Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária 1 Az Internet gazdasági története.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária 1 Az Internet gazdasági története."— Előadás másolata:

1 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária 1 Az Internet gazdasági története

2 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária2 Tartalom:  Az internet története  Az internet részei  Az internet nyújtotta szolgáltatások röviden  Az online marketing  A fogyasztó hatalma  Az internet várható további fejlődése

3 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária3 Az internet elterjedésének körülményei és feltételei Napjainkban zajlik a világtörténelem harmadik információs forradalma. (Ez az adatok előállításának, reprodukálásának, tetszőleges kombinálásának és egymásra hatásának eddig útjába álló tér- és időbeli –valamint emberi- korlátok leomlásáról szól.) Az első az írás „föltalálása” volt, aminek révén könnyen rögzíthetővé és felidézhetővé váltak az adatok. A második a könyvnyomtatás volt, amely lehetővé tette, hogy az írással rögzített adatok sokszorosíthatóak legyenek, sokakhoz eljussanak.

4 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária4 A mára már tekintélyes méretűvé duzzadt internet kitalálói 1964-ben a Pentagonban még nem gondolták volna, hogy kezdeményezésük negyed század múltán a világ legnagyobb számítógép-hálózata lesz. A mára már tekintélyes méretűvé duzzadt internet kitalálói 1964-ben a Pentagonban még nem gondolták volna, hogy kezdeményezésük negyed század múltán a világ legnagyobb számítógép-hálózata lesz. Akkoriban a tervezők csak azon igyekeztek, hogy a katonai és tudományos információk cseréjének megkönnyítése érdekében összekössenek négy, egymástól távol lévő kutatóintézetet.

5 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária5 Hamar felfedezték azonban, hogy az internetben rejlő lehetőségek messze túlmutatnak az eredeti célkitűzéseken, így nemsokára kialakult az egyetemek közötti:  elektronikus levelezés,  az üzenetek tömeges eljuttatása,  adatbázisokból való lekérés és másolás,  majd a közérdekű hírek és információk olvasása több ezer hírcsoportból,  valamint a valós idejű, interaktív telekonferencia.

6 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária6 Az Internet története  60-as évek: az USA-ban nagygépek összeköttetése telefonvonalon. Védelmi célra kerül kidolgozásra ARPAnet (Advanced Research Project Agency) koncepciója.  60-as évek: az USA-ban nagygépek összeköttetése telefonvonalon. Védelmi célra kerül kidolgozásra ARPAnet (Advanced Research Project Agency) koncepciója.  1969 szept. 1.:Az ARPAnet-en bekötésre került az első host  1969 szept. 1.:Az ARPAnet-en bekötésre került az első host host

7 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária7  1971: Az ARPAnet-en 15 host volt található. Köztük neves amerikai egyetemek és a NASA is jelen volt.  1972: Az ARPAnet-en egyszerű programok működtek, majd megjelentek az FTP - fájlok továbbküldésére. Az ARPAnet első nyilvános bemutatója ez év októberében, Washingtonban történt meg. 22 host kapcsolódott.  1972: Az ARPAnet-en egyszerű programok működtek, majd megjelentek az FTP - fájlok továbbküldésére. Az ARPAnet első nyilvános bemutatója ez év októberében, Washingtonban történt meg. 22 host kapcsolódott.

8 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária8  1973: Az ARPAnet első nemzetközi kapcsolatai, Angliában és Norvégiában.  1974: TCP/IP új, egységes protokoll ( egységes címzési rendszer (IP cím) )  1975: Az első Personal Computer MITS Altair A számítógép 256 byte memóriával rendelkezett, de billentyűzettel nem.

9 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária9  március: 111 host az ARPAnet-en.  március: Az internet protokoll születése: TCP protokoll (az adatátvitelt felügyelő protokoll) szétválik TCP-re és IP-re.  március: Az internet protokoll születése: TCP protokoll (az adatátvitelt felügyelő protokoll) szétválik TCP-re és IP-re.  1983: Az Internet születése: Az ARPAnet és Defense Data Networks megkezdte a TCP/IP használatát. A MILNET katonai hálózat levált az ARPAnet-ről.  1983: Az Internet születése: Az ARPAnet és Defense Data Networks megkezdte a TCP/IP használatát. A MILNET katonai hálózat levált az ARPAnet-ről.

10 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária10  1990: Tim Berners-Lee nevű angol atom-fizikus Svájcban a CERN kutatóközpontjában létrehozta az első World Wide Web-et.  1990: Tim Berners-Lee nevű angol atom-fizikus Svájcban a CERN kutatóközpontjában létrehozta az első World Wide Web-et.  1991: A CERN publikálta a WWW definícióit az Interneten.  1991: A CERN publikálta a WWW definícióit az Interneten.  június: host az Interneten.

11 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária11 Kapcsolódás az internethez  Modem  ISDN  ADSL  Mobil telefon  Bérelt vonal  Kábeltévé  Rádiós kapcsolat

12 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária12 Hányan használják a világon az internetet?  Network Wizard 1981 augusztusa óta rögzíti a számítógépek számát, akkor ez 213-at tett ki,  1999 januárjában: ,  2000 januárjában: ,  2001 januárjában:  2007 januárjában pedig több, mint

13 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária13 Host számítógépek számának alakulása 1994 és 2007 között

14 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária14 Internet-hozzáféréssel rendelkező amerikai háztartások számának alakulása

15 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária15 Budapest- Pozsony kapcsolata az interneten Az internetezők tapasztalatai szerint Washington közelebb van Budapesthez, mint Pozsony. A nagy sávszélességű kapcsolatok általában Nyugat-Európába, sőt többnyire közvetlenül Amerikába irányulnak és a környező országok- földrajzilag sokkal közelebb eső számítógépeit csak kerülő úton lehet elérni. Az internetezők tapasztalatai szerint Washington közelebb van Budapesthez, mint Pozsony. A nagy sávszélességű kapcsolatok általában Nyugat-Európába, sőt többnyire közvetlenül Amerikába irányulnak és a környező országok- földrajzilag sokkal közelebb eső számítógépeit csak kerülő úton lehet elérni.

16 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária16 Az internet által nyújtott szolgáltatások  Elektronikus levelezés  FTP  Gopher  Internet News  W W W

17 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária 17 Elektronikus levelezés Az , vagyis az elektronikus levelezés:  A levelek írása,  feladása,  olvasása,  a levelek rendszerezése és archiválása is jóval gyorsabb, könnyebb, mint a hagyományos levél esetében.

18 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária18  Ezen keresztül kérhetünk  segítséget,  tanácsot,  információt,  szakmai párbeszédeket folytathatunk,  vitatkozhatunk bármilyen témáról,  új ismerősökre tehetünk szert.

19 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária19  A magánlevelezés mellett  előfizethetünk E-zine-ekre, azaz ún. "elektronikus újságokra", •melyek friss példányait en fogjuk kapni; •részt vehetünk levelezőcsoportokban, amelyekben a küldött leveleket minden résztvevő megkapja.

20 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária20 Az FTP Az FTP, azaz a File Transfer Protocol (ejtsd: fájl transzfer protokol) az Internet egyik legnépszerűbb szolgáltatása. Az FTP, azaz a File Transfer Protocol (ejtsd: fájl transzfer protokol) az Internet egyik legnépszerűbb szolgáltatása. Egymástól nagy távolságra lévő, különböző típusú számítógépek közötti összeköttetést, adatátvitelt biztosít. A különböző, ún. FTP szervereken tárolt állományok megosztását és elérését biztosítja ez a szolgáltatás.

21 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária21 Létezik egy, mindenki számára elérhető anonymous FTP, ami azt jelenti, hogy adott szerverre mindenki bejelentkezhet, akinek van saját címe, tehát nem kell semmiféle jelszót tudnia. Az FTP szerverek többsége éppen ilyen. A nyilvánosan elérhető archívumok, fájlgyűjtemények az Internet egyik fő vonzereje.

22 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária 22 Az FTP-vel elérhető nyilvános anyagok összmennyiségét már régen terabájtban mérik, a pontos értéket senki sem ismeri.  Gond inkább egy adott anyag megtalálásával lehet.  A nyilvános FTP-szerverek elérése egyszerű.  A nyilvános erőforrások elérésére használhatjuk a legtöbb operációs rendszerben megtalálható:  FTP parancsot  WWW böngészőt.

23 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária23  A szerveren belül  könyvtárrendszerben, a böngészőben vagy FTP-parancsokkal tudunk tájékozódni.  Az anonymous FTP-szervereken általában a pub nevű könyvtáron belül vannak a nyilvánosan elérhető fájlok.  A legtöbb könyvtáron belül fogunk találkozni egy INDEX nevű fájllal, amelyben megtalálható a rendelkezésre álló fájlok listája.  Magyar ingyenes ftp címek: •http://www.fsz.bme.hu/hungary/ftp.html

24 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária24 Mit tárolnak az FTP szervereken? Az FTP azért jött létre, hogy mindenki, bárhol is legyen a világon el tudjon érni különböző, számára fontos shareware (ejtsd: server), szabadon terjeszthető programokat, képeket, hangokat, szövegeket stb. Az FTP azért jött létre, hogy mindenki, bárhol is legyen a világon el tudjon érni különböző, számára fontos shareware (ejtsd: server), szabadon terjeszthető programokat, képeket, hangokat, szövegeket stb. Nagyon sok szoftver és hardver gyártó cég rendelkezik FTP szerverrel, amit arra használ, hogy különböző még meg nem jelent, kísérleti stádiumban lévő programjait elérhetővé tegye felhasználói számára valamint, hogy ezen az úton szabadon közzétegyen számos segédprogramot, hálózati-, hang-, videokártya meghajtó programot, amelyeket a programfejlesztés során elkészít.

25 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária25 Internet News A Usenet alapvető egységei a hírcsoportok vagy newsgroupok (használatos angol terminológia még a special interest group), az adott témájú levelek gyűjtőhelyei, ezek felelnek meg az egyes levelezési listáknak. A news (hír) szó köré szerveződésnek történeti okai vannak: eredetileg elsősorban híreket közvetített, de ma már mindenféle téma szerepel. A világ minden témájához létezik newsgroup. Témák szerint szűkülő hierarchia szerint szerveződnek meg: a legfelső felosztás legfontosabb témái a következők:  alt - alternatív témák  biz - üzlet  comp - számítástechnika  news - magáról a Usenetről  rec - szórakozás

26 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária26  sci - tudomány  soc - szociális, népekről szóló témák  talk - leginkább politika  és számos egyéb: pl. az egyes országok regionális csoportjai. Ezután jönnek a pontosabb meghatározások: pl. a soc.culture.magyar a Magyarországgal általában foglalkozó; a news.announce.newusers pedig a kezdő Usenet használókat segítő newsgroup. A Usenet az e célra szolgáló "hírolvasó" programokkal érhető el, de a fontosabb -kliensprogramok is felkínálják ezt a lehetőséget

27 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária27 A gopher A gopher esetében a kért információt maga a szerver keresi ki, menüvezérelt módon, vagyis nekünk semmit sem kell begépelni, csak választani a felkínált lehetőségek közül. A különböző menüpontok között a kurzorral mozoghatunk, és az Enter lenyomásával követhetjük az illető pont által jelzett vonalat (a sor végén levő / jelzi, hogy onnan újabb menüre tudunk továbblépni). A különböző menüpontok között a kurzorral mozoghatunk, és az Enter lenyomásával követhetjük az illető pont által jelzett vonalat (a sor végén levő / jelzi, hogy onnan újabb menüre tudunk továbblépni).

28 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária28 Ha a bolyongás mégsem vezetett eredményre, fordulhatunk a különböző kereső szolgáltatásokhoz: a gopher esetében a legfontosabb ilyen a Veronica. Ez a legtöbb gopher szerverről könnyen elérhető volt. A szolgáltatás lényege, hogy az általunk megadott kulcsszavak szerint végigkeresi a gopher-t, és villámgyorsan eljuttat minket arra a gopher-szerverre, ahol megtalálható a kulcsszavaink szerinti információ. A karakteres megjelenítésű gopher programok az Internet fejlődésével csendben kihaltak, és ma már a legtöbb WWW böngészővel használhatjuk a gopher szolgáltatásait.

29 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária29 WORLD WIDE WEB A Web fogalma A Web fogalma  Az Internet legsokoldalúbb és leglátványosabb alkalmazása a World Wide Web, rövidítve WWW, vagy egyszerűen Web. A Web az Internetet használja a kommunikáció alapjául.  Ebben az információs rendszerben minden dokumentumot vagy más objektumot egy ún. URL (Universal Resource Locator) vagy URI (Universal Resource Identifier), univerzális erőforrás-azonosító jelöl.

30 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária30 A Web felépítése, működése  A W W W a legújabb, leglátványosabb, legkönnyebben elsajátítható, talán legnépszerűbb alkalmazás. Egy hatalmas elosztott adatbázis, amely nem csak szöveges, hanem multimédiás információkat is tartalmazhat.  A Web oldalak egy speciális nyelven, az ún. HTML (Hyper Text Markup Language) formátumban vannak írva, ami lehetővé teszi hierarchikus szövegek, ún. „hipertext”-ek alkalmazását. Egy Web lapot nézve láthatunk képeket, szövegeket, sőt egyes részeire kattintva eljuthatunk egy másik dokumentumhoz.

31 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária31 Az Internet felépítése: A világhálózatot úgy kell elképzelni,hogy:   számos helyen,   intézményben,   munkahelyen telepítve vannak nagyteljesítményű, rengeteg adat feldolgozására és tárolására alkalmas kiszolgáló számítógépek, az ún. szerverek. Ezeket, a gépeket:   telefonvonalon,   mikrohullámú adókon,   műholdon,   digitális vonalakon, vagy egyéb módon elérve juthatunk hozzá a kívánt információkhoz.

32 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária32   A hozzáférést ma már több, az Internet elérhetőségre szakosodott szolgáltató biztosítja Magyarországon is.   Minden egyes szerver címmel van ellátva.   A címet számítógépünkbe gépelve érhetjük el a kívánt információ forrását. A cím a következő részekből áll:   - minden egyes hivatkozás így kezdődik. Jelentése: Hypertext Transport Protokoll (ejtsd: hájpertext transzport protokoll) – kommunikációs szabvány: a szolgáltatók egymáshoz és a felhasználóhoz való kapcsolásához használt rendszer.

33 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária33  www - World-Wide Web (ejtsd: vörld vájd veb), vagy röviden web: hivatkozik, hogy a világhálózaton szeretnénk valamit elérni.  név: azaz a kívánt szerver neve, mellyel kapcsolatba szeretnénk lépni.  domain: (ejtsd: doméjn): a cím utolsó szakasza, általában azonosítóként használják. Segítségével könnyen kitalálható, hogy a szerver a Föld melyik részén helyezkedik el. Pl. hu- Magyarország, de-Németország stb., de lehet bármi más, mint pl. net, com, org stb.  Pl. ahol a Umax (ejtsd: Jumax) a cég neve.

34 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária34 Kimutatható, hogy hány felhasználónak van egyértelmű internet azonosítója, ún. „domain neve” ( domain angol szó, értelmezési tartományt jelent). Kimutatható, hogy hány felhasználónak van egyértelmű internet azonosítója, ún. „domain neve” ( domain angol szó, értelmezési tartományt jelent).  Az interneten az önálló internetes megjelenéssel rendelkezők egy 32 bites számmal azonosíthatók, a számokat azonban nehéz lenne megjegyezni, ezért a számokhoz neveket rendelnek, hogy névvel hivatkozhassunk a megjelenő szervezetre vagy magánszemélyre. A „domain” nevek

35 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária35  A név legutolsó tagja a felhasználó országát vagy az alkalmazási területét jelzi. Minden országnak létezik egy ún. kétbetűs ISO országkódja, ami egyértelműen azonosítja, pl:  at Ausztria  tv Tuvalu  uk Egyesült Királyság  hu Magyarország

36 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária36  Az országra utaló domain nevek mellett létezik néhány hárombetűs, legfelsőbb szintű elnevezés, de ezeket túlnyomórészt az Egyesült Államokban alkalmazzák:  net hálózati szolgáltatók  org szervezetek  edu amerikai oktatási intézmények  com üzleti szervezetek  gov amerikai kormányzat  mil amerikai hadsereg

37 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária 37 A világon az első domain nevet a Symbolics Technology Inc. regisztrálta március 15-én, a név alatt.

38 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária38 A W W W grafikus bemutatása

39 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária39 Az internet hatása az üzleti életre, a vállatok környezetére A fejlődési folyamat dinamikus és bizonyos tekintetben vállalat-, szektor- és időspecifikus, éppen ezért nehéz hatásait elkülöníteni. Az viszont egyértelmű, hogy az internettechnológia felhasználása átalakítja a vállalatok üzleti modelljét, a vállalatok kapcsolatát és ezáltal magát a piacot is. Az internet lehetővé teszi:  a hagyományos piaci határok átlépését,  a piacok bővítését a jelenlegi disztribúciós és marketingkorlátok leépítésével, melyek eddig megakadályozták a külföldi piacok elérését.  új szegmensek elérését teszi lehetővé, és új magatartásformákat teremt, mellyel részben hozzájárul a fogyasztói igények, attitűdök és magatartásformák globalizációjához.  a nemzetközi piacok elérését.

40 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária40 A világ bármely részéről jelentkezhetnek versenytársak. Az internet felgyorsítja a versenyt azzal, hogy:  nyomon követhető a versenytársak tevékenysége,  könnyebb terméket tervezni,  árat meghatározni és változtatni. Ugyanakkor az internettechnológia segítségével gördülékenyebbé tehető a belső működés, és így a vállalatok rugalmasabban reagálnak a külső környezet kihívásaira. A versenyben álló cégek összehangolják piaci stratégiájukat abból a célból, hogy új piacokat teremtsenek, közösen fejlesszenek ki és vezessenek be a piacra új technológiákat. A hazai szövetségek közül említhető a Szonda Ipsos és a GfK Hungária együttműködése, akik létrehozták a NetSurvey Internet- kutató Intézetet.

41 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária41 Az online marketing

42 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária42  Az online marketing alatt az interaktív üzleti munkához kapcsolódó marketingtevékenység azon formáját értjük, amely hálózati információs rendszerekben és elektronikus közegben egyedekkel és tömegekkel sajátos módon kommunikál, és globális értékesítést támogat online és offline eszközökkel.  Az amerikai Kereskedelmi Minisztérium egyik tanulmánya szerint az internet gyorsabban növekszik, mint bármely más kommunikációs technológia. Ahhoz, hogy 50 milliós hallgatói tábora legyen, a rádiónak 38 évre volt szüksége, a tévé 13 év alatt érte e ugyanezt a szintet. Az internet 4 év alatt érte utol ezeket, s napjainkra közel 500 millió ember tartozik az internet- használók közé.

43 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária43 Az elektronikus Bábel-torony Az internet-használók körében a műszakiak számára elfogadott, hogy a kommunikáció nyelve kizárólag az angol. Tapasztalt marketingesek tudják, hogy az üzleti élet nem ilyen beletörődő, itt a vevő elvárja, hogy úgy szólítsák meg, hogy ő megértse, s szívesebben vásárol ott, ahol a vásárláshoz szükséges információkat és tanácsokat az anyanyelvén kapja. Willy Brandt, volt német kancellárnak tulajdonítják a következő mondást: „ Ha el akarok adni valamit Önnek, akkor az Ön nyelvén beszélek, de ha venni akarok valamit, dann müssen Sie Deutsch reden.” („…akkor németül kell beszélnie.”) Az internet-használók körében a műszakiak számára elfogadott, hogy a kommunikáció nyelve kizárólag az angol. Tapasztalt marketingesek tudják, hogy az üzleti élet nem ilyen beletörődő, itt a vevő elvárja, hogy úgy szólítsák meg, hogy ő megértse, s szívesebben vásárol ott, ahol a vásárláshoz szükséges információkat és tanácsokat az anyanyelvén kapja. Willy Brandt, volt német kancellárnak tulajdonítják a következő mondást: „ Ha el akarok adni valamit Önnek, akkor az Ön nyelvén beszélek, de ha venni akarok valamit, dann müssen Sie Deutsch reden.” („…akkor németül kell beszélnie.”)

44 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária44 A kommunikáció nyelvének megválasztásánál abból a feltételezésből indulunk ki, hogy mindenki a saját nyelvén használja szívesebben az internetet. A jó weboldalt úgy kell megtervezni, hogy magához vonzza a látogatókat, s a tervezett üzenetünket így lehet eljuttatni a megcélzott fogyasztóhoz.

45 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária45

46 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária46 Napjainkban széles körben vált természetessé az internetezés, akik már nem feltétlenül műszakiak, s az angol nyelvtudás sem magától értetődő. Tekintettel a háló nemzeti piacokat átlépő, globális voltára, egyre több szervezet jelenteti meg a honlapját az anyanyelve mellett más nyelveken, többnyire angolul. Tekintettel a háló nemzeti piacokat átlépő, globális voltára, egyre több szervezet jelenteti meg a honlapját az anyanyelve mellett más nyelveken, többnyire angolul.

47 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária47 A magyar anyanyelvű szolgáltatások fontosságát ismerte fel a MATÁV, amikor 1998 decemberében, az ORIGO indításakor célkitűzését így fogalmazta meg a vállalat: A magyar anyanyelvű szolgáltatások fontosságát ismerte fel a MATÁV, amikor 1998 decemberében, az ORIGO indításakor célkitűzését így fogalmazta meg a vállalat: „ Az Origo az a hely az interneten, ahonnan elindulva minden hálózati polgár egyszerűen érheti el a számára fontos információkat. Létrehozásával az a célunk, hogy megteremtsünk egy olyan webhelyet, amely eligazít az interneten, s előfizetőinknek összegyűjtsük magyar nyelven mindazt a hasznos információt és szolgáltatást, amelyre szükségük lehet.”

48 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária 48 Az internet egyes marketing alkalmazási lehetőségei Azt, hogy az utóbbi néhány évben az Internet a vállalati marketingkommunikáció hatékony eszközévé válhatott, a World Wide Web megjelenése, majd tömeges alkalmazása eredményezte. Az ezredfordulót megelőző egy-másfél évtizedes időszak a szakterületen a kapcsolati marketing (relationship marketing) és a direkt marketing alkalmazásával alapozta meg a korszak üzleti szellemét kifejező, követelményeit kielégítő marketing aktivitás és vevőorientáltság (mint meghatározó marketing cél) összhangját.

49 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária49  Az összhang létrejötte nem spontán folyamat, hanem tudatos módszertani és eszközfejlesztő tevékenység eredménye.  Igazán az információtechnológia terén elért fejlődés teremt új lehetőséget a piaci információszerzés és a fogyasztó, felhasználó számára nyújtott magasabb szintű információ szolgáltatás kapcsolatának megteremtésére.

50 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária50  Az online marketing lehetőséget teremt arra, hogy  a begyűjtött és feldolgozott piaci információk  az azok alapján irányított és lezajló műszaki-logisztikai-disztribúciós és gazdasági folyamatok, valamint  a vevő sokrétű tájékoztatása és  az interaktivitás lehetőségeinek felhasználá- sával hatékony, a vevő megelégedettségét is elnyerő, relatíve kis kockázatú kínálati piac jöjjön létre.

51 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária 51 Az ügyfél virtuális jelenléte A vállalati marketing kommunikáció új jelensége az internetes arculatteremtés. A verseny, az együttélés és a piac megosztottsága megkívánja, hogy a cég sajátos eszközökkel hívja fel magára, termékeire, szolgáltatásaira a környezet figyelmét. A cég internet-nyitottsága új helyzetet teremt. Nemcsak a terméket, szolgáltatást mutatja be, bőséges információval látja el megkeresés esetén a látogatót, de a vevő bizalmának elnyerése érdekében engedi látni a szervezet cél- és eszközrendszerét, ezért virtuálisan beviszi az ügyfelet, (a vevőt, érdeklődőt, támogatót) a szervezetbe.

52 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária52  Az Internet egy átgondolt üzleti és marketing stratégiai eszköz, a vállalati PR jól kidolgozott és tudatosan alkalmazott része.  Költségkímélő és hatékony módon járul hozzá ahhoz, hogy  növelje a cég ismertségét,  javítsa az ügyfelekkel való kommunikációt és összességében a vállalat imidzsét.

53 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária 53 Online reklám A hálózati reklámozás legkorábbi formája a honlap volt. Ezt követően jelentek meg a szalaghirdetések (bannerek) és a gombhirdetések (buttons). Ezek célja kezdetben az volt, hogy a látogatót odacsalogassák a hirdető oldalaira. Ezen reklámok nagyban hasonlítottak az újság- okban megszokott, látható hirdetésekre. A képernyő felület szűkössége és a közönség meghódítása új megoldások kialakítását kívánta meg.

54 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária54 Az online reklámozás főbb előnyei:  a megnövekedett pozícionálhatóság (a felhasználóra vonatkozó részletes információk, tevékenység, érdeklődési kör, földrajzi elhelyezkedés, magatartásjegyek stb. biztosíthatósága);  a nyomon követhetőség (kommunikációs csatornák, cím, elérhetőség, a reklám által kiváltott érdeklődés, látogatások száma, a vásárlás egyes jellemzőinek megismerése);

55 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária55  biztos célba érés és rugalmasság (bármely időpontban indítható, módosítható és leállítható reklámkampányok, azonnali és folyamatos hatásfokmérés lehetősége)  interaktivitás (szinte korlátlan mennyiségű információ rendelkezésre bocsátása, a kapcsolattartás, az információ visszacsatolás lehetősége, kívánságok, észrevételek, javaslatok fogadása, a kipróbálhatóság, a termék kényelmes megvásárolhatósága, a szolgáltatás igénybevételi lehetősége).

56 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária56 Az elektronikus kereskedelmet, mint az elektronikus üzletvitel (e-business) részét tárgyaljuk. Az alábbi ábra az e-business részrendszerei kapcsolódását mutatja az elektronikus kereskedelem vállalati megvalósulása esetén.

57 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária57 A B2B üzletben résztvevők számára az értékesítési forma választása számos közvetlenül is lemérhető előnyt jelent. Ezek: •A beszerzési, ill. értékesítési költségek csökkennek. Egyszerűsödik a partner kiválasztása, • teljes tranzakció alatti kommunikáció, •a dokumentumok cseréje, •a rendelés, •a rendelés visszaigazolása, •a szállítási ütemezések, •az értesítések, •a számla, •a szállítási okmányok köre.

58 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária58  Jelentős idő és létszám megtakarítást eredményez  a dokumentumok,  adatok,  információk elektronikus cseréje.  A közvetlen vevő-eladó kapcsolat nemcsak a bizalmat erősíti, de többletinformációkhoz (vállalati és piaci) is juttatja a partnereket, amely a folyamat lezajlásának biztonságát növeli.

59 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária 59  Az elektronikus rendszer segítségével a vállalat úgy bővítheti hálózatát, hogy annak nincs érdemi többletköltség vonzata. Feleslegessé válik új üzletek, kereskedelmi kirendeltségek nyitása, a munkatársakat nem kell delegálni, nem kell az adott ország kultúrájának megfelelő prospektusokat nyomtatni stb.

60 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária60  Mivel egyszerűsödik, közvetlenné válik a vevő és eladó közötti kommunikáció, az információk cseréje már minimális időszükségletű. Mindez a biztonsági készletek csökkentését eredményezi. A készletek csökkenése a készletezési költségek csökkenését, ezáltal a termék előállítási költségének csökkenését vonhatja maga után.  A B2B mérsékli a vevőszolgálati és promóciós költségeket, ugyanakkor lehetőséget teremt új vásárlók elérésére.

61 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária61 Az online technológia hatása a gazdasági életre Mára ahhoz, hogy egy vállalat jelen legyen a nemzetközi piacon, kapcsolódnia kell valamely nemzetközi számítógép- hálózathoz, amelynek kialakulását két kulcságazat, a távközlés és az informatika összekapcsolódása tette lehetővé. Ha egy ország aktív szerepet kíván játszani a nemzetközi üzleti életben, akkor ehhez hatékony telekommunikációs rendszerre van szüksége.

62 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária62 Az internet nem szünteti meg az általunk ismert és gyakorolt marketing módszereket és gyakorlatot, hanem mélyreható változást jelent a szemléletben, kibővíti az alkalmazható eszközök körét, adaptálódást jelent az új körülményekhez.

63 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária63 Az internet tette meg az elektronikus üzleti tevékenység számára azt, amit Henry Ford az autógyártásban- a kevesek luxusát alakította egy viszonylag egyszerű és sokak számára elérhető eszközzé. Ez az új médium egyesíti a televízió és a telefon gyorsaságát és közvetlenségét a papíron történő kommunikáció mélységével és alaposságával. Az internet tette meg az elektronikus üzleti tevékenység számára azt, amit Henry Ford az autógyártásban- a kevesek luxusát alakította egy viszonylag egyszerű és sokak számára elérhető eszközzé. Ez az új médium egyesíti a televízió és a telefon gyorsaságát és közvetlenségét a papíron történő kommunikáció mélységével és alaposságával.

64 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária64 A bankok Az elektronikus kereskedelem és az online értékesítési rendszerek több esetben közvetlenül a pénzintézetek létét fenyegetik azzal, hogy funkcióik egy részét termelő- vagy értékesítővállalatok vehetik át. A bankok az előremenekülés útját választották. A 90-es évek közepétől folyamatosan nyílnak meg az interneten keresztül működő banki szolgáltatások, s az utóbbi években a magyar bankok is folyamatosan kapcsolódnak be ezekbe a rendszerekbe. Az Inter-Európa Bank volt az úttörő, követte a Budapest Bank Rt., az OTP Bank Rt., majd a K&H.

65 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária65 A bankok felismerték annak kockázatát, hogy amennyiben nem nyitnak gyorsan az elektronikus üzlet irányába, üzletet vesztenek nem banki versenytársaikkal szemben. A bankok felismerték annak kockázatát, hogy amennyiben nem nyitnak gyorsan az elektronikus üzlet irányába, üzletet vesztenek nem banki versenytársaikkal szemben. Ennek a stratégiának a verseny alapja, hiszen a bankfiókok háttérbe szorulásának másik oka a költségek mellett az, hogy az ügyfelek egyre nagyobb mértékben fordulhatnak a bankok jelenlegi kínálatánál szélesebb körű szolgáltatásokat nyújtó szervezetek felé.

66 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária66 A fogyasztó hatalma Az elektronikus üzleti rendszerek legnagyobb nyertese a vásárló. Míg korábban egy vevő vásárlási lehetőségeit korlátozta a földrajzi elhelyez- kedése, ma ez a korlát lényegesen fellazult. Az internet korlátlan információszolgáltatása révén a vevőnek széles körű áttekintése lehet az eladói kínálatról. Továbbá megszűnt a vevő kiszolgáltatott- sága, ma különböző helyeken elmondhatja észrevételeit és panaszait a különböző termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatban.

67 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária67 Ez a közvetlen felhasználói vélemény (szájpropaganda) a felmérések szerint sokkal erősebben befolyásolja a vevők végső döntését, mint esetleg egy reklám. Az online jelenlétnek a kétirányú kommunikáció jóvoltából az értékesítő szemszögéből meg van az árnyoldala is. Ha a termékkel valami gond van, akkor az ezzel kapcsolatos kritika nem marad titokban, hanem az internet látogatóinak millióit is hamar eléri.

68 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária68

69 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária69 A Ford gyár vezetőinek gondoljuk sok fejfájást okozott a (http://www.flamingfords.com) URL cím, itt ugyanis egy lángoló Ford teherautó látható. A tulajdonosnak kigyulladt a kisteherautója, a Ford gyár azonban röviden elutasította a tulajdonos kártérítési kérelmét. Ő erre megalapította a "Lángoló Ford Teherautó Tulajdonosok Egyesületét", s készített erről egy Internet honlapot. A fénykép aláírása szerint, ami megtörtént ezzel a kocsival, miért ne történhetne meg 26 millió másik Ford kocsival, ami Észak - Amerika útjain futkározik.

70 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária70 Az internet várható további fejlődése  Dinamikus Web-oldalak, dinamikus HTML A Web fejlődésével egyre nagyobb az igény arra, hogy a különböző érdeklődésű, eltérő anyanyelvű felhasználók gyorsan érhessék el azokat az információkat, amelyek érdeklik őket, és ne kelljen az idejüket olyan dokumentumok megtekintésére pazarolni, amelyek nem, vagy csak kis részben érdeklik őket.

71 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária71  Videó átvitel Az Internetes kommunikáció felgyorsulásával, a sávszélesség növekedésével olyan új alkalmazások jelentek meg a Weben, amelyek a korábban igen merész ötletnek tartott videó-átvitelt valósítják meg. Természetesen korábban is lehetőség volt arra, hogy videó-fájlokat vigyünk át az Interneten, de az élő hang- és videó-közvetítések megjelenése viszonylag új fejlemény. videó-közvetítések A RealVideo és RealAudio adásokat általában TV és rádiótársaságok szolgáltatják. Az USA-ban a nagyobb tv és rádióállomások, hírtelevíziók élőben sugározzák adásukat a Weben is, RealVideo, Quicktime vagy Windows Media formátumban.

72 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária72 Magyarországon is vannak hasonló szolgáltatások:  a Juventus rádió adása élőben hallható,  a Duna Televízió pedig hírműsorait teszi elérhetővé. Mindkettő többek közt azzal az egyértelmű céllal, hogy az anyaországtól távol élők is hozzájussanak anyanyelvi műsorokhoz. Ezen kívül alkalmi élő adások is léteznek, csemegének számítanak például a vatikáni RealVideo adások.

73 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária73  Élő konferencia, Internet-telefon A sávszélesség növekedése lehetővé tette, hogy ne csak egyirányú, hanem esetleg kétirányú élő videó- és hangkapcsolatot hozzunk létre. Ehhez természetesen már megfelelő hardver is kell (videó-digitalizáló kártya, kamera). Az egymással versengő Web-konferencia alkalmazások között az egyik legnépszerűbb a Microsoft NetMeeting. Az eszköz figyelemreméltó tulajdonsága viszont, hogy (ha modemmel csatlakozunk az Internethez) helyi telefonhívás költségéért nagy távolságú videó- és telefonkapcsolatot tudunk létrehozni.

74 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária74  XML Ha hinni lehet a jóslatoknak, a Web hamarosan nagy átalakuláson megy majd keresztül. A gyorsabb adatátvitel, pontosabb keresési szolgáltatások, fejlett vásárlási lehetőségek, gyorsabb fájlátvitel a HTML dokumentum-leíró nyelvet felváltó fejlettebb technológia, az eXtensible Markup Language, az XML elterjedésétől várható. Míg a jelenlegi Web-dokumentumokat előállító HTML nyelv az oldalak megjelenését, a grafika elrendezését jól leírja, a dokumentum tartalmára vonatkozóan nagyon kevés információt ad.

75 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária75 Az XML képességei a tervek szerint túlterjednek majd a Weben: a Microsoft és más szoftvergyártók, így a Lotus és a Netscape is ígérik az XML támogatását.

76 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária76

77 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária77 Felhasznált irodalom:  Eszes István- Bányai Edit: Online marketing   hu.wikipedia.org hu.wikipedia.org  hu.ecdlweb.org hu.ecdlweb.org  hvg.hu hvg.hu  index.hu index.hu  ebookz.hu ebookz.hu

78 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária 78 „ A tudás és az információ az e-business lelke, és az e-business egyedülálló lehetőséget biztosít arra, hogy azt a tudást elérhetővé tegyük alkalmazottaink, vevőink, beszállítóink és fontos üzleti partnereink számára” /IBM/ Köszönjük a figyelmet!

79 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária79


Letölteni ppt "Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária 1 Az Internet gazdasági története."

Hasonló előadás


Google Hirdetések