Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A növekedés esélyei egy nemzetközi energetikai vállalat szemszögéből Mosonyi György Vezérigazgató MOL Csoport 2011. március 30. XXI. Vezérigazgató Találkozó.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A növekedés esélyei egy nemzetközi energetikai vállalat szemszögéből Mosonyi György Vezérigazgató MOL Csoport 2011. március 30. XXI. Vezérigazgató Találkozó."— Előadás másolata:

1 A növekedés esélyei egy nemzetközi energetikai vállalat szemszögéből Mosonyi György Vezérigazgató MOL Csoport 2011. március 30. XXI. Vezérigazgató Találkozó

2 Energiakereslet és növekedés: egymásra utalva 2 MotorizációHáztartások Ipar, szolgáltató szektor, logisztika ++

3 Motorizáció A motorizáció üteme megtorpant 2009 óta A második világháború óta először csökkent az autók száma 2009/2010-ben A jövedelemcsökkenés és a hitelszűkösség miatt összeomlott az új autó piac ► Az autó a magyar háztartások számára nagyberuházásnak számít ► A válság hatására a lakossági jövedelmek csökkentek ► A pénzügyi környezet változása miatt a hitelezés összeomlott és azóta is mélyponton van ► A válságadók is visszafogják a hitelezést ► Az újautó eladások drámai mértékű visszaesést szenvedtek el A háztartási szektor nettó hitelfelvételeA GKI fogyasztói bizalmi indexe A forgalomban lévő autók számának változása

4 Italy France Austria Germany Czech Rep. Slovakia Poland Croatia Russia Romania Serbia China Pakistan India HUNGARY Motorizáció A magasabb gépkocsi penetráció pillanatnyilag akadályokba ütközik GDP per fő (PPP, USD) 1000 lakosra jutó autók száma ► A magyarországi gépkocsi penetráció a GDP-nek megfelelő szinten áll (1000 lakosonként 300 gépkocsi) ► A családonkénti kétautós modellre való áttéréshez (5- 600 autó 1000 lakosonként) tartósan magas fogyasztói bizalomra van szükség ► A magas munkanélküliség, a lakossági hitelkitettség csökkentés ("deleveraging") és a rendelkezésre álló jövedelem zuhanása miatt ennek feltételei egyelőre nem adottak A családonkénti kétautós modell elterjedése még várat magára A A gépkocsi penetráció Magyarországon és a világon

5 5 Motorizáció A meglévő gépkocsi állomány futásteljesítménye is csökkent Átlagosan kb. 1100 km-rel kevesebbet futottak a benzines gépkocsik 2010-ben, mint egy évvel korábban 2008-ban hasonló reálárszintek mellett nőtt a kereslet, míg 2010-ben csökkent A különbség: 2010-ben csökkentek a jövedelmek ~ 1 100 km

6 Háztartások A felzárkózás több háztartási gépet és magasabb áramfogyasztást jelent (ha beindult a növekedés) A fogyasztási hitelek visszaesése a háztartási áramfogyasztás növekedését is lelassította… Az energiahatékonyság terén a lakossági áramfogyasztás csekély potenciállal bír … közép-távon azonban a konvergencia a nyugati fogyasztási szint felé folytatódni fog Lakossági áramfogyasztás Lakossági gázfogyasztás Egy főre jutó áramfogyasztás (2007) Háztartások éves átlagos energiafogyasztása Összes hűtőszekrény energiatakarékosra cserélése Összes elektromos izzó energiatakarékosra cserélése -300 -200 -100 0 100 200 300 02 Q102 Q202 Q302 Q403 Q103 Q203 Q303 Q404 Q104 Q204 Q304 Q405 Q105 Q205 Q305 Q406 Q106 Q206 Q3 06 Q4 07 Q107 Q207 Q307 Q408 Q108 Q208 Q308 Q409 Q109 Q209 Q309 Q410 Q110 Q2 Mrd HUF Fogyasztási (deviza)Fogyasztási (HUF)

7 Háztartások Az építőipar válsága az energiahatékonysági beruházásokat is elérte Az energiahatékonyság lassan ugyan, de javul a gázárak növekedése miatt Az energiahatékonyság építőipari beruházás, az építőipar azonban 2006 óta válságban van - 35% Építőipari termelés volumenindexe, 2005. év havi átlaga = 100%; szezonálisan és munkanappal kiigazított Az állam nem lesz képes mindent finanszírozni A háztartások gázfogyasztása Magyarországon (fűtési napok számával korrigálva) milliárd HUF Refinanszírozási igény

8 Ipar, szolgáltatások, logisztika Ha a fogyasztás nem nő, marad az export – de az sem jön magától ► A szállítási szektor kereslet- növekedését már 2006 óta kizárólag az export hajtotta ► Ennek oka jórészt az EU-csatlakozás következtében felgyorsult kereskedelmi integráció A közúti árufuvarozás teljesítménye Az exportvolumen a GDP %-ában (2010) Következtetések ► Magyarország a környező országokhoz képest is erősen exportfüggő ► Az export szektor erősen specializálódott a Nyugat-Európába irányuló tartós fogyasztási cikkekre (~40%) A magyar gazdaság rendkívüli mértékben függ a fő exportpiacok (Eurózóna) fogyasztói keresletétől Nemzetközi Belföldi Magyarország fő kompetitív előnye az EU tagságból adódó kiszámíthatóbb jogszabályi környezet és a relatíve olcsó/jól képzett munkaerő DE egyik tényezőt sem szabad eleve adottnak tekintenünk Az ipari termelés kiszervezése Magyarországra továbbra is jelentős keresletnövekedési potenciált jelent a logisztikában Árutonna-km, szezonálisan igazítva 2006 Q1=100% %

9 A környező országokénál drágábban termelő magyarországi erőművi szektor rontja a hazai gazdasági szereplők versenyképességét Teljes áramfogyasztás: -2286 GWh Hazai áramtermelés: -3897 GWh Villamosenergia - A kínálati oldal A recesszió hatására kiütköztek a villamosenergia rendszer gyengeségei A villamosenergia rendszer mérlegének változása 2008-2009 Nettó áramimport: +1611 GWh Forrás: MAVIR, MOL Következtetések A recesszió hatására a áramfogyasztás összességében csökkent 2009-ben 20082009 A korszerűtlen hazai gáztüzelésű kapacitások miatt azonban a hazai termelés ennél jóval nagyobb mértékben csökkent… … a nettó import pedig jelentős mértékben növekedett A Magyarország számára különösen magas import gázárak csökkentéséhez infrastruktúra fejlesztés és további piacintegráció szükséges A korszerűtlen és drágán termelő erőművek lecseréléséhez és újak Magyarországon való felépítéséhez elengedhetetlen a hosszú távon kiszámítható befektetői környezet

10 10 Gáz és EnergiaDownstreamUpstream Egy integrált nemzetközi olajvállalat perspektívája ► Az olajpiac hatékony és működő globális piac ► A fejlett országok kereslete 2005-ben tetőzött, de az ázsiai keresletnövekedés több mint ellensúlyozza a kieső keresletet ► Növekvő globális finomítói túlkapacitás ► Szárazföldi finomítók esetében azonban a profitabilitást elsősorban regionális tényezők határozzák meg ► Jellemzően regionális piac, az egységes európai energiapiac még nem valósult meg a gyakorlatban ► A válság miatt visszaesett a kereslet, de fellendülés után ismét növekedés várható A kereslet 2010-ben a vártnál jóval nagyobb mértékben nőtt… …miközben a kínálat évek óta csaknem változatlan Az ázsiai kapacitásbővülés globális túlkapacitást eredményezett… Bioüzemanyag bekeverés Regionáis kapacitáshiány …De a KKEU-i régió dízelkeresleti fundamentumai továbbra is jók Finomítói termelés A gáz túlkínálat miatt a nyugat-európai és KKEU-i árak elváltak egymástól De a KKEU-i régió keresleti fundamentumai továbbra is jók kt mn b/d TWh

11 11 Gazdaság- és energiapolitika a MOL-csoport szemszögéből Finanszírozás ► A MOL-csoportra még mindig magyar vállalatként tekintenek a befektetők, így MOL kötvényhozama korrelál az az államkötvények hozamaival Kereslet ► Az alacsony gazdasági növekedés kockázata Magyarországon stagnáló keresletet jelenthet az energiatermékek iránt is Szabályozói kockázat ► A szabályozási rendszer gyakori változtatása miatt kiszámíthatatlanabb lett a befektetési környezet A MOL eurobond kötvényhozama szorosan követi a magyar államkötvényhozamok alakulását Szlovák államkötvény (5 éves) Magyar állam- kötvény (5 éves) A villamosenergia és földgáz törvények változása 2008 óta MOL eurobond kötvény (5 éves)


Letölteni ppt "A növekedés esélyei egy nemzetközi energetikai vállalat szemszögéből Mosonyi György Vezérigazgató MOL Csoport 2011. március 30. XXI. Vezérigazgató Találkozó."

Hasonló előadás


Google Hirdetések