Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A REPÜLÉSBIZTONSÁG METEOROLÓGIAI ASPEKTUSAI AZ OKTATÁSBAN ÉS A KUTATÁSBAN – A ZMNE REPÜLÉSMETEOROLÓGIAI LABORATÓRIUMA Dr. Bottyán Zsolt százados, egyetemi.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A REPÜLÉSBIZTONSÁG METEOROLÓGIAI ASPEKTUSAI AZ OKTATÁSBAN ÉS A KUTATÁSBAN – A ZMNE REPÜLÉSMETEOROLÓGIAI LABORATÓRIUMA Dr. Bottyán Zsolt százados, egyetemi."— Előadás másolata:

1 A REPÜLÉSBIZTONSÁG METEOROLÓGIAI ASPEKTUSAI AZ OKTATÁSBAN ÉS A KUTATÁSBAN – A ZMNE REPÜLÉSMETEOROLÓGIAI LABORATÓRIUMA Dr. Bottyán Zsolt százados, egyetemi docens ZMNE, BJHK, RLI, Repülésirányító és Repülő-hajózó Tanszék, Repülésmeteorológiai Laboratórium (AWL)

2 Az előadás fontosabb témakörei Bevezetés A meteorológia és repülés kapcsolatáról röviden A repülésmeteorológia oktatása a ZMNE-n és egyéb meteo. képzések A meteorológia oktatásának és kutatásának bázisa: ZMNE Repülésmeteorológia Laboratóriuma Repülésmeteorológiai kutatások a ZMNE RLI bázisán A REPÜLÉSBIZTONSÁG METEOROLÓGIAI ASPEKTUSAI AZ OKTATÁSBAN ÉS A KUTATÁSBAN – A ZMNE REPÜLÉSMETEOROLÓGIAI LABORATÓRIUMA

3 Ars Poetica: „Although meteorology has applications of vast economic importance to a wide variety of human activities the connexion is nowhere so intimate or so vital as with aviation. The element of the aviator is the atmosphere and the study of that element is meteorology; weather science is therefore an essential part, and a large part, of the basic science of aviation.” (Meteorology for Aviators, 1940.) by R. C. SUTCLIFFE „A repülések végrehajthatóságának a függetlenedése az időjárástól azonban nem szünteti meg azt a követelményt, hogy a légjáróknak – legyenek azok katonai vagy polgári, motoros vagy vitorlázó repülők – kiterjedt légkörtani ismeretekkel kell rendelkezniök. Részben azért, hogy egyéni képzettségük teljes legyen, részben pedig, hogy az időjelző szolgálattal együttműködhessenek.” (Légkörtan repülők számára, 1940.) HILLE ALFRÉD A REPÜLÉSBIZTONSÁG METEOROLÓGIAI ASPEKTUSAI AZ OKTATÁSBAN ÉS A KUTATÁSBAN – A ZMNE REPÜLÉSMETEOROLÓGIAI LABORATÓRIUMA Feladatunk: a repülés biztonságát növelni az időjárás okozta veszélyek elkerülésével

4 A REPÜLÉSBIZTONSÁG METEOROLÓGIAI ASPEKTUSAI AZ OKTATÁSBAN ÉS A KUTATÁSBAN – A ZMNE REPÜLÉSMETEOROLÓGIAI LABORATÓRIUMA Az időjárás mely folyamataira kell koncentrálnia a repülésmeteorológiának? • amelyek képesek megszüntetni a repülőgép fizikai integritását, • amelyek megbonthatják a repülőgépre ható erők és nyomatékok egyensúlyát, • amelyek nehezítik, gátolják a tájékozódást, navigációt, • amelyek veszélyeztetik a repülőgép fedélzeti berendezéseinek működését

5 A repülésre veszélyes meteorológiai jelenségek skálái és távérzékelési lehetőségei Mikro-skálaMakro-skálaMezo-skála Radiációs köd Áramlási köd Zivatar Zivatarlánc (squall-line) Alacsony stratus Ciklon/Anticiklon Időjárási front MCC Szupercella Villámlokalizáció Meteo radar Meteo. műholdak A REPÜLÉSBIZTONSÁG METEOROLÓGIAI ASPEKTUSAI AZ OKTATÁSBAN ÉS A KUTATÁSBAN – A ZMNE REPÜLÉSMETEOROLÓGIAI LABORATÓRIUMA

6 Repülésmeteorológia a ZMNE akkreditált BsC. képzésében ZMNE, BJKMK, Had- és Biztonságtechnikai Mérnök alapszak (7 félév) Légiközlekedési szakirány (4. félévtől) Repülésirányító specializáció Repülésmeteorológia tantárgy (4. félév) Tantárgy óraszáma: 45 Tantárgy célja: Megismertetni a hallgatókkal a meteorológia és a repülés összefüggéseit, a repülésre veszélyes időjárási jelenségeket,valamint a meteorológiai információ felhasználásának módjait, lehetőségeit. Tantárgyi értékelés: félév végén gyakorlati jegy Hallgatói létszám: 7 – 10 fő/félév A REPÜLÉSBIZTONSÁG METEOROLÓGIAI ASPEKTUSAI AZ OKTATÁSBAN ÉS A KUTATÁSBAN – A ZMNE REPÜLÉSMETEOROLÓGIAI LABORATÓRIUMA

7 Repülésmeteorológia tantárgy kapcsolódásai a BsC képzésben Repülésmeteorológia tantárgy Aerodinamika alapjaiLégi navigációRepüléselmélet és légijármű-ismeret Kényszerhelyzeti szimulációLégiforgalmi/vadászirányítói eljárások A REPÜLÉSBIZTONSÁG METEOROLÓGIAI ASPEKTUSAI AZ OKTATÁSBAN ÉS A KUTATÁSBAN – A ZMNE REPÜLÉSMETEOROLÓGIAI LABORATÓRIUMA Szakdolgozati konzultáció

8 Egyéb meteorológiai tárgyú képzéseink MH. NFTC (NATO Flying Training in Canada) MH. Meteorológiai asszisztensi tanfolyam MH. Szakszolg. engedély megszerzésére felkészítő tanfolyamok MH. SUAV (pilóta nélküli repülőgép) kezelő személyzet felkészítő tanfolyam A REPÜLÉSBIZTONSÁG METEOROLÓGIAI ASPEKTUSAI AZ OKTATÁSBAN ÉS A KUTATÁSBAN – A ZMNE REPÜLÉSMETEOROLÓGIAI LABORATÓRIUMA

9 A repülésmeteorológiai kihívásokra adott válasz: A ZMNE Repülésmeteorológiai Laboratóriuma A REPÜLÉSBIZTONSÁG METEOROLÓGIAI ASPEKTUSAI AZ OKTATÁSBAN ÉS A KUTATÁSBAN – A ZMNE REPÜLÉSMETEOROLÓGIAI LABORATÓRIUMA Az operatív produktumok bemutatása és alkalmazásának oktatása nélkülözhetetlen!

10 Az EUMETCast meteorológiai műsorszórási rendszer A ZMNE RRTSZ, Repülésmeteorológiai Laboratórium műholdas vételi rendszere. Balra a vevőantenna, jobbra az adatokat feldolgozó és megjelenítő számítógép A REPÜLÉSBIZTONSÁG METEOROLÓGIAI ASPEKTUSAI AZ OKTATÁSBAN ÉS A KUTATÁSBAN – A ZMNE REPÜLÉSMETEOROLÓGIAI LABORATÓRIUMA A EUMETSAT EUMETCast műsorszórási rendszere. Az általunk használt európai szegmens

11 A konvekció megfigyelése I.: EUMETSAT RSS kompozit műholdas produktumok vizsgálata Konvektív RGB kompozit Forrás: EUMETSAT. Képfeldolgozás: ZMNE, RRTSZ, Repülésmeteorológiai Laboratórium és Országos Meteorológiai Szolgálat. Intenzív sárga szinnel láthatóak a erős konvektív cellák. Körülötte pirossal a kialakuló hideg felhőtető (Cb cirrus ernyő) UTC Ugyanazok a gócok az OMSZ kompozit radarképén UTC. A REPÜLÉSBIZTONSÁG METEOROLÓGIAI ASPEKTUSAI AZ OKTATÁSBAN ÉS A KUTATÁSBAN – A ZMNE REPÜLÉSMETEOROLÓGIAI LABORATÓRIUMA

12 A konvekció megfigyelése II.: mikrofizikai RGB kompozit kép fejlesztése a konvekció térbeli és időbeli megfigyelésére Jégfázisú, Ci jellegű felhőzet Jégfázisú, Cb anvil felhőzet Nagy nedvességtartalmú réteges felhőzet (As, Ac) Nagy nedvességtartalmú réteges felhőzet (Sc) Kialakuló konvektív felhőzet (Cu) Kialakuló intenzív konvektív felhőzet (Cu cong.) Kialakult zivatar felhőzet (Cb) Kialakuló MCC felhőzete (Cb-k) A REPÜLÉSBIZTONSÁG METEOROLÓGIAI ASPEKTUSAI AZ OKTATÁSBAN ÉS A KUTATÁSBAN – A ZMNE REPÜLÉSMETEOROLÓGIAI LABORATÓRIUMA Akár 5 perces időfelbontásban is!

13 A konvekció megfigyelése III.: Kísérleti meteorológiai radar Forrás: Időkép Kft. és Országos Meteorológiai Szolgálat. A REPÜLÉSBIZTONSÁG METEOROLÓGIAI ASPEKTUSAI AZ OKTATÁSBAN ÉS A KUTATÁSBAN – A ZMNE REPÜLÉSMETEOROLÓGIAI LABORATÓRIUMA

14 Forrás: Időkép Kft. A REPÜLÉSBIZTONSÁG METEOROLÓGIAI ASPEKTUSAI AZ OKTATÁSBAN ÉS A KUTATÁSBAN – A ZMNE REPÜLÉSMETEOROLÓGIAI LABORATÓRIUMA A konvekció megfigyelése III.: Kísérleti meteorológiai radar KeszthelyBudapestSzolnok Intenzív konvektív gócok Szolnok környékén UTC Radarképek

15 A REPÜLÉSBIZTONSÁG METEOROLÓGIAI ASPEKTUSAI AZ OKTATÁSBAN ÉS A KUTATÁSBAN – A ZMNE REPÜLÉSMETEOROLÓGIAI LABORATÓRIUMA :30 UTC Az első kísérleti kompozit kép tegnapról!! A konvekció megfigyelése III.: Kísérleti meteorológiai radar Forrás: Időkép Kft. és Országos Meteorológiai Szolgálat.

16 A repülőgépek felületi jegesedésének modellezése I.: Fenomenológia A REPÜLÉSBIZTONSÁG METEOROLÓGIAI ASPEKTUSAI AZ OKTATÁSBAN ÉS A KUTATÁSBAN – A ZMNE REPÜLÉSMETEOROLÓGIAI LABORATÓRIUMA Átlátszó jéglerakódás (clear ice) Konkáv (szarv alakú) geometriával, erősen nedves jegesedési folyamat során, fagyponthoz közeli hőmérséklet mellett képződött jéglerakódás Zúzmarás jéglerakódás (rime ice) Konvex alakú geometriával, száraz jegesedési folyamat során, több fokkal fagypont alatti hőmérséklet mellett képződött jéglerakódás

17 Jéglerakódás Szárny felülete Felületi vízfilm QvQv QkQk QrQr QcQc QeQe QfQf QwQw Qf*Qf* Qw*Qw* Áramlás iránya A REPÜLÉSBIZTONSÁG METEOROLÓGIAI ASPEKTUSAI AZ OKTATÁSBAN ÉS A KUTATÁSBAN – A ZMNE REPÜLÉSMETEOROLÓGIAI LABORATÓRIUMA A repülőgépek felületi jegesedésének modellezése II.: Modellezés

18 A repülőgépek felületi jegesedésének modellezése III.: Eredmények A REPÜLÉSBIZTONSÁG METEOROLÓGIAI ASPEKTUSAI AZ OKTATÁSBAN ÉS A KUTATÁSBAN – A ZMNE REPÜLÉSMETEOROLÓGIAI LABORATÓRIUMA Balra:Ta= -7ºC; p = 890hPa; LWC = gkg-1; Jobbra:Ta= -3ºC; p = 1010hPa; LWC = gkg-1 2D jégakkréció becslése szárnyszelvény körül hideg légpárna időjárási helyzetben

19 A Repülésmeteorológiai Laboratóriumhoz kapcsolódó egyéb szakmai tevékenységek • Vendégoktatás a DE Meteorológiai Tanszékén; • Diplomamunka témavezetés Földtudományi BsC. (ELTE, DE) és Meteorológus MsC. szakon (ELTE); • Eseti kutatási együttműködés az ELTE Meteorológiai Tanszékével. A REPÜLÉSBIZTONSÁG METEOROLÓGIAI ASPEKTUSAI AZ OKTATÁSBAN ÉS A KUTATÁSBAN – A ZMNE REPÜLÉSMETEOROLÓGIAI LABORATÓRIUMA Tervek a jövőre nézve • Numerikus előrejelzési tevékenység további fejlesztése => nagy felbontású 3D repülésmeteorológiai produktumok előállítása; • Pilóta nélküli repülőeszközök komplex meteorológiai támogatásának kidolgozása; • Doktori program indítása; • Szakmai képzési anyagok készítése (tankönyvek, prezentációk) és rendszeres konzultációs lehetőség biztosítása a repülésmeteorológiában érdekeltek részére

20 Köszönetnyilvánítás A szerző köszönetét fejezi ki mindazoknak, akik a Repülésmeteorológiai Laboratórium kialakításában jelentős szerepet játszottak: • A ZMNE vezetőségének, • Dr. Palik Mátyás alezredesnek és Fekete Csaba századosnak, a Repülésirányító és Repülő-hajózó Tanszék vezetőjének és szakoktatójának, • Kovács László alezredesnek, a MH. GEOSZ szolgálatfőnök-helyettesének, • Dr. Wantuch Ferencnek, a NKH meteorológusának, • Dr. Weidinger Tamásnak és Gyöngyösi András Zénónak, az ELTE Meteorológiai Tanszék docensének és munkatársának, és nem utolsó sorban az IDŐKÉP KFT csapatának! A REPÜLÉSBIZTONSÁG METEOROLÓGIAI ASPEKTUSAI AZ OKTATÁSBAN ÉS A KUTATÁSBAN – A ZMNE REPÜLÉSMETEOROLÓGIAI LABORATÓRIUMA

21 Köszönöm a megtisztelő figyelmet!


Letölteni ppt "A REPÜLÉSBIZTONSÁG METEOROLÓGIAI ASPEKTUSAI AZ OKTATÁSBAN ÉS A KUTATÁSBAN – A ZMNE REPÜLÉSMETEOROLÓGIAI LABORATÓRIUMA Dr. Bottyán Zsolt százados, egyetemi."

Hasonló előadás


Google Hirdetések