Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

2011.. A KUTATÁSOK JELLEMZŐI  1998 óta hatodik kutatás: tinédzserek és a média kapcsolata  2011 kiemelt téma: internetezési, mobiltelefon használati.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "2011.. A KUTATÁSOK JELLEMZŐI  1998 óta hatodik kutatás: tinédzserek és a média kapcsolata  2011 kiemelt téma: internetezési, mobiltelefon használati."— Előadás másolata:

1 2011.

2 A KUTATÁSOK JELLEMZŐI  1998 óta hatodik kutatás: tinédzserek és a média kapcsolata  2011 kiemelt téma: internetezési, mobiltelefon használati szokások 2 diák, tanári ill. szülői interjúk 2000 fős survey diákok két almintáján adatbázisok másodelemzése fókuszcsoportok MÓDSZERTAN tartalomelemzés

3 A KUTATÁSOK ÁLTAL LEFEDETT FIATALOK 3 iskolarendszerben tanuló évesek (saját kutatás) évesek internethasználó 9-16 évesek (EUkidsOnline kutatás)

4 MÉDIAHASZNÁLAT  TV és mobiltelefon már évek óta, lényegében minden tinédzser otthonában van  az internettel (akár vezetékes, akár mobil) ellátott háztartások aránya a tizenévesek körében 91% (2009-ben 84% volt)  a vizsgált háztartásokban átlagosan 2,7 televíziókészülék és 4,2 mobiltelefon található.  a fiatalok családjainak 59%-ában van internetkapcsolatra képes mobiltelefon, és a megkérdezett diákok 43%-a rendelkezik ebből sajáttal  a háztartások 9/10-ében több mint 10 tévécsatorna fogható  a fiatalok több mint felének (54%) kevesebb mint 50 könyve van (tankönyvek nélkül) 4

5 MÉDIAHASZNÁLAT 5 NMHH Műsorelemző osztály – AGB Nielsen Médiakutató Kft. (műszeres mérés) adatai is hasonló trendet mutatnak. Szintén a NMHH Műsorelemző osztály – AGB Nielsen Médiakutató Kft. adatai szerint: azok a 4-17 évesek akik otthonában van internet, egy hétköznap átlagosan 15 perccel kevesebb időt fordítanak TV és 12 perccel kevngesebbet videó nézésére. (Hétvégenként ennél is nagyobb az eltérés: TV-38 illetve videó- 13 perc.)

6 MÉDIAPREFERENCIA 6 NMHH Műsorelemző osztály – AGB Nielsen Médiakutató Kft. adatai szerint a éves korosztály körében 2010-ben és 2011-ben is a legnézettebb adók voltak (sorban): RTL-klub, TV2, Disney Channel.

7 TV MŰSOROK 7

8 CSERE 8

9 HASZNÁLAT ÉS SZÜKSÉGKIELÉGÍTÉS 9

10 SZÜLŐI MEDIÁCIÓ 10

11 SZÜLŐI MEDIÁCIÓ 11

12 SZÜLŐI MEDIÁCIÓ 12

13 SZÜLŐI MEDIÁCIÓ A megkérdezett gyerekek és fiatalok szüleinek: • 32%-a nem engedélyezi gyermekük közösségi oldalakon történő regisztrálását • 20% pedig csak szülői felügyelettel engedélyezi a használatot • 48%-a nem korlátozza e tekintetben a gyermekét A legengedékenyebben általában az észak-európai szülők, a legkevésbé engedékenyek a nyugat- és dél ‑ európai szülők. A magyar szülők a "középmezőnybe" tartoznak: 54% megengedő, 16% szülői felügyelethez köti, 30% pedig tiltja a használatot. (EUKidsOnline nemzetközi kutatás) 13 Forrás :http://kozmedia.blogspot.com, Fotó: facebook.com Hogyan viszonyulnak a szülők a gyerekeik közösségi média használatához?

14 SZÜLŐI MEDIÁCIÓ 14

15 SZÜLŐI MEDIÁCIÓ 15

16 SZÜLŐI MEDIÁCIÓ  A TV nézés lehetőségének megvonása legjobban az általános iskolásoknak és azoknak „fáj”, akik szülei alacsonyan iskolázottak.  Ha nem használhatják a mobiltelefonjukat, azt leginkább a budapestiek és a lányok sérelmezik.  Azt, hogyha nem számítógépezhetnek és internetezhetnek az általános iskolások és a fiúk értékelik a legsúlyosabb büntetésnek.  A barátok a középiskolások számára a legfontosabbak (legalábbis ebből a szempontból), és a lányokat érzékenyebben érinti az erre vonatkozó büntetés, mint a fiúkat. 16

17 MÉDIAREALITÁS 17

18 MÉDIAREALITÁS  Általában a lányok jobban hisznek a különböző forrásoknak, mint a fiúk. Kivételt jelent az internet és a reklámok, ezeknél a gyengébb nem tagjai kissé szkeptikusabbak.  Az általános iskolások általában valamivel hiszékenyebbek, mint idősebb társaik. A legjelentősebb eltérés a tanárok esetében mutatkozott, a kisebbek 44%-a hisz nekik mindig, a nagyobbaknak csak 26%-a. 18 Az iskolázottabb szülők gyermekei reálisabban látják a reklámok világát

19 MÉDIAOKTATÁS 19

20 INTERNETES TUDÁS A gyerekek az internet bennszülöttjei, szüleik viszont csak emigránsok a digitális világban – és ezzel a tinik is tisztában vannak. 20

21 INTERNETES TUDÁS 21

22 CSERE 22

23 INTERNET HASZNÁLAT A két évvel ezelőtti eredményekhez képest fontos/érdekes változások: Közösségi oldalak használata nélkül ma már szinte elképzelhetetlen a fiatalok élete, 7%, aki egyáltalán nem szokott ilyen oldalakra felmenni.  5%-kal csökkent azok aránya, akik egyáltalán nem használják a világhálót iskolai feladataikhoz  10%-kal kevesebben vannak, akik sosem vásárolnak a neten.  20%-kal nőtt a közösségi oldalakra nagyon gyakran felnézők aránya  A randi- és társkereső oldalak 2009-ben sem voltak túl népszerűek, 2011-re még kevesebben lettek, akik ilyen honlapokon töltenék idejük egy részét.  Mind az „egyszemélyes”, mind a társas online játékok esetében csökkent azok száma, akik egyáltalán nem szoktak így szórakozni, de a nagyon gyakran játszók aránya stagnált. 23 Nélkülözhetetlenek számukra az azonnali üzenetküldő, chatelő programok/felületek; az ezés kevésbé népszerű. A megkérdezettek többsége nem szokott vásárolni a neten.

24 KÖZÖSSÉGI OLDALAK 24 Magyar Facebook felhasználók - a Socialbakers (2011. szeptemberi) adatai: EUKidsOnline: 9-16 éves gyerekek ismerőseinek száma a közösségi oldalakon Az EUKidsOnline kutatás adatai szerint az EU-ban: • a 9-12 évesek 38%-ának, (magyarok 51%) a évesek 77%-ának, (magyarok 79%) van profilja valamilyen közösségi oldalon • a 9–12 évesek 15%-ának 100-nál több visszaigazolt ismerőse van az adott oldalon; ez a szám Magyarország esetében a legmagasabb: 47%

25 INTERNET 25 Átlagosan a vizsgált 11-ből 3,1-et adtak meg.

26 INTERNET 26 18

27 INTERNET 27 Átlag: 3,4

28 Internetről az Internetről 28

29 MOBIL  egyre inkább felértékelődik a mobiltelefonok szerepe a fiatalok életében –az okostelefonok árának csökkenésével ez a tendencia várhatóan tovább erősödik  új kihívások és veszélyek - mobilizálódik a médiafogyasztás és egyre nehezebben lesz kontrollálható  a fiatalok 98%-ának van saját mobiltelefonja, 43%-nak olyan készüléke van, ami alkalmas internetezésre. 29 A Facebook hivatalos statisztikája szerint jelenleg az oldalnak több, mint 750 millió felhasználója van, és közülük több, mint 250 millió használja az oldalt mobil eszközön keresztül. A mobil eszközöket használók kétszer olyan aktívak a Facebookon, mint azok, akik nem mobil eszközön keresztül lépnek be az oldalra. Fotó: Flickr/Nimbuzz

30 MOBIL A fiatalok több mint fele szokta az iskolában órák alatt használni a telefonját. (12%-át nagyon gyakran, 45% ritkán) 30 Háttérkép: Flickr/gillyberlin

31 PÉLDAKÉP 31

32 PÉLDAKÉP 32

33 MÉDIA ÉS ÉRTÉKTUDAT 33

34 MÉDIA ÉS ÉRTÉKTUDAT 34

35 Konklúziók: Együtt-egyedül 35

36 Egy példa ha kihagyom az összeesküvés-elméleteket, akkor maholnap olyan károd szármarzhat, hogy több olyan dolgot vetetnek meg veled a jobban targetált reklámokkal, mint fb nélkül a rosszabbul targetálttal. hogy kárnak tekinted-e, hogy több felesleges szart nyomnak le a torkodon, az relatív. ha most azt gondolod, hogy "dehát amúgy is akarok olyat venni", akkor már level 1 completed, az érdeklődésed már felkeltették valami haszontalan hulladék iránt. holnapután többet fizetsz majd az egészségbiztosításért (mert mondjuk cigizős-bulizós fotód van, neadjisten "csak megfogtad a haver bongját míg cipőt köt"). a hr-es meg egyből visszadobja a cv-det mert a gépi modellek szerint az attitűd-mátrixod 2 ponttal kevesebbet mutat a szükségesnél (mert kielemzi mikor mikkel foglalkoztál, posztoltál). ugyanúgy jellemző lesz rád, mint a kézírásod. ez ugye szénalapú hr robotokkal már most divat. hirtelen ez az, ami eszembe jutott. ennél sokkal csúnyábbak vannak a "diktatúra esetén" és a "gonosz ember egész nap ezen agyal" kategóriában. nyilván milyen szuper igazságos világ lesz. 36

37 Köszönjük a figyelmet! 37 Antalóczy Tímea Kósa Éva László Miklós Óvónők Tanárok Szülök Hallgatók Doktoranduszok Adatelemzés: Danó Györgyi (válaszoló) Fiatalok


Letölteni ppt "2011.. A KUTATÁSOK JELLEMZŐI  1998 óta hatodik kutatás: tinédzserek és a média kapcsolata  2011 kiemelt téma: internetezési, mobiltelefon használati."

Hasonló előadás


Google Hirdetések