-a 1RM) –Sebesség ( végrehajtás sebessége a lehetséges maximumhoz viszonyítva) •Szériapihenő •Edzésgyakoriság

17 1 RM meghatározása 10 RM-ből •Két különböző edzésnapon, 3 sorozatban •10 RM - 75 kg – 1 RM ? •1 RM csökken 2,5 %-kal - ismétlésszám (+ 1) •10 RM-nél ez 25%-ot jelent •A 10 RM az 1 RM 25%-val kevesebb súly •Tehát a 10 RM az 1 RM 75%-a •10 RM=82 kg, 82=75%, 1%=82:75=1,09 •100%=1,09x100=109=1 RM

18 Erőfejlesztés

19 Ízületi mozgékonyság, lazaság •IM:az egyes ízületek mozgásterjedelme, annak mértéke, amennyire az elmozdulás akadályoztatás nélkül létrejön. •Az elmozdulás mértéke függ: –Az ízület genetikailag és anatómiailag meghatározott felépítésétől –Az izmok, inak,szalagok és ízületi tok nyújthatóságától – Fáradtság, életkor,nem, napszak, T, bemelegítettség,izom nyugalmi hossza,stressz

20 Fejlesztés szükségessége •Diszbalanszia (két testfél között nagy mozgékonyságbeli különbségek esetén) •Egy vagy több izomcsoport folyamatos egyoldalú munkavégzése esetén •Izomedzés ( testépítő tartás ) Legalkalmasabb időszak Lányok 8-14 év, fiúk év

21 Edzéseszközök •Utánmozgásos gimnasztika Strechreflex Funkciója:ízületi nedv termelődésének fokozása •Streching (statikus nyújtás ) –Kitartásos –Kétfázisú statikus –Előfeszítéses (CHRS ) –PNF

22 Stresszoldási technikák •Köznapi technikák –Légzés –Aromaterápia –Zene •Nyugati kultúra –Testhelyzet, –Hangulat •Keleti kultúra –Jóga –Tai Chi –Meditáció

23 Bemelegítés

24 •Mérsékelt nyújtó gyakorlatok (1-2 p.) •Keringést fokozó gyakorlatok I. (3-5 p.) ütés/perc •Fő nyújtóhatású gyakorlatok (5-8 p.) •Keringést fokozó gyakorlatok II. (2-3 p.) ütés/perc •Erősítőhatású gyakorlatok (2-3 p.) •Keringést fokozó gyakorlatok III. (2-3 p) Min. 120 ütés/perc

25

26

27 Táplálkozás Alapfogalmak •Táplálék •Tápanyagok •Makronutriensek •Mikronutriensek •Élelmi rostok •Szabad gyökök •Antioxidánsok

28 A szervezet energia forgalma •Energiát igénylő feladatok:szövetek képzése működése,idegrendszer működése izommunka,állandó testhőmérséklet, terhesség,szoptatás •mértékegysége (SI):1 kcal=4,184=4,2 kJ •Alapanyagcsere:a szervezet fenntartásához szükséges minimális energiatermelés,amely éber szellemi és testi nyugalmi állapotban, előzetesen órát éhező gyógyszeresen nem befolyásolt személyben mérhető, semleges külső hőmérsékleten (20 C).

29 Alapanyagcserét befolyásolják •Zsírmentes testtömeg •Aktív sportolás •Nem •Életkor •Izomtömeg •Zsírtömeg •Alvás •Klíma •Belső tényezők

30 Napi energiaigény •Alapanyagcsere energia igénye •A sporttevékenység energia igénye •A szabadidős és a hivatásbeli tevékenységek energia igénye Alapanyagcsere=zsírmentes testtömeg (kg)x 24 kcal LBM 80 kg 12% testzsír 80x0,12=9,6 kg LBM=80-9,6=70,4 kg 70,4 kg x24 kcal=1690 kcal

31 •Ülés: kcal/óra •Könnyű irodai munka: •Nehéz testi munka: •Futás (9km/h): 665 •Gimnasztika: •Kerékpározás országúti:360 •Úszás: •Evezés:500 •Sífutás:760 •Súlyemelés:450 •Kosárlabda:600 •Labdarúgás:400

32 •Alap energia igény: 60x24=1440 kcal •8 óra könnyű irodai munka:75x8=600 •Szabadidő (30 perc kocogás): 330 kcal •5 óra ülés:150 kcal Összesen 2520 kcal •70,4x24=1690 kcal •Nehéz fizikai munka: 200x8=1600 kcal •1 óra úszás:450 kcal •3 óra ülés:90 kcal •Összesen:3830 kcal


Letölteni ppt "Nádori •1923. január 11-én született a Fejér vármegyei Kislángon, testnevelés- ének-orosz szakos tanárként ment nyugdíjba. •1950-ben szerezte meg testnevelő-tanári."

Hasonló előadás


Google Hirdetések