Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) Hannibál: „Vagy találunk egy utat, vagy csinálunk!”

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) Hannibál: „Vagy találunk egy utat, vagy csinálunk!”"— Előadás másolata:

1 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) Hannibál: „Vagy találunk egy utat, vagy csinálunk!”

2 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (1) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) ORSZÁGONKÉNT:  Eltérő államszerkezet…  Eltérő hatósági struktúra…  Eltérő jogszabályi háttér és működés  Eltérő balesetbiztosítási rendszer…  Eltérő szemlélet… (állam, vállalkozó, munkavállaló,)

3 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (2) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) Németország Bajorország München Területe: km 2 Népesség: fő Munkanélküliség: 6,9 % Munkavállalók: fő Munkáltatók: vállalkozás

4 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (3) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) LGL = Bajor Egészségügyi és Élelmiszerbiztonsági Hatóság Bajor Környezetvédelmi Közegészségügyi Minisztérium (StMUG) és a Munkaügyi, Szociális, Családügyi és Női Esélyegyenlőségi Minisztérium (StMAS) alá rendelt intézmény. Az LGL a Bajor szövetségi állam központi szakértői testülete a következő területeken:  Élelmiszerbiztonság,  Környezet-egészségügy  Környezet-egészségügy,  Állategészségügy,  Munkahelyi biztonság és egészségvédelem/termék- biztonság, biztonság,

5 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (4) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) A MUNKAVÉDELMI ELŐÍRÁSOK BETARTATÁSA, ELLENŐRZÉSE Bajor Iparfelügyelet  Ellenőrzi a vállalatokat,  Tanácsot ad,  Szankcionál, A járási közigazgatás legfelsőbb intézményei egyike. Önálló hatóságként a kormányelnökséghez tartozik. Irányítás és szakmai felügyelet: Munkaügyi, Szociális, Családügyi és Női Esélyegyenlőségi Minisztérium A Bajor Egészségügyi és Élelmiszerbiztonsági Hatóság Munkavédelmi, és Termékbiztonsági Tartományi Intézete főként szolgáltatásaival támogatja a Bajor Iparfelügyeletet. A jogkövetésben elsődleges „ösztönzőként” a hatósági ellenőrzést nevezték meg.

6 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (5) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) GDA = német közös munkabiztonsági és munkaegészségügyi stratégia GDA (Gemeinsame Deutsche Arbeitsschutzstrategie) a szövetségi kormány, Kidolgozták: a szövetségi kormány, a tartományi kormányok, a balesetbiztosítók, munkavédelmi szakpolitika Célja az egyezményes, egységes és rendszeresen alkalmazott munkavédelmi szakpolitika fenntarthatósága, javíthatósága és folyamatos fejlesztése) A GDA minden német tartományra egyöntetűen vonatkozik. szorosabb együttműködéssel, obbkoordinációval A megvalósítás résztvevői: szorosabb együttműködéssel, jobb koordinációval, egzaktabb célmeghatározással, kívánják javítani a megelőzés hatékonyságát.

7 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (6) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) ÖNÁLLÓ BALESETBIZTOSÍTÁSI RENDSZER  Kötelező  Ágazati (50 ágazat – 50 biztosító)  Ágazatonként eltérő a díj – alapja a kockázatértékelés  Ágazatonként bonus - malus rendszer  Eltérő: a hentesek - mészárosok, a szociális (egészségügyi) gondoskodás szektora,  Negatív ösztönzés pl.: a bőripari ágazatban. A rendszert a DGUV a Német Baleseti Társadalombiztosító fogja össze..

8 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (7) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) A MUNKAVÉDELMI KOCKÁZATÉRTÉKELÉS (1) Munkavédelmi ellenőrzéseket és tanácsadást végeznek:  a munkavédelmi hatóság és  az ágazati biztosító társaságok, terhek csökkentése: A kockázatértékelésekkel kapcsolatos terhek csökkentése:  Tervezték:  Tervezték: … az EU-nak való megfelelés miatt (10 fő alatt)  Elvetették: -Ellentétes az alkotmánnyal (szektor semlegesség)! -Ütközik az egyenlő elbánás elvével! -A pozitív diszkrimináció káoszt szül! -A kockázat nem létszám, hanem tevékenység függő! Ki végezhet kockázatértékelést:  2 éves tanfolyam (balesetbiztosító)  Más akkreditált szervezet képzése (gyorsított, akár ½ év,)  Kreditek teljesítése: továbbképzések, konferenciák.

9 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (8) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) A MUNKAVÉDELMI KOCKÁZATÉRTÉKELÉS (2) Az OiRA rendszert nem, saját kockázatértékelési rendszereket viszont használnak. Ingyenes tájékoztató, promóciós anyagok /ágazatonként bárkinek. Kidolgozásra került az OHRIS – Munkahelyi Egészségvédelmi és Kockázatkezelési Rendszer (Occupational Health and Risk Management System). „Das OHRIS-Gesamtkonzept“ kézikönyv ( 370 oldal, a rendszer kiépítéséről és tanúsításáról 2010) Az OHRIS egy teljes irányítási rendszer, mely integrálható a meglévő minőség- és környezetvédelmi irányítási rendszerekbe. Alapja a nemzetközileg elismert Munkahelyi Egészség- és Biztonsági Irányítási Rendszer (MEBIR).

10 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (9) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) A MUNKAVÉDELMI KOCKÁZATÉRTÉKELÉS (3) Az OHRIS előnyei:  minden tanúsító dokumentum ingyenesen beszerezhető,  a tanácsadást és a tanúsítást ingyenesen a Munkavédelmi Felügyelőség végzi (Bajorországban és Szászországban.) Az OHRIS szerint tanúsított munkavédelmi irányítási rendszer a munkavállalót állítja a középpontba! Cél a megelőzés, ezért:  legyen biztonságos a munkaeszköz,  legyen biztonságos a munkaeszköz használata,  legyen ergonómiailag korrekt a munkahelyek kialakítása, Már a tervezési fázisban rögzítik az elvárásokat és az illetékes hatóságokkal tisztázzák a részleteket. Eddig több mint munkavállalót érintően 270 bajor cég tanúsított eddig az OHRIS rendszer szerint.

11 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (10) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) A MUNKAVÉDELMI KOCKÁZATÉRTÉKELÉS (4) Az OHRIS bevezetésének és alkalmazásának ösztönzői:  innovatív rendszerkoncepció,  útmutató a kis- és középvállalkozások számára,  útmutatóminta az integrált irányítási rendszerhez,  ellenőrzőlista a belső audithoz,  5000 euró támogatás a kis- és középvállalkozásoknak,  hivatalos jóváhagyás tanúsítvánnyal,  tanúsítványátadó ünnepség a miniszter vagy az államtitkár részvételével, NEM TERVEZIK AZ OiRA – HOZ VALÓ CSATLAKOZÁST!

12 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (11) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) Ausztria - Bécs Terület: km2 Népesség: fő Munkanélküliség: 5,4 % Munkavállalók: fő Munkáltatók: vállalkozás

13 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (12) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) A MUNKAVÉDELMI ELŐÍRÁSOK BETARTATÁSA, ELLENÖRZÉSE 1. OSZTRÁK MUNKAÜGYI FELÜGYELET A Szövetségi Munkaügyi, Szociális és Fogyasztóvédelmi Minisztériumhoz tartozik, nagy hagyománnyal rendelkezik (19-ik sz.).  20 felügyelőség (közp.: 70 fő mv. - i felügyelő,)  A felügyelőség szakhatóság is!  Tanácsadás és ellenőrzés=egységben kezelik.  1995 EU tagság már fejlett a munkavédelem!  2007 Nemzeti M.b. & Egészségv.STRATÉGIA!  a munkabalesetek, foglalkozási megbetegedések;  a kockázatértékelés;  a tájékoztatás;  a képzések és továbbképzések;

14 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (13) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) A MUNKAVÉDELMI ELŐÍRÁSOK BETARTATÁSA, ELLENÖRZÉSE 2.  A felügyelőség csak a cégek, intézmények alapításakor jár el tanácsadóként,  A tervezési folyamatba is belefolynak.(Szakhatóság – szakértő igénybevétele)  Vizsgálják, értékelik, hogy az előző ellenőrzés óta mennyit fejlődött.  Minden munkáltatót besorolnak a kockázatok alapján: Vörös – Sárga - Zöld A színbeosztási szempontjai:  ágazat,  balesetek-, foglalkozási megbetegedések száma,  létszám,

15 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (14) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) A MUNKAVÉDELMI ELŐÍRÁSOK BETARTATÁSA, ELLENÖRZÉSE 3.  mikor volt legutóbb ellenőrzés,  a cég fejlődése,  a felügyelő tapasztalata,  beérkezett panasz alapján történik. Vörös = gyakoribb és mélyebb célellenőrzések, évente legalább egyszer.  Működik egy műszeres méréseket végző – országos illetékességű - bevetési csoport!(rendkívüli események, katasztrófák átfogó ellenőrzések támogatása; Működését a minisztérium finanszírozza;) A jogkövetés legfontosabb okai:  a hatósági ellenőrzések, tanácsadás, az általános szemlélet  szankciók, valamint  a munkaidő kiesés elkerülési igénye

16 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (15) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) BALESETBIZTOSÍTÁSI RENDSZER - 1 BB=a kötelező egészségbizt. rendszer része. AUVA (Austrian Workers`Compensation Board)  több mint 5 millió biztosított;  50 főnél kevesebb munkavállalót foglalkozta- tó munkáltató részére az AUVA ingyen bizto- sítja a munkabiztonsági és munkaegészség- ügyi (a foglalkozáseü. ellátást is) szolgálta- tást az ún. megelőző központokon keresztül. VAEB prevention centres -  fő munkavállalóval rendelkező cégeknél évente,

17 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (16) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) BALESETBIZTOSÍTÁSI RENDSZER - 2  1-10 fő esetén kétévente kötelező a VAEB központok helyszíni ellenőrzése. BIZTOSÍTÁSI DÍJ  A biztosítási díj rögzített, (Minden munkavállaló után egységesen a bruttó munkabér 1.4%-át kell „társadalombiztosítási” díjként befizetni. Felét a munkáltató, felét a munkavállaló fizeti.)  A kockázatok mennyisége és minősége nem befolyásolja a fizetendő biztosítási díjat! (Nincs kockázatalapú díjmegállapítás.)  Nincs bonus – malus rendszer, Nem ösztönöz a megelőzésre!

18 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (17) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) A MUNKAVÉDELMI KOCKÁZATÉRTÉKELÉS - 1  Kötelező! (kivétel az önfoglalkoztatók)  1997 – től saját (A) kockázatértékelő rendszer,  Internetes portál – bárki részére hozzáférhető – (http://www.eval.at/EVAL CMS/Home.aspx),http://www.eval.at/EVAL CMS/Home.aspx amit a biztosító (!) finanszíroz.  A felügyelők ellenőrzik a kockázatfelmérést.  A évben vizsgálati kampány:  az ellenőrzött munkáltatók 75 %-ának volt  ezek 61 %-át rendszeresen felülvizsgálják.  a minőség változó, a legjobbak team munkában készültek.

19 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (18) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) A MUNKAVÉDELMI KOCKÁZATÉRTÉKELÉS - 2 A kockázatértékelés internetes segítő honlapját a munkáltatók 50%-a már felkereste.  Speciális végzettség nem szükséges.  Az elkészítés a munkáltató feladata, végezheti:  Személyesen,  Saját munkavállaló közreműködésével,  Külső szakember (vállalkozó) megbízásával, Az elkészítéshez „ágazati” szakmai tudás szükséges, nem igényel munkavédelmi végzettséget.

20 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (19) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) A MUNKABIZTONSÁGI SZAKEMBER ÉS FOGLALKOZÁS- EGÉSZSÉGÜGYI ORVOS ALKALMAZÁSA  50 fő munkavállalói létszám alatt a megelőző központok biztosítják. (Saját vagy külső szakember ezen túl is alkalmazható, foglalkoztatható)  50 fő lsz. felett ún.„segítő órák”(preventive hours) –at határoznak meg: a „+”szakember alkalmazásának mértéke függ:  a munkavállalói létszámtól,  a kockázatok mértékétől. Általában 1,2 -1,5 óra/fő/év (éjszakai műszak +0,5 óra). Munkavédelmi szakember az lehet, aki elvégezi a társ- szervezetek (AUVA, WIFI, BFI, TÜV) által ajánlott és elfogadott tréninget.

21 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (20) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) MUNKAVÉDELMI KÉPVISELET  Az előírások betartását segítik,  Jogaik hasonló a magyarországihoz.  10 fő feletti munkavállalói létszám felett kötelező a képviselő választás:  50 fő munkavállaló létszámig: 1 fő képviselőt…  100 fő munkavállaló létszámig: 2 fő képviselőt…  100 munkavállaló létszám felett: 3 fő képviselőt kell választani. A képviselők éves képzésen vesznek részt, mely szintén a társszervezetek (AUVA, WIFI, BFI, TÜV) által kidolgozott tematika szerint történik.

22 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (21) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) A MUNKAVÉDELEM TÁMOGATÁSA  A felügyelőség honlapján  Útmutatók, jogszabályok, információs szóróanyagok több nyelven. Magyarul is!  Rendszeres találkozók a Szociális partnerekkel;  Tanácsadó szolgálat működtetése;  Felügyelők is konzultálnak, segítik a munkáltatókat;

23 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (22) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) AZ OIRA ALKALMAZÁSÁNAK LEHETŐSÉGE AUSZTRIÁBAN Az egészségbiztosító ragaszkodik a bevált és 1997 – től folyamatosan fejlesztett saját rendszerhez. A biztosító véleménye szerint:  az átállás költséges,  Bonyolult  és a bevezetésnek vannak bizonytalanságai. Az OiRA fejlődését folyamatos figyelemmel kísérik, vezető tisztségviselőjük az OiRA irányító testületének tagja. A saját rendszerük modernizálása érdekében az OiRA egyes számítástechnikai elemeit tervezik átvenni, de döntés még nincs, előkészítés, a megfontolás fázisban vannak, a részletek még nem publikusak.

24 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (23) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) AUSZTRIA JAVASLATA, TANÁCSA AZ OIRA RENDSZERREL KAPCSOLATBAN AZ OLYAN TAGÁLLAMOK RÉSZÉRE AKINEK NINCS SAJÁT KOCKÁZATÉRTÉKELÉSI RENDSZERÜK:  a bevezetés megfontolását javasolják!  az OiRA adaptálásának a lehető legegyszerűbbnek kell lennie, különben a mikro és kisvállalkozások nem fogják alkalmazni!  Olyan rendszert kell alkalmazni, hogy a munkáltatók ne hihessék azt, hogy az OiRA letöltésével és az űrlap „kitöltéssel” minden kötelezettségüket teljesítették!

25 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (24) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) Hollandia - Amszterdam Terület: km2 Népesség: fő Munkanélküliség: 5,6 % Munkavállalók: fő Munkáltatók: vállalkozás

26 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (25) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) TNO (Toegepast Natuurwetenschappelijk Onderzoek) =  Önálló, független innovációs intézet,  Az életminőség javítása érdekében a célzott innovációt képviseli, kreatív válaszokat gyakorlati megoldásokat keres a társadalom által feltett kérdésekre  Javítja a versenyképességet, a gazdaság és a társadalom minőségét  Segíti a vállalkozásokat az innovációban  A fókuszpontot is a TNO működteti  A TNO foglalkoztatottak száma: 4400 fő  A központi Munka és Foglalkoztatás Osztály létszáma 180 fő.  A költségvetés: 1/3 állami, 2/3 saját bevétel + támogatások (EU és munkáltatói )

27 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (26) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) A MUNKAVÉDELMI ELŐÍRÁSOK BETARTATÁSA, ELLENÖRZÉSE -1  Minden vállalat rendelkezik munkavédelmi politikával. (A munkáltatók és a munkavállalók vállalati szinten megegyeznek a munkakörülményeket illetően.)  Az ágazati szakszerv -ek, a ker. szövetségek a munkavédelmet támogató intézkedéseket határoznak meg.  A munkáltatók és a munkavállalók közötti megállapodást „szándéknyilatkozat" formájában kell megjeleníteni az ágazat egészére nézve. (A szándéknyilatkozat olyan intézkedések és megoldások gyűjteménye, amelyekből egy adott szektor vállalatai választhatnak a szabályoknak való megfelelés érdekében.) A kormány (Szociális és Foglalkoztatási Minisztérium) széles mozgásteret biztosít a vállalatoknak, különböző eszközökkel ösztönzi a munkakörülmények javítását. SZABÁLYOZÁSI STRUKTÚRA  munkavédelmi törvény (Arbowet),  a munkakörülményekről szóló rendelet (Arbobesluit), ill.  a munkakörülményekről szóló szabályzat (Arboregeling)

28 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (27) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) A MUNKAVÉDELMI ELŐÍRÁSOK BETARTATÁSA, ELLENÖRZÉSE - 2  A Biztonsági és Egészségvédelmi Felügyelőség ellenőrzi a jsz. –ok betartását.  Az ágazati szándéknyilatkozatoknak fontos szerepe van a végrehajtás szempontjából.  Service Point = a kockázatértékelést támogató szervezet (2007 – minden munkaadói és munkavállalói szervezet képviselteti magát. A minisztérium csak megfigyelő!)

29 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (28) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) BALESETBIZTOSÍTÁS - 1  január 1. Átfogó egészségügyi reform  A tv. - ben meghatározott alapcsomagra mindenki köteles biztosítást kötni:  a négy nagy (a lakosság 88%-át lefedő) országos hatáskörű, vagy a további  28 területi magánbiztosítóval  A biztosítási díj egységes, de  2008-tól a kötelező egyösszegű önrészből adhatnak kedvezményt, akár el is engedhetik.  A biztosítási törvény és az erős hatósági ellenőrzés miatt a biztosítási szektorban csak korlátozott verseny alakult ki.

30 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (29) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) BALESETBIZTOSÍTÁS - 2  A biztosítási piac reformja az egészségügyi intézmények (kórházak) között éles versenyt váltott ki  A biztosítók és a kórházak (önkormányzati, nonprofit és magán) évente ártárgyaláson szerződnek:  az ellátások 90%-a éves átalány-díj,  a beavatkozások 10%-a egyedi díjtétel. Az alku eltérő bevételeket eredményez, a pozíció jelentősen függ a kórházi szolgáltatás minőségétől. (Következmény: az EU átlagnál 10%-kal alacsonyabb orvos létszám mellett a nővérek száma jóval magasabb) Kezdetben sok panasz, Ez megváltozott, ((a 38 minőségi mutatón alapuló Európai Egészségügyi Fogyasztói Index (European Health Consumer Index) szerint 2009-ben Hollandia az első helyen állt.))

31 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (30) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) A MUNKAVÉDELMI KOCKÁZATÉRTÉKELÉS  A hollandok készítették el az OiRA eszköz alapjait, (RI&E)  Átvette az Európai Munkavédelmi Ügynökség, RI&E = Risk Inventory & Evaluation (kockázat-azonosítás és –értékelés)  az OiRA-nál sokkal bővebb terjedelmű a rendszer,  az OiRA software-t használják,  irányítja és támogatja a „service point”,  az elfogadtatásra stratégiát dolgoztak ki:  a service point befektetéssel támogatja az ágazatokat  az egyes érdekeltek (MKB-Nederland, a holland szakszer- vezeti szövetség(FNV), más szakszerv.-ek, minisztérium, TNO) honlapjukon és a kapcsolataikon keresztül is nép- szerüsítik az eszközöket.  1,6 millió látogató a weboldalon:www.rie.nl  átlag ötezerszer töltik le havonta,  vállalkozó

32 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (31) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) A MUNKAVÉDELMI KOCKÁZATÉRTÉKELÉS - 2  A TNO végzi a napi működtetést,  A „támogató pont” jóváhagyásához az ágazatnak rendszeresen frissíteni kell az eszközt, mert az csak 3 évig érvényes.  Ennek elmaradása a cégeknél költségemelkedést okoz, mivel ebben az esetben biztonsági és egészségvédelmi szolgáltatót kell megbízniuk a feladattal. CÉL:  A mikro-, kis- és középvállalkozások:  teljesíthessék jogi kötelezettségeiket,  adminisztratív és pénzügyi terhei csökkenjenek.  egészségvédelmi és biztonsági szintje javuljon,  kockázatértékelési eszköze általános ismertsége növekedjen  ösztönzése, hogy a szociális partnerek újabb ágazat specifikus eszközöket fejlesszenek ki.

33 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (32) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) A MUNKAVÉDELMI KOCKÁZATÉRTÉKELÉS – 3 A RI&E rendszer főbb elemei:  175 szektor specifikus digitális kockázatértékelési eszköz:  120 jóváhagyott,  55 folyamatban, Ezek az ágazatok lefedik a foglalkoztatottak felét.  a RI&E támogató pont biztosítja:  a tárhelyet, illetve  az általános támogatást, információs szolgálatot: o az ágazati fejlesztők és a o végfelhasználók a kockázatértékelési eszközök Az új eszköz jóváhagyása:  az eszköz belefoglalható a szociális partnerek által kötött ágazati kollektív szerződésbe, vagy  Ezt a jóváhagyást a WCA részeként rögzítenék.

34 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (33) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) A MUNKAVÉDELMI KOCKÁZATÉRTÉKELÉS – 4  A RI&E honlapon mindkét típusú jóváhagyást jelölik.  A 25 főnél kevesebb munkavállalót foglalkoztató vállalkozás esetében ez azt jelenti, hogy kockázatértékelést nem kell munkabiztonsági- és egészségvédelmi szakértővel jóváhagyatni:  Szakmailag könnyebb,  Ingyenes,  Kényelmes,  Ha 3 éven belül nem vizsgálják felül, nem frissítik, akkor a jóváhagyást igazoló jelölést törlik:  a munkahelyi biztonsági és egészségvédelmi szakértő alkalmazását előíró kötelezettség alóli mentességből eredő előny elveszik (kb.: 1500 EURO - ba kerül).  Ösztönzi az ágazati szervezeteket és a vállalkozókat, hogy legalább 3 évente újítsák meg az ágazati kockázatértékelést.

35 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (34) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) A MUNKAVÉDELMI KOCKÁZATÉRTÉKELÉS – 5  Új, vagy frissítés: jóváhagyás céljából nyilatkozatot juttatnak el a munkáltatói szervezethez, amelyet mind a munkáltatói képviselőnek, mind pedig a szakszervezetek képviselőjének alá kell írnia.  Az aláírt nyilatkozat visszaküldését követően a service point a cég logóját megjeleníti a honlapon.  A jóváhagyás lejárata (3 év) előtt 3 hónappal a partner tájékoztató levelet kap a kockázatértékelési eszköz frissítési kötelezettségéről:  Amennyiben ezt határidőre nem teszi meg, törlik a jóváhagyást jelző logót.  A rendszer csak elektronikus levelezéssel működik, a telefonos ügyintézést nem támogatja!

36 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (35) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) Dánia - Koppenhága Terület: km2 Népesség: fő Munkanélküliség: 7,6 % Munkavállalók: fő Munkáltatók: vállalkozás (80 % - a 10 fő alatti)

37 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (36) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) A DÁN MUNKAVÉDELMI IRÁNYÍTÁS SZERKEZETE, MŰKÖDÉSE A Dán Munkakörnyezeti Hatóság (Danish Working Environment Authority -WEA) a Munkaügyi Minisztérium szervezetébe tartozik. Székhelye és hat területi központja van.  Egyes ágazatokban a szabályozás és a végrehajtás más-más hatóságok, intézmények hatáskörébe tartozik:  a tengeri létesítmények felügyelete - a dán Energia Ügynökség,  a hajózás felügyelete - a dán Tengerészeti Hatóság,  a repülési ágazat felügyelete – a dán Polgári Repülési Igazgatóság, A WEA feladatai:  felügyelet,  szabályozás és  tájékoztatás, segítségnyújtás  szankcionálás.

38 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (37) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) A DÁN MUNKAVÉDELMI IRÁNYÍTÁS SZERKEZETE, MŰKÖDÉSE A dán munkavédelem alappillérei: 1. a munkáltató felelős a munkavédelem megvalósításáért! 2. a munkavállaló és a munkáltató köteles együttműködni! EZT SEGÍTI ELŐ (kikényszeríti) A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS  A Hatóság a jogszabályalkotásban együttműködik a munkaerőpiaci partnerekkel.  Nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy a döntésekbe a munka világának minden szereplője bevonásra kerüljön. A WEA létszáma: 750 fő, ebből 200 fő a központban, 550 fő a felügyeleti részlegen, ebből 450 fő felügyelő. A központ feladatai:  jogalkotás,  információnyújtás, és a  minisztériummal történő kapcsolattartás  A hatósági ellenőrzés irányítása és ellenőrzése.

39 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (38) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) A DÁN MUNKAVÉDELMI IRÁNYÍTÁS SZERKEZETE, MŰKÖDÉSE  A munkavédelem területén önálló kutatóintézet működik,  Van aktuális munkavédelmi törvény,  Dánia rendelkezik – ig elfogadott munkavédelmi stratégiával! A parlament fogadta el, széles konszenzussal, így létjogosultsága nem kérdőjelezhető meg ! A stratégia irányai:  hiteles hatóság  fókusz a legfontosabb munkakörnyezeti tényezőkre  fókusz a mikro vállalkozásokra és az új vállalkozásokra A stratégia prioritásai:  munkabalesetek.,  váz- és izomrendszeri megbetegedések (Musculoskeletal disorders),  pszichés megterhelés,

40 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (39) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) A MUNKAVÉDELMI ELŐÍRÁSOK BETARTATÁSA, ELLENŐRZÉSE A hatóság (WEA) folyamatosan ellenőrzi a cégeket. Szabályszegés esetén mérlegelhetnek:  írásbeli figyelmeztetés (kevésbé súlyos eset) kerül kiadásra, melyben a veszélyes körülmény azonnali megszüntetésére hívják fel a figyelmet!  munkavégzés felfüggesztése, a munkavégzéstől eltiltás (súlyosabb esetek), amíg helyreáll a biztonságos munkav.  A legsúlyosabb esetekben a rendőrségnek jelentik az esetet, aki megbírságolja a munkáltatót.  A hatóság hivatalos tanácsadót (szakértőt) is kirendelhet a veszélyeztető munkáltatóhoz, aki segít megteremteni az egészséges és biztonságos munkavégzés feltételeit. Ezért a szolgáltatásért a munkáltató fizet. Egyoldalas rövid, de közérthető tájékoztatót adtak ki: „A Dán munkakörnyezet hatóság vizsgálata – ellenőrzési tájékoztató” címmel. A kiadványt több nyelvre is lefordították.

41 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (40) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) A MUNKAVÉDELMI ELŐÍRÁSOK BETARTATÁSA, ELLENŐRZÉSE A kockázatalapú hatósági ellenőrzés:  Tervezése, index alapú, random kiválasztással történik.  Minden vállalkozó indexálásra kerül.  Az indexszám értékét meghatározó tényezők:  a felügyelői intézkedések tapasztalata,  a végrehajtási fegyelem,  a statisztikai adatok és az  ágazati jellemzők (kockázat, baleset, stb.) adják.  között az összes munkáltatót végigellenőrizték, így megteremtették az indexálás alapját.  A kockázat alapú indexálás belső feladat és titkos,  A felügyelőség hozzáfér más állami nyilvántartásokhoz is,  Képzik a felügyelőket, (kommunikációs készség!)  Az ágazatokban vannak külön munkavédelmi bizottságok és szakértő tanácsadók. A felügyelők gyakran ide irányítják a kérdezőket – től hangsúlyos cél, hogy:  minél több hibafeltárás történjen,  párbeszéd és segítségadás (helyszíni, v. telefon /8-10 fő/)  az 1-4 fő közötti létszámú cégek segítése,  Egészségfejlesztési iránymutatás,

42 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (41) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) A MUNKAVÉDELMI ELŐÍRÁSOK BETARTATÁSA, ELLENŐRZÉSE A Smiley rendszer, az ellenőrzések tapasztalatai alapján cégbesorolás:

43 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (42) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) A MUNKAVÉDELMI ELŐÍRÁSOK BETARTATÁSA, ELLENŐRZÉSE Felügyelői kompetenciák:  A munkavédelmi felügyelőnek nincsenek külön képesítési feltételei… Belső képzések (6 hónapig csak képzés, sok gyakorlattal,)  Sokféle szakképzettséggel lehet felügyelő valaki (mérnök, ápolónő, stb.)  A felügyelők ellenőrzési beosztása:  ágazat szerint és  feladat szerint történik.  A felügyelők gyakorlatilag távmunkások (csak hétfőn és pénteken mennek be az irodájukba), de minden belső hálózathoz hozzáférnek. Technikai eszközeik biztosítottak (mobil, táblagép, számítógép, internet).  Új céget 2 évig nem ellenőriznek.

44 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (43) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) A MUNKAVÉDELMI ELŐÍRÁSOK BETARTATÁSA, ELLENŐRZÉSE  Dániában 3 ellenőrzési centrumban 3 főbb felügyeleti csoport (balesetek, pszichés, mozgásszervi) működik, amelyek tovább tagozódnak ágazatok és feladatok szerint.  Stratégiai célok ig:  20 % - kal csökkenteni a súlyos baleseteket  20 % - kal csökkenteni a pszichés terhelésnek, illetve  20 % - kal csökkenteni a mozgásszervi megb. kockázatának kitettek számát  Exponált ágazatok: ahol a legtöbb a baleset, ill. foglalkozási megbet. fordul elő  A táppénzek egyharmada a munkakörnyezettel kapcsolatos balesetből és/vagy megbetegedésből ered!  Az össz. foglalkozási megbetegedés 42 %-a mozgásszervi!  Fontos állásfoglalást adott ki a Munkaügyi Minisztérium: a pszichés és a fizikai problémákat egyformán, azonos súllyal kell kezelni a munkáltatónak és a hatóságnak is!  A dán hatóság nem szakhatóság. Ha egy vállalkozó vállalkozást indít, akkor a vállalkozó automatikusan kap egy információs csomagot, amelyből kiderül, hogy mi a teendője és mi a feladata a munkavédelem területén.  Munkavédelem népszerűsítése több fronton történik:  A felügyelőség honlapján  Útmutatók, jogszabályok, információk – szóróanyagok útján  A szociális partnerekkel való találkozók során  Tanácsadó szolgálat működtetésével  Felügyelők is konzultálnak a munkáltatókkal

45 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (44) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) A balesetbiztos í t á si rendszer [1] [1] BALESETBIZTOSÍTÁSI RENDSZER  Az egészség és balesetbiztosítók magánbiztosítók, de az államot képviselik. (Ezek kis létszámú, jól szervezett olcsón jól és gyorsan működő vállalkozások)  Az egészségügyi és baleseti ellátás ingyenes.  A biztosítási díjat a kockázatok és a piaci viszonyok határozzák meg.  Ágazatonkénti ún. biztosítási ráták vannak és ennek megfelelően eltérő %-ot kell befizetni a biztosító felé.  A befizetéseket figyelik, aki nem fizet, azt megbírságolják.  Ahol foglalkozási megbetegedés fordult elő, ott a cégeknek a Foglalkozási Megbetegedés Alapba kell befizetést eszközölni!

46 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (45) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) A balesetbiztos í t á si rendszer [1] [1] MUNKAVÉDELMI KOCKÁZATÉRTÉKELÉS  Készítése kötelező, felülvizsgálat minden munkakörülmény változásnál, de legalább 3 évente!  Segítik az ún. „Ágazati Tanácsadók”, akiket a szociális partnerek tartanak fenn.  + van az országban 11 tanúsított külső vállalkozó, akik munkavédelmi feladatot látnak el speciális helyeken, pl.: nagyobb vállalatoknál, vagy speciális szituációkban.  A felügyelőség útmutatót dolgozott ki 36 exponált ágazatra,  Készített 85 ágazatra specifikus kockázatért. Kérdéslistát kisvállalkozások számára. (A kérdések eldöntendő kérdések, adatlap formátumban. Ezek nem interaktív alkalmazások.)  Minden anyag elérhető az ágazati tanácsadók weblapján.  Az „ágazati tanácsadók” segítséget nyújtanak. Sokszor a felügyelők is ide irányítják a vállalkozókat.  Az ágazati tanácsadó szolgálatot a szociális partnerek tartják fenn.  A munkavédelmi hatóság elfogad bármilyen útmutató szerint készült kockázatértékelést. Az a lényeg, hogy legyen kockázatértékelés.

47 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (46) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) A balesetbiztos í t á si rendszer [1] [1] AZ OIRA ALKALMAZÁSÁNAK LEHETŐSÉGE  Dániában nem választották az OIRA-t, mert 11 tanúsított ágazati tanácsadói szolgálat van, melyek már előzőleg kidolgoztak:  kockázatértékelési módszereket  útmutatókat  Az OiRA-t nem is tervezik bevezetni, mert Dániában:  magas szintű a jogkövetési fegyelem (a cégek %-nak eleve van kockázatértékelése)  Hatékony az ellenőrzés: sok felügyelő van, mindenkit ellenőriznek  A munkavédelmi szakértők és az ágazatok jól segítik ezt a feladatot

48 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (47) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) Terület: km2 Népesség: fő Munkanélküliség: 7,7 % Munkavállalók: fő Munkáltatók: Svédország - Malmö

49 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (48) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) A SVÉD MUNKAVÉDELMI IRÁNYÍTÁS SZERKEZETE, MŰKÖDÉSE  Már nem ipari ország, az 5 millió munkavállaló 18%-a dolgozik az iparban.  A hagyományosan jellemző tripartit rendszer sem működik olyan jól, mint régen.  A multi cégeknél a hagyományoktól eltérően alacsonyabb szintű a szociális partnerek bevonása a munkavédelmi problémák megoldásába.  A Svéd Országgyűlés és kormány azzal a feladattal bízta meg a Svéd Munkakörnyezetért felelős hatóságot, hogy munkája eredményeként a munkakörnyezet feleljen meg a jogszabályok követelményeinek, és ezáltal mindenki jó és állandóan javuló munkakörnyezetben dolgozhasson.

50 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (49) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) A SVÉD MUNKAVÉDELMI IRÁNYÍTÁS SZERKEZETE, MŰKÖDÉSE  Az ország 3 fő régióra oszlik: Észak, Közép és Déli régió. A régiók 10 körzetre tagolódnak.  A hatóság 3 szinten működik: 1.nemzeti/országosprojektek – Pl.: mezőgazdaság, építés-kivitelezés… 2.regionális projektek – 3-4 körzet érintő célellenőrzések – Pl.: hotelek, emelőgépek 3.helyi projektek – 1 körzetet érint  Országosan 7 főosztály, 3 ellenőrzési osztály (a 10 körzetre) és 260 munkavédelmi felügyelő végez munkát, ( munkavállaló / felügyelő.  Déli Régió Malmö:  1 fő igazgató  32 felügyelő  3 fő jogász  2 fő helyettes dolgozik a hatóságnál.

51 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (50) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) A SVÉD MUNKAVÉDELMI IRÁNYÍTÁS SZERKEZETE, MŰKÖDÉSE  Ellenőrzések:  Minden felügyelő (260 fő) ugyanazt a témát ellenőrzi,  Eltérő projektre csoportosítják a felügyelőket.  Hatósági feladatok és célok:  kiszámíthatóság,  Egységesség,  A jogszabályi háttér racionalizálása, (Csökkentik a jogszabályok számát)  Naprakész munkavédelmi, munkakörnyezeti statisztika,  Baleseti statisztika tendenciáinak figyelése, prioritások meghatározása a következő év ellenőrzéseihez.  Adatok gyűjtése kérdőívek, telefoninterjúk segítségével.  Súlyos hiba esetén publikálnak az újságokban, ill. a súlyos balesetet a rendőrségnek és az ügyészségnek adják át. A büntető törvénykönyv tartalmaz tényállást a munkavédelmi szabályok megszegésének esetére.

52 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (51) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) A MUNKAVÉDELMI ELŐÍRÁSOK BETARTATÁSA, ELLENŐRZÉSE  A svéd mv. Tv. tartalmaz előírásokat, az önfoglalkoztató egyéni vállalkozókra is (pl. műszaki kötelezettségek, kémiai biztonsági előírásokat), de nem kell kockázatértékelést készíteniük. (… a jogi szabályozásban az általános előírások irányába kívánnak elmozdulni az ágazati szabályozás helyett.)  A kockázatértékelésre a munkavédelmi törvényben csak utalás található, az elkészítés részletes szabályait külön rendelet tartalmazza.  Évente a munkáltatók 5%-át ellenőrzik, melyről előzetes jelzést kapnak a munkáltatók az ellenőrzés előtt. A hatóság ellenőrzésének módszerei: 1)3 – 4 héttel az ellenőrzés előtt értesítik a céget, utalva a munkavédelmi munkát segítő honlapra. Azért is értesítik előre a munkáltatót, hogy a munkavédelmi képviselő jelen lehessen az ellenőrzésen!

53 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (52) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) A MUNKAVÉDELMI ELŐÍRÁSOK BETARTATÁSA, ELLENŐRZÉSE 2)A felügyelő által felvett jegyzőkönyvnek – első alkalommal - nincs következménye, az egy javaslat a szükséges tennivalókra. 3)Második alkalommal már határozatot, hoz a felügyelő, melyre a jogorvoslati lehetőség biztosított, de a munkáltatók többsége már az első ellenőrzésen felvett jegyzőkönyvre is „mozdul”. A konzervatív kormány nem a hatósági ellenőrzésre, hanem a megelőzésre, a széleskörű informálásra helyezi a hangsúlyt. A munkavédelmi felügyelők a kockázatértékelés meglétét is ellenőrzik, a részletekbe nem mennek bele, de ha az ellenőrzés során találnak valamilyen hiányosságot, akkor megnézik, hogy ezzel a témával foglalkozik-e a kockázatértékelés, ha nem, akkor pótlásra kötelezik a munkáltatót.

54 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (53) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) A MUNKAVÉDELMI KOCKÁZATÉRTÉKELÉS  Kötelező,  Önállóan,  Vállalkozóval,  A súlyos kockázatú tevékenységekre „+” munkautasítás,  Naprakész intézkedési terv,  A 10, vagy több munkavállalót foglalkoztató munkáltatók további kötelezettségei:  „munkakörnyezeti” politikát kell készíteni,  belső munkavédelmi szabályozással kell, a feladatok felelőseinek jelölésével.  Svédországban a munkáltatók interaktív kockázatértékelési segítséget kapnak.  A kockázatértékelési segítségek hatékonyságát azzal mérik, hogy azokat hányan töltötték le a honlapjukról. A munkáltató a honlap található csekklisták kitöltésével fel tudják mérni saját munkavédelmi helyzetüket.

55 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (54) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) A MUNKAVÉDELMI KOCKÁZATÉRTÉKELÉS  Munkáltatókat segítő eszközök:  Jogszabályok,  Interaktív tréningek (www.av.se),  a szakszervezetek által támogatott cég által létrehozott weboldal segítő információkkal,  Tanfolyamok, információs anyagok, ellenőrző listák stb.  Az ingyenes weboldalról letölthető anyagok: interaktív oktatási anyagok is megtalálhatók, minden Svédországban dolgozó vendégmunkás anyanyelvére lefordítva.  3-4 napos munkavédelmi oktatások (nem ingyenes) a munkavédelmi képviselők részére.  Információs anyagok az ipari ágazatokról  Folyamatos hirdetések a munkavédelem érdekében: o fényújságokon, o honlapokon, o az írott sajtóban, o autóbuszok oldalán, stb.  Kiadványokat, szórólapokat készítése és terjesztése,  Kampányok szervezése, ezek kommunikációjára egy – egy híres embert kérnek fel.

56 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (55) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) A MUNKAVÉDELMI KOCKÁZATÉRTÉKELÉS  Munkáltatókat segítő eszközök:  A felügyelőségi munkában, előnyben részesítik a tájékoztatást az ellenőrzéssel szemben.  A kockázatértékelés fontosságát már a fiatalok figyelmét is felhívják. Pl.: az összes fiatal a 16. életévének betöltése évében üzenetet kap a felügyelőségtől a következő szöveggel: „Gratulálunk, hogy 16. éves lettél, de ha dolgozni akarsz a nyáron, akkor vidd magaddal ezt a kérdéslistát, és állítasd ki a munkáltatóddal, hogy milyen veszélynek (kockázatnak) leszel kitéve a munkahelyeden!”  Svédországban – különösen az építőiparban – sok az idegen ajkú munkavállaló, akik nem ismerik a munkavédelmi szabályozást, illetve jogaikat. Az ő számukra pl. a felügyelőség a városi buszok oldalán hirdetéseket jelentet meg, hogy látogassanak el a honlapjukra. A munkavédelmi segítségek a honlapon a legtöbb külföldi munkavállaló anyanyelvén is olvashatók!  A prevencióban jelentős szerepet játszó kommunikációs feladatok végrehajtására 40 fős főosztály működik.

57 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (56) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) A BALESETBIZTOSÍTÁSI RENDSZER  Egy államilag fenntartott biztosító van, regisztrációs kötelezettséggel.  Azonos összeget fizet mindenki.  A balesetbiztosítás elkülönült pénztár, de a társadalombiztosítás része.  A beszedett összeg nagyobb részét kutatásra, kisebb részét pedig kártérítésre fordítják. AZ OIRA ALKALMAZÁSÁNAK LEHETŐSÉGE  Az OiRA tagság ellenére egyelőre főleg megfigyelő szerepet töltenek be.  A fodrász szakmára elkezdték kidolgozni az OiRA szerinti értékelést. A saját rendszereiket használják.  Amennyiben az OiRA beváltja a hozzá fűzött reményeket, akkor aktívabb részvételt fognak tanúsítani.

58 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (56) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) Prof. Em. ELIOT FREIDSON szociológus, (Un. of California, San Francisco, USA): „ HIVATÁSNAK AZ A SZAKMA TEKINTHETŐ, AMELY A MUNKA VILÁGÁBAN OLYAN POZICIÓT ÉR EL, AMI ÁLTAL KÉPES MEGHATÁROZNI ÉS ELLENŐRIZNI, BEFOLYÁSOLNI A SAJÁT SZAKMAI BÁZISÁT.”

59 A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (56) (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET BIZTONSÁGOS HAZATÉRÉST KÍVÁNOK

60 Előadó: Varga István


Letölteni ppt "A KOCKÁZATÉRTÉKELÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI (Kukla Endre, Pelyhe Zoltán, Varga István,) Hannibál: „Vagy találunk egy utat, vagy csinálunk!”"

Hasonló előadás


Google Hirdetések