Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

ATM ESEMÉNYEK 2010. KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Budapest, 2010. október 27. Németh Zoltán balesetvizsgáló.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "ATM ESEMÉNYEK 2010. KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Budapest, 2010. október 27. Németh Zoltán balesetvizsgáló."— Előadás másolata:

1 ATM ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Budapest, október 27. Németh Zoltán balesetvizsgáló

2 102 esemény (normalizált értékek a diagramban): –3 súlyos repülőesemény 2 RÖVID STATISZTIKA

3 EURÓPAI SZINTŰ ADATGYŰJTÉS •A SAFER (Safety Analysis Function EUROCONTROL and associated Repository) rendszer az ATM események gyűjtésének és elemzésének legfontosabb európai szintű eszköze. 3

4 ATM RENDSZER FŐBB BIZTONSÁGI TELJESÍTMÉNYMUTATÓI •Elkülönítési minimum sértések •Futópályasértések •Légtérsértések •ATC engedélytől történő eltérés •Futópályaelhagyás (túlfutás, lefutás) •„Majdnem bekövetkezett” irányított földnek ütközés (near CFIT) •Kiadott magasságtól való eltérés (level bust) 4

5 ESETLEÍRÁS 5

6 FUTÓPÁLYASÉRTÉS FOGALMA •„Any occurrence at an aerodrome involving the incorrect presence of an aircraft vehicle or person on the protected area of a surface designated for the landing and take off of aircraft.” (ICAO Doc PANS-ATM) •Nyers fordításban: bármely olyan esemény, amely magába foglalja egy légijármű, gépjármű vagy személy szabálytalan jelenlétét a légijárművek fel- és leszállása számára fenntartott védett területen. A következőkben ismertetett esemény nem „tipikus” futópályasértés… 6

7 KULCSSZEREPLŐK TPC (Tervező irányító): az egyéb járművek gurulóutakon és futó- pályákon való földi irányításáért felelős személy. ADC (Torony Irányító): A légijárművek levegőben és futópályákon való irányí- tásáért felelős személy. A kép illusztráció. Forrás: HungaroControl honlap) 7

8 Illetve: •Légijármű (ABC123 fiktív néven a továbbiak- ban, a képen szereplő típus, de másik járató) •Hóeltakarító gépjárművek KULCSSZEREPLŐK 8

9 ESEMÉNY KÖRÜLMÉNYEI •2010. január, havazás, rossz idő, 250 méteren teljes borultság. •Futópályák fékhatása folyamatosan változik a havazás miatt, futópálya bezárások, kinyitások váltják egymást. •Folyamatos hóeltakarítási munkák a repülőtéren. •Intenzív rádióforgalmazás a Toronyban légijárművekkel és a földi egységekkel is. •Az ABC123 járat aznap érkezett a 13R futópályára. ATIS jobb fékhatást jelentett, mint amit a személyzet tapasztalt. Később a pályát bezárták hóeltakarítás miatt. •A járat indulása előtt a pályát újra megnyitották. A kapcsolódó gurulóutakat takarították, ezért a légijármű a futópályán gurult vissza a 13R küszöbhöz. •A járat elgurult a B1 váróponton pályakeresztezésre várakozó hóeltakarító gépjárművek előtt, majd a gépjárművek megkezdték a futópálya keresztezését. 9

10 GRC: ABC123, megerősítem. Engedélyezve a belépés és visszagurulás a futópályán, és térjen át a TWR 118,1 frekvenciájára ACFT: Engedély a futópályára és 118,1. Kösz a segítséget, viszlát! GRC: Gurító irányító ACFT: Légijármű ADC: Tornyos irányító TPC: Torony tervező irányító HÓX: Hókotró gépjárművek …jó reggelt, ABC123 13R pályán visszagurul. ADC:ABC123, engedélyezve. Erősítse meg: képes a pálya végén megfordulni az induláshoz. Megerősítem. ADC:ABC123, jelentse, ha kész az indulásra! ADC:ABC123, 13R futópálya, engedélyezve a felszállás bármikor. Szél X fokról, Y csomó. Engedélyezve a felszállás bármikor 13L-ről, ABC123. ADC:13R futópálya, és jelentse a nekifutást! TPC:Akkor a B1-re jöhettek a várópontig, az ABC123 elgurul előttetek a pályán, utána a pályakereszt engedélyezve és akkor a B soron tovább. HÓX:Vettem, ABC123 után pályakereszttel mehetünk végig. HÓX:Torony, HóX. Akkor mehet a kereszt, ugye? TPC:HóX-nek megerősítem. És akkor egészen a B5-ig mentek? HÓX: Megerősítem, B5. TPC:B5-ig engedélyezve. 10 AZ ESEMÉNY, AHOGY A GURÍTÓRADAR LÁTTA

11 11

12 12 FELSZÁLLÁS NYOMVONALA AZ ADATRÖGZÍTŐBŐL NYERT ADATOK ALAPJÁN

13 HOGYAN TÖRTÉNHETETT MEG? MEGOLDANDÓ FELADATOK… 1.Emberi tényező •Az irányítók szokatlan, nagy leterheltsége az intenzív havazás miatt •Intenzív rádiózás a STORNO csatornákon •Pályabezárások, újra megnyitások egymás után •Pályaellenőrzések, jégtelenítések, hóeltakarítás, fékhatásmérés •Kommunikációs hibák •A Toronyban a hatékony egymás közti kommunikáció megszakadása •„Pályakeresztezés” fogalma mást jelentett a Toronyban és mást a hóeltakarító-gépjárművek vezetőinek számára 13

14 2.Eszközök •Az új A-SMGCS gurítóradar •amely működött, de az irányítók fals jelzésekre panaszkodtak, ezért használatát nem mindenki kedvelte. •A rendszer alkalmazásának szabályai (munkatechnológiája), „lepapírozása” a tesztüzemet követően nem volt teljesen egyértelmű az azt alkalmazók (HC, BA Zrt.) számára. Hatósági engedélyezés elhúzódása stb. •A rádióhálózat •a forgalmi igényekkel nem volt összhangban (a hálózat nagyon leterhelt volt („madárház”)), • minden keresztülment a Tornyon, ami nem odatartozott, az is. •Futópálya foglaltságot jelző berendezés •Munkatechnológia nem írta elő használatát pályakereszt esetére •Az esemény után változtatva lett a munkatechnológia HOGYAN TÖRTÉNHETETT MEG? MEGOLDANDÓ FELADATOK… 14

15 A kép illusztráció. Forrás: HungaroControl honlap 15 A FUTÓPÁLYA FOGLALTSÁGOT JELZŐ BERENDEZÉS ELHELYEZKEDÉSE A TORONYBAN

16 •Torony szerkezeti eleme (ablakkeret) kitakarhatta a gépjárműveket az ADC látómezejéből RWY13R 16 BRAVO 1 KERESZTEZŐDÉS

17 „Drága fiam, a szemed legyen mindig a pályán!” Édesapám KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! 17


Letölteni ppt "ATM ESEMÉNYEK 2010. KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Budapest, 2010. október 27. Németh Zoltán balesetvizsgáló."

Hasonló előadás


Google Hirdetések