Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A Windows Vista grafikus-, multimédia- és driver alrendszere Czigléczky Gábor informatikatanár Neumann János Számítástechnikai SZKI.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A Windows Vista grafikus-, multimédia- és driver alrendszere Czigléczky Gábor informatikatanár Neumann János Számítástechnikai SZKI."— Előadás másolata:

1 A Windows Vista grafikus-, multimédia- és driver alrendszere Czigléczky Gábor informatikatanár Neumann János Számítástechnikai SZKI

2 Miről lesz szó?  Grafikus alrendszer  Aero és Desktop Window Manager  Windows Vista Display Driver Model  DirectX 9L és 10, Windows Presentation Foundation  A Windows Vista hardverkövetelményei  Driver alrendszer  A User Mode Driver Framework áttekintése  Multimédia és videó alrendszer  DirectX Video Acceleration 2.0  High Definition Audio és keverőpult

3  Grafikus alrendszer  Aero és Desktop Window Manager  Windows Vista Display Driver Model  DirectX 9L és 10, Windows Presentation Foundation  A Windows Vista hardverkövetelményei  Driver alrendszer  A User Mode Driver Framework áttekintése  Multimédia és videó alrendszer  DirectX Video Acceleration 2.0  High Definition Audio és keverőpult

4 Windows Aero  Mi is az Aero?  A Windows Vista új grafikus felületének neve  A uthentic, E nergetic, R eflective and O pen (hiteles, energikus, tükröződő, és nyílt)  Három rétege:  Aero Basic  Aero Standard  Aero Glass

5 Windows Classic Ultimate Enterprise Business Home Premium Home Basic Starter Követelmény Fejlesztési kódnév Aero Glass Aero Express Aero To Go WDDM grafikus kártya Bármilyen grafikus kártya Basic Desktop Composition (simább újrarajzolás) Megnövelt stabilitás Szebb külső Standard Windows Aero Átlátszósági effektek Live preview Windows Flip Windows Flip 3D Animált ablakok Az Aero rétegei WDDM grafikus kártya Windows 2000 felület Újratervezett Start Menü Új Intéző-ablakok Új ikonok Előnézet panel Új varázslók, dialógusok

6 Windows Aero  Aero Basic  A gyengébb teljesítményű gépeken fut (szoftveres)  Ezt látjuk akkor is, ha olyan alkalmazást futtatunk, amelyik nem Aero Glass-kompatibilis

7 Windows Aero  Aero Standard  Csak Vista Home Basic rendszeren érhető el  Hardveres támogatást (WDDM) igényel  Külsőre úgy néz ki, mint az Aero Glass, de hiányoznak a grafikus effektek (alacsonyabb igény)

8 Windows Aero  Aero Glass  A Windows Vista új, hardveres gyorsítással támogatott grafikus felülete  Transzparens ablakkeret:  Vizuális váltás az ablakok között (Windows Flip):

9 Windows Aero  Aero Glass  Élő miniatűr a Tálcán (Live Preview):  Vizuális váltás az ablakok között, de 3D-ben (Windows Flip3D)

10 Windows Aero  Aero Glass  Flip3D:

11 Windows Aero  Aero Glass  Mi teszi lehetővé mindezt?  Pusztán csak vizuális újításról van szó?  Nem, a háttérben az új ablakkezelő működik Desktop Window Manager

12  Miért van rá szükség?  Gyakori probléma a korábbi verziókban: az ablakok nem tudták időben újrarajzolni magukat

13 Desktop Window Manager  Megoldás: felület Desktop Window Manager WPF alkalmazás D3D alkalmazás GDI alkalmazás felület

14 Desktop Window Manager  A DWM legfontosabb jellemzői:  Az ablakok tartalma egy képernyőtől független pufferbe kerül  Ez a folyamat a desktop composition  A kirajzoláshoz a DirectX 9 shadereit használja  Minden ablak valójában egy textúra!  Ez teszi lehetővé az effektek használatát is  Nagyfelbontású megjelenítők támogatása (átméretezés)  Ez van a Live Preview, Flip és Flip3D mögött is

15 Desktop Window Manager  A DWM háttere:  Teljesen új driver alrendszerre volt szükség  A hardveres gyorsítás miatt nem túl processzorigényes  DE: a grafikus kártyának is támogatnia kell! Windows Vista Display Driver Model (WDDM)

16  Grafikus alrendszer  Aero és Desktop Window Manager  Windows Vista Display Driver Model  DirectX 9L és 10, Windows Presentation Foundation  A Windows Vista hardverkövetelményei  Driver alrendszer  A User Mode Driver Framework áttekintése  Multimédia és videó alrendszer  DirectX Video Acceleration 2.0  High Definition Audio és keverőpult

17 Windows Display Driver Model  Problémák a régebbi rendszerrel:  Egyszerre csak egy kliens (pl. XP-n)  GDI alkalmazás, videólejátszás, teljes képernyős játékok, CAD/CAM alkalmazások, stb.  Eközben a GPU-k folyamatosan fejlődtek, programozhatóvá váltak  A mindennapi alkalmazások során a GPU ereje „parlagon hever”, nem használjuk ki

18 Windows Display Driver Model  Mire van szüksége a DWM-nek?  „Végtelen sok memóriára”  Minden Windows ablak egy textúra  Rengeteg Windows ablak lehet nyitva egyszerre  Szabjuk meg, hogy mennyi lehet?  A DWM-nek együtt kell működnie az összes DirectX- alkalmazással  Videólejátszás, WPF-alkalmazások  Vistában még a Passziánsz is DirectX-alkalmazás!

19 Windows Display Driver Model  A három legfontosabb újítás a WDDM-ben  Virtuális memóriakezelés a videómemóriában  Többfeladatos működés (preemptív multitaszk)  A grafikus kártya driverének nagy része user módba kerül át a kernel mód helyett (később, a UMDF-nél)  Régi XP-s grafikus kártya driver használata esetén a WDDM újdonságai és az Aero Glass sem lesz elérhető

20 Windows Display Driver Model  Virtuális memóriakezelés a videómemóriában  Hasonlóképpen működik, mint a rendszermemória esetén  Ha elfogy a videómemória, a szokásos lapcserélési algoritmussal egy lap kikerül a rendszermemóriába  Ha mindkettő elfogy, akkor a rendszer a merevlemezhez fordul (szélsőséges eset)  A DWM szabadon tud magának „allokálni” memóriát

21 Windows Display Driver Model  Többfeladatos működés (multitaszk)  Eddig nem volt lehetőség a GPU folyamatának megszakítására  Lehetővé teszi több GPU-igényes program egyidejű futását (context switching)  Kétfajta mód:  Basic Scheduling  Advanced Scheduling

22 Windows Display Driver Model  Basic Scheduling  Egy shader feldolgozásának befejezéséig nincsen lehetőség a megszakításra  DirectX 9Ex szükséges hozzá (bővebben később)  Advanced Scheduling  A shader feldolgozása közben is lehetséges a megszakítás  DirectX 10 kell hozzá (bővebben később)  WDDM verziók: 1.0, 2.0, 2.1

23 Windows Display Driver Model  WDDM 1.0  A jelenlegi GPU-kkal együttműködik  Alapszintű ütemezés (Basic Scheduling)  Az aktuális buffer tartalmát fel kell dolgozni context switch előtt  A Windows Vistában ez elérhető  Erőforrás-virtualizáció:  a régebbi API-k számára (DX 3..9)  a teljes kihasználáshoz DirectX9Ex és DirectX 10 kell

24 Windows Display Driver Model  WDDM 2.0  Az újgenerációs (multitaszk-támogatású) GPU-k számára  Parancs (háromszög) utáni megszakítást támogat  A GPU-nak várakoznia kell laphiba esetén  A multitaszk jobb, mint a WDDM 1.0 esetén  A kliensnek még mindig együtt kell tudni működni

25 Windows Display Driver Model  WDDM 2.1  Mindent tud, amit a WDDM 2.0  Context switching a legalacsonyabb szinten is (pixelek szintjén)  Minden processznek külön lapozótábla  Így laphiba esetén már nem kell várakozni  Valóban preemptív többfeladatosság  A legnagyobb rugalmasságot biztosítja a GPU-nak

26  Grafikus alrendszer  Aero és Desktop Window Manager  Windows Vista Display Driver Model  DirectX 9L és 10, Windows Presentation Foundation  A Windows Vista hardverkövetelményei  Driver alrendszer  A User Mode Driver Framework áttekintése  Multimédia és videó alrendszer  DirectX Video Acceleration 2.0  High Definition Audio és keverőpult

27 DirectX és WDDM  Direct3D 9Ex  A Direct3D 9 továbbfejlesztése (korábbi nevén: DirectX 9L)  Ez a Direct3D 9 „WDDM-kompatibilis verziója”  A Windows Vistában lesz benne, a DWM használja  Képes együttműködni a WDDM ütemezőjével és memóriakezelőjével  Igyekszik kiküszöbölni a „device lost” helyzeteket  Nem lesz elérhető Windows XP-re!

28 DirectX és WDDM  DirectX-támogatás a Vistán  DirectX 9 és régebbiek támogatása (legacy support)  DirectX 9Ex a WDDM-hez  DirectX 10  A DirectX 10  DirectX új generációja Windows Vistára  Teljes mértékben illeszkedik a WDDM 2.0-hoz  Emiatt nem készül el Windows XP-re  Teljesen újratervezett, nem visszafelé kompatibilis

29 DirectX 10  Legfontosabb újítások:  Shader Model 4.0 támogatás  Nincsenek „capability bit”-ek  minden DX10-es kártyának ugyanazokat a funkciókat kell támogatnia  egységes programozási felületet nyújt  mostantól tudásban nem, csak képminőségben és sebességben térhetnek el az egyes kártyák  Várakozások (overhead) kiküszöbölése  Geometriai árnyalók bevezetése

30 DirectX 10  Pixel Shader:  Képpontokkal foglalkozik  Vertex Shader:  Vertexekkel foglalkozik  Geometry Shader:  Egyszerre foglalkozik az egész háromszöggel  Képes részekre bontani az objektumokat  Nagyobb hatékonyság, gyorsabb feldolgozás Geometry Shader

31 DirectX 10.1 (a jövő)  A DirectX 10 következő továbbfejlesztése  Kiegészíti a DirectX 10-et  Újdonságok:  WDDM 2.1 támogatás  alacsonyabb CPU-terhelés, teljes multitaszk  A pipeline és a shaderek további fejlesztése  Továbbfejlesztett élsimítás (anti-aliasing)  Nagyobb teljesítmény többmagos rendszereken

32 Windows Presentation Foundation  Korábbi kódnevén: Avalon  Egységes programozói felület  Az alkalmazások grafikus felületének fejlesztéséhez  A felhasználói felület és a programkód elválasztása  XML-alapú leírónyelvet támogat  Része a.NET Framework 3.0-nak (korábban WinFX)  A WPF-alkalmazások Windows XP-n és Windows Server 2003 rendszereken is futtathatóak  Kivéve, amelyek a Vista szolgáltatásait kihasználják

33 Windows Presentation Foundation  Vistában a WPF DirectX-et használ  A felhasználói felület elemei vektorgrafikák (lásd a shell átméretezhető ikonjait)  Videólejátszáshoz (DXVA 2.0, lásd később)  ClearType hardveres gyorsítása  Akár 3D grafika, videó a felhasználói felületen!  Különálló és webes alkalmazások  XAML: eXtensible Application Markup Language  Alkalmazásfejlesztés  Kiegészítő segítségével a Visual Studio 2005-höz  Felhasználói felület tervezése az Expression Blend alkalmazással

34 Windows Presentation Foundation  Expression Blend Beta 1  Felhasználói felületek fejlesztése WPF alá  Korábbi neve: Interactive Designer  A Beta 1 letölthető (180-napos próbaverzió)  Rendszerkövetelmény:  Windows XP SP2 +.NET Framework 3.0 vagy Windows Vista  Visual Studio 2005 Express (Basic vagy C# nyelven)  Felület megtervezése a Blend-ben, kód hozzá Visual Studio-ban  Grafikai tervezés: Expression Design  Webes tervezés: Expression Web (megjelent)  Ezek az alkalmazások a 2007 nyarán megjelenő Expression Studio programcsomag részét képezik

35  Grafikus alrendszer  Aero és Desktop Window Manager  Windows Vista Display Driver Model  DirectX 9L és 10, Windows Presentation Foundation  A Windows Vista hardverkövetelményei  Driver alrendszer  A User Mode Driver Framework áttekintése  Multimédia és videó alrendszer  DirectX Video Acceleration 2.0  High Definition Audio és keverőpult

36 Milyen hardver kell mindehhez? Minimálisan támogatott Minimálisan ajánlott Home Basic A „nagyobb kiadásokhoz” CPU 800MHz-es x86 vagy x64 processzor 1GHz-es vagy nagyobb x86 vagy x64 processzor Rendszermemória512MB1GB GPU SVGA (800x600) DX9-es Aero kompatibilis (WDDM) Grafikus memória 32MB128MB HDD20GB40GB HDD (szabad hely) 15GB Optikai meghajtó CD-ROMDVD-ROM Hálózat Internet-hozzáférés HangHangkimenet

37 Milyen hardver kell mindehhez?  Memória  Legalább 512 Mbyte szükséges  Integrált grafika esetén:  512 Mbyte-ból 64 Mbyte használható grafikus memóriának  1 Gbyte-ból legfeljebb 256 Mbyte használható  Aero használatához  512 Mbyte memória kell a rendszernek  Tehát integrált grafika esetén 1 Gbyte memória a minimum

38 Milyen hardver kell mindehhez?  Az Aero igényei  Legalább WDDM 1.0 kompatibilis driver (enélkül nincsen Aero Glass)  Az ATi és az nVidia rendelkeznek béta-állapotú WDDM-kompatibilis driverekkel  DirectX9-es grafikus kártya Pixel Shader 2.0 hardveres támogatással  32 bites színmélység támogatása  Legalább 1600 MB/s grafikus memóriasávszélesség

39 Milyen hardver kell mindehhez?  Az Aero igényei – grafikus memória  Egy monitor vagy laptop esetén  1280*1024-nél alacsonyabb felbontás: 64 Mbyte  1920*1200-as felbontásig: 128 Mbyte  felette: 256 Mbyte  Két monitor esetén  128 Mbyte, ha mindkettő felbontása 1280*1024 alatt van  256 Mbyte a nagyobb felbontásokhoz

40 Milyen hardver kell mindehhez?  Windows System Assessment Tool (WinSAT)  A telepítés végén fut le, megvizsgálja a gép képességeit  Ebből áll elő a Windows Experience Index érték  Az eredmények alapján a DWM be- vagy kikapcsolja az Aero Glass felületet  Windows Vista Upgrade Advisor  Windows XP és Vista rendszerekhez  Megvizsgálja a gépet, alkalmas-e a Vista futtatására

41  Grafikus alrendszer  Aero és Desktop Window Manager  Windows Vista Display Driver Model  DirectX 9L és 10, Windows Presentation Foundation  A Windows Vista hardverkövetelményei  Driver alrendszer  A User Mode Driver Framework áttekintése  Multimédia és videó alrendszer  DirectX Video Acceleration 2.0  High Definition Audio és keverőpult

42 Miért NE kernel mód?  A kernel módú driverek gondokat okozhatnak  Ez adatvesztéshez, összeomláshoz vezethet  A kernel módú driverek veszélyesek  A rosszindulatú driver adatokhoz juthat, kihasználhatja a biztonsági réseket, „kaput nyithat” a külső támadásokhoz  Kernel módú drivert írni nehéz  A kernel-módú környezet nagyon komplex

43 Miért user mód?  A user módú driverek nem omlasztják össze a rendszert, nem okoznak adatvesztést  A user módú driver hatásköre korlátozott  úgy futnak, mint a szolgáltatások (service)  csak azokkal az adatokkal dolgozhatnak, amelyek őket érintik  Driverek user módban:  nyomtatók, hangkártyák, képeszközök

44 Windows Driver Foundation (WDF)  A WDF a Windows Driver Model (WDM) utódja  Kernel Mode Driver Framework (KDMF)  közvetlen hardvereléréshez (DMA, megszakítások)  hozzáférés a kernel adataihoz  User Mode Driver Framework (UDMF)  buszok (USB, Firewire)  szoftveres driverek (filterek, virtuális portok)  Windows XP alatt is (WMP11-gyel települ)  Hibrid módú driverek (lásd grafikus kártya)  Aránylag könnyű átírni a jelenlegi WDM-drivereket UDMF-re

45 Az ATi driver felépítése XP alatt  Csak az OpenGL driver van user módban  Minden kernel módban fut  Hiba a driverben instabil rendszer!

46 Az ATi driver felépítése Vista alatt  Minden user módban fut  Csak a hardvert közvetlenül elérő rész fut kernel módban  Megbízhatóbb, stabilabb rendszer  Új elem: Microsoft DXVA

47  Grafikus alrendszer  Aero és Desktop Window Manager  Windows Vista Display Driver Model  DirectX 9L és 10, Windows Presentation Foundation  A Windows Vista hardverkövetelményei  Driver alrendszer  A User Mode Driver Framework áttekintése  Multimédia és videó alrendszer  DirectX Video Acceleration 2.0  High Definition Audio és keverőpult

48 DirectX Video Acceleration (DXVA)  A DXVA célja:  Hardveres gyorsítást biztosít a videódekódoláshoz  DXVA 1.0: DXVA 1.0 Alkalmazások Szoftvergyártók Hardvergyártók Microsoft Renderelés GPU Dekódolás

49 DirectX Video Acceleration (DXVA)  DXVA 2.0: Rögzítés DXVA 2.0 Alkalmazások DekódolásFeldolgozásJövőbeli feladat DXVA 1.0 interfész GPU Szoftvergyártók Hardvergyártók Microsoft

50 DirectX Video Acceleration (DXVA)  DXVA 2.0  Moduláris felépítés  Elkülönül a rendereléstől  Külön API a  rögzítéshez  dekódoláshoz  feldolgozáshoz  Az alkalmazások közvetlenül kommunikálhatnak a DXVA 2.0 réteggel

51 DirectX Video Acceleration (DXVA)  DXVA 2.0 dekóder profilok:  MPEG-1, MPEG-2, H.261, H.263, H.264  WMV 8, WMV 9, VC-1  DXVA 2.0 videórögzítés  Áthárítja a munkát a GPU-ra a WDDM-nek köszönhetően  Drámaian csökkentett processzorhasználat

52  Grafikus alrendszer  Aero és Desktop Window Manager  Windows Vista Display Driver Model  DirectX 9L és 10, Windows Presentation Foundation  A Windows Vista hardverkövetelményei  Driver alrendszer  A User Mode Driver Framework áttekintése  Multimédia és videó alrendszer  DirectX Video Acceleration 2.0  High Definition Audio és keverőpult

53 Universal Audio Architecture (UAA)  Cél az egységes driver architektúra a hangeszközökhöz  Három csatolófelületen:  USB  IEEE 1394 (FireWire)  Intel High Definition Audio (PCI, PCI Express)  Natív támogatás a Vistában (külön driver nélkül)  Enélkül egy eszköz már nem kapja meg a Vista Logo-t  Az AC ’97 már „nem szívesen látott”  A WDM Audio kiváltására készült

54 Keverőpult XP-ben…  Szétszórt opciók, külön párbeszédablakok  Eszközönként egy hangerőszabályzó  Rugalmatlan…

55 … és Vistában  Egységesebb, elegánsabb kinézet  Összefogott opciók  Hangerőszabályzó alkalmazásonként  UAA esetén jelzi, ha valamelyik csatlakozót (pl. mikrofon) kihúzták…

56 Összefoglalás  Grafikus alrendszer  Az új grafikus felület mögött vadonatúj grafikus motor  WDDM, Desktop Window Manager, Windows Presentation Foundation  Driver alrendszer  WDM helyett: UDMF, kernel mód helyett user mód  A grafikus meghajtó nagy része immár user módban  Multimédia és videó alrendszer  DirectX Video Acceleration 2.0  HDA támogatás, megújult a keverőpult

57 További információk  Microsoft Windows Vista:   Microsoft Expression Studio:   Greg Schechter’s Blog:   Universal Audio Architecture:   Windows Presentation Foundation Community: 

58


Letölteni ppt "A Windows Vista grafikus-, multimédia- és driver alrendszere Czigléczky Gábor informatikatanár Neumann János Számítástechnikai SZKI."

Hasonló előadás


Google Hirdetések