Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 E-BUSINESS Digitális Pénzügyek I. Remote banking • Elektronikus banki szolgáltatások • Internet banking Magyarországon • Internetes megjelenés • Internet.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 E-BUSINESS Digitális Pénzügyek I. Remote banking • Elektronikus banki szolgáltatások • Internet banking Magyarországon • Internetes megjelenés • Internet."— Előadás másolata:

1 1 E-BUSINESS Digitális Pénzügyek I. Remote banking • Elektronikus banki szolgáltatások • Internet banking Magyarországon • Internetes megjelenés • Internet bankok október 30.

2 2 E-business: elektronikus üzletvitel minden olyan üzletviteli tevékenység (Business), ami elektronikus (e-) úton történik, jellemzően internetes technológiákat felhasználva. Az e-Business tágabb fogalom, mint a köznyelvben vele gyakran kevert e-Commerce. Az e-Business minden üzletviteli tevékenység elektronizálását lefedi, legyen az elektronikus beszerzés, partnerekkel való kapcsolattartás, vagy távmunka biztosítása. Az e-Business - az üzletmenetben részt vevő felek szerint - az alábbi fő csoportokra bontható.

3 3 • cégek közti elektronikus üzletvitel (Business-To-Business, avagy B2B): amely az e-Business alkalmazások legjelentősebb csoportját képezi, • a cégektől az általános fogyasztók fele történő üzletvitel (Business-To-Customer, avagy B2C): ilyenek az Internetes áruházak, és • a cégek és az állami szervezetek közti elektronikus kapcsolat (Business-To-Administration, avagy B2A). Tovább is lehet sorolni a csoportosítási módokat: Business-To-Employee (B2E), Customer-To-Administration (C2A), Customer-To-Customer (C2C), stb. E-business fogalomkörébe tartozó folyamatok csoportosítása

4 4 E-Commerce: elektronikus kereskedelem a kereskedelmi folyamatok elektronizálását jelenti. Bankok szerepe az elektronikus kereskedelemben: 1.Összekötők az elektronikus kereskedelem szereplői között. Feladatuk az elektronikus fizetések lebonyolítása. 2.A bankok, mint pénzügyi szolgáltató vállalatok. Elektronikus úton értékesíthetik pénzügyi szolgáltatásaikat.

5 5 Bank-ügyfél kapcsolat technikai megvalósulása 1.Hagyományos: •személyes ügyintézés a bankfiókban •postai úton történő ügyintézés 2.Elektronikus •fiókon kívüli értékesítési rendszerek (Remote Banking) 3.Hibrid: •Call Center (élőhangos)

6 6 Elektronikus bank-ügyfél kapcsolat • ATM (Automated Teller Maschine) • SST (Self-Service Terminal) • POS (Point of Sale) terminálok • Mobil-banking (WAP, GPRS, SMS alapú) • Telebanking: IVR, touch-tone szolgáltatások • Faxbank • Set top box, Web TV • PC-banking • Egyéb multimédiás eszközök

7 7 A bank és az ügyfél közötti elektronikus csatornák 1/3 A bank és ügyfél közötti kapcsolat lehet online vagy offline. Online bankszolgáltatások: közvetlen vonali kapcsolat áll fenn; nem feltétlenül real-time adatfeldolgozás. 1. A bank elérése telefonon • Telefonbank (gépi telefonos ügyfélszolgálat) • Call Center (élőhangos telefonos ügyfélszolgálat) • Faxbank • Mobiltelefon-bank (SMS) OTP Bank (aktív!), Raiffeisen Bank, CIB Bank • WAP bank (Interneten keresztül) OTP Bank, Konzumbank, CIB Bank, Raiffeisen Bank

8 8 A bank és az ügyfél közötti elektronikus csatornák 2/3 2. Ügyfélkártyás berendezések Bérelt vagy kapcsolt (nyilvános vonali) telefonkapcsolat • ATM (Automated Teller Maschine): bankjegykiadó automata • POS (Point-of-Sales): elektronikus kártyaolvasó • SST (Self-Service Terminal): önkiszolgáló terminál

9 9 A bank és az ügyfél közötti elektronikus csatornák 3/3 3. A bank elérése számítógép segítségével • Elektronikus bank (Home Banking, Office Banking) Analóg telefonvonal, modem, helyi gépre telepített SW szükséges. • Online Banking Web-alapú; helyi gépen telepített SW szükséges hozzá. • Internet Banking Internet-hozzáférés és web böngésző kell hozzá.

10 10 Az ügyfélkiszolgálás lépései bejövő híváskezelés esetén: 1. Hívásazonosítás és szolgáltatásválasztás: gépi ügyfél-azonosítás (VRU = Voice Recognition Unit) (IVR = Interactive Voice Response) 2. Híváskiosztás: a telefonközpont híváskiosztó alkalmazása (ACD = Automated Call Distribution) 3. Az ügyféladatok megkeresése: a szervezet adatbázisainak és a telefonrendszer kapcsolatának támogatása (CTI = Computer-Telephone Interface) + hangfelvételt biztosító VRS (Voice Recording System) rendszer Telefonos ügyfélszolgálat (gépihangos, élőhangos) 1/2

11 11 Telefonos ügyfélszolgálat (gépihangos, élőhangos) 2/2 Bejövő hívások Sürgősségi kiszolgálás elérését biztosító telefonszámok Kiszolgálás ÉlőhangosGépi hangos (IVR) Szolgáltatás kiválasztás és ügyfélazonosítás billentyű lenyomással történik. A telefon DTMF, Dual Tone Modulation funkciójával. A tárcsás készülékeket általában nem támogatja a rendszer. Elérhető szolgáltatások Nem ügyfelekMár ügyfelekNem ügyfelekMár ügyfelek Ügyfélazonosítás: valamely személyes adat megadásával szóban Szabadon hozzáférhető információk Szabadon hozzáférhető információk Személyre szabott információk Személyre szabott információk Ügyfélazonosítás: ügyfélkód (TPIN) vagy egy részlete megadásával

12 12 • SMS szerver (hálózati kapcsolat a központi szervergéppel). • Az ehhez szükséges operációs rendszer: Windows 98, Windows NT. • Az SMS szolgáltatással a számlatulajdonos ügyfelek mobil telefonjára – a központi szerver adatbázisára támaszkodva – rövid tájékoztató üzeneteket (SMS-t) küldhető a számla forgalmáról (terhelés, jóváírás) és pillanatnyi egyenlegéről. Mobiltelefon bank – Esettanulmány 1/2

13 13 Mobiltelefon bank – Esettanulmány 2/2 Az SMS szerver üzembe helyezéséhez egy Nokia gyártmányú rádiótelefon szükséges, amit egy illesztőeszköz (ára kb Ft) segítségével a számítógéphez kell kapcsolni. Az üzenetek beállítástól függően különböző ütemezéssel indulhatnak: - naponta egyszer, a beállított időpontban - minden alkalommal, amikor a számlaegyenleg változik, számlánként megadható összeghatártól függően Az SMS-küldő modul jelenleg az alábbi Nokia mobiltelefon típusokkal működik: 3210, 3310; 5110, 5130, 5190; 6110, 6130, 6150, 6190, 6210, 6250; 7110, 7190; 8210, 8250, 8290, 8810, 8850, 8890 (A kibocsátott SMS-üzenetet természetesen tetszőleges típusú készülékkel lehet fogadni.)

14 14 Home Banking szoftverek EGUS Remote Banking System Crédit Lyonnais Bank Rt. Home & Office Banking OperationsMagyar Külkereskedelmi Bank Rt. MultiCashERSTE Bank Rt. Westdeutsche Landesbank Hungaria Rt. Raiffeisen Bank Rt. Daewoo Bank (Hungária) Rt. OTP ÜgyfélterminálOTP Bank Rt Soft Business TerminalCIB Bank Rt. SpectraBank Austria Creditanstalt Rt. ElectraMagyar Takarékszövetkezeti Bank Rt Kereskedelmi és Hitelbank Rt Postabank Rt Micro Transaction Management System (MTMS32) Citibank Rt Raiffeisen ExpresszRaiffeisen Bank Rt

15 15 Home Bank Kereskedelmi és Hitelbank (chipkártyás azonosítás) A chipkártya-olvasót a 9 pólusú szabad RS-232 soros portra, valamint a billentyűzet és a PC közé kell csatlakoztatni az alábbi ábrák szerint. PS2 billentyűzet esetén közvetlenül kell csatlakoznia a billentyűzet és a PC közé: Hagyományos billentyűzet esetén átalakító elemek beiktatásával kell csatlakoznia a billentyűzet és a PC közé:

16 16 Online Bank Inter-Európa Bank: BankoNET demo Internet Bankok Inter-Európa Bank:www.ieb.huwww.ieb.hu OTP Bank:www.otpbank.huwww.otpbank.hu Raiffeisen Bank:www.raiffeisen.huwww.raiffeisen.hu Citibank:www.citibank.huwww.citibank.hu Kereskedelmi és Hitelbank:www.khb.huwww.khb.hu CIB Bank:www.cib.huwww.cib.hu Budapest Bank:www.budapestbank.huwww.budapestbank.hu Volksbank:www.volksbank.huwww.volksbank.hu

17 17 Direkt Bank A fiókkiszolgálás kizárásával, csak alternatív (Internet, telefon) módon nyújt szolgáltatásokat évi CVIII. elektronikus kereskedelemről szóló tv. elektronikus ügyfélszolgálatról szóló rész HVB Hungary Nonstopbank Diszkont bank a direkt bankszolgáltatások által elért alacsonyabb költségek révén nyert megtakarításnak a bank és az ügyfél közötti megosztásán alapuló árazási politikát jelenti.

18 18 Remote Banking fejlődését befolyásoló tényezők • 24 órás kiszolgálás igénye • térfüggetlen kiszolgálás igénye • termék- és szolgáltatásinformációk széles körű terjesztése ↔ összehasonlíthatóság • (új bankok → verseny a pénzügyi szolgáltatók piacán) • univerzális pénzintézetek létrejötte (banki, tőzsdei, nyugdíjpénztári, biztosítási stb. szolgáltatások egy helyen) • jogi szabályozás

19 19 Remote Banking előnyei, hátrányai 1/2 Az ügyfelek számára előny: • Időmegtakarítás. • Költségkímélés. Olcsóbb banki díjak. • Aktualitás. Az ügyfél percre pontosan ismerheti számlája helyzetét. • Időfüggetlenség. • Térfüggetlenség. Webes és mobil szolgáltatások esetében. Az ügyfelek számára hátrány: • A telefon- és telefax kapcsolatnál a gyenge biztonsági feltételek veszélyeket hordoznak magukban. • A számítógépes kapcsolat sok embernek gondot okoz, mivel a modern technikát el kell sajátítani, arra be kell ruházni, s a magas költségek elriasztják a kisvállalkozásokat, háztartásokat. • Magas telefon- és Internet költségek.

20 20 Remote Banking előnyei, hátrányai 2/2 A bankok számára előny: • Költségkímélés. Az ügyfélszolgálattal kapcsolatos költségek lefaraghatók. • Megbízhatóság. Főleg számítógépes kapcsolat esetén, nem kell hagyatkozni a papíralapú feldolgozás fárasztó és pontatlan folyamatára. • Többletbevétel. Többé-kevésbé nyerhet a bank azáltal, hogy a szolgáltatást megfizetteti az ügyfeleivel, közvetlenül vagy magasabb jutalékok formájában. • Versenyképesség. A bankok számára hátrány: • Biztonság. Főleg a telefon kapcsolatnál, az ismert biztonsági problémák következményei nem biztos, hogy mindig az ügyfélre hárulnak. • Beruházás. Mint minden komolyabb szolgáltatás, ezen újdonságok bevezetése sem kis ráfordítást igényel.

21 21 Internet hatása a pénzügyi szolgáltatásokra A banki átutalási költség példája A év Magyarországon is meghozta az áttörést az Internetre és más elektronikus csatornákra épülő banki szolgáltatások területén.

22 22 Az elektronikus banki szolgáltatások által nyújtott előnyök a bankok szemszögéből • ügyfélmegtartás vagy ügyfélkör-bővítés a fiókhálózat szélesítésének igénye nélkül; • a virtuális bankfiókok létrehozása és üzemeltetése nagyságrendekkel olcsóbb, mint a fizikai hálózatoké; • az ügyfél-elégedettség növelése a távoli bankolás kínálta kényelem és mobilitás, valamint a várakozás nélküli kiszolgálás következtében; • az elektronikus csatornák révén elérhető ügyfélközeliség; • az ügyfél fogyasztói magatartásának alaposabb megismerése, elemzése, a hatékonyabb promóció lehetősége.

23 23 Internet használat Magyarországon 1/2 Forrás: Szonda Ipsos, 1996

24 24 Internet használat Magyarországon 2/2 Forrás: Szonda Ipsos, 1996

25 25 Internet banking helyzete Magyarországon 1/2 Netsurvey Internetkutató Intézet, 2002 • a teljes lakosság 1%-a használja az internetes és mobil-bankolást • az Internet hozzáféréssel rendelkezők 10%-a internetes banki ügyfél

26 26 Internet banking helyzete Magyarországon 2/2 Netsurvey Internetkutató Intézet, 2002 Internet használók miért nem élnek az internetes banki lehetőségekkel? • Személyesen egyszerűbb intézni (32%) • Nem biztonságos (30%) • Ritkán kell pénzügyeket intézni (29%)

27 27 Banki elektronikus szolgáltatások elterjedésének feltételei1/2 Az elektronikus szolgáltatásokat szűk réteg veszi igénybe. Ennek számos anyagi és társadalmi oka van. A modern elektronikus banki értékesítési csatornák széles körű elterjedéséhez nyolc feltétel egyidejű teljesülése szükséges. 1. tömeges, gyakori Internet-hozzáférés - földrajzi izoláltság fokozza - új dolgok iránti nyitottság - angol nyelv tudás - jövedelem nagysága - informatikai, számítógépes ismeretek 2. magas fokú mobiltelefon-penetráció Felmérések szerint 2002 végére a világon kétszer annyi mobiltelefon tulajdonos lesz, mint Internet-használó. 3. nagyarányú PC- és telefonvonal-ellátottság

28 28 Banki elektronikus szolgáltatások elterjedésének feltételei2/2 4. alacsony Internet-hozzáférési költség OECD felmérés megállapította, hogy ha havi 20 óra internetezés éves díja az egy főre jutó GNP 2%-a alatt van, jelentősen nő a felhasználók száma. Magyarországon ez az arány 2001 első felében 7% volt. 5. megfelelő jogi szabályozás Digitális aláírásról szóló tv. (USA: 2000 okt. 1.) Magyarország: szept. 1, XXXV. tv. az elektronikus aláírásról évi CVIII. elektronikus kereskedelmi tv. 6. kis kockázat és kellő biztonság 7. bizalom 8. demográfiai, illetve társadalmi változás az Internet használatában

29 29 Szoftver ergonómiai követelmények a banki weboldalakkal szemben • Webdesign Hibák: túl sok technológiai újítás, nem harmonizáló és nem szabványos színek, hosszú és nem kifejező URL, túl sok információ, sok linkelés • Aktualitás • Navigáció Sitemap, kereső. A linkek kimutatnak-e a bank weblapjáról, bárhonnan vissza tudunk-e kerülni a kezdőlapra. • Információ elérés gyorsasága • Menü struktúra • Áttekinthetőség • Kezelhetőség Gombok, űrlapok, linkek – azaz az interaktív elemek – megvalósítása. • Interaktivitás Jövőre vonatkozó követelmények • Testreszabhatóság • Nyelv választási lehetőség

30 30 A pénzügyi szolgáltatók internetes megjelenésének folyamata 1/2 Első fázis: alapfokú megjelenés Ebben a kezdeti szakaszban a vállalat az Internetet csupán új marketing- vagy marketingkommunikációs csatornaként használja. Hatékonyság- növelő hatással ez nem jár, a website-on statikus HTML-oldalakon alapvető információk találhatók meg. Ezek az úgynevezett brosúra-típusú website-ok. Második fázis: meglévő üzleti modell hatékonyságának növelése Ebben a fázisban a pénzügyi szolgáltató célja rövid távú haszon elérése a meglévő üzleti modell változatlansága mellett. A vállalat az Interneten új piacok és ügyfelek elérése révén értékesíti termékeit és/vagy szolgáltatásait. Mindezt dinamikus portálmegoldás segítségével éri el. Példaként olyan bankokat és pénzintézeteket lehet említeni, amelyek hagyományos tranzakciók elvégzését teszik lehetővé ügyfeleik részére az Interneten.

31 31 A pénzügyi szolgáltatók internetes megjelenésének folyamata 2/2 Harmadik fázis: átalakuló üzlet modell Az Internet adta lehetőségek következő szintjén módosul a pénzügyi szolgáltató üzleti modellje. Az interakciók új módjainak megjelenésével a szolgáltatás nyújtója és igénybevevője közötti kapcsolat átalakul, a pénzügyi szolgáltatás közvetítése új értéket teremt. Lehetőség nyílik az ügyfélkör pontos szegmentálására, a meglévő disztribúciós csatornák optimális integrációjára és ennek alapján az ügyfelek megfelelő csatornára irányítására. Negyedik fázis: szuperszolgáltatóvá válás, az iparágak konvergenciája Hosszú távon az iparágak közeledése várható, aminek első jelei már a pénzügyi szolgáltatók piacán is érezhetők. Olyan integrált szolgáltatók létrejötte valószínűsíthető, amelyek az ügyfelek egyre szélesebb körű igényeinek kielégítésére törekednek. Ezek közé tartozik többek között a pénzügyi tranzakciók lebonyolítása, jegyek értékesítése rendezvényekre, az internetes kiskereskedelmi tevékenység, az online aukciók lebonyolítása és a telekommunikációs szolgáltatások széles köre.

32 32 Hazai bankok internetes megjelenésének szintje 1. fázis: csak információ-szolgáltatásErste Bank Hungary, Hanwha Bank Magyarország, Konzumbank[1], Magyar Külkereskedelmi Bank, Postabank[1] 2. fázis: hagyományos tranzakciós website-ok CIB Bank, Inter-Európa Bank[2], Kereskedelmi és Hitelbank, Citibank[3], OTP Bank, Volksbank Hungary[2][3] 3. fázis: interakciók új módjainak alkalmazása Raiffeisen Bank 4. fázis: integrált szolgáltatók– A csoportokon belül is vannak minőségi különbségek különbségek! [1][1] Hamarosan átlép a 2. fázisba: Internetbank fejlesztés alatt, WAP Bank már működik. [2][2] Online virágrendelési és vásárlási szolgáltatása már a 4. fázist vetíti elő. [3][3] Utazási csomagja már a 4. fázishoz kapcsolódik.

33 33 Elektronikus banki szolgáltatások összefoglaló táblázata BankATM hálózat Telefonos ügyfélszolg. Office, Home Bank Online Bank Internet Bank MobilbankWAP-os tranzakciók Budapest B.vanvan + online ügyfélszolg. Business term. nincsvan nincs CIB Bankvanvan + online ügyfélszolg. Business terminál nincsvan Citibankvan Business term. vállalatokna k vannincs Erste Bankvan nincs Hanwha Bank nincs vannincs HVB Bankvan van (demo)nincsvannincs IEBvan nincsvan Kártyaőr Internetes vásárláskor SMS küldés nincs K&Hvan Business term. nincsvan ( chipkártyás ) vannincs Konzumbank n.a.van + online ügyfélszolg. vannincs fejlesztés alatt van MKBvan Business term. nincs vannincs OTP Bankvan Business term. nincsvanvan ( aktív !)van Postabankvan Business term. nincs Raiffeisen Bvan + SSTvan nincsvan Volksbanknincs sajátnincsBusiness term. nincsvannincs Forrás: bankok honlapja

34 34 Internetes pénzügyi szolgáltatások 1/2 Internet bankok szolgáltatásainak összehasonlítása: Bank → E-bank; Összehasonlítások → Internet Bank Kalkulátorok: Integrált szolgáltatók: • Internet Bank • Internet Bróker • Internetes Hitelintézet • Internetes befektetések • Mobil szolgáltatások • Elektronikus kiskereskedelem • Jegyárusítás • Utazási ajánlatok

35 35 Internetes pénzügyi szolgáltatások 2/2 Példák: Hazai pénzügyi portálok bank.lap.hu; Pénzügyi portál: a pénzügyek minden fázisát támogatja Követelmények: • biztonságos, bizalmat ébresztő, kapcsolat minősége jó legyen • alapszolgáltatásokat nyújtja • kereszteladás-szolgáltatásokat is nyújt • van hozzáadott érték • tranzakciókat támogatja

36 36 Bankok internetes szolgáltatásai – Budapest Bank 1/2 Számlanyitásnincs Számlainformációk, lekérdezések Törzsadatok lekérdezésevan Számlaegyenleg lekérdezésevan Számlatörténet lekérdezésevan Bankkártya információkvan Hitelkártya információkn.a. Lekötött betétek lekérdezésenincs Sorban álló tételek követésevan Átutalás (eseti és rendszeres)van Csoportos beszedési megbízásnincs Postai kifizetésnincs Átvezetéseknincs Betétműveleteknincs Hiteligénylésvan Befektetések Értékpapír-kereskedelemnincs Állampapírok adásvételevan Kötvények adásvételenincs Befektetési jegyek adásvételevan

37 37 Bankok internetes szolgáltatásai – Budapest Bank 2/2 Mobil szolgáltatások WAP-os tranzakciónincs Automatikus SMS értesítésvan SMS lekérdezésn.a. Mobiltelefon előfizetői kártya feltöltésenincs Egyéb Szolgáltatás igénylésevan Szolgáltatás letiltásanincs Bankkártya igénylésenincs Bankkártya letiltásvan Bankkártya limit módosításavan Belépési kód megváltoztatásan.a.

38 38 Bankok internetes szolgáltatásai – CIB Bank 1/2 • 2001 április óta működik, 7000 ügyfél használja • első WAP bank • az Év Legígéretesebb Internetes Bankja 2001-ben • háromféle szolgáltatás csomag: • csak számlainformációk lekérdezése (Alap csomag), • előre meghatározott célszámlákra történő utalások (Bővített csomag) • valamennyi elérhető szolgáltatás igénybevétele (Teljes szolgáltatás csomag) Számlanyitásnincs Számlainformációk, lekérdezések Törzsadatok lekérdezésen.a. Számlaegyenleg lekérdezésevan Számlatörténet lekérdezésevan Bankkártya információkvan Hitelkártya információkvan Lekötött betétek lekérdezésevan Sorban álló tételek követésevan

39 39 Bankok internetes szolgáltatásai – CIB Bank 2/2 Átutalás (eseti és rendszeres)van Csoportos beszedési megbízásvan Postai kifizetésvan Átvezetésekvan Betétműveletekvan Hiteligénylésvan Befektetésekminden formája van Mobil szolgáltatások WAP-os tranzakcióvan Automatikus SMS értesítésvan SMS lekérdezésvan Mobiltelefon előfizetői kártya feltöltésevan Egyéb Szolgáltatás igénylésevan Szolgáltatás letiltásavan Bankkártya igénylésevan Bankkártya letiltásn.a. Bankkártya limit módosításavan Belépési kód megváltoztatásavan

40 40 Bankok internetes szolgáltatásai – Citibank Számlanyitásnincs Számlainformációk, lekérdezések Törzsadatok lekérdezésen.a. Számlaegyenleg lekérdezésevan Számlatörténet lekérdezésevan Bankkártya információknincs Hitelkártya információknincs Lekötött betétek lekérdezésevan Sorban álló tételek követésevan Átutalás (eseti és rendszeres)van Csoportos beszedési megbízásnincs Postai kifizetésnincs Átvezetésekvan Betétműveletekvan Hiteligénylésnincs Befektetéseknincs Mobil szolgáltatásoknincs Egyébnincs

41 41 Bankok internetes szolgáltatásai – HVB Bank Számlanyitásnincs Számlainformációk, lekérdezések Törzsadatok lekérdezésenincs Számlaegyenleg lekérdezésevan Számlatörténet lekérdezésevan Bankkártya információknincs Hitelkártya információknincs Lekötött betétek lekérdezésen.a. Sorban álló tételek követésevan Átutalás (eseti és rendszeres)van Csoportos beszedési megbízásnincs Postai kifizetésnincs Átvezetésekvan Betétműveletekvan Hiteligénylésnincs Befektetéseknincs Mobil szolgáltatásoknincs Egyébnincs

42 42 Bankok internetes szolgáltatásai – Inter-Európa Bank1/2 • első hazai internetes szolgáltatást nyújtó bank (1998, BankoNET) • BankoWEB, 2002 Számlanyitásvan Számlainformációk, lekérdezések Törzsadatok lekérdezésen.a. Számlaegyenleg lekérdezésevan Számlatörténet lekérdezésevan Bankkártya információknincs Hitelkártya információknincs Lekötött betétek lekérdezésevan Sorban álló tételek követésevan Átutalás (eseti és rendszeres)van Csoportos beszedési megbízásnincs Postai kifizetésnincs Átvezetéseknincs Betétműveletekvan Hiteligénylésnincs

43 43 Bankok internetes szolgáltatásai – Inter-Európa Bank2/2 Befektetéseknincs Értékpapír-kereskedelem Állampapírok adásvétele Kötvények adásvétele Befektetési jegyek adásvétele Mobil szolgáltatások WAP-os tranzakciónincs Automatikus SMS értesítésn.a. SMS lekérdezésvan Mobiltelefon előfizetői kártya feltöltésenincs Egyéb Szolgáltatás igénylésenincs Szolgáltatás letiltásan.a. Bankkártya igénylésetervezik Bankkártya letiltásvan Bankkártya limit módosításanincs Belépési kód megváltoztatásavan

44 44 Bankok internetes szolgáltatásai – K&H 1/2 Számlanyitásnincs Számlainformációk, lekérdezések Törzsadatok lekérdezésevan Számlaegyenleg lekérdezésevan Számlatörténet lekérdezésevan Bankkártya információkvan Hitelkártya információknincs Lekötött betétek lekérdezésevan Sorban álló tételek követésevan Átutalás (eseti és rendszeres)van Csoportos beszedési megbízásnincs Postai kifizetésnincs Átvezetéseknincs Betétműveletekvan Hiteligénylésnincs Befektetéseknincs

45 45 Bankok internetes szolgáltatásai – K&H 2/2 Mobil szolgáltatások WAP-os tranzakciónincs Automatikus SMS értesítésvan SMS lekérdezésvan Mobiltelefon előfizetői kártya feltöltésevan (+Internet kártya feltöltése) Egyéb Szolgáltatás igénylésevan Szolgáltatás letiltásavan Bankkártya igénylésevan Bankkártya letiltásvan Bankkártya limit módosításavan Belépési kód megváltoztatásanincs

46 46 Bankok internetes szolgáltatásai – OTP Bank1/2 • a legnagyobb internetes ügyfélkörrel rendelkezik • elektronikus számlacsomag: • elektronikus számla, • sávos kamatozású megtakarítási számla, • webkártyaszámla: az internetes vásárlások lebonyolításának pénzügyi háttere • junior portál • 1999 óta működik ( második hazai interneten bankoló ), 2001-ben első díjas Számlanyitásnincs Számlainformációk, lekérdezések Törzsadatok lekérdezésevan Számlaegyenleg lekérdezésevan Számlatörténet lekérdezésevan Bankkártya információknincs Hitelkártya információknincs Lekötött betétek lekérdezésevan Sorban álló tételek követésevan

47 47 Bankok internetes szolgáltatásai – OTP Bank2/2 Átutalás (eseti és rendszeres)van Csoportos beszedési megbízásnincs Postai kifizetésnincs Átvezetésekvan Betétműveletekvan Hiteligénylésvan Befektetések Értékpapír-kereskedelem értékpapírszámla műveletek Állampapírok adásvételevan Kötvények adásvételenincs Befektetési jegyek adásvételevan Mobil szolgáltatások WAP-os tranzakcióvan Automatikus SMS értesítésvan SMS lekérdezésvan Mobiltelefon előfizetői kártya feltöltésenincs Egyéb Szolgáltatás igénylésenincs Szolgáltatás letiltásavan Bankkártya igénylésenincs Bankkártya letiltásnincs Bankkártya limit módosításanincs Belépési kód megváltoztatásavan

48 48 Bankok internetes szolgáltatásai – Raiffeisen Bank1/2 • 1999 ősz óta működik • 2001 Internetes Hitelközpont, előzetes hitelbírálat ben Számlanyitásnincs Számlainformációk, lekérdezések Törzsadatok lekérdezésevan Számlaegyenleg lekérdezésevan Számlatörténet lekérdezésevan Bankkártya információknincs Hitelkártya információknincs Lekötött betétek lekérdezésenincs Sorban álló tételek követésenincs Átutalás (eseti és rendszeres)van Csoportos beszedési megbízásn.a. Postai kifizetésnincs Átvezetésekn.a. Betétműveleteknincs Hiteligénylésvan

49 49 Bankok internetes szolgáltatásai – Raiffeisen Bank2/2 Befektetések Raiffeisen Értékpapír és Befektetési Rt Internet brókerén keresztül van Értékpapír-kereskedelem Állampapírok adásvétele Kötvények adásvétele Befektetési jegyek adásvétele Mobil szolgáltatások WAP-os tranzakcióvan Automatikus SMS értesítésvan SMS lekérdezésn.a. Mobiltelefon előfizetői kártya feltöltésenincs Egyéb Szolgáltatás igénylésevan Szolgáltatás letiltásavan Bankkártya igénylésevan Bankkártya letiltáshitelkártya letiltás Bankkártya limit módosításanincs Belépési kód megváltoztatásavan

50 50 Bankok internetes szolgáltatásai – Volksbank • legfiatalabb, 2002 tavasz • kevés funkció Számlanyitásnincs Számlainformációk, lekérdezések Törzsadatok lekérdezésen.a. Számlaegyenleg lekérdezésevan Számlatörténet lekérdezésevan Lekötött betétek lekérdezésenincs Sorban álló tételek követésenincs Átutalás (eseti és rendszeres)van Csoportos beszedési megbízásn.a. Postai kifizetésnincs Átvezetéseknincs Betétműveleteknincs Mobil szolgáltatások WAP-os tranzakciónincs Automatikus SMS értesítésvan SMS lekérdezésvan Mobiltelefon előfizetői kártya feltöltésenincs Egyébnincs

51 51 Internetes szolgáltatások az egyes bankoknál1/2 Forrás: Bank&Tőzsde, Pénz a Hálón melléklet 2001/1 IEBOTPRaiffeisenCitibankK&H Átutalások indításavan Értékpapír-kereskedelemvan nincs Betétműveletekvan nincsvan Csoportos beszedési megbízásvannincs Elektronikus aláírás vagy belépési kód megváltoztatása van nincs Lekötött betétek lekérdezésevan nincsvan Sorban álló tételek követésevan nincs Egyenleg és törzsadatok lekérd.van Számlatörténet lekérdezésevan Szerződések kezdeményezésevan Szolgáltatás letiltásavan nincsvan

52 52 Internetes szolgáltatások az egyes bankoknál2/2 Forrás: Bank&Tőzsde, Pénz a Hálón melléklet 2001/2 IEBOTPRaiffeisenCitibankK&HCIBHWB Felhasználó ezer Ebből vállalati500n.a.nincs600nincs60020 Számlaegyenleg lekérdezése van Számlatörténet lekérdezése van Átutalások indításavan Betétműveletekvan nincsvan Értékpapír- műveletek van nincs Állampapírok adásvétele nincsvan nincs vannincs WAP-os tranzakciónincs vannincs Automatikus SMS értesítés van nincsvan nincs SMS-lekérdezésnincsvannincs van nincs

53 53 Internet banking szolgáltatók lakossági ügyfelei1/2 Forrás: Bank&Tőzsde, Pénz a Hálón melléklet 2001/ szeptember2001 vége2002 vége FelhasználókTranzakciókFelhasználók számaaránya %száma/értékeszámaaránya %számaaránya % CIB46002,61%/0,3%70003, Citibank15000n.a. HBW %/2-3% IEB %/10%7000 enyhe növekedés 8500 közepes növekedés K&H7000,140,2%/0,25%20000,460001,2 OTP n.a Raiffeisen10001,510-15%/n.a.15001,5n.a. Összesen

54 54 Internet banking szolgáltatók lakossági ügyfelei2/2 Forrás: Bank&Tőzsde, Pénz a Hálón melléklet 2002/ január vége2002 vége sajátországos*saját*országos* CIB Citibank n.a HBW IEB9000n.a.12000n.a. K&H OTP Raiffeisen1200n.a. Volksbankn.a Összesen Átlag * becslés

55 55 Források, linkek: • Mindennapi pénzügyeink: • Gellért Andor: Digitális pénzügyek (KJK 2001) • Bank&Tőzsde folyóirat Pénz a Hálón melléklete • TELEPIAC projekt: informatika.bke.hu/bke_web_new/db/Kutatas.nsf informatika.bke.hu/bke_web_new/db/Kutatas.nsf • Jó tudni: Elektronikus kereskedelem, bankkártya • Telecomputer: • Cikkek: • E-szótár: • HVG Online : Teszt teszt ellen, Banki szolgáltatások a neten ( ) Egyéni feladat témák: • Egy kiválasztott elektronikus banki szolgáltatás bemutatása egy magyarországi banknál; vagy több banknál összehasonlítás. • Egy kiválasztott bank elektronikus banki szolgáltatásainak részletes ismertetése.


Letölteni ppt "1 E-BUSINESS Digitális Pénzügyek I. Remote banking • Elektronikus banki szolgáltatások • Internet banking Magyarországon • Internetes megjelenés • Internet."

Hasonló előadás


Google Hirdetések