Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kézben tartható idő, kézben tartható egészség Az időgazdálkodástól a gazdaságos ételkészítésig. 2012.március 20. Tóth Gábor Tóth Gábor Okl. élelmiszer-ipari.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kézben tartható idő, kézben tartható egészség Az időgazdálkodástól a gazdaságos ételkészítésig. 2012.március 20. Tóth Gábor Tóth Gábor Okl. élelmiszer-ipari."— Előadás másolata:

1 Kézben tartható idő, kézben tartható egészség Az időgazdálkodástól a gazdaságos ételkészítésig március 20. Tóth Gábor Tóth Gábor Okl. élelmiszer-ipari mérnök Élelmiszertudományi- és életmód- oktató

2 Mindennapi stresszorok

3

4 „Csak lenni még nem élet” Tennyson, angol költő „Nem hosszú, hanem teljes életre kell törekedni” „Nem hosszú, hanem teljes életre kell törekedni”(Seneca)

5 Az idő szerepe  Nem korlát, hanem keret  Szabályozó, mérték  „Az idő emberenként más-más sebességgel halad” ( W. Shakespeare)

6

7 Tápcsatorna

8

9 RÁKSEJT ÖLŐ T SEJTEK T T MAKROFÁG 2300 X NAGY.

10

11

12 Influenza vírus

13

14 Időgazdálkodási axióma „A gyorsaság szükséges, a sietség káros”

15 immunerősítő hatóanyagok, „gyorsítók” •színes gyümölcsök: feketeribiszke, -áfonya, - szeder, bodza, kékszőlő •karotin források, klorofilforrások •Méz, méhészeti termékek, csipkebogyó, kasvirág (Echinacaea) •Homoktövis, aloe •Propolisz, méz, virágpor •Búzacsíra, búzafűlé •Torma •Hagymafélék, fokhagyma (allicin) •Grapefruitmag kivonat; szőlőmagkivonat •Omega-3 források: lenmagolaj, csíraolajok

16 EGYÉB IMMUNERŐSÍTŐ TÉNYEZŐK •Bőrszöveti vérellátás fokozása: napfény, vízkezelés, masszázs •Belső keringés javítása: rendszeres testmozgás •Tápcsatorna regeneráció biztosítása: bélflóra helyreállítás •Tisztítókúrák, böjtök

17 Alapok  Nagy hadvezérek titka: időtervezés  Sikeres üzletemberek titka: szervezettség, munkamegosztás  A helyes alapelvek elsajátíthatók  Nem született, hanem szerzett képesség  Tanulással és gyakorlással sajátítható el Az alapelvek megértése befolyásolja a szemléletet, emberi kapcsolatokat, döntést, életutat, egészséges jellemfejlődést.

18 Időgazdálkodási ismeretek hiányának következménye  Csapongó gondolkodás  Ötletszerű cselekvés  Rövidtávra törekvő szemléletmód, mában élés („pontszerű látásmód”)  Kiegyensúlyozatlanság, kapkodás

19  Részleges eredmények  Idegesség, stressz nyugtalanság  „Kínpadra kerül, akit önnön lelke elítél” (Cato) – Lelkiismeretfurdalás krónikussá válása, restancia-tudat

20 „… Cselekedj hát: markolj meg minden órát. Tedd rá kezed a mára és kevésbé fogsz függni a holnaptól.” Seneca „Amit ma megtehetsz, ne halaszd holnapra” (közmondás) „Minden napnak elég a maga baja” (Újszövetség)

21 Maslow-féle életvezetési lépcsők  Mivel töltik az emberek ma az életüket? –Fizikai szükségletek biztosítása –Anyagi biztonság megteremtése  munkacsapda A családért dolgozom? A családért dolgozom? Emberi kapcsolatok –Elismertség, önmegvalósítás  „Nem azt kell megvásárolnunk, ami kell nekünk, hanem ami nélkül nem lehetünk meg” (Seneca)

22 Az élet hét területe  Munka  Pénz  Tárgyak  Barátok  Család  Közösség  Belső értékek EZEK KÖZÖTT OSZLIK MEG ÉLETIDŐNK!

23 Helyes időgazdálkodás: munka és szabadidő optimális aránya! –Kötelességek elvégzése (elvárások) –Regenerációs idő (pihenés) –Személyes fejlődéshez szükséges idő –Eközben a szociális háttér, egészség fenntartása, megőrzése (életminőség) A túl sok munka és túl sok szabadidő is előnytelen lehet

24 Időgazdálkodás célja •Élet- és munkaidő átláthatóbbá tétele •Tervezhetőség, szervezettség •Lassítani a „rohanást”, az élet sebességét •„Levegőt venni” – lelki erő megőrzése „Csak idővel lehet az időt legyőzni” (T.S. Eliot)

25 A helyes időgazdálkodás gyakorlata •Az életmód szervezés feladata: tervszerű, céltudatos, egészséget nem veszélyeztető életvezetési struktúra kialakítása és fenntartása •Feltételek –Tervkészítés, és a terv kontollja (önellenőrzés) –Gyors átlátókészség, prioritások ismerete –Rugalmasság (program módosuláskor)

26 Munkaterhelés Munka hatékonyság

27 Önfényképezés  1-2 héten keresztül rögzítjük napi cselekedeteink kezdő- végpontját, időtartamát  Ezenkívül jelezzük mennyi időt szántunk az adott cselekedetre  Cél: önismeret megszerzése Saját hibáinkat legtöbbször mi magunk vesszük észre utoljára „Az egészség a hiba felismerésével kezdődik” Epikurosz

28 Az idő felosztása  Hasznos idő  minőségi idő – ennek növelése a cél  Def.: A fontossági sorrendben első helyen álló (otthoni, munkahelyi vagy egyéb) feladatra célzottan ráfordított idő megfelelő munkavégzési hatékonyság mellett.  Ez alatt figyelmünket a konkrét feladatra fókuszálva, minden képességünket felhasználva megpróbáljuk maximális pontossággal elvégezni az adott tevékenységet.

29  Felesleges idő  Érdemi eredménnyel nem járó tevékenység (pl.: időpazarló szórakozások, beszélgetéssel töltött kávészünet, órabérnél jellemző)  Az idő itt „folyik el”, ilyenkor a regenerációtól vesszük el az időt  Aki mindig azt teszi, amit akar, ritkán teszi azt, amit kell  Veszteség idő  Kényszerű események: baleset, váratlan eset, betegség  Előre tervezhető: becsülhető veszteségidő  Előre nem tervezhető – ezt is kalkulálni kell!

30 Időrabló tényezők  Ötletszerűség, csapongás  Késés – „szisztematikus számítási hiba” eredménye  várakoztatás, megszakítás  Halogatás –időszerű, ránk váró cselekedetek elvégzésének belátható jövőbe való átcsúsztatása  Határozatlanság –A szükségesnél több információ gyűjtése, a jobb döntés érdekében –elegendő információ esetében sincs döntés

31  Elhamarkodott ígéretek –Jóhiszeműség, udvariasság –Az ígéret pillanatában hisszük, hogy sikerül –Ötletgyártáskor minden jónak tűnik  Elhullatott „időmorzsák”, időtöredékek –„Minden emberi kín apróságból ered” (Gorkíj) –Szétszórtság, elhagyott tárgyak, ötletszerű munkavégzés, feledékenység, rendetlenség

32  Motivációvesztés, csüggedés, panaszkodás – lassít  Beszéd: stílusa, terjedelme, tartalma Indikátor: reggeli felkelés ideje, elindulás időpontja, stb

33 Az időnyereség titkai  Ne halogassuk teendőinket  Állítsunk fel fontossági sorrendet, ne becsüljük alá egy-egy feladat elvégzéséhez szükséges időt  Osszuk meg a feladatokat.  Ne becsüljük túl egyéni hozzáértésünket, és a lehető legtöbb olyan tevékenységet, amelyet részben vagy egészben más is át tud vállalni, adjuk át, és adott esetben csak felügyeljük.

34  Ne ígérjünk semmit pusztán udvariasságból. Csak arra tegyünk ígéretet, amelyről az ígérettétel pillanatában kétely nélkül tudjuk, hogy, a realitás talaján mozogva, képesek leszünk megvalósítani.

35  Az önfényképezés segítségével mielőbb ismerjük fel az életünkben megbújó felesleges időket, és haladéktalanul váltsuk hasznos időre vagy pihenőidőre.  Keressük meg határozatlanságunk és bizonytalanságunk legbensőbb okait, és halogatott döntéseinket váltsuk bölcsen meghozott döntésekre.

36  Kiemelten védjük egészségi állapotunkat helyes táplálkozás, rendszeres testmozgás, szabad levegőn és napon végzett aktív pihenés segítségével, mert a jó közérzet és erőnlét a helyes időgazdálkodás kulcseleme.

37 Ne panaszkodjunk, hanem az előttünk álló munka hatékony elvégzésére koncentráljunk. A kitartó, céltudatos munka önmagában hordozza az eredményességet, amely sikerélményt ad, ezáltal kiemel a lelki mélypontból.

38  Keljünk fel az elindulás előtt perccel. Szánjunk időt a reggeli elmélkedésre, a nap megtervezésére és a reggeli nyugodt elfogyasztására.  Tegyük minőségivé „gondolkodás nélküli” rutinszerű cselekedeteinket. Mosogatás, főzés közben a legnagyszerűbb terveket gondolhatjuk ki a megvalósítás eszközéig bezárólag.  Kerüljük az ábrándozást.

39  Tudatosan küzdjünk a kis dolgok által okozott bosszúságok ellen. Kerüljük el a feledékenység, a mindennapi tárgyak keresése és a rendetlenség által okozott időveszteségeket.  Hirtelen támadt jó gondolatainkat, bevásárolni valókat és teendőinket vessük papírra majd rendezzük faliújságra, határidőnaplóba.

40  Ne szőjünk egyszerre sok tervet, ne engedjük, hogy időnk és erőnk szétaprózódjon!  Beszédünk legyen a tárgyhoz kapcsolódó, tömör, mellékes információktól mentes.

41 „Minden egészséges emberben megvan az a mélyen rejlő képesség, hogy alkotó energiáit kibontakoztassa, ha munkáját belülről igenli” Moholy-Nagy László


Letölteni ppt "Kézben tartható idő, kézben tartható egészség Az időgazdálkodástól a gazdaságos ételkészítésig. 2012.március 20. Tóth Gábor Tóth Gábor Okl. élelmiszer-ipari."

Hasonló előadás


Google Hirdetések