Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

DIÁKKONFERENCIA 10.A Miskolc, 2014.május 5. „ISMERETET – BÖLCSESSÉGGÉ” „KÉPESSÉGET – JÁRTASSÁGGÁ” „…hogy elmenjetek és gyümölcsöt teremjetek…” (Mt 14:15)

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "DIÁKKONFERENCIA 10.A Miskolc, 2014.május 5. „ISMERETET – BÖLCSESSÉGGÉ” „KÉPESSÉGET – JÁRTASSÁGGÁ” „…hogy elmenjetek és gyümölcsöt teremjetek…” (Mt 14:15)"— Előadás másolata:

1 DIÁKKONFERENCIA 10.A Miskolc, 2014.május 5. „ISMERETET – BÖLCSESSÉGGÉ” „KÉPESSÉGET – JÁRTASSÁGGÁ” „…hogy elmenjetek és gyümölcsöt teremjetek…” (Mt 14:15)

2 Lévay József Református Gimnázium 3530 Miskolc Kálvin János u. 2 Hőmérséklet-mérés történet Érdekes hőmérők Papp Gergely 10/a

3 Tartalomjegyzék • Hőmérséklet skála névadója (Anders Celsius) • A hőmérséklet mérése a történelemben • Érdekes hőmérők

4 Hőmérsékleti skála névadója • november 27-én született Uppsalában Anders Celsius svéd fizikus és csillagász, a ma használatos hőmérsékleti skála névadója. • 1730-tól az összes fontosabb európai csillagvizsgálót végiglátogatta, hazatérve 1741-ben ő építtette az uppsalai obszervatóriumot

5 • 1736-ban részt vett abban az expedícióban, amely Lappföldön, a sarkkör közelében megmérte a délkör egy darabját. • Ugyanekkor Peruban, az Egyenlítő közelében is végrehajtották ezt a műveletet, s az eredmények összehasonlítása igazolta Newton elméletét, amely szerint a Föld ellipszoid alakú, s a sarkok tájékán valamivel lapultabb

6 A hőmérséklet mérése a történelemben • A hőmérséklet mérése 1592-ben Galilei berendezésével kezdődik, ezt azonban még a levegő nyomása is befolyásolta. • Az első leforrasztott alkoholos hőmérőt II. Ferdinánd toszkán nagyherceg alkotta meg.

7 • Celsius ötlete, amelyet 1742-ben ismertetett a Svéd Akadémián tartott előadásában, leegyszerűsítette a hőmérsékletmérést és a kapcsolódó számításokat. • A hőmérsékleti skálát először Fahrenheit állította fel 1714-ben, ezt az Egyesült Államokban ma is használják.

8 • Az abszolút hőmérséklet fogalmát William Thomson (lord Kelvin) vezette be 1851-ben. Ennek 0 pontja a legalacsonyabb hőmérséklet (-273,15 fok). • Celsius a forráspontot 0-val jelölte, s a fagyáspontot 100-zal, a két számot ben Stromer svéd tudós cserélte fel.

9 Érdekes hőmérők • A folyadékos (alkoholos, higanyos) hőmérők működési elve a folyadékok hőtágulásán alapszik. Bár a folyadékot tartalmazó üvegtartály térfogata is változik a hőmérséklet-változás során, a benne levő folyadék térfogata lényegesen nagyobb mértékben változik meg.

10 • Az alkohol egy tágulási tartályban helyezkedik el, melyhez hajszálvékony üvegcső (kapilláris) csatlakozik, melyben az alkohol annál magasabbra emelkedik, minél melegebb lesz. Ugyanilyen elv alapján működik a higanyos hőmérő is, amelynek azonban más a mérési tartománya.

11 Vörösborral működő hőmérő Alkoholos hőmérő, jelzőgyűrűvel

12 Az elsősorban élelmiszeri célokra szolgáló adatrögzítős hőmérő olyankor hasznos, ha a hőmérséklet folyamatos ellenőrzése és a mért értékek dokumentálása szükséges. A zsebhőmérők is az élelmiszeriparban célszerűek, legyen szó fagyasztott termékekről vagy forró folyadékokról

13 Irodalomjegyzék • • •

14 DIÁKKONFERENCIA 10.A Miskolc, 2014.május 5. „ISMERETET – BÖLCSESSÉGGÉ” „KÉPESSÉGET – JÁRTASSÁGGÁ” „…hogy elmenjetek és gyümölcsöt teremjetek…” (Mt 14:15)

15 Baráth Zsófia

16 DIÁKKONFERENCIA 10.A Miskolc, 2014.május 5. „ISMERETET – BÖLCSESSÉGGÉ” „KÉPESSÉGET – JÁRTASSÁGGÁ” „…hogy elmenjetek és gyümölcsöt teremjetek…” (Mt 14:15)

17 A Cartesius-búvár működési elve. A légkompresszorok működése és alkalmazása a mindennapokban. Siska Jakab 10.A Nyékládháza 2014

18 Kompresszorok • Dugattyús kompresszorok: – Levegő sűrítése: dugattyúval (1-2) – Segédanyag: kompresszorolaj – Meghajtás: villanymotor, robbanómotor

19 • Csavarkompresszorok – Levegő sűrítése: két egymással szembe forgó orsó által – Segédanyag: olajfilm – Meghajtás: villanymotor

20 Cartesius-búvár • Egy átlátszó műanyag palackot megtöltünk vízzel. Ezután egy kis kémcsövet, félig vízzel megtöltve, belefordítunk nyílásával lefelé a palackba, a kémcső zárt vége éppen a palackban lévő vízfelszínre emelkedjen. Ezután jól lezárjuk a palackot. Ha most a palack oldalát megnyomjuk, a kémcső süllyedni kezd. Ha a palackot elengedjük, a kémcső újra emelkedik. Megfelelő nyomás esetén elérhetjük, hogy a kémcső éppen lebegjen a vízben. A "búvár" eredetileg úszott a víz felszínén, a kémcső egy része kiemelkedett a vízből. A "búvár" azért merül le, mert az összenyomás hatására a kémcsőbe a korábbinál több víz hatol be, így megnő a tömege, megnő a nehézségi erő

21 Köszönöm a figyelmet!

22 DIÁKKONFERENCIA 10.A Miskolc, 2014.május 5. „ISMERETET – BÖLCSESSÉGGÉ” „KÉPESSÉGET – JÁRTASSÁGGÁ” „…hogy elmenjetek és gyümölcsöt teremjetek…” (Mt 14:15)

23 Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon Miskolc, Kálvin János út 2. A barométer- a légnyomás és az időjárás előrejelzése. Evangélista Toricelli munkássága. Készítette: Jenei Szabolcs 10.A 10.A Varbó,

24 Evangélista Toricelli munkásságának a kezdete Torricelli Faenzában, egy szegény, háromgyermekes egyházi textil-kézműves család elsőszülöttjeként jött világra.Annak ellenére, hogy a szülők nem voltak iskolázottak, s gyermeküket is eleinte inkább kétkezi munkásnak szánták, mégis nekik köszönhető, hogy fiukban felfedezték a talentumot.

25 Ennek ellenére sajnos anyagi eszköze-ik híján le kellett volna mondaniuk a taníttatásáról. Viszont később szerencsájukre az apa egyik szerzetes tesvére szárnyai alá vette a gyermeket és elvállalta a gyermek nevelését. Így került 1624-ben jezsuita iskolába, ahol matematikát és filozófiát tanult két esztendőn keresztül nagybátyja felügyelete mellett. Apját még tizennyolcadik életévének betöltése előtt elvesztette, de nagybátyja egész életében támogatta a pályáján. Ilyen nehéz nevelkedés közepette is a fizika egyik legkiemelkedőbb alakjává vált.

26 Toricelli elgondolása A vákuum előállítása, amely igazán ismertté tette Torricelli nevét és munkásságát, nagyon sok érdekes gondolatot indított meg. Maga Torricelli is kíváncsi volt arra, hogy az atmoszféra súlyának változásai milyen hatással vannak a földi életre. Számos megfi-gyelést végzett különböző időjárási körülmények között, s megállapította, hogy a levegő hőmérséklete, az enyhülés vagy hidegebbre fordulás, a szeles, viharos időjárás, a csapa-dékok kialakulása vagy elmúlása, az évszakok változásai, nagyban befolyásolják kísér-leti eszközeinek működését. Ezek a megfigyelések adták az ötletet, hogy a vákuum előállítására használt hiagnyos csövekkel a várható időjárás alakulására is lehet következtetni.

27 A légüres tér körül kialakult ellentmondások és a vitatott kérdések eldöntésére végzett kísérleteknek eredményeként és hasznaként, egy ma is használatos eszközt köszönhetünk A légüres tér körül kialakult ellentmondások és a vitatott kérdések eldöntésére végzett kísérleteknek eredményeként és hasznaként, egy ma is használatos eszközt köszönhetünk Torricellinek: a barométert.

28 A barométer vagy magyar szóval légnyomásmérő a légnyomás mérésére szolgáló műszer. Melyet Toriccelli talált fel 1643-ban. Működése azon az elven alapul, hogy ha egy egyik végén lezárt higannyal telt csövet nyitott végével egy higannyal töltött edénybe állítunk, akkor a higanyoszlop magassága a higannyal teli edényre nehezedő légnyomásnak megfelelően változik. A modern barométereken egy számlap előtti mutató segít a pontos értéket leolvasni. A légnyomásváltozás úgy olvasható le, hogy az ún. után-állító mutatót az üveglapon lévő gombbal arra az osztóvonalra állítjuk, amelyen a másik mutató áll. A következő leolvasáskor a változás így már könnyen megállapítható.

29 A szél keletkezéséről való elgondolása Szélnek nevezzük a légkört alkotó levegő közel vízszintes irányú áramlását, amelyet helyi nyomáskülönbségek hoznak létre. A két alapvető oka a légköri áramlások kialakulásának a terepfajták eltérő mértékű melegedése és a bolygó forgásából származó Coriolis-erő. Két eltérő nyomású légtömeg között ugyanis a levegő az alacsonyabb nyomású terület felé kezd áramlani, amíg a nyomáskülönbség ki nem egyenlítődik. Ezt módosítja a domborzat és a Coriolis-erő. A szél jellege és kiterjedése sokféle lehet, a domboldalakon fújdogáló szellőktől az óceánokat átívelő passzát szélig.

30

31 A matematikán és a vákuummal kapcsolatos kísérletein kívül foglalkozott a folyadékok különböző tulajdonságaival, a hang terjedésével valamint opti-kával is. Lencséket csiszolt, pl. a toscanai nagyherceg megrendelésére, távcsöveket ké-szített, és ezek a foglalatosságok kellő anyagi biztonságot teremtettek számára. Továbbfejlesztette Galilei távcsövét és egy egyszerű, de hatékony mikroszkópot talált fel.

32 Köszönöm a figyelmet! 

33 DIÁKKONFERENCIA 10.A Miskolc, 2014.május 5. „ISMERETET – BÖLCSESSÉGGÉ” „KÉPESSÉGET – JÁRTASSÁGGÁ” „…hogy elmenjetek és gyümölcsöt teremjetek…” (Mt 14:15)


Letölteni ppt "DIÁKKONFERENCIA 10.A Miskolc, 2014.május 5. „ISMERETET – BÖLCSESSÉGGÉ” „KÉPESSÉGET – JÁRTASSÁGGÁ” „…hogy elmenjetek és gyümölcsöt teremjetek…” (Mt 14:15)"

Hasonló előadás


Google Hirdetések