Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A vállalat irányítás informatikai támogatása

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A vállalat irányítás informatikai támogatása"— Előadás másolata:

1 A vállalat irányítás informatikai támogatása
Békés Tamás TÜV CERT vezető auditor ÉMI-TÜV ISO 9001 EN 729 ÉMI-TÜV Bayern Kft.

2 Az ISO 9001:2000 szabvány ismertetése
Folyamatszemléletű minőségirányítási rendszer modellje Értéknövelő tevékenységek Információ áramlás

3 A szabvány alapelvei I. Vevőorientáció, vevőközpontúság: hiszen minden a vevő igényeinek teljesítéséért történik. Vezetői rendszer működése: a stratégiai tervezés exponálása, a vezetés egységessége a célok megvalósításának fontos eleme. Munkatársak bevonása: A célok a dolgozók közreműködésével valósíthatók meg. Folyamat központúság: A minőségirányítási rendszer úgy épül fel, hogy biztosítja a folyamatok közötti kapcsolatokat, és a folyamatok kombinációit és kölcsönhatásait szabályozza.

4 A szabvány alapelvei II.
Rendszerszemlélet: A tevékenységek folyamatszemléletű szabályzása adja meg az alapot a rendszerben történő gondolkodáshoz. Mindent az összefüggéseivel együtt lehet és kell vizsgálni. Folyamatos javítás: A vevői igények változását követni kell, így a szervezetnek fejlődőképesnek kell lennie . Tényeken alapuló döntések: ahhoz , hogy megfelelő döntéseket hozzunk, mérni, elemezni szükséges az adatainkat illetve a tényeket. Kölcsönösen előnyös kapcsolatok: a beszállítókkal és a belső partnerekkel egyaránt, kihasználva a kooperációs együttműködés előnyeit.

5 Az informatikai háttér kérdései.
A külső környezet értékelése termékek életciklusa rövidült a verseny élesedett a piacok globálissá válása erősödött az erőforrások mobilitása nőtt a problémák komplexitása fokozódott a lokális számítógép-kapacitások nőttek a technikai berendezések árai csökkentek a hálózatok kialakítási lehetőségei bővültek az ember-számítógép kapcsolat egyre egyszerűbbé vált

6 Számítástechnikával támogatott irányítás
Alapvető alkalmazások: Dokumentumok kezelése Irat és szerződésminták alkalmazása Vezetői döntéstámogatás Adattárolás, Adatelemzések Szállítók minősítése Nem megfelelősségek elemzése Vevői, dolgozói elégedettség mérése Nyilvántartások kezelése Jelentések, statisztikák készítése, stb

7 Irodaautomatizálás-ügykezelés
Integrált dokumentum menedzsment Az általános ügyviteli folyamatokban keletkező dokumentumok menedzselésén túl alkalmazható vállalati szabályzatok, utasítások, rendelkezések menedzselésére, valamint ISO minőségbiztosítási rendszerek dokumentációs előírásainak teljesítéséhez is. Legfontosabb tulajdonságai: Tetszőleges (fájlként megjelenő) dokumentum menedzselésére alkalmas Dokumentumtípusok (sablonok) alkalmazása Szabadon definiálható tulajdonságok dokumentumtípus és egyedi dokumentum szinten Visszakeresés különböző szűrő feltételek alapján A kigyűjtésekből Outlook nézet definiálhatósága Verziók és élettörténet követése és tárolása Megjelenési formák konzisztens kezelése (egy verzióba tartozhat pl., Word,vagy HTML formátumú fájl is!) Dokumentumkészítés ellenőrzött körülmények között (check-in, check-out)

8 Integrált megoldás munkafolyamatok (workflow) kezelésére
Elektronikus dokumentummappák, dokumentumcsoportok ,dokumentumok és feladatok számára Mappatípusok (sablonok) Minden mappaelem (dokumentum, feladat, tulajdonságváltozó) élettörténetének követése Dokumentumokhoz és feladatokhoz állapot, felelős és határidő hozzárendelése Abszolút és relatív határidők definiálása Felelősök automatikus értesítése elektronikus levélben a hozzárendelt feladatokról, határidőkről, lejáró határidőkről Kompatíbilis dokumentumtárak kezelése A mappa témájához kötődő viták, információs beszélgetések rögzítése

9 Fax, képkezelés, szkennelés
Asztali szkennerek támogatása és kezelése Képminőség-javító eszközök (ferdeség-kiegyenesítés, zajeltávolítás, képrészletkivágás) Képkezelés (átméretezés, felbontás módosítása, lapok beszúrása, törlése, sorrend módosítása) Megjegyzések, pecsétek, hiperlinkek ráhelyezése az eredeti képre vagy külön rétegre, kiemelés Beépített OCR lehetőség (európai nyelvek, magyar nyelv harmadik gyártótól származó eszköz integrációjával) Feldolgozási folyamat definiálása és (akár automatikus) végrehajtása (Levelesládába) Beérkező elektronikus faxok automatikus feldolgozása A feldolgozott képek közvetlen (és automatikus) tárolása rendszerben, mappában Visszakeresés logikai feltételek alapján

10 A papír nélküli irányítás előnyei
egyszerűsített adatátvitel nyomtatási költségek csökkenése áttekinthetőség azonnali hozzáférés mindenki, mindig, ugyanazt az adatot , információt kapja a közös adatbázisnak megfelelően a döntési idő lerövidül jó azonosíthatóság és nyomonkövethetőség

11 Számítástechnikával támogatott minőségirányítás egyéb alkalmazásai I.
BSC ( Balanced Scorecard) QFD (Quality Function Deployment) SPC (Statistical Process Control) FMEA (Failure Modes and Effects Analyses) EFQM Kiválóság Modell szerinti önértékelés BPR (Business Process Reengineering) Kaizen módszer támogatása 5S módszer támogatása

12 Számítástechnikával támogatott minőségirányítás egyéb alkalmazásai II.
JIT támogatása Kockázatelemzés Minőségtervezés Projektmenedzselés Pareto diagram Radardiagram Fadiagram Six Sigma Controlling stb. Üzleti menedzsment (SWOT, BCG, Porter,üzleti tervezés) Integrált vállalatirányítás Termelésirányítás CAD,CAM, CAE, CAQ WEB site Internet Intranet E-business

13 Dolgozókkal kapcsolatos eredmények Társadalomra vonatkozó eredmények
EFQM Kiválóság Modell Dolgozókkal kapcsolatos eredmények Dolgozók Vevőkkel kapcsolatos eredmények Politika & stratégia Kulcs- ered- mények Vezetés Folyamatok Társadalomra vonatkozó eredmények Partnerségek & erőforrások

14 Balanced Scorecard                                                                        

15 FMEA Konstrukciós FMEA. Célja a konstrukciós megoldásokból és a tervezõ által készített elõírásokból eredõ hibák feltárása és kiküszöbölése. Folyamat FMEA. Célja a gyártás során az anyagbeszerzéstõl a csomagolt áru kiszállításáig a gyártási technológiából, anyag-, gép-, és eszközhibából, valamint emberi mulasztásból eredõ hibák feltárása és kiküszöbölése.

16 FMEA számitógépes támogatása
Adatbázis-kezelési lehetõségek az egyes alkotó elemekhez kapcsolódó típushibák eltárolására, vissza-keresésére, valamint az adatok karbantartására; hiba lehetõségek, okok, következmények és javító intézkedések listájának automatikus elõállítása, ha egy olyan elemet vizsgálunk, melyre korábban már végrehajtottuk az elemzést; határidõ-figyelés; adatvédelem és -titkosítás;

17 Workflow munkafolyamatkezelés
BPR Munkafolyamat elemzés Dokumentum- kezelés Csoportmunka WORKFLOW munkafolyamatkezelés Adatbázis alkalmazás FOLYAMAT:DOC

18 STRATÉGIAI TERVEZÉS ÁBRA

19 Integrált menedzsment rendszer modell vázlata
TERMELÉS SZOLGÁLTATÁS BS 8800 ISO 14001 9001 K+F MAR KETING ÉRTÉKESÍTS LOGISZTIKA BESZERZÉS PÉNZÜGY SZÁM-- VITEL PR 7799 H I R IMR KONT- -ROLL ING TQM I R VILÁGPIAC Hazai piac

20 · Folyamatmodellezés - adatmodellezés
Rendszerfejlesztés · A rendszerfejlesztés filozófiája · Folyamatmodellezés - adatmodellezés · Logikai modellezés, fizikai modellezés, implementáció · A rendszerfejlesztés folyamata · Rendszerszervezési javaslat (alternatívák) · A rendszertechnikai alternatívák · Adatbázisfolyamatok logikai tervezése · Rendszerfejlesztési projektek irányításának kérdései · Megvalósíthatósági tanulmány                    "Adatom van, információm nincs"

21 Az informatika vállalati alkalmazásának legfontosabb tényezői
1. Informatikai folyamatok definiálása, kialakítása 2. Az IT szervezet kialakítása (felépítés, kapcsolódások, felelősség) 3. Projektmenedzsment kialakítása (módszerek, szabványok alkalmazása) 4. Belső szabályzatok kidolgozása 5. Szolgáltatások, karbantartás kérdéskörének tisztázása 6. Az informatika pénzügyi tervezése rövid és hosszú távon 7. Képzések, tréningek 8. Kockázatmenedzsment, havaria terv

22 A projektszemlélet alkalmazása
A projekt meghatározása, célja, eszközei, tervezése A projekt megvalósulásának követése, monitoring, értékelés, visszacsatolás Az ellenőrzési pontokhoz kapcsolódó eljárások dokumentálások biztosítása A projekt költséggazdálkodása, terv-tény adatok elemzése A projekt zárása és utóéletének menedzselése

23 Egy folyamatmenedzselés által támogatott projekt előnyei
Jó kontrollálhatóság Kockázatok csökkenése Rugalmasság Ellenőrzött tevékenységek Megfelelő információáramlás Szabályozott kommunikáció Követhető dokumentálás

24 Hibák a működő számítástechnikai rendszereknél
Állapotfelmérés hiánya Informatikai rendszerleírás hiánya Vegyes hardver, szoftver Hiányos archiválás Havaria terv hiánya Képzetlenség, Félelmek Pénzhiány Kocepciótlanság Információ biztonság hiánya Felesleges funkciók, folyamatok Nem megfelelő IT (ember, struktúra, menedzselés) Integráció hiánya Redundanciák

25 Pénzügy-számvitel Értékesítés Kontrolling Raktározás Költséggazdálkodás Project gazdálkodás Anyaggazdálkodás Szerviz menedzsment Készletgazdálkodás Ügyfélkapcsolatok Beszerzés Emberi erőforrás menedzsment Termelés Elektronikus áruház Egy adott számítógépes vállalat irányítási megoldás ( SBO) SAP Business One ERP = Integrált vállalati erőforrás tervező szoftver

26 SBO II.

27 Az SAP Business One a következő üzleti előnyöket kínálja:
Fokozott termelékenység - A könnyen érthető felhasználói felület segítségével gyors és hatékony a munka. Gyorsabb és jobb üzleti döntések - A vezetők gyorsan és hatékonyan hozzájutnak vállalkozásuk minden aspektusának stratégiai információihoz, így a lehető legjobb döntéseket tudják meghozni. Megbízható bővíthetőség - A rugalmas, mindenki számára hozzáférhető technológia következtében adott a gyors módosítás és alkalmazkodás lehetősége a vállalkozás növekedésével párhuzamosan. Globális elérhetőség - Az üzleti tranzakciók több pénznemben bonyolíthatók és több pénznemben készíthető róluk jelentés. Költségellenőrzés - Maximális költségellenőrzést biztosít a dolgozói termelékenység emelésével, a szállítók közötti kommunikáció javulásával és a műveletek hatékonyságának fokozásával. Magasabb bevétel - Mivel a rendszerben mindenütt gyorsan és egyszerűen lehet hozzáférni a valósidejű információkhoz, így jobban fel lehet ismerni az üzleti lehetőségeket, gyorsabban lehet piacra dobni az új termékeket, valamint az ügyféltámogatás és szerviz színvonala további üzletépítést tesz lehetővé. Értékesítési lehetőségek kezelése - A megoldás fontos eszközöket biztosít a vállalatoknak az értékesítési lehetőségek kezelésére, egyebek mellett teljes körű kapcsolatot biztosít a bruttó nyereséghez és a készletekre vonatkozó információkhoz.

28 Egy következetesen működtetett számítógépes irányítási rendszer, a fegyelmezett adatbázis kezelés, adatrögzítés, a dokumentációkezelő és ügykövető rendszerek, valamint a külső és belső kommunikációt segítő informatikai alkalmazások (Internet, intranet, , e-business, mobiltelefon, WEB lap, stb) igénybevétele, elkerülhetetlen a magyar vállalatok sikeres menedzselése során.


Letölteni ppt "A vállalat irányítás informatikai támogatása"

Hasonló előadás


Google Hirdetések