Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Multimédia szerzői rendszerek. Interaktív multimédia A számítógép és a tanuló (felhasználó) közötti párbeszédes (interaktív) összeköttetést jelenti.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Multimédia szerzői rendszerek. Interaktív multimédia A számítógép és a tanuló (felhasználó) közötti párbeszédes (interaktív) összeköttetést jelenti."— Előadás másolata:

1 Multimédia szerzői rendszerek

2

3 Interaktív multimédia A számítógép és a tanuló (felhasználó) közötti párbeszédes (interaktív) összeköttetést jelenti. A felhasználó a program futásába beavatkozhat. A „médium” fogalma Információk bemutatására, terjesztésére tárolására továbbítására alkalmas eszközök

4 A multimédia fogalma A multimédia számítógép által vezérelt interaktív információrendszer amely biztosítja az időfüggő és időfüggetlen médiumok egyidejű, illetve egymást követő megjelenítését, lineáris és non-lineáris úton történő interaktív feldolgozását (hipertext, hipermédia). Megjelenése on-line, illetve off-line rendszerű lehet.

5 Bemutatási dimenziók Időfüggetlen (diszkrét) médiák: az információ egyedi elemek sorozatából áll az információ egyedi elemek sorozatából áll (szöveg, ábra, kép) (szöveg, ábra, kép) Folyamatos, időfüggő médiák: – az információ nem csak az egyes értékektől, – az információ nem csak az egyes értékektől, hanem a fellépés időpontjától is függ hanem a fellépés időpontjától is függ (hang, hőérzékelő,) (hang, hőérzékelő,) – a bemutatási értékek folyamatos sorozatok – a bemutatási értékek folyamatos sorozatok alakjában lépnek fel alakjában lépnek fel (video, audio rádió, TV) (video, audio rádió, TV)

6 Multimédia tervezés lépései

7 Hogyan lássunk hozzá? Határozzuk meg a feladatokat és célokat válasszunk témát Gyűjtsük össze a rendelkezésre álló nyersanyagokat nyersanyagokat •szövegek, •képek, •hanganyagok, •videó anyagok Hardver és szoftver elemek meghatározása Ütemezés (idő, kapacitás, anyagi eszközök)

8 Struktúra és navigáció Multimédia készítéskor nagy tömegű információval dogozunk Multimédia készítéskor nagy tömegű információval dogozunk Navigáció (forgatókönyv készítés) Megmutatja az egyes multimédia elemek egymáshoz rendelését és logikai kapcsolatait Megmutatja az egyes multimédia elemek egymáshoz rendelését és logikai kapcsolatait

9

10

11 TípusaiTípusai Lineáris Összetett Non-lineáris Hierarchikus

12 Bevezető kép(videó+hang)

13 Főmenü Bizonyos gombok mindig azonos helyen legyenek (következetes logika) Legyen menekülési lehetőség Útjelzők, átugrási lehetőség Aktív felületek kontrollja (szöveg, animáció, hang) Többféle navigációs pont (megközelítés)

14 Multimédia elemek I. •szöveg, •szimbólum, •fotó, •képek, •videó, animáció Jellemzői: Vizuális elemek: Tetszőleges elhelyezés, esztétika színek egysége, kontraszt, kiemelés kompozíció Leghatásosabb!

15 • legyen rövid, lényegre törő, • jól olvasható (betűtípus, betűméret), • ne használjunk háromnál több betűtípust • helyes sortávolság • szöveg kiemelése: színek, betűtípus és méret, háttér • szöveg mozgása animálása Multimédia elemek II. Jellemzői: A szöveg Könnyebb megértés és navigáció, egyszerűbben értelmezhető hangnál Követelmények:

16 Multimédia elemek III. Jellemzői: Grafika, kép Követelmények: Arculatteremtő, figyelemfelkeltő, sok információt közöl, hangulat teremtő •Legyenek jó minőségűek (max. 72 DPI) •Fontos a részletgazdagság •Lényeges információt tartalmazzon

17 Multimédia elemek IV. Jellemzői: Mozgókép, videó Követelmények: A figyelmet ez az elem vonzza a legjobban, nagy háttértár kapacitást igényel, kisméretű, rossz képminőségű •A filmrészletek legyenek rövidek, mozgalmasak •főleg közelképeket (részletgazdag) alkalmazzunk •ne sértsünk személyiségi jogokat •tömörített formákat alkalmazzunk (MPEG)

18 Multimédia elemek V. Jellemzői: Aktív felületek Követelmények: Szerepük az irányítás, a navigáció, az interakció fenntartása •környezetükben történjen változás (szín, kurzor, tónus, szöveg) •elhelyezésük formájuk, irányuk, legyen következetes •esztétikusak legyenek, illeszkedjenek a háttérbe

19 Multimédia elemek VI. Jellemzői: A hang Követelmények: Emeli a hatást, hangulatteremtő (kiemel, hangsúlyoz, közvetít) segíti a megértést •a háttérzene illeszkedjen a hangulathoz ritmushoz •az effektek legyenek figyelemfelkeltőek •a narráció legyen jól tagolt kellemes hang

20 Multimédia-fejlesztő rendszerek Típusai: •Időalapú: (Adobe Director) •Folyamatalapú: Adobe Authorware •Oldal (frame) alapú: Noebook for Windows •Programozási nyelv alapú: Visual Basic; Borland Delphi; Java •Könyv alalpú: iBook Author

21 Időalapú-fejlesztő rendszerek Adobe Director •A médiaelemek illesztése idősíkon történik •Director „a rendező” •A MM elemek „a szereplők” (Cast Member) •A szereplők egy csoportja alkotja a „stábot” (Cast) •Forgatókönyv (Score) Egyes kockák (frame) •Csatorna a frame-hez kapcsoltan (lejátszási kör.) •Színpad ahol az elemek megjelennek (Stage) •Kész animáció (movie)

22 Adobe Director Cast (stáb) •Egy movie-n belül több Cast lehet (külső v. belső) •A külsőkön több ember dolgozhat egyszerre •Érdemes az azonos médiaelemeket egy cast-ba tenni •Egy Cast !! szereplőt tartalmazhat

23 Adobe Director Score (forgatókönyv) •A színpadi összképért felelős (frame channel) •Beállításai: •Időzítés (lejátszás sebessége) •Objektum szín •Áttűnési effektek •Két zenecsatorna •Képkocka vezérlés

24 Folyamatalapú fejlesztőrendszerek •A program a futtatás folyamatához és az elemek közötti kapcsolatok ábrázolásához kötődik •Szemmel követhető navigációs térkép (csúcsok, élek) •Előnye a grafikus felületen való áttekintés lehetősége •Elemei: mm elemek, időzítő, szelekciós objektum, Iterációs elem (vezérlő elem) aktivátorok (kimenő- bemenő) Iterációs elem (vezérlő elem) aktivátorok (kimenő- bemenő) Adobe Authorware

25 Oldalalapú fejlesztőrendszerek •Egyes oldalak megszerkesztett elemekkel •Lineáris, non-lineáris lejátszás •Mesteroldal •Navigáció akciókkal (bejövő, kimenő oldal) + médiaelemekhez kötött akciók •Lejátszás EXE-ként Neobook for Windows

26 iBook Author •How to... (video) How to...How to... •Az Apple könyv alalpú fejlesztőrendszere •A publikáció elektronikus, interaktív könyv formájában készíthető el, mely iPad-en, iPhone-on futtatható. •Képeket, videókat, hangot, interaktív feladatokat, animációkat illeszhetünk be a szöveg mellé. •Az egyes médiaelemek beillesztését widgetek (előre megírt programozott sablonok) sgítségével végezhetjük el.


Letölteni ppt "Multimédia szerzői rendszerek. Interaktív multimédia A számítógép és a tanuló (felhasználó) közötti párbeszédes (interaktív) összeköttetést jelenti."

Hasonló előadás


Google Hirdetések