Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A Gólem Az elektromos autó társadalma A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A Gólem Az elektromos autó társadalma A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék."— Előadás másolata:

1 A Gólem Az elektromos autó társadalma A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

2 Ígéretes hetvenes évek  ‘ 68-as párizsi diáklázadás megújhodásra készteti a francia társadalmat  Az indusztrializáció korszakának és a mértéktelen szennyezésnek, úgy tűnik, vége  Posztindusztriális társadalom háttérbe szoríthatja a fogyasztói társadalmat, minden státusszimbólumával együtt  Lendület: társadalmi struktúra átalakítása  Megjelenhet esetleg egy új autótípus?

3 Belső égésű motor  A belső égésű motor elavult, az indusztriális korszak terméke, ráadásul szennyez  És státusszimbólum  Új korszakhoz, új jármű illik A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

4 Elektromos autó  A társadalom megérett rá  Társadalmi mozgalmak erősek  Posztindusztriális társadalom a küszöbön  A technológia megérett rá  Elektronikai telepek és  Katalizátorok gyors fejlődése  Hétköznapi, egyszerű használati tárgy  90 km/h és környezetbarát A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

5 Kiken múlik a megvalósítás?  EDF  Világ egyik legnagyobb energiacége  Ötletadó, technológiai fejlesztő  CGE  Elektronikai multinacionális vállalat  Elektromos motor, akkumulátor  Renault  Autógyártó cég (belső égésű motor!)  Alváz, karosszéria  Kormány  Támogatás önkormányzatoknak A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

6 Vannak még más szereplők is!  Cink-levegő akkumulátorok  Ólomakkumulátorok  Üzemanyagcellák  Katalizátorok  Elektronok A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

7 Nem egy dimenziós történet!  Technológiai megvalósíthatóság  Mérnöki képességek, elérhető ismeret  Politikai akarat  A kormány, önkormányzatok támogatják-e  Gazdasági szempontok  Platina katalizátor drága  Társadalmi szereplők igényei  Mint a biciklinél már volt róla szó!  Mindenkinek megvan a helye, feladata A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

8 Asszociációs láncok  Az elektromos autó „pusztán” egy technológiai vívmánynak tűnhet, ugyanakkor a társadalmi és technológiai folyamatok egy hatalmas hálóként határozza meg a történetet  Az egész rendszer egy olyan hatalmas háló, amelyben heterogén elemek keverednek, asszociálódnak (pl. a katalizátorok az EDF „szövetségesei”)  Minden szereplő, legyen ember vagy nem ember, folyamatosan „újraértelmezheti” magát és így az eseményeket (pl. ha a kormány mégsem támogatná a projektet, megváltozna a teljes háló)  A technológiai és társadalmi tényezők a teljes innováció folyamatát áthatják A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

9 Mérnökszociológusok  A mérnökök is szociológiai vízióval rendelkeznek, amikor a termékeiket elhelyezik a szélesebb társadalmi kontextusban. Az új termék meghatározhatja a társadalmi környezetet, a mindennapi életet (pl. papírtérkép vagy okostelefon; bankba járás vagy bankkártya)  Egy elektromos autó átalakítaná a várost (lassabb járművek, tömegközlekedés felértékelődése), az utakat (benzinkutak helyett töltőállomások), a légszennyezést, a mindennapokat (lassabb tempó)  Az elektromos autó bevezetéséhez a társadalmat is át kell alakítani (megszűnnek a presztízsszimbólumok és az autó mítosza és nélkülözhetetlensége). Ha a társadalom nem alakul át, vagy nincs meg mögötte a politikai akarat, hiába valósítható meg technológiailag az adott termék, nem lesz sikeres, ha egyáltalán megvalósul A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

10 Nem egy dimenziós a történet!  Szociológusok  A társadalom életkörülményeit, lehetőségeit, szokásait meghatározza a technológiai környezet, amely körülveszi. Fogyasztói szokások, a státusszimbólumok, munkafeltételek stb.  Szociológusok és mérnökszociológusok  A fókusz különbözik a mérnököknél és a szociológusoknál, ugyanakkor a társadalom és a technológia figyelembevétele mindkét csoportnak nélkülözhetetlen  Hogyan látták a hetvenes években a fogyasztás dinamikáját a szociológusok? A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

11 Bourdieu és a státusszimbólumok  A társadalomnak sok szegmense van és a hatalmi harcok jellemzik ezek mindegyikét, stratégiai konfrontációk helyszínévé válhatnak (pl. politika, tudomány, fogyasztás). A szegmensek között alárendeltségi és csereviszony áll fent  A hatalom megragadásához szükség van viszonyítási pontra. A domináns kulturális modell (a felső osztály) köré szerveződik az összes osztály: ez alapján határozzák meg magukat, különböztetik meg magukat a többiektől. A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék  Mindez a fogyasztás területén a leglátványosabb. A státusszimbólumok határozzák meg a résztvevők szerepét a társadalmi hierarchiában

12 Villany vagy benzin?  Társadalmi lehetőségektől függ  Épp a technokraták és döntéshozók a társadalmi mozgalmakkal megegyező igényt fogalmaztak meg, így a konszernek által kiépített státusszimbólum megdöntésének esélye megnő  Bourdieu szerint ugyanakkor megmaradnak a státusszimbólumok, így a number one szimbólum is, azaz a belső égésű autó. Ez a Renault-nak kedvezne, hiszen neki nagy költséget jelent az átállás  A bourdieu-i modell önmagában még nem vetné el az elektromos autó bevezetését, abban az esetben, ha az státusszimbólummá tudna válni  Technológiai lehetőségektől függ  Ha a katalizátorok, üzemanyagcellák stb. nem működnek, drágák, nem készülnek el időben, akkor hiába kész a társadalom... A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

13 Merre tovább?  Olajválság igazolni látszik a társadalmi víziót re 7%, 1973-ra 24%, majd 1974-re 217% az olaj éves drágulása!  Üzemanyag cellák fejlődése töretlen  A társadalom számára elkerülhetetlen a változás  Elég egy ellenállási pont, amely megtorpanásra késztetheti a pro A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék j e k t et

14 Megtorpanási szakasz  Háborús kifejezés, a nem várt ellenállási pontra utal. Hiába halad töretlenül egy háború, bármilyen apró rész a teljes gépezetet megállásra késztetheti  Az elektromos autónál egyaránt kell a gazdasági- politika-társadalmi-technológiai-stb. fronton jól teljesíteni. Ha az egyik elakad, az egész projekt elakad  „Mint a gerillaháborúban, az ellenállás spontán és váratlan módon bukkant fel számos területen” A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

15 Megtorpanási szakasz élesítve!  Katalizátorok megmakacsolták magukat  A platinával szemben ugyan sokkal olcsóbb  Gyorsan szennyeződnek és hamar használhatatlanná válnak  A tömegpiac esélye csökken, rövid távon nem találnak más olcsó helyettesítő megoldást  EDF azonban még kitart és kutat  A Renault ellentámadásba lendül A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

16 A hetvenes évek vége...  Az olajárak 1978-ig mérsékelten csökkenni kezdenek  ez elég idő ahhoz, hogy a Renault az elektromos kisautó fejlesztéseit környezetbarát, olcsó, de benzines kisautókba fordítsa óriási sikerrel  Reindusztrializáció  És kevésbé szennyező autókkal álljon elő  Új technológiával az árakat is alacsonyan tartja  És a kocsi státuszszimbólum jellegére is odafigyel (pl. F1)


Letölteni ppt "A Gólem Az elektromos autó társadalma A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék."

Hasonló előadás


Google Hirdetések