Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A digitális tananyagok szerepe a természettudományos oktatásban

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A digitális tananyagok szerepe a természettudományos oktatásban"— Előadás másolata:

1 A digitális tananyagok szerepe a természettudományos oktatásban
– Magyar nyelven elérhető digitális tananyagok kémiából Szalay Luca ELTE Kémiai Intézet

2 Tartalom Tantervi és módszertani vonatkozások
A digitális tananyagok definíciója és a digitális tartalmak osztályozása Az interneten szabadon elérhető digitális tartalmak angol nyelven magyar nyelven A tankönyvkiadók digitális tananyagcsomagjai Összefoglalás

3 1. Tantervi és módszertani vonatozások
Nemzeti alaptanterv 2012, Ember és természet, Alapelvek, célok: „Az önmagában is összetett funkciójú természettudományi nevelés – a többi műveltségterülethez hasonlóan – beágyazódik az iskola komplex személyiségfejlesztési folyamatába. Ennek feltétele az iskolai és azon kívüli tanulási környezet változatossága, az információforrások, az interakciós lehetőségek sokfélesége, az önálló, cselekvő tanulás lehetősége.” A kerettantervek tervezeteinek módszertani ajánlásai is szorgalmazzák az infokommunikációs eszközök és digitális tartalmak használatát:

4 2. A digitális tananyagok definíciója és a digitális tartalmak osztályozása
Def.: „Pedagógiai elvek alapján, az informatika lehetőségeit az oktatási célok mentén kihasználva felépített oktatási anyagok” (OH, tankönyvvé nyilvánítási útmutató, DIGITÁLIS TANESZKÖZ-TÍPUSOK”, ) .A digitális tartalmak csoportosítása az interaktivitás szempontjából: Statikus (grafikonok, ábrák, képek, szövegek, szövegrészletek és ezek kombinációi) Dinamikus (filmek, videók, animációk) Interaktív (tesztkérdések, párosító, csoportosító feladatok, keresztrejtvények, dominó és más játékok, szimulációs feladatok stb.). Tananyagelem – tananyag – tananyagcsomag

5 3. a) Az interneten szabadon elérhető digitális tartalmak - angol nyelven
Teachers' Domain, Digital Media for the Classroom and Professional Development, Simulations (pl. „Gas Properties”) University of Colorado, Classroom Aid, Interactive Science Simulations (pl. Molecule Polarity) The Chem Collective, Online Resources for Teaching and Learning Chemistry, Virtual Lab: Default Virtual Lab Stockroom Royal Society of Chemistry, Teaching Resources ( ) American Chemical Society, Student Programs and Resources ( )

6 Pl. Teachers' Domain, Digital Media for the Classroom and Professional Development, Simulations (pl. „Gas Properties”)

7 Pl. University of Colorado, Classroom Aid, Interactive Science Simulations Molecule Polarity

8 Default Virtual Lab Stockroom http://chemcollective. org/vlab/vlab
Default Virtual Lab Stockroom „Virtuális labor”

9 3. a) Az interneten szabadon elérhető digitális tartalmak - angol nyelven (folyt.)
Felvétel az atomokról Egy pentacén molekula: Molekulán belüli kötések 3D-s molekulamodellek, pl. Dal a kémiai elemekről (Tom Lehrer „Element song”) Kísérletek leírása fényképekkel (Leedsi Egyetem) Látványos kísérletekről készült videók, pl. (elektrosztatika, molekulapolaritás) (10 nagyon látványos kísérlet, videókkal és receptekkel) („szivárványhíd”) (keményítő)

10 3D-s, forgatható molekulamodellek tára: http://www. worldofmolecules

11 3. b) Az interneten szabadon elérhető digitális tartalmak – magyar nyelven – Sulinet
Sulinet Digitális Tudásbázis → Sulinet Tudásbázis 2012! általános, szervetlen és szerves kémia (figyelembe veszi a magyar tanterveket) tevékenységek – kémiai feladatok gyűjteménye Intel Skoool nemzetközileg ismert tananyag-adatbázis (animációgyűjtemény, benne tesztekkel, áttekintő vázlattal) „hotspot”-ok: kísérletek videói, feladatok, grafikonok, játékok Sunflower Learning szimulációk Sulinet Tudásbázis Közösség Csoportok alakíthatók érdeklődési körök szerint Kérdések, hozzászólások, tapasztalatok Dokumentumok, feladatok oszthatók meg egymással

12

13

14

15 3. b) Az interneten szabadon elérhető digitális tartalmak – magyar nyelven – „EDE”
Educatio Digitális Eszköztár („EDE”): Az Educatio által kötött szerződések miatt ingyenesen elérhető szoftverek , pl.: biológia, kémia, földrajz, fizika animációkat és videofelvételeket tartalmazó szoftver, több mint 100 kísérlet Science: tankönyv- és módszerfüggetlen interaktív oktatórendszer, közel 2000 objektum, tematikus tesztfeladat-gyűjteménybe rendezve.

16 3. b) Az interneten szabadon elérhető digitális tartalmak – magyar nyelven – Realika
Realika: Digitális foglalkozásgyűjtemény és oktatásszervezési szoftver: (online és és az Educatio által kiadott CD-n is) Kitűnő minőségű rövid videók, animációk, szimulációk, sok interaktív feladat Nem a magyar tantervek szerint (pl. nincs szerves kémia) Tanulói verzió: otthoni tanulásra is, sok interaktív feladattal, a megoldások statisztikai értékelésével Tanári verzió: több videó, animáció, feladat Hálózatépítés céljából elérhető egy felület, ahova a pedagógusnak lehetősége van különböző elemek beillesztésére Oktatási tartalomkezelő rendszer (Learning Management System, LMS), amelyben ingyenes regisztrációt követően nyomon követhető a diákok munkája

17 Pl. Realika, Tananyag: Kémia - tanári verziók :: 14. Az atom szerkezete

18 3. b) Az interneten szabadon elérhető digitális tartalmak – magyar nyelven – egyéb
Interaktív periódusos rendszer: ELTE Szervetlen Kémiai Tanszék, Tanulságos kémiai kísérletek Képes Kémia, Természettudományi Oktatási Közösség Szertár: SMART Tananyag Piac, Kémia

19 Interaktív periódusos rendszer: http://www.ptable.com/

20 4. A tankönyvkiadók digitális tananyagcsomagjai
Apáczai Kiadó: Mozaik Tankönyvkiadó: Műszaki Kiadó: Nemzeti Tankönyvkiadó

21 Apáczai Kiadó Megvásárolható CD-k, amelyeket a honlapon kell aktiválni, pl. J. Balázs Katalin: Kémia 7. és Kémia 8. 50+ kísérletről készült felvétel animációk, játékok, kitöltendő feladatok, képek, ábrák, modellek óravázlatok beépített feladatokkal és módszertani tanácsok Apáczai Tudástár: online is elérhetők a CD-k anyagai, ha a tanár egy osztálynyi tankönyvet megrendel a tanárok megoszthatják a tapasztalataikat tananyagok is feltölthetők, diákokkal megoszthatók

22 Pl. J. Balázs Katalin: Kémia 7. és Kémia 8.
Kémia 7. osztály, társasjáték

23 Mozaik Tankönyvkiadó mozaWeb digitális tankönyvek a hozzáférés feltétele: egyetlen tankönyv megvásárlása a nyomtatott kiadványok szöveges és képi tartalma kísérletek, 3D-s molekulamodellek, beépített animációk és az animációkba beépített feladatsorok, játékok stb. tanároknak: mozaBook digitális tankönyvek oktatási intézmények számára ingyenes, ha a Mozaik Kiadó tankönyveit használják számos interaktív extra tartalom, tematikus eszköz és játék (periódusos rendszer, híres emberek életrajzi adatai stb.) a programba épített animációs, prezentációs és illusztrációs lehetőségek (pl. grafikonkésztő program) kész feladatok és feladatkészítő sablonok online internetes tanulmányi verseny és stratégiai játék

24 mozaLearn: komplett integrált digitális oktatási rendszer

25 Pl. savas akkumulátor működése (animáció) http://www. mozaweb

26 Műszaki Kiadó CD-k (pl. Kémia 7. és 8. tankönyvek CD mellékleteit az egy osztálynyi tankönyv megrendelői megkapják) sok animáció és interaktív feladat (párosító, kiegészítő - húzogató stb.) online változatok is kiegészítő tartalmakkal, pl. Villányi Attila könyveiben a „hotspot”-okra kattintva: videofelvételek a kísérletekről számítási feladatok megoldásai óravázlatok PPT-ken Cappucino Tesztkészítő Program - 8 feladattípus, 3 nehézségi szint, témakörök, osztályok szerint - csapatjáték/egyéni; pontozórendszer, nyomtatható feladatlapok Az önálló Elektrokémia CD-n (pl. animációk, interaktív feladatok, feladatok szavazórendszerre)

27 Műszaki Kiadó Elektrokémia CD Galvánelemek (Daniell-elem)

28 Műszaki Kiadó Elektrokémia CD A galvánelemek feszültsége (interaktív feladat)

29 Nemzeti Tankönyvkiadó
CD mellékletek rendelhetők a tankönyvekhez (offline használat) online interaktív „flipbook”-ok (pl. Kecskés Andrásné könyvei) regisztrált felhasználóknak interaktív feladatok, videók, képek a webkönyvekbe beszúrhatók az interaktív kiegészítők hivatkozásait tartalmazó ikonok Feladatkészítő szoftver: megrendelhető a honlapon, megvásárolható boltokban kiegészítős feladatokat mozgatható szövegrészekkel, keresztrejtvényt stb. lehet készíteni vele a feladatok online feltölthetők és megoszthatók tudásmérő feladatsorok is összeállíthatók a tanárok kódokat rendelhetnek a diákokhoz, s így ellenőrizhetik, hogy a kiadott feladatokat kik oldották meg

30 Nemzeti Tankönyvkiadó, Flipbook http://flipbook. ntk. hu/index. php

31 Pl. Szerves kémia flipbook http://flipbook. ntk. hu/index. php

32 5. Összefoglalás A változatosság gyönyörködtet. (Cicero)
KÖSZÖNÖM A MEGTISZTELŐ FIGYELMET!


Letölteni ppt "A digitális tananyagok szerepe a természettudományos oktatásban"

Hasonló előadás


Google Hirdetések