Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 Nyitott laborok GlobálisLabor? TeleLab? Pletl Szilveszter Dunaújvárosi Főiskola

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 Nyitott laborok GlobálisLabor? TeleLab? Pletl Szilveszter Dunaújvárosi Főiskola"— Előadás másolata:

1 1 Nyitott laborok GlobálisLabor? TeleLab? Pletl Szilveszter Dunaújvárosi Főiskola

2 2 Témakörök •A mérnökképzés hagyományos eszközei •Motivációk új oktatási módszerek és eszközök bevezetésére a mérnökképzésben •A nyitott laboratórium koncepciója •Példa nyitott labor portálra

3 3 A mérnökképzés hagyományos eszközei •előadás •szakirodalom •multimédia (beleértve: beszéd, animáció, video) •szakmai gyakorlat •modellek •laboratóriumi eszközök •szimulációs programok •interaktív vizualizáció •virtuális laboratórium •az internet nyújtotta lehetőségek: –Web alapú oktatási felületek –Web alapú telemanipuláció –Web alapú kommunikáció (kooperatív tanulás)

4 4 Motivációk új oktatási módszerek és eszközök bevezetésére a mérnökképzésben Megkerülhetetlen: Ma oktatni a hallgatót a jövő feladatainak megoldására a múlt eszközeivel. (Dormido 2002) Érzékeny pont a technológiai fejlesztések bevonása a mérnökképzésbe.

5 5 •Az elmélet és a gyakorlat közötti űr csökkentése •A tanulás támogatása kísérletezéssel •A látvány erősítése (érthetőség) •A tanulás támogatása minden időben •A távoktatás és az életen át tartó tanulás támogatása •Csökkenteni az intézményi és hallgatói költségeket Motivációk új oktatási módszerek és eszközök bevezetésére a mérnökképzésben

6 6 A mérnökképzés elengedhetetlen eleme a laboratóriumokban folyó képzés Előny: •biztosítja a kapcsolatot a gyakorlat és az elmélet között •kísérletezési lehetőség valós rendszereken Hátrány: •erőforrás igényes •állandó korszerűsítést követel •karbantartást igényel •költséges

7 7 A nyitott laboratórium koncepciója Valós laboratóriumok hálózata

8 8 A nyitott laboratórium koncepciója •Emberi erőforrások –Koordinátor –Oktatók –Laboránsok •Osztott erőforrások •Kommunikációs eszközök –Kamerák –Mikrofonok –Interfészek •Programok (adatfolyam)

9 9 A rendszer osztott erőforrásai •Hardver elemek –Szerkezetek –Mechanizmusok –Érzékelők –Beavatkozó szervek –Gépi látás eszközei –A virtuális valóság eszközei •Szoftver elemek –Hipermediális tartalmak –Szimulációs programok (matlab szerver) –Távmanipulációt biztosító programok (Labview)

10 10 Koordinátor feladata •A decentralizált fejlődés koordinálása •Az egyes “sejtek” vezetőivel való kapcsolattartás •Hozzáférési jogok karbantartása (LDAP) •A központi portál szerkesztése

11 11 A rendszerének kiépítése során nagy hangsúly kell fektetni a: •Biztonságra •Megbízhatóságra •Az egyes erőforrások fizikai sérülésétől való védelmére •A titkos szellemi értékek és prototípusok elérhetőségének megakadályozására.

12 12 A központi portál tartalmazza •A szükséges utasításokat •Az osztott szoftver és hardver erőforrások leírásait és elérhetőségeit •Egy on-line csevegést biztosító felületet •Egy off-line kapcsolatot biztosító felületet, faq •Szakembercserét és hallgatócserét biztosító felületet.

13 13 Előnyök-hátrányok •Előnyök: –kísérletezési lehetőség diszlokált valós rendszereken –kizárólag a saját laboratóriumot szükséges karbantartani, felügyelni és modernizálni •Hátrányok / tennivalók: –a laboratóriumokat fel kell készíteni a csatlakozásra –minőséges szélessávú Internet kapcsolatot igényel (hang, kép és irányítás) –technikai támogatás biztosítása 24 órán keresztül –túl virtuális –korlátos az egyidejű felhasználók száma

14 14 Példa egy nyitott labor portálra

15 15 Egy SCARA robot kinematikai szempontból való vizsgálata

16 16 Egy java kódban megírt 3D modellen alapuló szimulációs program a világhálóról

17 17 RCRC szűrő mérése (http://www.ro.feri.uni-mb.si) RCRC circuit

18 18 RCRC szűrő mérése A rendszer bemenetének megadása A rendszer kimeneti jeleinek feldolgozása Valós RCRC rendszer OUT IN2 IN1

19 19 RCRC szűrő mérése

20 20 DC motor szabályozás DC motor

21 21 DC motor szabályozás

22 22 DC motor szabályozás

23 23 LEGO mindstrom robotic application (http://www.ro.feri.uni-mb.si)

24 24 LEGO mindstrom robotic application Labview

25 25 Betekintés egy Ausztrál egyetem robotikával foglalkozó laboratóriumába

26 26 A NASA nyilvántartása

27 27 Az egyik legsikeresebb fejlesztést a K-Team mondhatja magáénak

28 28 Készítsünk közösen alkotást egy festőrobottal

29 29

30 30 Végkövetkeztetés A nyitott laboroknak mindenképp létjogosultsága van a korszerű mérnökképzésben. Erőforrásokat kell találni a meglévő laboratóriumok rendszerbe való kapcsolására.

31 31 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "1 Nyitott laborok GlobálisLabor? TeleLab? Pletl Szilveszter Dunaújvárosi Főiskola"

Hasonló előadás


Google Hirdetések