Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kisvállalkozás-fejlesztési Alapítvány 1024 Budapest, Rómer Flóris u. 22-24. Telefon: (1) 212 21 79; Fax: (1) 315 01 95; Vállalkozások.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kisvállalkozás-fejlesztési Alapítvány 1024 Budapest, Rómer Flóris u. 22-24. Telefon: (1) 212 21 79; Fax: (1) 315 01 95; Vállalkozások."— Előadás másolata:

1 Kisvállalkozás-fejlesztési Alapítvány 1024 Budapest, Rómer Flóris u Telefon: (1) ; Fax: (1) ; Vállalkozások vezetőinek képzése atipikus foglalkoztatási formákra V. ORSZÁGOS TÁVMUNKA KONFRENCIA December 7, Budapest

2 Amiről szó lesz: •Egy kis alapozás: –Atipikus munkavégzési formák, és amire jók –Mi hol tartunk ezen a téren...és keressük a választ arra, hogy •Mitől lesz jobb a helyzet – mindenki számára, vagyis –hogyan kell a környezetnek megváltoznia ahhoz, hogy a szükséges eszközök hatékonyan legyenek alkalmazhatóak –hogyan kell a szervezetünknek megváltozni, hogy elérjük a célunkat –Kik és miben változzanak? •VAGYIS MIT TANÍTSUNK A VÁLLALKOZÁSOK, INTÉZMÉNYEK MENEDZSMENTJÉNEK

3 Projektcentrikus munkaszervezés ‘önfoglalkoztatás’ Vállalkozások flexibilitásának Növekedése Versenyképesség Tudásalapú technológiák Globalizáció •Nemzetközi konkurencia •migráció Gazdasági struktúraváltás •Tudásalapú szolgáltatói társadalom •Minőség növekedés Demográfiai változások •Öregedő társadalom •Életkor meghosszabodása Új technológiák •Egymásba összefonódó iparágak •Munkaidő beosztás Élethosszig tartó tanulás Kooperációs készség Személyes felelőség Egyéni szervezés

4 Atipikus munkavégzési formák •Részmunka •Rugalmas munkavégzés •Osztott munkavégzés (job sharing) •Terminusokhoz kötött munka (term-time working) •távmunka

5 Egy távmunka definíció - PWC A távmunka egy speciális munkaszervezési mód. A munkavégzésnek azt a formáját nevezik így, amelyben a munkaadó lehetőséget ad a munkavállalónak, hogy munkáját az irodától távol, más helyszínen végezhesse el. A távmunka a munkavégzés módját változtatja meg, a munkaviszonyra, az elvégzendő munka tartalmára, a felelősségi körökre nincs hatással.

6 A távmunka típusai Mobil táv- munka Otthoni táv- munka Távmunka telecenterben Alternáló távmunka

7 Egy fontos aspektus: a munka és a magánélet összeegyeztetésének eszköze

8 Munka és magánélet Egyensúlya •A. Munkaszervezés –A rugalmas munkaidő különféle változatai - pl. távmunka, •B. Időfelszabadítás – pl. részmunkaidő, munkakörmegosztás (job sharing), •C. Szolgáltatások, juttatások –vásárlási utalványok, bérletek, beszerzések, boltok, munkahelyi bölcsik, örökbefogadási támogatás, információs szolgáltatások, stb. •D. Rekreáció, stressz menedzsment

9 Információs társadalom index Magyarország: ország közül, Összetevői: •Computer – IT használat az üzleti szektorban és a társadalomban – PC a háztartásokban, mennyit költenek IT-re, szoftwer használat, szolgáltatások •Telecom –infrastruktúra •Internet – hozzáférés, használat, költések, E- kereskedelem méretei, stb. •Szociális környezet – oktatás, demokrácia foka, kormányzati korrupció mértéke

10 Néhány érdekes részlet: •A részmunka sokkal elterjedtebb a legtöbb országban, mint a távmunka •Kevés országban van törvényi szabályozás a távmunkára (M.o-n van, MT definiálja a távmunkást) •Néhány országban alig van távmunkás (M.o, Lettország, Litvánia), másutt nagyon magas az arányuk (Németország, UK, Luxemburg, Csehország) •A távmunkások többsége férfi, kivéve Luxemburgot – 9,4% a nők közt, míg 8,2% a férfiak közt a távmunkások aránya •A nagy cégek alkalmazzák inkább a távmunkát, kivéve Csehországot, ott akisebb vállalkozások esetében gyakori •Általánosságban a távmunkások nagyobb részét foglalkoztatja közszféra, non-profit szektor és a kereskedelem, kevéssé fordul elő a termelő szektorokban •A részmunkaidővel ellentétben a magasan kvalifikált munkaerő foglalkoztatási formája

11 Mitől függ a távmunka bevezetésére való hajlam?. •Infokommunikációs technológiák elterjedtsége •Az atipikus munkavégzési formák előfordulása •Vezetői stílus •Felügyelet jellege •A feladatok szerkezete •A munkaadó attitűdje •Földrajzi adottságok •Altalános kultúra AMIT TANULNI LEHET - TANULNI KELL!

12 A leggyakrabban elkövetett munkaadói hibák •Nem megfelelő kiválasztás •A távmunkások nincsenek felkészítve a távmunka végzésre •A távmunkások csak szükséges rosszként “választják” a távmunkát •A távmunkások magukra hagyása •A belső munkatársak felkészítése nem megfelelő •A menedzsment nincs felkészítve •A távmunkások aránya a cégen belül túl alacsony •A biztonság és az adatvédelem nincs megoldva •A távmunkával kapcsolatos költségek nincsenek megfelelően ellenőrizve – a távmunka nem eredményez megtakarítást

13 Felkészülés a távmunkára a szervezetben •információk összegyűjtése, motiváció megjelenése •a felső- és középvezetés bevonása •megegyezésre jutás minden érdekelt részéről •projekt team megalakítása

14 A szervezeti egység kiválasztása, ahol a távmunkát bevezetjük •Az adott egység nem tölt be kritikus szerepet a cég életében – kisebb átmeneti zavar nem bénítja meg a céget (nem túl kockázatos a távmunka bevezetése) •Világos, jól körülhatárolt munkaszervezés és infrormációs és munkafolyamatok •A feladatok elvégzésében kevés az improvizáció •A munka eredménye objektíven mérhető vagy azzá tehető •Nem szükséges állandó személyes kapcsolat pl. vezetővel, munkatársakkal •Lehetséges a folyamatos önálló munkavégzés

15 A szervezeti egység kiválasztása, ahol a távmunkát bevezetjük (folyt.) •Az adatok nem szorulnak különösebb védelemre, illetve ez megoldható ha szükséges •Az adott tevékenység kiesése nem bénít meg kulcsfontosságú területeket

16 A távmunka potenciális megtakarításai •Csökken a hiányzás •Csökken a kilépés •Nő a termelékenység- egyéni és csapat szinten is •Nő a munkatárs teljesítménye (minőségileg) •Több jelentkezőből lehet választani •Javul az ügyfeleknek nyújtott szolgáltatás minősége •Imidzs javulás •Stratégiai nyereségek •Csökken az iroda bérleti díj •Csökken a rezsi •Csökkennek az egyéb személyi kifizetésk, pl. utazás támogatás

17 Koncepció kialakítás ellenőrző kérdései •millyen komponensekből álljjon a PC? •Nyomtatási, szkennelési, fénymásolási feladatok •Faxolás • ezés •Szoftwerek •A hálózatokhoz való hozzájutás távolról •A távmunkások igényei •Telefonálás •Munkahelyi balesetek kérdései

18 Felkészülés a távmunkára - mit kell tudnia a távmunkásnak? •Képesség az önálló, hatékony munkavégzésre •Jó időgazdálkodás •Jó írásbeli és szóbeli kommunikációs készség •A használt információs és kommunikációs technológia ismerete •Alapszintű hardware ismeretek az egyszerűbb hibák gyors elhárításához •Magas szintű szakmai tudás az adott területen •Általános információk és ismeretek a távmunkáról

19 esettanulmány: call center A telekommunikáción van a hangsúly Tipikus ügyfélszolgálati feladat Akárhol lehet, akárki csinálhatja A „cég arca” nagyon lényeges Szükséges tulajdonságok: –lojalitás a céghez –lojalitás az ügyfélhez –megfelelő szintű szakértelem –beszédkészség, kommunikációs készség Példák: –tudakozó –taxi diszpécser –számítógépszervíz

20 Esettanulmány: „Útjelző” program Zalai Falvakért Egyesület Mire képeztünk: •Ügyfélszolgálat •Munkaügyi ismeretek •Vidékfejlesztés •Közösségfejlesztés •ECDL •Távmunka, atipikus munkavégzési formák •marketing

21 Távmunka képzések •SEED Alapítvány akkreditált képzése – munkaadóknak, munkavállalóknak •MEOSZ – távoktatási tananyag – füzet, CD – kis cégeknek, nagy cégeknek •IT mentor képzési modul •Budapesti Műszaki Főiskola – távmunka kurzus informatikusoknak

22 Köszönöm a figyelmet


Letölteni ppt "Kisvállalkozás-fejlesztési Alapítvány 1024 Budapest, Rómer Flóris u. 22-24. Telefon: (1) 212 21 79; Fax: (1) 315 01 95; Vállalkozások."

Hasonló előadás


Google Hirdetések