Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A felsőoktatás rendszer szintű változásaihoz kapcsolódó rövid ciklusú képzések a Szegedi Tudományegyetemen (HEFOP-3.3.3-08/1.-2008-06-0022/1.0)

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A felsőoktatás rendszer szintű változásaihoz kapcsolódó rövid ciklusú képzések a Szegedi Tudományegyetemen (HEFOP-3.3.3-08/1.-2008-06-0022/1.0)"— Előadás másolata:

1 A felsőoktatás rendszer szintű változásaihoz kapcsolódó rövid ciklusú képzések a Szegedi Tudományegyetemen (HEFOP-3.3.3-08/1.-2008-06-0022/1.0)

2 ”A szakképzés és a továbbképzés hazai és nemzetközi perspektívái a manuális orvostudományi szakirányokban” Program 1. Oktatási kerekasztal megbeszélés, 2008. szeptember 19. 9:00-12:00, SZTE ÁOK Sebészeti Műtéttani Intézet könyvtára 2. Oktatási szimpózium a manuális orvosi szakterületek rezidensképzését irányító szakmai vezetők részvételével. 2008. szeptember 19. 14:00-18:00, Katolikus Ház, Szeged 3. Oktatók-oktatása, Sebészeti Műtéttani Intézet, hallgatói műtő 2008. szeptember 22. 9:00-17:00, Általános sebészet, „Skills Laboratóriumi” képzés 2008. szeptember 23. 9:00-17:00, Minimálisan invazív sebészeti beavatkozások. Szimulátor I. –II. 2008. szeptember 24. 9:00-17:00, Mikrosebészet

3 „Sebészeti Gyakorlati Alap- és Szakképzési Rendszer” HEFOP-3.3.1: a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program Irányító Hatóság támogatásával. Projektszám: HEFOP-3.3.1-P-2004-09-0040/1.0. Futamidő: 2004-2006 Konzorciumi partnerek Pécsi Tudományegyetem ÁOK Sebészeti Oktató és Kutató Intézet Debreceni Egyetem ÁOK Sebészeti Műtéttani Intézet Szegedi Tudományegyetem ÁOK Sebészeti Műtéttani Intézet (a program konzorciumi vezetője) A HEFOP-3.3.1-P-2004-09-0040/1.0 projekt összefoglalása A hazai sebészeti műtéttani intézetek szellemi bázisára építő konzorcium célja a sebészeti rezidens és szakképzés országosan és szakmailag is szinkronizált, integrált gyakorlati képzési rendszerének kidolgozása, működtetése és fenntartása volt. Az egységes, gyakorlati képzés során lehetőség nyílik hagyományos és új sebészi eljárások biztonságos elsajátítására, a készségfejlesztésére, a szaktudás bővítésére és bizonyítására, vagyis a minőségbiztosításra.

4 A”Sebészeti gyakorlati alap- és szakképzési rendszer” program konkrét célkitűzései 1. A technikai jártasságot („skills”) elősegítő tárgyi környezet kialakítása; 2. Az általános orvosi gyakorlat alapvető műfogásainak hatékony elsajátításán keresztül a gyakorlati oktatás minőségének emelése; 3. A gyakorlat-orientált alapképzés, szakképzés és továbbképzés egységének megvalósítása; 4. Az oktatási tematika, az ellenőrzés és minőségbiztosítás módszereinek kidolgozása, új szemléletmódú tananyag (audiovizuális segédanyagok, multimédiás, interaktív gyakorlatok) bevezetése; 5. Szakma-specifikus, korszerű műtéttani elvek, minimálisan invazív eljárások gyakorlati oktatása; 6. A mikrosebészet oktatási feltételeinek (tematika, infrastruktúra) megteremtése, bevonása a posztgraduális képzésbe.

5 Tananyagfejlesztés „Nagyított Sebészet” oktatása (2. és 3. képzési hét) ”A sebészeti modul gyakorlati jellegének erősítése” (1. képzési hét)

6 A technikai jártasság („skills”) megszerzését elősegítő tárgyi környezet Számítógépes skills laboratórium és hallgatói műtő VR szimuláció (Lapsym és Cathsym); Mikrosebészet és távoktatás

7 MutatóCélérték Teljesítés (2006) Képzések száma1845 A képzésben résztvevő rezidensek, hallgatók száma 273409 A program szegedi utánkövetése (2007-08 )  8 tanfolyam, 53 fő részvételével.  Pályázati programok (OKÉV, INTERREG III/A) nyomán az oktatástechnikai háttér tovább bővült, a laparoszkópos szimulációs VR berendezéshez (LapSym) csatlakozó ”Cholecystectomia I-II” számítógépes programcsomaggal, és az általános orvosi alap- és szakképzésben is alkalmazható, kanülálási- katéterezési technikát szimuláló számítógépes VR szimulációs berendezéssel (CathSym).  A mikrosebészeti infrastruktúra (videó-diploszkópok) alkalmassá vált a táv-oktatásra, az oktatóműtétek folyamatos közvetítésére. A HEFOP 3.3.1. program fontosabb mutatói (2004-06)

8 Általános tapasztalatok A szervezett műtéttani alap- és szakképzés fontosabb előnyeinek összefoglalása (objektív, kérdőíves hallgatói – oktatói vélemények alapján)  Egységes, áttekinthető szerkezet  Invazív eljárások ellenőrzött, biztonságos elsajátítása  Betegjogok érvényesülése  Állatvédelmi elvek érvényesülése  Készségek fejlesztése és fenntartása  Az elméleti és gyakorlati tudás folyamatos bővítése  A technikai tudás bizonyítása, ellenőrzés lehetősége  A specializációnak megfelelő infrastrukturális háttér (Jelentős hallgatói támogatás)

9 A (jelenlegi) nemzetközi helyzet összefoglalója

10 ”Launched a little over a year ago with $3.2 million in funding from U.S. Surgical Corporation, the lab has served over 1,500 Hopkins medical students, residents, and surgeons… ”The promise of robotic-assisted surgery and the tradition of hand-sewn sutures come together under one roof, in a new surgical training center.” Skill Centers: Providing framework for learner- centered learning with expert tuition and feedback By Joanne Cavanaugh Simpson, The Cutting Edge, April 2003Joanne Cavanaugh Simpson Egyesült Államok

11 Interns entering the General Surgery Program are required to attend the 13 surgical skills sessions, regardless of their intended subspecialty. We strive to make our program at the intern level applicable to all surgical specialties by including topics such as: * Proper instrument handling * Dissection * Emergency (surgical) airway management * CVL placement * Principles of electrocautery * F.A.S.T. ultrasound * Introduction to laparoscopic surgery GoogleGoogle Web Képek Csoportok Webcímtár Speciális keresés BeállításokKeresés: Web Magyar oldalak Oldalak ebből az országból: Magyarország Web A(z) "skills laboratory surgery" kifejezés 1-10. találata az összes, kb. 1 160 000 találatból. (0,11 másodperc) KépekCsoportokWebcímtárSpeciális keresésBeállítások Surgical Skills Lab | Department of Surgery | NYU Medical Center... The Surgical Skills Laboratory is an integral part of the Department of Surgery’s residency program. Its central location in Bellevue Hospital places it... www.med.nyu.edu/surgery/education/surgical_skills/ - 15k - Tárolt változat - Hasonló oldalakTárolt változatHasonló oldalak Skills Lab An integral part of the Department of Surgery’s residency program is the new Surgical Skills Laboratory. The new facility is located in Old Bellevue,... www.med.nyu.edu/surgery/skills_lab/ - 23k - Tárolt változat - Hasonló oldalakTárolt változatHasonló oldalak UTCOM Chattanooga - Surgery Dr. R. Phillip Burns, Professor and Chair of the Department of Surgery and Medical Director for the Skills Lab said, "It is good to have this vital... www.utcomchatt.org/Dept/Surgery/surgery.asp?dpage=lab - 22k - Tárolt változat - Hasonló oldalakTárolt változatHasonló oldalak Surgery - Surgical Skills Lab Skills lab stations The Surgical Skills Laboratory is part of the formal teaching program of the Department of Surgery. It is a mandatory part of the... surgeryresidency.templehealth.org/content/surglab.asp - 10k - Tárolt változat - Hasonló oldalakTárolt változatHasonló oldalak Tissue Skills Lab - Division of Plastic & Reconstructive Surgery :: The Fresh Tissue Laboratory is a unique and invaluable resource for the study of human surgical anatomy. As neurosurgery residents, we receive tremendous... plastic.surgery.duke.edu/modules/plstc_tissue_lab/index.php?id=4 - 12k - Tárolt változat - Hasonló oldalakTárolt változatHasonló oldalak Division of General Surgery - Residency - Didactic Departmental Topics for General Surgery Conference are selected and assigned to a faculty... Surgical Skills Laboratory Sessions. Surgical technique is taught not only... www.gsres.wustl.edu/Residency/DidacticDepartmental.asp - 19k - Tárolt változat - Hasonló oldalakTárolt változatHasonló oldalak CAT.INIST Methods: Upon arrival to the Department of Surgery, 26 new interns were randomized to either receive a surgical skills laboratory course on CVC (course... cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=15701358 - Hasonló oldalakHasonló oldalak [PDF] 2 CLINICAL ASSISTANTS Surgery and Medicine (SHO GRADE) Fájlformátum: PDF/Adobe Acrobat - HTML-változat This is a new post based in the Clinical Skills Laboratory of the... There is a similar post in the Directory of Surgery, and the postholder is... www.thh.nhs.uk/Jobs/jd-thh17.pdf - Hasonló oldalakHTML-változatHasonló oldalak ScienceDirect - The American Journal of Surgery : Laparoscopic... Laparoscopic skills laboratories: current assessment and a call for resident... Department of Surgery, SL-22, Tulane Center for Minimally Invasive Surgery,... linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0002961005006082 - Hasonló oldalakHasonló oldalak INDIANA UNIVERSITY SCHOOL OF MEDICINE 49SG786, COLON AND RECTAL SURGERY- Students may achieve this level 3 competency by completing the course along with the 5-station Surgical Skills Lab set up... msa.iusm.iu.edu/StudentRecords/elbk2/competency.htm - 56k - Tárolt változat - Hasonló oldalakTárolt változatHasonló oldalak Internet Európa

12 Nemzetközi háttér

13 Szerkesztőségi közlemény New England Journal of Medicine, 2006

14 A hazai rezidensképzés öt évvel ezelőtt a központi gyakornokképzésben résztvevő orvos- rezidensek budapesti fórumán (2003) elhangzottak alapján ”…a rezidensi rendszer megteremtése az európai elvárásoknak megfelelően áttörést jelent az egészségügyi szakképzés területén. Annak a kérdésnek az eldöntésében is segít, hogy mi az, amit egy szakorvosnak a szakképzés keretében, s mi az, amit az egyetemi képzés keretében kellene elsajátítania…” Bodosi Mihály, az Egészségügyi Szakképzési és Továbbképzési Tanács elnöke ”...A rezidenseket szeretettel várják az intézmények, vezetőik sokat várnak ettől a képzési rendszertől. (A vezetők) akkor tudják a legtöbbet tenni, ha megteremtik a minőségbiztosítás átfogó rendszerét” Ajkay Zoltán, a Magyar Kórházszövetség elnöke ”…Sajnos a gyakorlati képzést végző intézményekben nem minden esetben igényelték a műtéteknél előírt segítségüket a szakmai vezetők…” Mikola István, Egészségügyi Miniszter Forrás: vitalitas.hu/olvasosarok/online/eumen/2001/2/rezidens.htm

15 Kérdések (a 2003-08 közötti időszak tapasztalatai alapján) 1. Szakmai területek specifikus igényei - önálló gyakorlati al- programok kérdése (pl. urológia, fej-nyak sebészet, orthopédia- traumatológia, etc. ) 2. ”Minőségbiztosítás” - van-e rá valós szakmai igény ? - pl. rezidensi gyakorlati felvételi vizsga (?) - pl. rezidensi gyakorlati záróvizsga (?) - pl. gyakorlati kurzusok vizsgaeredményeinek figyelembevétele (leckekönyv szerepe, etc.) (?) Megjegyzések 1. Az „Objective, Structured Assessment of Technical Skills” (OSATS) rendszerben hiteles, mérhető információt lehet kapni a hallgató gyakorlati felkészültségéről és készségeiről. 2. A képzőhelyek követelményrendszerei egységesíthetők (OSPE = Objective, Structured Practical Exam)

16


Letölteni ppt "A felsőoktatás rendszer szintű változásaihoz kapcsolódó rövid ciklusú képzések a Szegedi Tudományegyetemen (HEFOP-3.3.3-08/1.-2008-06-0022/1.0)"

Hasonló előadás


Google Hirdetések