Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Felkészülés egy fenntartható jövőre A fenntartható fejlődés pedagógiai kihívásai, Ökológia, környezetvédelem, környezeti nevelés – szakmai továbbképzés.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Felkészülés egy fenntartható jövőre A fenntartható fejlődés pedagógiai kihívásai, Ökológia, környezetvédelem, környezeti nevelés – szakmai továbbképzés."— Előadás másolata:

1 Felkészülés egy fenntartható jövőre A fenntartható fejlődés pedagógiai kihívásai, Ökológia, környezetvédelem, környezeti nevelés – szakmai továbbképzés Budapest, NAKVI, május 7. Készítette: Czippán Katalin, Cz&K Consulting Kft,

2 Az előadás tartalma  Miért kell a fenntarthatósággal foglalkozni?  A fenntarthatatlanság problémái, okai  A fenntartható fejlődés fogalma, megközelítései  Oktatás, nevelés, kompetenciafejlesztés  Miért jó fenntarthatóságra nevelni?

3 Mennyire súlyos a helyzet?

4 Választhatjuk ezt is

5 … de nehéz nem látni azt, hogy van:  Gazdasági, pénzügyi válság (eladósodás, munkanélküliség, szegénység, energiaár- emelkedés, …)  Társadalmi válság (bizalmatlanság, önzés, elidegenedés, gyűlölet, korrupció, drog, alkoholizmus… )  Környezeti válság (árvizek, szárazságok, szokatlan időjárás, viharok, visszafordíthatatlanul pusztuló természet, elfogyó erőforrások, szennyezett víz, levegő, … )

6 Környezetünk állapota

7 ÖKOLÓGIAI RENDSZER (VÉGES) TÁRSADALMI RENDSZER GAZDASÁGI RENDSZER Hozzáadott érték Kibocsátás Foglalkoztatás Hulladék Tőke Munkaerő Energia Nyersanyagok Kerekes S. nyomán Életfeltétele k (víz, levegő, természetes élelem, hely) Feltöltődés

8 Álljunk meg egy pillanatra, gondoljuk át! Van-e olyan dolog, amit használunk, fogyasztunk, és ami nem a természetből származik? Mi az, amit nem valamilyen gazdasági folyamatban állítanak, állítunk elő?

9 Az anyagok szempontjából zárt rendszer Lassú geológiai körfolyamatok – anyagok a földkéregből A fenntarthatóság képesség arra, hogy ezek a körfolyamatok mindig működjenek. “A fotoszintézis fizeti a számlát!” Természeti körfolyamatok Az energia szempontjából nyitott rendszer © KÖVET

10 Megváltoztatott körfolyamat Jelentős anyagáramok a Földből 1 A természet fizikálisan képtelen fenntartani a körfolyamatokat 3 Természetidegen anyagok használata 2 4 Világszinten az emberek alapvető igényeinek kielégítése korlátokba ütközik © KÖVET

11 A társadalom egyre gyorsabban „rámol” egyre többet ide-oda a természetes rendszerekben, átalakítja őket. A természeti rendszer alrendszereiben végrehajtott változtatások egyszerűbb vagy bonyolultabb visszacsatolásokon keresztül változtatják egymást, valamint a hierarchiában magasabb rendszereket is, amelyeknek tagjaik. A magasabb rendszerek késleltetve, nagy léptékű változásokkal keresik az új egyensúlyi állapotot. Közben a társadalom egyre gyorsabban „rámol” egyre többet ide-oda a különböző alrendszerek közt, egymásba átalakítva őket. Ifj. Zlinszky J

12 Erőforrások Mitől függ a környezet eltartóképessége? Népesség Fogyasztás I génybevétel időtartama Technológia 4-et megválaszthatunk! Ifj. Zlinszky J

13 Fenntartható fejlődés - konyhanyelven Az előző dia alapján: Amikor úgy „fejlődünk”, hogy a négy általunk változtatható tényező eredményeként nem terheljük túl az erőforrásokat most és hosszú távon sem.

14 Fenntartható fejlődés - hivatalosan „…olyan fejlődés, amely kielégíti a jelen szükségleteit, anélkül, hogy veszélyeztetné a jövő nemzedékek esélyét arra, hogy ők is kielégíthessék szükségleteiket.” (Közös Jövőnk jelentés, 1987.) “ … a folytonos szociális jólét elérése, anélkül, hogy az ökológiai eltartó-képességet meghaladó módon növekednénk. A növekedés azt jelenti, hogy nagyobbak leszünk, a fejlődés pedig azt, hogy jobbak.” (Herman Daly)

15 Környezetbarát termelés, fogyasztás  Termelőként olyan technológiák alkalmazása, amely a lehető legkevesebb nyersanyagot vesz el a természetből és a legkevesebbet rak le fel nem használható hulladékként, emellett röviden szállították hozzánk.  Fogyasztóként, így, lehetőleg a közelben előállított termékek beszerzése, vásárlása, a lehető legtovább használata, illetve újrahasználat, visszaváltás, vagy szelektív gyűjtés.

16 Tudatos fogyasztás Termék választás - érték választás  Tudom-e, hogyan állították elő, hol, miből, kik?  Mit és kit támogatok a megvásárlásával? Termék, szolgáltatás – kapcsolat választás  Van-e, lehet-e kapcsolatom a termelővel, bízom- e benne, ismeri-e az igényeimet, vissza tudok-e jelezni?

17 Mitől fenntarthatatlanok a jelenlegi folyamatok?  Fogyasztási szokások  Termelőrendszerek  Hozzáállás, technológiák  Rövid távú gondolkodás  Szűklátókörűen meghatározott célok  Magas megtérülés keresése Tudás, gondolkodásmód, szemlélet, viselkedés A. Koshla, 2009.

18 Tudatosodás Tanulás

19 Minden intézmény célja, hogy hasznos tudást adjon tanulóinak, és felkészítse őket az előttük álló kihívásokra

20 Milyen emberek kellenek most és év múlva?  Akik tudják…  Akik képesek …  Akik olyanok…  Akik úgy élnek a többiekkel…

21 A fenntarthatóságra nevelés képessé tesz:  a környezet, társadalom, gazdaság változásainak, jelzéseinek felfogására;  összefüggő rendszerben történő értelmezésére;  a rendszerben felismerhető kapcsolatok, megértésére;  a problémák megkeresésére, okainak megértésére;  kritikai és kreatív gondolkodásra, és ezáltal a lehetséges megoldások megkeresésére;  az egyéni és közösségi döntések felelősségének megértésére, vállalására környezeti kérdésekben;  Az emberi élet hosszú távú fennmaradását figyelembe vevő döntésekre, cselekvésre.

22 Az élhető jövő érdekében szükséges:  Tudás a környezetről, a világról, szakmáról, kapcsolatokról, az összefüggésekről, rendszerekről, helyi adottságokról, szükségletekről,logikáról, a világgal való kapcsolatról…  Képesség a változások érzékelésére, az irányok meglátására, jövő tervezésére, együttműködésre, rendszergondolkodásra,felelősségvállalásra, döntésre…  Értéknek tekinteni az életet, az egészséget, a közösséget, a tudást, a természetet által adott javakat, a munkát, az igazságosságot, a békét, szeretetet…  Szándék a felelős döntésre, együttérző viselkedésre, saját sorsa és a közösség életének alakítására…

23 Pál apostol levele a Korintusiaknak 13.1 Szólhatok az emberek vagy angyalok nyelvén, ha szeretet nincs bennem, csak zengő érc vagyok, pengő cimbalom.

24 Hogyan boldoguljunk ezen kihívások közepette? FENNTART- HATÓSÁG Pl.: A növekedés határai, 1992, 2005 BOLDOGSÁG Pl.: Öt út a jól-léthez (Five ways to wellbeing), 2008 TISZTESSÉG Pl.: Szeretet az igazságban pápai enciklika 2009 Igazmondás Figyelj, és vedd tudomásul Támaszkodj a valóságra Jövőkép Mozogj, tevékenykedjIgazságosság, szolidaritás Kapcsolatteremtés Építs kapcsolatokatKözösség és együttműködés Tanulás TanuljÉrtelem, találékonyság Szeretet AdjSzeretet

25 Együtt-alkotás a jövőnkért  A tanár is tanul – egymástól a gyerekektől, a szülőktől, partnerektől  A tanári közösség is tanul  Az iskola is tanul  A közösség is tanul … és együtt segítjük a tanulóink tanulását együtt alakítjuk a jövőt

26 Ez itt a reklám (helye)

27 Hasznos információk -I  Vízkvíz.eu Vízkvíz.eu  Ökológiai lábnyom számító Ökológiai lábnyom számító  Ökológiai és karbonlábnyom számítók Ökológiai és karbonlábnyom számítók  Zöld és fenntartható beszerzés Zöld és fenntartható beszerzés  Méltányos kereskedelem Méltányos kereskedelem  Jövőképző on-line tananyag Jövőképző on-line tananyag  Környezetbarát termékek, ökocímkék, tippek Környezetbarát termékek, ökocímkék, tippek A sorokra kattintva Internet kapcsolat esetén megnyílik

28 Hasznos információk -II  Zöldköznapi tippek Zöldköznapi tippek  Etikus vásárlás Etikus vásárlás  Iskolazöldítés Iskolazöldítés  Fenntarthatóság pedagógiája, környezeti nevelés irodalom Fenntarthatóság pedagógiája, környezeti nevelés irodalom

29 Tanítási segédanyagok  Éghajlítás földindulás Éghajlítás földindulás  Hulladék-suli Hulladék-suli  Tükörben a világ – globális nevelés Tükörben a világ  Dolceta: Tudatos fogyasztók képzése Dolceta: Tudatos fogyasztók képzése

30 Szakmai civil szervezetek, programok  Környezeti Tanácsadó Irodák Hálózata Környezeti Tanácsadó Irodák Hálózata  Hulladék Munkaszövetség Hulladék Munkaszövetség  Tudatos Vásárlók Egyesülete Tudatos Vásárlók Egyesülete  Magyar Környezeti Nevelési Egyesület Magyar Környezeti Nevelési Egyesület  Magyar Energia Klub Magyar Energia Klub  Energiaközösségek Energiaközösségek  Körlánc Egyesület Körlánc Egyesület

31 Hasznos videók, kisfilmek a témában  Tárgyaink története Tárgyaink története  A hülyeség kora A hülyeség kora  Al Gore: Kellemetlen igazság Al Gore: Kellemetlen igazság  The Meatrix The Meatrix  Hetesi Zsolt Hetesi Zsolt


Letölteni ppt "Felkészülés egy fenntartható jövőre A fenntartható fejlődés pedagógiai kihívásai, Ökológia, környezetvédelem, környezeti nevelés – szakmai továbbképzés."

Hasonló előadás


Google Hirdetések