Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 A versenyjog a vasúti szektorban Budapest, 2013. október 2. BU1023847.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 A versenyjog a vasúti szektorban Budapest, 2013. október 2. BU1023847."— Előadás másolata:

1 1 A versenyjog a vasúti szektorban Budapest, október 2. BU

2 2 Az erőfölénnyel való visszaélést A versenykorlátozó megállapodásokat Versenytársak közötti KARTELLEK A B VERTIKÁLIS megállapodás ok Szállító Kereskedő A versenyjog tiltja

3 3 ÉS ERRŐL MIÉRT BESZÉLÜNK (ENNYIT)?? •a gazdaság alkotmánya (?) •a hosszú távú fogyasztói jólét eléréséhez nélkülözhetetlen (?) •a leghatékonyabb forrásallokációs mechanizmus jogi kerete (?) •„the last victory of hope over experience” (J. K. Galbraith) •mert Konrad Adenauer így akarta (?)

4 4 CRT (katódcső) 1,5 milliárd euró autó üveg 1,3 milliárd euró vitamin 855 millió euró lift 830 millió euró

5 5 lift 74 millió euró üzemanyag 50 millió euró vegyipar 13 millió euró csomagoló papír 62 millió euró

6 6 cement 660 millió euró aszfalt 200 millió euró mobiltelefonok 88 millió euró kerozin 41 millió euró

7 7 bankkártyák 1,9 mrd forint vasútépítés 7,17 mrd forint vasúti szállítás 1,25 mrd forint biztosítás 7,1 mrd forint

8 8 És a bírság csak a jéghegy csúcsa büntetőjog kártérítés management idő jóhírnév sérelem tőkepiaci leértékelődés bírság személyi következmények semmisség

9 9 Kártérítési ügyek megindultak! •Versenyhivatali bírság: 7,5 milliárd forint •Pertárgyérték: 32 milliárd forint A polgári jogi igény meghaladhatja a bírság összegét!

10 10 Klasszikus kartellek •megállapodás •független vállalkozások között •célja a verseny kizárása / korlátozása •gyakran konspiratív/titkos, de ez nem feltétel A versenyjog az önálló döntéshozatalt (és kockázatvállalást) várja el a vállalkozásoktól!

11 11 Klasszikus kartellek – tipikus formák •non-compete •árkartell •piac / ügyfélfelosztás / piaci exit / kapacitáscsökkentés •összejátszás tenderen •bojkott Ezek mindig tilosak/jogsértőek.

12 12 Összehangolt magatartás (1) •összehangolt magatartás: olyan kapcsolat, mely csökkenti az információhiányt és ezáltal a versenyösztönzőket •a tilalom alá esik különösen stratégiai kérdések, szenzitív üzleti információk megosztása Akár egyetlen eset – akár egyirányú információ

13 13 •Milyen kockázatot jelentenek a személyes kapcsolatok? –nem tilosak, DE: nem vezethetnek megállapodáshoz vagy összehangolt magatartáshoz –baráti beszélgetések/baráti váltások során is kerülni kell •a jövőbeli stratégiai lépések felfedését •árazási tervek felfedését •egyedi projektekkel kapcsolatos stratégia felfedését –baráti szívesség kérése veszélyes lehet! Összehangolt magatartás (2)

14 14 régebbi (történeti) adatok általános piaci információ általános/összesí tett adatok a kereslet változásáról ügyfél/projekt ár egyéb ügyfél- specifikus adatok árazási tervek mennyiségi adatok ügyfelekre bontva kapacitás kihasználtság üzleti tervek Információcsere versenytársakkal

15 15 Szakmai szövetségek •nem szabad megvitatni/eldönteni: –árakat, árképzést –ügyfél terveket –saját belső stratégiai fejlesztéseket •nyílt és azonnali elhatárolódás, ha jogsértés lehetősége merül fel

16 16 A vasúti szektor – a versenyjog a liberalizáció nyomán egyre jelentősebb szerephez jut

17 17  MÁV ügy (Vj-22/2005) ̶ bankgarancia kikötése pályahasználati díjra ̶ iparvágányokhoz hozzáférés ̶ szerződéses kizárólagosság ̶ GVH: 1 Mrd. forint bírság ̶ Legfelsőbb Bíróság: 700 millió forint A liberalizáció első következménye:

18 18  Deutsche Bahn ügy (Bizottság: 94/210) - kartell ̶ MCN megállapodás ̶ Transfracht és Intercontainer ̶ végrehajtó bizottság dönt az árakról ̶ Szerződés 81. cikk (1) bek. sérelme ̶ 1017/68 EK rendelet nem alkalmazható EU versenyügyek (1)

19 19  Deutsche Bahn ügy (Bizottság: 94/210) - erőfölény − DB visszaélt erőfölényével − indokolatlan megkülönböztetés − kedvezőbb feltételek a német kikötők relációjában − 11 millió ECU bírság EU versenyügyek (2)

20 20 EU versenyügyek (3) –Nemzetközi fuvarozás („Gardening club”): vámkezelési, átváltási, csúcsidő pótdíjak összehangolt bevezetése: Bírság:EUR169 millió –Irányvonatok: Északi-tenger / Balkán : folyamatban

21 21 •Nemzeti versenyhatóságok –[Magyaro.] Gysev-MÁV-RCH. Egységes vasúti árufuvarozási díjszabás és „piacfelosztás” Bírság: EUR 4,16 millió (1,25 milliárd Ft) –[Észto.] kísérlet ügyfélfelosztásra, összehangolt áremelésre és bojkottra (közös elzárkózás szerződéskötéstől) az árufuvarozás piacán / büntető ügy / tettenérés / pénzbüntetés magánszemélyekre 40 napi munkabér

22 22  együttműködés és versenyzés: egyszerre vannak jelen  a versenykorlátozó megállapodásokat a hatóságok üldözik  óvatosnak kell lenni az infrastruktúra-határokhoz igazodó együttműködéssel  fontos a versenytársakkal folytatott bármilyen kommunikáció versenyjogi megfelelőségének biztosítása  az infrastruktúra-tulajdonosoknak (pályavasutak) versenysemlegesen kell viselkedniük, különben az erőfölénnyel való visszaélés vádja merül fel Összességében: a versenyjog fontossága a piacnyitással párhuzamosan és azzal egyenes arányban nő! A tanulságok

23 23 Dr. Hegymegi-Barakonyi Zoltán T: F: E: Dr. Fejes Gábor T: F: E: Köszönjük a megtisztelő figyelmet, várjuk kérdéseiket!

24 24 DISCLAIMER A jelen prezentáció kizárólag előadás céljaira készült és nem szolgál egyedi jogi tanácsadásként, így arra nem lehet egyedi esetben adott jogi tanácsként (vagy ilyen helyettesítőjeként) hivatkozni vagy akként kezelni. A slide-show prezentáció természeténél fogva alkalmatlan arra, hogy az abban érintett jogi kérdések teljes vagy részletes bemutatását nyújtsa. Ezért az Oppenheim kifejezetten kizárja felelősségét bármely személlyel szemben, aki/amely a jelen prezentációban foglalt bármely információra vagy annak hiányára támaszkodott.


Letölteni ppt "1 A versenyjog a vasúti szektorban Budapest, 2013. október 2. BU1023847."

Hasonló előadás


Google Hirdetések