Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A konferencia megszervezéséhez és lebonyolításához a támogatást a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal (NKTH), valamint a Kutatás-fejlesztési Pályázati.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A konferencia megszervezéséhez és lebonyolításához a támogatást a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal (NKTH), valamint a Kutatás-fejlesztési Pályázati."— Előadás másolata:

1 A konferencia megszervezéséhez és lebonyolításához a támogatást a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal (NKTH), valamint a Kutatás-fejlesztési Pályázati és Kutatáshasznosítási Iroda (KPI) nyújtotta.

2 INNOVÁCIÓ – OKTATÁS Detrekői Ákos Budapest,

3 TARTALOM Az innováció fogalma Példák sikeres magyar innovációkra Innovációra érdemes témák Innovációs módszerek Az innováció magyarországi helyzete Innováció és oktatás

4 1. AZ INNOVÁCIÓ FOGALMA Különböző definíciók léteznek.  Schumpeter (1911):  Termelési tényezők új kombinációja. Öt alapeset:   Új termékek előállítása,   Új eljárások bevezetése,   Új piacok nyitása,   Új beszerzési források meghódítása,   Új szervezet létrehozása.

5 AZ INNOVÁCIÓ FOGALMA AZ INNOVÁCIÓ FOGALMA  Akadémiai Kislexikon (1989):   Újítás, megújulás.   A termelésben alkalmazott technika, a gyártási eljárás területén végrehajtott újítás, az új termék kifejlesztése,   a gyártmányszerkezetet megújító változtatás.

6 AZ INNOVÁCIÓ FOGALMA AZ INNOVÁCIÓ FOGALMA  Egyszerűsített (2002):  Megújulási, fejlődési, átalakulási folyamat.  Új termékek bevezetése az árú forgalomba:   Ötlet   Termék   Bevezetés.

7  OECD (2005):  Új vagy jelentősen javított termék (árú vagy szolgáltatás) vagy eljárás;  új marketing módszer, vagy új szervezési- szervezeti módszer bevezetése   az üzleti gyakorlatban,   munkahelyi szervezetben   külső kapcsolatokban.  Tendencia:  Bővülő kör. AZ INNOVÁCIÓ FOGALMA

8 2.1. Példák a múltból  szódavíz,dinamó,  Jedlik Ányos: szódavíz,dinamó,   Bánki Donát - Csonka János: karburátor, négyütemű motor,  geodéziai műszerek,  Oltay Károly: geodéziai műszerek,  hidrogénezési eljárás,  Varga József: hidrogénezési eljárás,  eozinmázas porcelán,  Wartha Vince: eozinmázas porcelán,   Zipernowsky Károly - Déri Miksa - Blátthy Ottó: transzformátor,  C-vitamin.  Szentgyörgyi Albert: C-vitamin. 2. PÉLDÁK SIKERES MAGYAR INNOVÁCIÓKRA Jellemző: közvetlen kapcsolat az iparral.

9 PÉLDÁK SIKERES MAGYAR INNOVÁCIÓKRA 2.2. Példák a jelenből   Heller László – Forgó László: hűtőtorony,  Rubik kocka,  Rubik Ernő: Rubik kocka,  Cavinton,  Szántay Csaba: Cavinton,  ArchiCAD  Bojár Gábor: ArchiCAD  MorphoLogic mesterséges nyelv  Prószéky Gábor: MorphoLogic mesterséges nyelv   Nav N Go navigációs rendszer   Hordozható orvosi műszerek

10 3. INNOVÁCIÓRA ÉRDEMES TÉMÁK 3.1. Hazai áttekintés Forrás: IBM Magyarország - GKIeNET: Innovációs trendek  Területek:   kereskedelem,   szállítás és raktározás,   turizmus,   média és tartalomipar,   gyógyszer és biotechnológia.

11 INNOVÁCIÓRA ÉRDEMES TÉMÁK 3.2. Nemzetközi kitekintés Forrás: az Institute for the Future tavaly megjelent: Science and Technolgy Outlook: című tanulmánya.  Hat konkrét téma. A témák és jelszavaik:  Nanovilág.  Nanovilág. A passzív tárgyaktól az érzékeny, érzékelő tárgyakig.  Célzatos bio.  Célzatos bio. A kifejlődött élettől a megtervezett életig.  Az egyéniség kiterjesztése.  Az egyéniség kiterjesztése. A behatárolt testtől, erőtől, érzéktől a kiterjesztettig.

12  Matematikai világ.  Matematikai világ. A láthatatlan rendszerektől a láthatókig.  Szenzorok transzformációja.  Szenzorok transzformációja. Az információtól az érzékelés feldolgozásáig.  Könnyűsúlyú infrastruktúrák.  Könnyűsúlyú infrastruktúrák. A központosított hálózatoktól, az rugalmas kisméretű hálózatokig. INNOVÁCIÓRA ÉRDEMES TÉMÁK

13 4. INNOVÁCIÓS MÓDSZEREK  Történelmi fejlődés:   egyénileg dolgozó feltalálók,   nagy innovációt segítő szervezetek,   az innováció demokratizálódása.  Jelenleg együtt létezik a második és a harmadik módszer.  Meghatározó az Internet szerepe.  Nagy innovációs szervezetek (innovációs csúcsok):   egyetemek,   kutató intézeti hálózatok,   vállalati kutatóhelyek.

14  Az innováció demokratizálódásának jellemzői:   ismét megjelennek az okos amatőrök, akik Internet kapcsolatban vannak egymással,   az agyelszívás helyett az agycirkuláció lesz meghatározó,   az oktatás átalakul igény kielégítésre,   számítási kapacitások korlátlanná válnak,   új kutatási nagyhatalmak lépnek színre,   kialakulnak a virtuális közösségek. INNOVÁCIÓS MÓDSZEREK

15  Globális Virtuális Kutatói Közösségek (a tudomány forradalmasítása)  A virtuális kutatói közösségek kapcsán:   kutatás 1.0 (ebben jobb az USA)   kutatás 2.0 (új lehetőségek) különbsége.

16  Példák a kutatás 2.0 által nyújtott, eddig nem létező lehetőségeire:   a korábban el nem érhető komplexitás (például a klímaváltozás vizsgálatában),   a pontos előrejelzések (például a cunami létrejöttében),   a kutatás jövőbeli útjainak meghatározása (például a fúziós reaktorok esetén),   etikai konfliktusok elkerülése (például biológiai kísérletek virtuális elvégzése a tényleges kísérletek helyett). INNOVÁCIÓS MÓDSZEREK

17 5. AZ INNOVÁCIÓ MAGYARORSZÁGI HELYZETE 5.1. Szervezetek  Központi irányítás:  Gazdasági és Közlekedési Minisztérium  Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal  Kutatási szervezetek:  egyetemek,  a Magyar Tudományos Akadémia kutató intézetei,  vállalati kutatóhelyek

18 AZ INNOVÁCIÓ MAGYARORSZÁGI HELYZETE AZ INNOVÁCIÓ MAGYARORSZÁGI HELYZETE  Társadalmi támogatás:  Magyar Innovációs Szövetség  Kapcsolódó szervezetek:  Nemzeti Fejlesztési Ügynökség,  Ipari parkok,  Magyar Szabadalmi Hivatal.

19 5.2. Finanszírozás Forrás: Központi Statisztikai Hivatal  Kutatás fejlesztés 2006  GDP 1.0%-  Ráfordítás: 238 MRD Ft, a GDP 1.0%-a  GDP 1, 8 %  EU-átlag: GDP 1, 8 % (Ciprus 0,4% - Svédország 3,9%)  3,0 %  Lisszaboni óhaj: 3,0 % AZ INNOVÁCIÓ MAGYARORSZÁGI HELYZETE

20  Összetétel:   62,9% költségvetés,   37,1% vállalati (európai átlag 54,9%)  Kutatással foglakozók száma:   fő, a foglalkoztatottak 0,6%-a   EU-átlag: 1,0%.

21 AZ INNOVÁCIÓ MAGYARORSZÁGI HELYZETE  Finanszírozási lehetőségek:   Költségvetés,   Pályázatok:  EU pályázatok,  NKTH pályázatok,  Új Magyarország Fejlesztési Terv pályázatai

22 6. INNOVÁCÓ ÉS AZ OKTATÁS  Az ötletek forrása: Kiművelt, gondolkodó emberfők.  Oktatás jelentősége: különös tekintettel a műszaki, természettudományos oktatásra,  Részletek nélkül:  Európai Oktatási Térbe illeszkedő,  megfelelően irányított,  megfelelően finanszírozott alap, közép és felsőfokú oktatás.

23 INNOVÁCÓ ÉS AZ OKTATÁS  Az oktatásban is változtatás szükséges.  Mai helyzet:   előre meghatározott tananyag közlése,   viszonylag kevés tanulói aktivitás   elméleti túlsúly szinte minden szinten.

24 INNOVÁCÓ ÉS AZ OKTATÁS  Kívánatos:   a feladat megoldáshoz keresni az ismereteket,   növelni a hallgatói aktivitást (Internet)   gyakorlatibb tananyagok kialakítása.   új oktatási technológiák felhasználása. Kihívás a tanároknak.


Letölteni ppt "A konferencia megszervezéséhez és lebonyolításához a támogatást a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal (NKTH), valamint a Kutatás-fejlesztési Pályázati."

Hasonló előadás


Google Hirdetések