Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Multimédia szoftverek BODÓ ZALÁN Matematika és Informatika Kar, BBTE, Kolozsvár.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Multimédia szoftverek BODÓ ZALÁN Matematika és Informatika Kar, BBTE, Kolozsvár."— Előadás másolata:

1 Multimédia szoftverek BODÓ ZALÁN Matematika és Informatika Kar, BBTE, Kolozsvár

2 Tartalom  Multimédia  Képek  Hangok, zenék  Videók  A fájlformátumokról  GIMP  Audacity  Movie Maker

3 Multimédia  szöveg, hang, kép, animáció és videót felhasználó tartalom  multimédia:  lineáris – egymásutániság, nincs vezérlési lehetőség (pl. automatikus slideshow)  nemlineáris – a vezérlés a felhasználó kezében van, ő választja ki a következő „oldalt” (pl. egy HTML oldal)  fő multimédia kategóriák:  multimédia prezentációk  multimédia játékok és szimulációk

4  a szó eredete: 1966, Bob Goldstein(n) – amerikai showman, zenész  1995: Word of the Year (Gesellschaft für deutsche Sprache)  1990: multimédia számítógépek – CD- ROM, többszáz megabájt videó-, kép- és hangfelvétel tárolása/lejátszása/...

5 Képek  a fény elektromágneses hullám (kb. 380 és 780 nm között látható; infravörös és ultraibolya – nem látható, alacsony, illetve magas frekvenciatartománybeli hullámok)  az emberi szem fotoreceptorai (csapok és pálcikák) a fényt idegi jelekké alakítják  a színlátásban csak a csapok vesznek részt: 8 millió csap, 3 csaptípus:  R csap: rövidhullám-érzékeny (420 nm, ibolya szín) – kb. 12%  K csap: középhullám-érzékeny (530 nm, zöld szín) – kb. 30 %  H csap: hosszúhullám-érzékeny (560 nm, sárga szín) – kb. 58%

6  színrendszerek:  RGB (Red – vörös, Green – zöld, Blue – kék)  HVS (Human Visual System) alapú színrendszer  három összetevő: egész érték [0,255] vagy valós érték [0,1]  CMYK (Cyan – ibolya, Magenta – bíbor(vörös), Yellow – sárga, blacK – fekete)  alkalmazás-specifikus színrendszer, nyomtatásnál használjuk  az RGB alapszíneinek komplementerei: azt adjuk meg velük, hogy mennyi C, M és Y-t kell kivonni a fehér színből (= mennyi ilyen festéket kell rákenni a fehér lapra) a kívánt színérzet eléréséhez

7  színmélység:  1 bit: monokróm, 2^1=2 szín  8 bit: 2^8=256 szín  16 bit: 2^16= szín  1. verzió: 4 bit (16 szint) az R, G és B komponens tárolására + 4 bit a transzparencia tárolására  2. verzió: 5 bit R, 5 bit G, 5 bit B + 1 bit transzparencia  3. verzió: 5 bit R, 6 bit G, 5 bit B

8  truecolor = 24 bit: 2^24 = szín  8 bit minden (R, G, B) komponensnek  léteznek nagyobb színmélységű formátumok is, pl. 30, 36, 48 bit  a legtöbb desktop gépen létezik a 32-bites opció, de ez valójában 24 bitet jelent + 8 bit transzparencia  felbontás: a kép mérete pixelben megadva; pl x 768 (sz x m)  (fájlméret: a kép mérete bájtokban)

9 Hangok, zenék  hang = (lég)nyomásváltozás hullámszerű terjedése  ha nincs átviteli közeg (szilárd, folyékony vagy gáz halmazállapotú), akkor nincs hang; az űrben nincs hang  emberi fül: 20 Hz és 20 kHz közötti hangokat hallja

10  digitális hangfelvétel  az analóg jelet digitalizálni kell  = diszkrét számsorozattá kell alakítani  diszkretizálás = az analóg jelet valamilyen gyakorisággal megmérjük, és eltároljuk a mért értéket  mintavételi frekvencia (sampling rate) (Hz, 1 Hz = 1/s): másodpercenként hányszor mérjük meg az analóg jelet; pl. 44kHz = 1/ = 0, másodpercenként végezzük a mérést  minta formátuma (sample format): a mért értékeket hány bites számokkal tároljuk; pl. 16 bit

11 Videók  videó = képek sorozata + hang(ok sorozata)  frame per second (vagy frame rate, fps) = a időegységre eső egymásutáni képek száma; akkor látunk folyamatos mozgást, ha az fps legalább 24 (standardok: , 24, 25, 30, 50, 60, 72)  felbontás: ua. mint a képeknél  szokták a 240p, 480p,... jelölést is használni; itt a szám a felbontás második komponensét (magasság) jelöli pixelben; a „p” betű a progresszív átvitelt jelöli  240p = 320x240, 480p = 640x480, 720p = 1280x720, …

12  átvitel:  progresszív – minden frame minden sorát egymás után megjeleníti  váltottsoros (interlaced) – a kép két félképre bontása; az egyik menetben a páratlan, a másodikban a páros sorokat viszi át/jeleníti meg (ezzel csökkentették az átviteli sávszélességet a televízióknál)  képarány (aspect ratio): a kép szélesség/magasság aránya  moziban: 1,85:1 vagy 2,39:1 (szélesvászon)  legelterjedtebb videó képarány: 4:3 (régebbi televíziók is)  HD televízió: 16:9  fényképezőgépeknél: 4:3 vagy 3:2

13  használt színrendszerek: YIQ, YUV, YDbDr  videoklip: 1930 – Spooney Melodies  1964: Beatles – A Hard Day’s Night  …  1975: Queen – Bohemian Rhapsody

14 A fájlformátumokról  a tárolás kétféle – tömörített vagy tömörítetlen (raw/nyers formátum)  tömörített:  veszteségmentes  veszteséges

15  képek:  tömörítetlen formátumok:  RAW formátum – (digitális tükörreflexes) fényképezőgépek esetén  TIFF (Tagged Image File Format) formátum – 1986; professzionális tördelő- és szedőprogramokban; az Adobe formátuma; lehet tömöríteni is: Huffman + RLE  BMP (Bitmap Image File) vagy DIB (Device Independent Bitmap) – a Microsoft formátuma; lehet tömöríteni is: Huffman/RLE

16  tömörített:  veszteséges: JPG/JPEG (Joint Photographic Experts Group) – 1992; a legelterjedtebb; DCT + kvantálás + Huffman kódolás  veszteségmentes: GIF (Graphics Interchange Format) –Compuserve, 1987; csak 256 színt tud tárolni; Lempel-Ziv-Welch algoritmuson alapszik  veszteségmentes: PNG (Portable Network Graphics) – 1995; DEFLATE algoritmus (LZ77 + Huffman)

17  audiofájlok:  tömörítetlen:  WAV (Waveform Audio File Format) – Microsoft & IBM, 1991; nem az audio CD-k által használt formátum (Red Book)  AIFF (Audio Interchange File Format) – Apple, 1988  AU – Sun Microsystems

18  tömörített:  veszteségmentes: FLAC (Free Lossless Audio Codec) – Xiph.Org Foundation, 2001  veszteséges: MP3 (MPEG-1 or MPEG-2 Audio Layer III) – 1993, AT&T-Bell Labs és Fraunhofer Society for Integrated Circuits; a legelterjedtebb használt audioformátum  WMA (Windows Media Audio) – 1999, Microsoft

19  videofájlok: (multimédia konténerek: szöveg, hang és videó tárolása)  tömörített (lehet tömörítetlen is):  AVI (Audio Video Interleave) – 1992, Microsoft; a legelterjedtebb formátum  MOV/QT (QuickTime) – Apple  3GP/3GPP (Third Generation Partnership Project) – 3G mobiltelefonok által használt formátum

20  ASF (Advanced Systems Format) – Microsoft  MKV (Matroska) – Matroska.org  MPEG (Moving Picture Experts Group) – Moving Picture Experts Group  WMV (Windows Media Video) – 1999, Microsoft

21 GIMP  GNU Image Manipulator Program  OS: MS Windows, Apple Mac OS X, Linux  honlap:  ingyenes rasztergrafikus képszerkesztő alkalmazás

22 Audacity  OS: MS Windows, Apple Mac OS X, Linux, BSD  honlap: audacity.sourceforge.netaudacity.sourceforge.net  ingyenes digitális audioszerkesztő és felvevő alkalmazás

23 Movie Maker  Windows beépített videoszerkesztője  honlap (Windows Movie Maker 2.6): aspx?displaylang=en&id=34 aspx?displaylang=en&id=34  ingyenes videoszerkesztő alkalmazás


Letölteni ppt "Multimédia szoftverek BODÓ ZALÁN Matematika és Informatika Kar, BBTE, Kolozsvár."

Hasonló előadás


Google Hirdetések