Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

KÖZLEKEDÉSÉPÍTÉS III. SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Dr. Horvát Ferenc főiskolai tanár BSC KÉPZÉS BSC KÉPZÉS 1. TÉMA A VASÚTI FELÉPÍTMÉNY KIALAKULÁSA ÉS FEJLŐDÉSE.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "KÖZLEKEDÉSÉPÍTÉS III. SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Dr. Horvát Ferenc főiskolai tanár BSC KÉPZÉS BSC KÉPZÉS 1. TÉMA A VASÚTI FELÉPÍTMÉNY KIALAKULÁSA ÉS FEJLŐDÉSE."— Előadás másolata:

1 KÖZLEKEDÉSÉPÍTÉS III. SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Dr. Horvát Ferenc főiskolai tanár BSC KÉPZÉS BSC KÉPZÉS 1. TÉMA A VASÚTI FELÉPÍTMÉNY KIALAKULÁSA ÉS FEJLŐDÉSE

2 A legrégibb fa nyompálya (1556) Kézi erővel tolt bánya kocsi (1556) 1. A FA NYOMPÁLYA KIALAKULÁSA ÉS FEJLŐDÉSE

3 Fapalló nyompálya (1620) Keresztmerevítéses (Beaumont-féle) fapalló nyompálya (1630) 1. A FA NYOMPÁLYA KIALAKULÁSA ÉS FEJLŐDÉSE

4 Gerenda fa nyompálya (1765) Gerenda fa nyompálya pallóborítással 1. A FA NYOMPÁLYA KIALAKULÁSA ÉS FEJLŐDÉSE

5 Gerenda fa nyompálya vaslemez borítással Gerenda fa nyompálya vas nyomszegéllyel 1. A FA NYOMPÁLYA KIALAKULÁSA ÉS FEJLŐDÉSE

6 Szénszállítás fa nyompályán (1765) 1. A FA NYOMPÁLYA KIALAKULÁSA ÉS FEJLŐDÉSE

7 Brádi (Hunyad megye) bányakocsi fa nyompályán (XVI. század) Nyomkarimás kerekek! Kitérőszerkezet! 1. A FA NYOMPÁLYA KIALAKULÁSA ÉS FEJLŐDÉSE

8 Rewynolds-féle öntöttvas lapossín (1767) Pályakialakítás 1,52 m hosszú Reynolds-féle öntöttvas lapossínekkel (közúti járművek is közlekedtek rajta) 2. A SÍN FEJLŐDÉSE

9 Curr-féle szögvas km-ű öntöttvas sín (1776) (sínhossz 1,0 m) Pályakialakítás Curr-féle sínekkel 2. A SÍN FEJLŐDÉSE

10 Jessop-féle gombafejű öntöttvas sín (1830) (sínhossz 0,90 – 1,20 m) Nyomkarimás kerekek! Nyomtáv 4 láb 8 1/2 hüvelyk (1435 mm) 2. A SÍN FEJLŐDÉSE

11 Egyéb Jessop-féle öntöttvas sínek 1789-től Kettős nyomkarimás kerekek! 2. A SÍN FEJLŐDÉSE

12 Outram-féle halhas alakú sín (sínhossz 0,90 – 1,20 m) 2. A SÍN FEJLŐDÉSE

13 Halhas alakú sín illesztése Hetton – Sunderland szénvasút (1822) 2. A SÍN FEJLŐDÉSE

14 Berkinshaw-féle hengerelt (!) vassín (1820) gombafejjel (sínhossz 3,65 – 4,57 m) 2. A SÍN FEJLŐDÉSE

15 Stevens-féle szélestalpú hengerelt vassín (1830) gombafejjel (sínhossz 4,87 m) 2. A SÍN FEJLŐDÉSE

16 Az első angliai szélestalpú sínek (1836 – 1840) Vignoles-féle (1836) Hull – Selby vasút Manchester – Birmingham vasút 2. A SÍN FEJLŐDÉSE

17 Brunel-féle kalapalakú vassín szelvények (1835) Sínek tömege 20,83 – 37,20 kg/fm 2. A SÍN FEJLŐDÉSE

18 Stephenson-féle kettősfejű sín (1838) Sínek tömege 37,20 kg/fm Sínmagasság 127 mm 2. A SÍN FEJLŐDÉSE

19 Barlow-féle sín (1849) Sínek tömege 52,00 kg/fm Sínhossz 5,50-6,00 m Seaton-féle nyeregsín (1856) 2. A SÍN FEJLŐDÉSE

20 Hartwich-féle magasgerincű sín ( ) Sínmagasság 235,4 mmSínmagasság 267,7 mm 2. A SÍN FEJLŐDÉSE

21 Összetett sínszelvények ( ) Winslow (1849) Latrobe Amerikai kétrészes sín Haarmann (1886) 2. A SÍN FEJLŐDÉSE

22 Közúti vasúti sínek és felépítmény Demerbe-féle sín Szélestalpú sín vályús hevederrel Síntömeg 38,6 kg/fm Tömeg 31,5 kg/fm 2. A SÍN FEJLŐDÉSE

23 Haarmann-féle ikersínes megoldás Alsóvezetékes közúti villamos vasút Budapest, A SÍN FEJLŐDÉSE

24 Vályús (Phőnix) sínek Törpe vályús sín (1889)180 mm-es vályús sín Sínmagasság 130 mm Síntömeg 33,6 kg/fm Sínmagasság 180 mm Síntömeg 66,8 kg/fm 2. A SÍN FEJLŐDÉSE

25 A fontos felépítményszerkezetek elvi felépítése Forrás: Lichtberger: Handbuch Gleis 3. A VASÚTI VÁGÁNYOK MAI RENDSZEREI

26 Zúzottkő ágyazatos felépítmény - keresztaljas vágány (egyblokkos) - magánaljas vágány - kombinált, vegyesaljas vágány - keresztaljas vágány (kétblokkos) - hosszaljas vágány 3. A VASÚTI VÁGÁNYOK MAI RENDSZEREI

27 A legelterjedtebben használt keresztaljas vágány előnyei: - kedvező teherelosztás, - jó nyomtávtartás, síndőlés biztosítás, - kedvező keretmerevség, - a vágány teherbírása az aljak sűrítésével nő - a vágányfektetési és a szabályozási munkák könnyen elvégezhetők és gépesíthetők, - a vízelvezetés jól megoldható. 3. A VASÚTI VÁGÁNYOK MAI RENDSZEREI

28 Hagyományos zúzottkő ágyazatos pálya 3. A VASÚTI VÁGÁNYOK MAI RENDSZEREI Vágány = sínszálak + keresztaljak + kapcsolószerek A keresztmetszeti kialakítás elemei hagyományos zúzottkő ágyazatos pálya esetén felépítmény alépítmény

29 A vasúti pálya szerkezete és a járműkerék Forrás: Esveld: Modern Railway Track 3. A VASÚTI VÁGÁNYOK MAI RENDSZEREI

30 Forrás: Lichtberger: Handbuch Gleis A zúzottkő ágyazatos vasúti pálya teherelosztásának elve 3. A VASÚTI VÁGÁNYOK MAI RENDSZEREI

31 A (zúzottköves) vasúti pálya – jármű dinamikus modell 3. A VASÚTI VÁGÁNYOK MAI RENDSZEREI Forrás: Esveld: Modern Railway Track

32 A vasúti teherviselő rétegrendszer 3. A VASÚTI VÁGÁNYOK MAI RENDSZEREI

33 A vasúti teher megoszlása a szomszéd aljakon 3. A VASÚTI VÁGÁNYOK MAI RENDSZEREI Forrás: Lichtberger: Handbuch Gleis

34 A vasúti teherből származó nyomás terjedése az alépítményi földműben, keresztirányban (közelítés) 3. A VASÚTI VÁGÁNYOK MAI RENDSZEREI

35 Megengedett feszültségek Alágyazaton Alépítménykoronán 3. A VASÚTI VÁGÁNYOK MAI RENDSZEREI Forrás: Lichtberger: Handbuch Gleis

36 Nyomófeszültségek a rétegszerkezetben a keresztalj alatt 3. A VASÚTI VÁGÁNYOK MAI RENDSZEREI Forrás: Lichtberger: Handbuch Gleis

37 Forrás: Göbel: Der Eisenbahnunterbau 3. A VASÚTI VÁGÁNYOK MAI RENDSZEREI

38 Nyomófeszültségek a rétegszerkezetben a szomszédos keresztaljak hatásának figyelembe vételével 3. A VASÚTI VÁGÁNYOK MAI RENDSZEREI Forrás: Lichtberger: Handbuch Gleis

39 Alépítményi benyomódások a keresztaljak alatt 3. A VASÚTI VÁGÁNYOK MAI RENDSZEREI

40 Kísérleti keretaljas vágány - ÖBB 3. A VASÚTI VÁGÁNYOK MAI RENDSZEREI

41 Merevlemezes (zúzottkő ágyazat nélküli) felépítmény - pontszerű (diszkrét) alátámasztás -- keresztaljas vágány -- keresztalj nélküli megoldás - folyamatos sínalátámasztási megoldások

42 A Japán Vasutak injektált ágyazású, e. gy. betonlemezes pályaszerkezete pontszerű (diszkrét) alátámasztás, keresztalj nélküli vágány 3. A VASÚTI VÁGÁNYOK MAI RENDSZEREI

43 Rheda-rendszerű felépítmény pontszerű (diszkrét) alátámasztás, keresztaljas vágány 3. A VASÚTI VÁGÁNYOK MAI RENDSZEREI

44 Süderelbe híd ragasztott felépítménye (Hamburg) 3. A VASÚTI VÁGÁNYOK MAI RENDSZEREI

45 DB nagysebességű pálya építése 3. A VASÚTI VÁGÁNYOK MAI RENDSZEREI

46 Merevlemezes fejlesztések a DB-nél között 3. A VASÚTI VÁGÁNYOK MAI RENDSZEREI

47

48 PORR rendszerű betonlemezes vágány 3. A VASÚTI VÁGÁNYOK MAI RENDSZEREI

49 A Roode Vaart híd ún. EDILON (kiöntött síncsatornás) rendszerű felépítménye (1973) 3. A VASÚTI VÁGÁNYOK MAI RENDSZEREI

50 folyamatos sínalátámasztás, rugalmas síncsatorna kiöntés INFUNDO-rendszer 3. A VASÚTI VÁGÁNYOK MAI RENDSZEREI

51 3.1. Függőleges erők statikus tengelyteher 225 kN dinamikus tengelyteher = f(sebesség, kialakítás, állapot) Qdin = (1+3·  s) ·Qstat  s = n ·  n = 0,1 … 0,3  = 1 + (v-60)/ A FELÉPÍTMÉNYRE JUTÓ ERŐHATÁSOK

52 3.2. Oldalerők Nyomkarimáról és a kerék-sín érintkezési felületen adódik át - egyenes pályán kígyózásból és pályahibából ered - íves pályán a szabad oldalgyorsulásból. A terelőerő nagysága az ívsugár függvényében 4. A FELÉPÍTMÉNYRE JUTÓ ERŐHATÁSOK Forrás: Lichtberger: Handbuch Gleis

53 Oldalerő számításának közelítő összefüggése nagysebességű pályákra: (daN) Z = kerékteher (daN) 3.3. Hosszirányú erők a) Vonatforgalom hatására: előre irányuló erők fékezés gördülő kerekek súrlódó hatása lejtőmenti komponens (völgymenet) terhelés alatti hullámmozgás sínvégre ütő hatás (hevederes vágányban) hátrafelé irányuló erők mozdony hajtott kerekeinél az adhéziós vonóerő nyomkarimák súrlódása lejtőmenti komponens (hegymenet) 4. A FELÉPÍTMÉNYRE JUTÓ ERŐHATÁSOK ellenállást ad súrlódás a sínszálak és az alátétlemezek / kiöntőanyag között ágyazat hosszirányú ellenállása

54 b) Dilatációs erő (gátolt hőmérsékletváltozásból)  = 1,2x10-5 (1/C°) hőtágulási együttható E = 2,06 x 10 5 N/mm 2 sínacél rug. modulus A = sínszál keresztmetszeti területe (mm 2 )  t = hőmérsékletváltozás ( o C) 4. A FELÉPÍTMÉNYRE JUTÓ ERŐHATÁSOK


Letölteni ppt "KÖZLEKEDÉSÉPÍTÉS III. SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Dr. Horvát Ferenc főiskolai tanár BSC KÉPZÉS BSC KÉPZÉS 1. TÉMA A VASÚTI FELÉPÍTMÉNY KIALAKULÁSA ÉS FEJLŐDÉSE."

Hasonló előadás


Google Hirdetések