Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Vatikán online Fórumok az internetes közösségépítésben Horváth Viktória.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Vatikán online Fórumok az internetes közösségépítésben Horváth Viktória."— Előadás másolata:

1 Vatikán online Fórumok az internetes közösségépítésben Horváth Viktória

2 Vizsgálat tárgya  vallás, egyház és média kapcsolata  Római Katolikus Egyház és internet  Vatikán a YouTube-on

3 Problémafelvetés  Mennyire hatékony az egyház internetes jelenléte?  Figyelembe veszi-e az új média sajátosságait?  internet elveihez igazodó autonóm megkülönböztetés érvényesülése  tartalomszolgáltató vs. közösségépítő

4 Vizsgálat célkitűzése  a szakrális tartalom tömegmédiabeli sikertelenségének okai Elméleti rész:  vallási üzenet mediatizálhatóságának vizsgálata (Luhmann kerete) Empirikus rész:  Vatikán nemzetközi honlapja a YouTube videómegosztó portálon

5 Főbb tartalmi egységek 1. internet népszerűségének jellemzői 2. egyház internettel kapcsolatos állásfoglalásai 3. vallási üzenet mediatizálhatósága, tömegmédiabeli sikertelenségének okai 4. empirikus kutatás elemzési szempontjai 5. kutatás eredményei, konklúzió

6 Internet jellemzői  kétirányú kommunikáció, interaktivitás  nincs terjedelmi korlát, olcsó  anonimitás  információkeresés, szórakozás, kapcsolatépítés –gondozás  „fiatal generáció médiuma”  hiteles tanítás – magánvélemény  konkurencia, vallási üzenettel ellentétes tartalmak → motiváló erő!

7 Egyház és internet  virtuális közösség ≠ valós közösség  széleskörű ismeret, de nem tanít értékeket  vallással ellentétes nézetek  önszabályozás kérdése  önszerveződő katolikus honlapok  felelősség: szülők; gyermekek  egyház célja: ◦ helyes használat támogatása; párbeszéd a médiával; médiaképzés szükségessége

8 Egyház és internet  Kezdetben két vélemény: 1. jelenlét a digitális térben 2. tradicionális értékek relativizálódása  Két út a keresztények számára a neten: 1. csak hiteles tanítás –”keresztény sarok” 2. befogadó, párbeszédre nyitott (interaktivitás)

9 Tartalomszolgáltató vs. közösségépítő  Két irány az egyház számára az interneten: ◦ „társadalmi megfelelésvágy és párbeszéd” - társadalom igényeihez igazodó vallásos alternatíva a társadalomnak - közösségi élményt keresők számára ◦ „értékelvűség és keresztény küldetés” - hűség az eredeti katolikus küldetéshez és értékhez - egyház és társadalom összeférhetetlensége - vallás iránt érdeklődő, „keresők” számára

10 Empirikus kutatás  tárgya: Vatican’s Channel ◦ a Vatikán nemzetközi honlapja aYouTube-on  elemzés szempontjai: ◦ web-ergonómia ◦ tartalomelemzés

11 Vatican’s Channel  egyház célja: digitális nemzedék elérése  üzemeltető: Szentszék; Google  indulás: január 23.  angol nyelvű változat elemzése  videóanyagok vizsgálata: ◦ látogatottság és kommentek korrelációja ◦ 10 videóklip tartalma: ábrázolásmód és a témák ötletessége

12 Web-ergonómiai elemzési szempontok  felhasználóbarát felület: ◦ rövid oldalak, gyors, pásztázó olvasás miatt ◦ hipertextalapú írásbeliség – linkek ◦ oldaltervezés: navigáció, struktúra, hirdetések, zsúfoltság, nyelvezet ◦ olvashatóság: betűméret, -szín, -típus; háttér és szöveg; nyelvhelyesség; mozgó szövegek, multimédia tartalmak ◦ letöltési sebesség ◦ hozzászólás helyett fórum

13 Web-ergonómiai elemzési szempontok ◦ szájt neve, logója bal oldalon ◦ minden oldalon honlapra mutató link ◦ súgó, keresőprogram ◦ navigációs menü ◦ aláhúzások kerülése ◦ segédprogramok hátrányos helyzetű felhasználóknak ◦ nemzetközi használat: nyelvválasztási mód, ikonok kulturális sajátosságai

14 Tartalomelemzés  honlap látogatottsága  ig feltöltött utolsó 10 videóklip nézettsége, kommentek száma  videóanyagok témája, ötletessége, ábrázolásmódja  cél: „elvárásoknak” való megfelelés

15 Tartalomelemzés  Nézettségi mutató egy héttel indulás után: ◦ látogató ◦ regisztrált felhasználó: fő  Nézettségi mutató az indulás óta: ◦ látogató ◦ regisztrált felhasználó: fő → első egy hét óta eltelt egy évben hatszorosára nőtt → regisztrált felhasználók száma megduplázódott (kevés)

16 Tartalomelemzés  Fred Figglehorn tinédzser ◦ látogató ◦ regisztrált felhasználó: fő

17 Tartalomelemzés Vatikáni legnézettebb videó főt vonzott - nincs komment! Fred legnézettebb videó főt vonzott an szóltak hozzá! ◦ tényezők: kapcsolati háló videó témája ◦ a társadalom problémáira reflektáló hírek

18 Tartalomelemzés  egyetlen komment és szavazat sincs ◦ tetszésnyilvánítás nincs  kedvencek közé sorolás ◦ leginkább téma alapján ◦ kapcsolati háló ◦ feltöltés sorrendje  látogatás helyszíne ◦ legnépszerűbb: Vietnám, USA, Kanada, Alaszka ◦ is-is: Ausztrália, Európa ◦ legkevésbé népszerű: Bolívia, Paraguay, Ázsia, Afrika, Oroszország

19 Következtetések  a honlap nem alkalmazkodik a portál sajátosságaihoz ◦ YouTube: szórakoztatás rövid, amatőr, vicces videók ◦ Vatican’s Channel: információközlő, statikus, pápa személye, spontaneitás hiánya, professzionalitás

20 A vallási üzenet mediatizálhatóságának dichotómiája  bulvárhírek iránti nagyobb érdeklődés  Bulvarizálható-e a pápa, a szakrális tartalom blaszfémia nélkül?  NEM! ◦ vallási értelemadással nem összeegyeztethető ◦ egyházi gondolkodás keretein kívül áll  szakrális üzenetek sajátosságai ↔ bulvártematikus tartalom  → aYouTube-on nem mediatizálható  → tartalomszolgáltató pozíció alacsony népszerűség; kevés regisztráció

21 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Vatikán online Fórumok az internetes közösségépítésben Horváth Viktória."

Hasonló előadás


Google Hirdetések