Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A zene és a reklám kapcsolata Készítette: Branner Ida Konzulens: Dr. Móricz Éva.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A zene és a reklám kapcsolata Készítette: Branner Ida Konzulens: Dr. Móricz Éva."— Előadás másolata:

1 A zene és a reklám kapcsolata Készítette: Branner Ida Konzulens: Dr. Móricz Éva

2 TARTALOM A zene A hangokról A zene története A zene pszichológiai hatásai A reklám Reklámeszközök Reklám és pszichológia kapcsolata Reklám és zene A reklámzenéről A reklámzene pszichológiája Primer kutatás Következtetések

3 A ZENE

4 •A beszélt nyelv alapja •Paralingvisztikai tényezők: •Hangnem •Hangsúly •Hanglejtés •Területvédés •Udvarlás •Vészjelzés, riasztás •Kapcsolattartás •Élelem jelzése •Tájékozódás •Zenei hang vagy zaj? •Fő jellemzői: •Hangmagasság •Hangerő •Hangszín Emberi hangÁllati hangZenei hang

5 ZENETÖRTÉNET Őskor – Ókor – Középkor Reneszánsz Barokk Bécsi klasszika Romantika XX. század

6 A ZENE PSZICHOLÓGIAI HATÁSAI Viselkedésre •Emberek •Milliman (lassú zene) •Smith & Curnow (halk zene) •Yalch & Spangerberg (szokatlan környezeti tényező  lassabb időérzékelés) •Állatok •Mecrill David (egerek) •Növények •Dorothy Retallack (jazz rock ) Tanulásra, intelligenciára •Kodály módszer és a matematika •Klasszikus zene és a Mozart hatás •Zenetanulás jótékony hatásai •Jobb térbeli-időbeli és olvasási képesség •Gazdagabb szókincs •Fejlettebb verbális memória •Tanulás közbeni zenehallgatás Egészségre •Zeneterápia ( skizofrén, autista gyerekek) •Stresszoldó, relaxációs hatás •Csökkenti a fájdalomérzetet •Mozart hatás •Vérnyomáscsökkentő •Stroke utáni felépülés •Epilepsziás rohamok csökkenése

7 A REKLÁM

8 A REKLÁMESZKÖZÖK Érzékelhetőség szerinti csoportosítás Audiovizuális eszközökTelevízióInternet Auditív eszközök Rádió

9 A REKLÁM ÉS A PSZICHOLÓGIA KAPCSOLATA Érzékelés  Észlelés  Felfogás • Szelektív figyelem • Szűrők • Figyelemfelkeltő módszerek Tapasztalatok, meg- győződések, előíté- letek, érzések összessége Reklám célja a bevésés (ismétlés, információ optimalizálás…)

10 R EKLÁM ÉS ZENE

11 A REKLÁMZENÉRŐL Márkaerősítő szerepe •Erős márka image kialakítása •Megkülönböztetés •Lojalitás kiépítése •Eladásvezető szerep Csoportosítása •Előadásmód szerint: •Vokális •Instrumentális •Stílusa szerint: •Könnyűzene •Komolyzene •Népzene •Hangneme szerint: •Dúr •Moll Típusai •Komponált zene •Eredeti sláger •Feldolgozott sláger •Sound-a-like •Konzerv- /stockzene

12 A REKLÁMZENE PSZICHOLÓGIÁJA • Percepció - Zene érzékelése és észlelése • Figyelem -Zenei ízlés -Kontraszthatás -Intenzitás -Ismétlés • Márkafelidézés és –felismerés: -Zenés szlogen növeli a felidézés fokát (Yalch) -Ha a zene összeillik az üzenettel könnyebb a felidézés (Kellaris et al.) • Márka iránti attitűd - Termék és a zene közötti asszociáció hatással van a termék választására (Gorn) - Pozitívabban hat a márkaválasztásra a gyors zene a hirdetés elején (Brooker és Wheatley) • Vásárlási szándék: - Ha a zene összeillik a reklámmal, a márka vásárlására is nagyobb az esély (Adrian North) -Zenének jelentős hatása van a vásárlási szándékra (Alpert)

13 P RIMER K UTATÁS

14 A KUTATÁS KÖRÜLMÉNYEI SzempontokI. KutatásII. Kutatás Kutatási célZene elősegíti-e a reklámban található termék/márka felidézést Zene hatására hogyan alakul a márka iránti attitűd és a fogyasztó vásárlási szándéka. Kutatási módszerKvantitatív kutatás, online kérdőív Kvantitatív és kvalitatív részeket is tartalmazó online kutatás Mintavételi módszerVéletlen mintavétel (Facebook, Iwiw, egyetemi levelezőlista) Önkényes mintavétel Minta nagysága142 fő17 fő

15 1. H IPOTÉZIS Az ismerős zene elősegíti a márkára való visszaemlékezést. A márkát a reklámzene alapján helyesen felidézők megoszlása (fő) Forrás: Saját kutatás, N=142

16 2. H IPOTÉZIS Amennyiben a zene szövege illik a reklámozott termékhez, a márka is könnyebben eszünkbe jut. A márkát a reklámzene alapján helyesen felidézők megoszlása (fő) Forrás: Saját kutatás, N=142

17 3. H IPOTÉZIS A zenés szlogen jobb felidézést generál, mint a dallam nélküli verzió. A szlogent a márka alapján helyesen felidézők (fő) Forrás: Saját kutatás, N=142

18 3. H IPOTÉZIS A zenés szlogen jobb felidézést generál, mint a dallam nélküli verzió. A márkát a szlogen alapján helyesen felidézők (fő) Forrás: Saját kutatás, N=142

19 4. H IPOTÉZIS A reklámzenével szemben pozitív beállítódással rendelkezők márka iránti attitűdje pozitívan alakul Bud Light sörHeidi csokoládéTrident Fresh rágógumi Márka iránti attitűd Pozitív Semleges 6 12 Negatív 1 00 Összesen (fő)101411

20 5. H IPOTÉZIS A reklámzenével szemben pozitív beállítódással rendelkezők vásárlási szándéka pozitívan alakul Bud Light sörHeidi csokoládéTrident Fresh rágógumi Vásárlási szándék Biztosan megvásárolnám 0 40 Valószínűleg megvásárolnám 2 79 Nem valószínű, hogy megvásárolnám 4 12 Biztosan nem vásárolnám meg 2 00 Nem tudom, hogy megvásárolnám-e 2 20 Összesen (fő)101411

21 KÖVETKEZTETÉSEK

22 M IÉRT VAN SZÜKSÉG ZENÉRE A REKLÁMBAN ? • Reklámzajból való kiemelkedésre ad lehetőséget • Alkalmas a reklámkerülők figyelmének lekötésére • A reklám hatásfokát erősítő módszer • A reklámüzenet meggyőző erejét szolgálja • Hozzájárul egy szilárd márkaimázs kialakításához • Segít a versenytársaktól való megkülönböztetésben • Fontos tényező a fogyasztói hűség kialakításában • Segíti a termék/márka felidézését • Erősíti a vásárlási szándék kialakulását • Pozitívan hat a márka iránti attitűd alakulására

23 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A zene és a reklám kapcsolata Készítette: Branner Ida Konzulens: Dr. Móricz Éva."

Hasonló előadás


Google Hirdetések