Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

AIS – a legjelentősebb navigációs biztonsági fejlesztés a radar bevezetése óta Horváth Gábor, Horváth és Csiki Kft. 30/950 28 64

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "AIS – a legjelentősebb navigációs biztonsági fejlesztés a radar bevezetése óta Horváth Gábor, Horváth és Csiki Kft. 30/950 28 64"— Előadás másolata:

1 AIS – a legjelentősebb navigációs biztonsági fejlesztés a radar bevezetése óta Horváth Gábor, Horváth és Csiki Kft. 30/

2 AIS: látni és látszani • Eredeti célkitűzés: összeütközések elkerülése – „kanyarradar”, olyan helyekről is származik információ, ahová a radar nem lát be – Nem helyettesíti, hanem kiegészíti a radaros rendszereket • Központ nélkül, a GPS rendszer pozíciós adatait felhasználva működik – Független a földi rendszerektől – Az adatok továbbítására szabványos VHF rádiócsatornákat használ – Megbízható, egyszerű, nagy adatmennyiséget kezelni képes adattovábbítási megoldások • Parti állomásokkal, adatrögzítő- és feldolgozó rendszerekkel kiegészítve új távlatokat nyitott – forgalommenedzsment, – flottakezelés, – vészhelyzetek kezelésének területén • További kiegészítések – Intelligens bólyák, veszélyes hely-jelölők (AtoN, Aid-To-Navigation)

3 Class A, Class B – „nagyhajós” és „kishajós” rendszerek • A kereskedelmi hajózásban a Class A, a kishajók számára a Class B AIS az előírás – Rádióengedély, MMSI szám mindkét osztály esetén szükséges! • Nem feldolgozni a kishajók jeleit hiba – azok, akik felismerik a rendszer előnyeit, telepíteni is fogják a hajójukra, őket is látni kell! – költség: kb Ft kishajó esetén! • Folyamatosan terjedő kötelező használat – Tengeri és belvízi alkalmazásokban egyaránt – A gyakorlat azt mutatja, hogy elsősorban a nagyhajós rendszereket vezetik be kötelezően (de van példa Class B kötelezőségre is, jet-ski-ken!) • Tanulás nélkül nem lehet és nem érdemes (jól) használni – Ha már kötelező lesz felszerelni, tudjuk meg, mi értelme van a beruházásnak! • A két rendszer között a felszerelt érzékelőkben, továbbított adatokban, az adattovábbítás gyakoriságában van különbség • Belvízen speciális kiegészítésekkel látták el az AIS rendszereket

4 Class A, Class – továbbított adatok CLASS A Dinamikus (változó) adatok Gyakoriság Lehorgonyzott, kikötött hajó3 perc 0-14 csomó10 mp 0-14 csomó, fordulásban3.3 mp csomó6 mp csomó, fordulásban2 mp 23 csomó felett2 mp Statikus adatok6 perc CLASS B Dinamikus (változó) adatok Gyakoriság <2 csomó3 perc >2 csomó30 mp Statikus adatok6 perc • Statikus adatok: olyan adatok, amelyek nem változnak menet közben • pl. a hajó neve, méretei, merülése, IMO, MMSI száma (+ célállomás, rakomány) • Dinamikus adatok: olyan adatok, amelyek menet közben folyamatosan változnak: • Pozíció, sebesség (SOG), irány, fordulási sebesség, navigációs állapot • Alapelv: a gyorsabb, agilisebb, forduló hajók gyakrabban sugároznak.

5 AIS adatok feldolgozása Megoldások különböző célokhoz

6 AIS adatok megosztása és feldolgozása • A rendszer szemlélete, kialakítása szinte követeli a számítógépes feldolgozást – Térképes megjelenítés, folyamatos nyomonkövetés • Az internet segítségével az adatok közösen gyűjthetőek, összerendezhetőek egységes adatfolyammá – „több szem többet lát” – Személyes adatokat nem továbbítanak  nincs visszaélési lehetőség • Attól függően, hogy milyen célból, milyen eszközökkel, milyen költségvetéssel gyűjtjük és dolgozzuk fel az adatokat, sokféle megoldás kínálkozik – Közösségi, internetes megoldások – Privát hálózati megoldások – Egyedi telepítésű szoftverek

7 Flottakövetésre, zónák figyelésére, történet visszajátszására alkalmas AIS adatfeldolgozó rendszer

8 Az AIS által sugárzott adatok, történet visszajátszása • A tárolt adatokat tetszőleges időpontra, akárhányszor vissza lehet nézni • A visszajátszás során percenként, 10 percenként, óránként lehet előre-hátra lépni

9 • Az egyik legnépszerűbb közösségi AIS megjelenítő • A szabadon vásárolható AIS vevőkkel mindenki hozzájárulhat az adatfolyam bővítéséhez • Üzleti célra nem igazán alkalmas (történet, riasztások hiányoznak), rendelkezésre állás nem garantált

10 Iphone: ShipFinder (PlaneFinder) • Vízi- és légi AIS adatokat feldolgozó közösségi alkalmazás • Megosztott adatfolyamokkal dolgozik • Apple iPhone/iPad alkalmazás, rendkívül könnyen használható • Létezik üzleti környezetben is nagyon jól alkalmazható változata

11 Linux, Mac OS X, Windows alatt, ingyenesen: OpenCPN • ENC térképek használhatóak, térképjeleket kezeli, megjeleníti • Nyílt forráskódú, ingyenes szoftver • AIS adatok folyamatos feldolgozása

12 Fugawi Marine ENC: költséghatékony, stabil megoldás • ENC térképek kezelése • Híresen jó navigációs képességek • Nyers AIS adatokat is megjelenít (berendezések ellenőrzésére is használható) • Margit-sziget mellett, pesti ág forgalmának irányítása, kompok

13 Mihez értünk? Miben segíthetünk? • AIS és segédberendezéseinek szakszerű, szabványos felszerelése • Rádióengedélyek ügyintézése • Forgalomkövető, monitoring rendszerek telepítése, fejlesztése – Ezekhez kapcsolódó jelentések, kimutatások készítése • Teljes navigációs rendszerek megvalósítása – Tanácsadás, beszerzés, felszerelés, oktatás

14 AIS – a legjelentősebb navigációs biztonsági fejlesztés a radar bevezetése óta Horváth Gábor, Horváth és Csiki Kft. 30/


Letölteni ppt "AIS – a legjelentősebb navigációs biztonsági fejlesztés a radar bevezetése óta Horváth Gábor, Horváth és Csiki Kft. 30/950 28 64"

Hasonló előadás


Google Hirdetések